Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#2019628
John Fischer was een geweldige goede gedragstherapeut en trainer. Hij bleek ook nog heel aardig te zijn heb ik gehoord. Hoe dan ook, voeding was niet zijn sterkste kant. In zijn boeken schreef hij altijd over alleen vlees. Ik herinner mij een verhaal van een Rottweiler die rustiger werd van brokken. Een veronderstelling die nergens op gebaseerd was. Bovendien is Fischer al jaren dood dus zijn die eventuele stellingen sowieso erg achterhaald.
Door **Jolanda**
#2020028
Hmm, dat verklaard waarom mijn reu af en toe zo vervelend is ::) :D

Nee, natuurlijk geloof ik hier niet in. Een hond raakt geestelijk ook voldaan wanneer hij even lekker heeft kunnen kluiven op vleesbotten.
Mijn honden veranderen positief in gedrag ná het eten, dan zijn ze juist rustiger.

En stel je eens voor; je hebt een allergie, de hele dag jeuk, dag in dag uit, daar word je toch chagrijnig van :-\
Als je geen jeuk meer hebt (omdat je de juiste voeding krijgt), kun je ook meer genieten van het leven en zul je minder nors zijn tegen de personen in je omgeving.

Is hetzelfde als dat wanneer je honden schapenvlees geeft, moet je oppassen dat ze niet over een afrastering springen om een schaap aan te vallen.
Of staffords die geen rauw vlees mogen, want als die bloed geproefd hebben worden ze agressief ::)

Het is natuurlijk maar wat je wilt geloven en wat je ervaringen zijn ;)
Door Stephanie777
#2023878
Hmm.. ik lees dat er veel honden rustiger worden door BARF. Zou er dan toch een verband kunnen zijn?
Een collega heeft een Duitse herder, waar hij pakwerk mee doet. Storm krijgt brokken, maar aangemoedigd door mijn enthousiasme, krijgt hij één dag per week rauw (ik neem dat dan voor hem mee). Alleen vleesbot, spiervlees en pens, trouwens.
Vanochtend vertelde hij me dat Storm de laatste maand erg achteruit gaat op de hondenwei: hij is trager, bijt niet meer goed, de pakwerker rent hem zelfs weg. Het lijkt of hij de energie niet (meer) heeft voor de oefeningen. Collega wil nu stoppen met vlees, om te kijken of er een verband bestaat tussen het vers voeren en veranderd gedrag. Ik geloof er niks van, daarbij krijgt hij slechts eenmaal per week vers. Maar stel, honden worden inderdaad meer verzadigd en rustiger... wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2023886
Stephanie777 schreef: Hmm.. ik lees dat er veel honden rustiger worden door BARF. Zou er dan toch een verband kunnen zijn?
Een collega heeft een Duitse herder, waar hij pakwerk mee doet. Storm krijgt brokken, maar aangemoedigd door mijn enthousiasme, krijgt hij één dag per week rauw (ik neem dat dan voor hem mee). Alleen vleesbot, spiervlees en pens, trouwens.
Vanochtend vertelde hij me dat Storm de laatste maand erg achteruit gaat op de hondenwei: hij is trager, bijt niet meer goed, de pakwerker rent hem zelfs weg. Het lijkt of hij de energie niet (meer) heeft voor de oefeningen. Collega wil nu stoppen met vlees, om te kijken of er een verband bestaat tussen het vers voeren en veranderd gedrag. Ik geloof er niks van, daarbij krijgt hij slechts eenmaal per week vers. Maar stel, honden worden inderdaad meer verzadigd en rustiger... wat denken jullie?
Ik denk dat versvoer hier niks mee te maken heeft.
Wat mij juist opvalt is dat honden die vers eten een betere bespiering hebben en een hun uithoudingsvermogen beter is.
Al mijn honden sporten ook. Ze krijgen nu 2 jaar vers en mij valt het juist op dat hun algehele conditie veel beter geworden.
Wel vind ik ze wat stabieler geworden, ik denk dat mensen dat ook bedoelen met rustiger.
Dus niet rustiger in de zin van hij is een bankaardappel geworden, maar rustiger in de zin dat hij zich niet over de top gek laat maken.

