Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bounty
#228423
Hoi allemaal,

Ik geef momenteel KVV, maar wil een paar dagen per week zelf samenstellen. Ik weet alleen nog niet welke percentages ik moet pakken.
De meeste mensen vinden een percentage van 60% bot te veel.

Ik vroeg me af welke percentages jullie gebruiken? Welke percentages raden jullie mij aan? Mijn hond (American bulldog) is 6 maanden oud en weegt 30 kilo.
Mijn senior hond (Am staf) is 11 jaar oud.

Ik weet dat er in KVV best veel orgaanvlees inzit en dat ik dus in mijn barf-maaltijden geen extra orgaanvlees hoef toevoegen. Verder ook dat het niet zo nauwkeurig hoef, omdat ik dus ook KVV voer.

Toch wil ik een menu samenstellen waar de percentages wel kloppen, omdat ik over een aantal maanden volledig wil overstappen op BARF.

Momenteel kan ik de volgende ingredienten kopen:
- lamsribben
- kippennekken
- gemalen kip
- kalfsribben
- penslappen.

Een vriend van mij neemt binnenkort konijntjes mee en heel misschien schapenkoppen.

Ze zijn al wat gewend. Ik heb ze eerder kippennekken, kippenvleugels, lamsribben, half kippie gegeven. De ontlasting was uitstekend.

p.s. ik heb me wel ingelezen hoor en de menu's bekeken, maar twijfel zo over welke percentages ik moet pakken.


Groetjes van Bounty
Gebruikersavatar
Door Nitus
#228454
Welk percentage je moet 'pakken' ligt aan hoe je wilt gaan samen stellen, volgens Ian Billinghurst, Mogens Eliasen, Juliet de moeilijkenaam-Levy, Tom Lonsdale? Kijk anders eens in de Bieb, daar worden de verschillen wel wat duidelijker uitgelegd. Of lees een boek van een van boven genoemde, en kies daar een methode die je aanspreekt (wel of geen groentes, de hoeveelheid bot ..enz.)
Succes ;).
Door Lizzy
#228503
Bounty schreef: Hoi allemaal,

Ik geef momenteel KVV, maar wil een paar dagen per week zelf samenstellen. Ik weet alleen nog niet welke percentages ik moet pakken.
De meeste mensen vinden een percentage van 60% bot te veel.

Ik vroeg me af welke percentages jullie gebruiken? Welke percentages raden jullie mij aan? Mijn hond (American bulldog) is 6 maanden oud en weegt 30 kilo.
Mijn senior hond (Am staf) is 11 jaar oud..
Het hangt er een beetje van af hoor, de ene hond kan prima 60% bot aan. Onze Brutus heeft er geen last van, van 60% bot (en dat betekent dus 30% kaal bot want er zit ook vlees aan). Onze Pinkel krijgt erg harde ontlasting van 60% bot. Ik geef onze honden tussen de 40% en 50% bot met uitschieters naar 60%.

Begin ze anders ongeveer 50% bot te geven, dat voor 50% bestaat uit vlees en 50% bestaat uit bot. En dan moet je even kijken hoe je honden het er op doen. Als de ontlasting bij de oudere hond erg hard/wit wordt, dan zou ik hem iets minder geven. Ik heb de afgelopen jaren heen en weer gezworven tussen de 35% en 60% bot. Mijn honden vinden botten gewoon HET ALLERLEKKERSTE wat er bestaat en ik maak me dus ook niet druk als ik op 60% zit hoor. En 35% bot (dus ongeveer 17% kaal bot) beviel mij niet. Ik vond de ontlasting niet stevig genoeg plus ik zag dat de gebitten minder schoon waren. Maar ik ken mensen die 35% bot al veel vinden dus het hangt een beetje af van je persoonlijke overtuigingen en ideeen. De een wil een beetje volgens Billinghurst zelf samenstellen en de volgende verguist hem en gaat voor Lonsdale - ik denk dat je in de loop der tijd zelf jouw voorkeur moet gaan bepalen. En dat doe je door ook dingen uit te proberen en te kijken hoe jouw honden het er op doen. En door je in te lezen en te kijken wat jou meer aanspreekt.
Ik weet dat er in KVV best veel orgaanvlees inzit en dat ik dus in mijn barf-maaltijden geen extra orgaanvlees hoef toevoegen. Verder ook dat het niet zo nauwkeurig hoef, omdat ik dus ook KVV voer.
Ja, in kvv zit veel orgaanvlees en ik zou geen orgaanvlees geven in de zelf samengestelde maaltijden zolang je nog als boventoon kvv voert.
Toch wil ik een menu samenstellen waar de percentages wel kloppen, omdat ik over een aantal maanden volledig wil overstappen op BARF.
Prima toch!
Momenteel kan ik de volgende ingredienten kopen:
- lamsribben
- kippennekken
- gemalen kip
- kalfsribben
- penslappen.
OK, behalve de pens is dit allemaal bot dus ik denk dat je ook nog wat spiervlees nodig zult hebben. Denk dan aan bijv. rund of kalkoen (extra afwisseling!). Of vis.
Een vriend van mij neemt binnenkort konijntjes mee