Ik zou in dit geval eerder denken dat er lichamelijk of geestelijk iets niet goed is.
Zeker als dit plotseling sinds een maand is.
Door Stephanie777
#2024889
Je had gelijk wat betreft dat er waarschijnlijk iets anders aan de hand zou zijn. Storm blijkt een ontsteking te hebben waar hij nu antibiotica voor krijgt. De DA zei dat het niks met vers voer te maken kon hebben, maar adviseerde toch om het even stil te leggen.  ???
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2025316
Ahja vreemde dierenartsen, niet weten waarom maar wel roepen stop er toch maar even mee.
Wel "goed" te horen dat de hond toch wat had en er zo dus wat aan gedaan kan worden.
Hopelijk is hij gauw weer de oude en mag hij weer vlees eten van zijn baasje.
Door Wendi
#2028222
Het allermooiste zou natuurlijk zijn helemaal op barf en dan op de trainingsdag een vastendag ::)

Ik denk dat je zeker ook een verschil moet maken tussen kvv en barf. Ik adviseer zelf altijd om  kvv in een kong aan te bieden en dan heel voorzichtig stukje bij beetje de mensen toch af en toe een penslap of kipkarkas aan te bieden als ze durven... In kleine stapjes trainen zeg maar, shapen  :biggrin2:
Meteen een ander vraagje: als men dit niet wil maar je wilt een hond wel meer laten kluiven, wat vinden jullie dan de beste kluif? Toch rawhide-kluiven?
Jaaaaa ik weet dat het niet ideaal is maar soms willen mensen echt niet anders, dus dan is het kiezen of delen. Anders gaan ze andere slechtere troep kopen.

Ik geloof erg in de positieve invloed van rauw voeren, ook op gedrag. Het rustgevende van het kauwen uiteraard en het beter in je vel zitten qua gezondheid. Veel gedragsproblemen hebben een lichamelijke oorzaak, en al is het niet altijd heel eenduidig aan te geven, logisch nadenkend moet het haast wel effect hebben. Lastig is dat je tijdens een consult dit kunt meenemen als onderdeel van een therapieplan, maar dat er dan ook andere dingen veranderen rondom de hond waardoor je moeilijk kunt zeggen wat het aandeel is/zou kunnen zijn.

Een positief effect wat ik bemerk bij het af en toe helemaal laten vol-eten voor een vastendag is dat de honden ook echt die dag rust nemen. Natuurlijk is het goed en leuk om van alles te ondernemen met je hond, maar een rustdag heeft ook veel waarde, zeker bij de wat hypertypjes. Het kan ook too much zijn. Het opwindingsniveau af en toe eens goed laten dalen en daar helpt een bourgondische maaltijd bij. Tenminste, dat ervaar ik bij mijn eigen honden, die altijd een goed humeur hebben zeg maar :D

Wat ik erg jammer vind van het onderzoek in Wageningen is dat het eigenlijk niet goed uitgevoerd bleek te zijn en de conclusie is dan ook eigenlijk dat het over moet. Eén en ander was niet voldoende gestandaardiseerd (toch één van de pijlers onder wetenschappelijk onderzoek ???) Benieuwd of het over wordt gedaan en wanneer dan. Mij lijkt het dan een erg goed plan om ook Barf hierin mee te nemen, of evt dan Barf ipv KVV. Maar misschien is dat te lastig, en er zal ook geld voor moeten zijn natuurlijk.

En wat betreft jagen? Ik heb hier een 6e-hands duitse staande draadhaar die heeft gezworven én gestroopt in Belgie. Op brokken waren kippen ook echt niet veilig voor haar hoor! Laten we zeggen dat ik door te barfen het jachtgedrag onder controle heb omdat ik nu zelf de prooien binnnenbreng ;D ;D ;D
Laatst gewijzigd door Wendi op zo 05 jun 2011, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Barf
#2028225
Stephanie777 schreef: Hmm.. ik lees dat er veel honden rustiger worden door BARF. Zou er dan toch een verband kunnen zijn?
Een collega heeft een Duitse herder, waar hij pakwerk mee doet. Storm krijgt brokken, maar aangemoedigd door mijn enthousiasme, krijgt hij één dag per week rauw (ik neem dat dan voor hem mee). Alleen vleesbot, spiervlees en pens, trouwens.
Vanochtend vertelde hij me dat Storm de laatste maand erg achteruit gaat op de hondenwei: hij is trager, bijt niet meer goed, de pakwerker rent hem zelfs weg. Het lijkt of hij de energie niet (meer) heeft voor de oefeningen. Collega wil nu stoppen met vlees, om te kijken of er een verband bestaat tussen het vers voeren en veranderd gedrag. Ik geloof er niks van, daarbij krijgt hij slechts eenmaal per week vers. Maar stel, honden worden inderdaad meer verzadigd en rustiger... wat denken jullie?
Met rustiger bedoel ik in ieder geval stabiel, ze zitten goed in hun velletje.
Misschien vind Storm het wel niet meer zo leuk op de hondenwei 8)
Door BSS
#2032356
Ondanks alle positieve berichten zijn er ook andere ervaringen. Bij mijn nu 5-jarige reu heeft de overgang naar vers vlees geen enkel effect gehad op zijn gedrag, hij is nog steeds een neuroot en zal dat ook altijd blijven. Voeding kán gedrag invloeden, maar meestal zijn er veel meer factoren die meespelen.
Door Linsey
#2032506
Hier is er 1 van gedrag verandert en dat is Kai. Maar hij reageert op granen, rijst en aardappels en niet zozeer met huidklachten, maar in gedrag (ik heb sterk een vermoeden dat hij dan buikpijn heeft waardoor hij heel humeurig en prikkelbaar word), toen dat uit zijn voeding was, veranderde hij enorm. Maar je kan Kai niet vergelijken met een hond die geen problemen met al die dingen heeft heeft, zowel Lotje als Dino kunnen alles eten zonder problemen.

Op de vastendag is Kai altijd veel minder dominant, meer relaxed en hij heeft op training/wedstrijd niet zo de neiging om alles te gaan markeren of bezig te zijn met teven geuren, ik heb daar eens op gezocht op google en dat zou te maken hebben dat het lichaam op vastendagen minder testosteron aanmaakt, direct na het eten heb je een testosteronpiek en dat merk ik heel erg bij Kai, vooral als hij dan dubbel zoveel gegeten heeft dan anders, dan is hij heel dominant en rijd op pluche beren. Hij is dan ook hyperactief.
Iets dat ik dan niet kan verklaren is dat Kai na een pensdag heel vrolijk is en zeer makkelijk om te trainen, nog meer dan na een vastendag.
Door wolfdolf
#2052241
Ik heb wel al vaak gehoord dat bevolkingsgroepen met een vleesdieet vaak aggressiever en oorlogsgezinder zijn. Vlees bevat zaken die je fysuiek meer kracht en energie geven.
(zoals creatine en L-carnitine)

Zoals bijvoorbeeld de Mongolen (de hunnen), de nomaden van siberie, beringia, noord canada...

Het gedrag kan misschien veranderen door vlees te eten, maar het is wel een pak gezonder dan droogvoer.
Laatst gewijzigd door wolfdolf op wo 06 jul 2011, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2053252
wolfdolf schreef: Ik heb wel al vaak gehoord dat bevolkingsgroepen met een vleesdieet vaak aggressiever en oorlogsgezinder zijn. Vlees bevat zaken die je fysuiek meer kracht en energie geven.
(zoals creatine en L-carnitine)

Zoals bijvoorbeeld de Mongolen (de hunnen), de nomaden van siberie, beringia, noord canada...

Het gedrag kan misschien veranderen door vlees te eten, maar het is wel een pak gezonder dan droogvoer.

vergelijk je nu mensen met honden? ???
Door wolfdolf
#2053292
Honden met een vleesdieet zullen daar min of meer hetzelfde op reageren als een mens.

voorbeeldje:

-Een hond die net op barf is gezet, krijgt 'meestal' meer energie, meer spiermassa (snellere spieraanmaak) en meer zelfvertrouwen.
Als die hond die nieuwigheden niet kan gebruiken in z'n activiteiten, kan dat resulteren in gedragsproblemen.
Door Martine-Tom
#2053431
wolfdolf schreef: Honden met een vleesdieet zullen daar min of meer hetzelfde op reageren als een mens.

voorbeeldje:

-Een hond die net op barf is gezet, krijgt 'meestal' meer energie, meer spiermassa (snellere spieraanmaak) en meer zelfvertrouwen.
Als die hond die nieuwigheden niet kan gebruiken in z'n activiteiten, kan dat resulteren in gedragsproblemen.
kán idd mss wel zo zijn.
Staat wel tegenover dat ik ook aan Tom zie dat hij meer voldaan is door het eten, met het eten van brokken *slobber, knaag....weg* hebben ze welliswaar geen honger maar er zit ook geen uitdaging, voldoening in.
Als ik nu naar de grond kijk waar Tom ligt te knagen op een lap pens (al ruim een kwartier) dan zit daar ook al een stuk activiteit in, na het eten is hij echt voldaan en gaat heerlijk uit liggen buiken.

Tom is erg druk en energiek (en vocaal ingesteld :-X) maar op dagen waar hij echt moet werken voor zijn eten (eendenrug, penslappen) is hij echt aanmerkelijk rustiger en slaapt meer/buikt meer uit.

Of je dus kan stellen dat ze gedragsproblemen kunnen krijgen doordat ze beter in hun vel zitten...in mijn geval zie ik dat niet in elk geval, ik denk dat Tom op brokken meer problemen zou geven omdat hij dan de energie die hij in eten steekt dan over houd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door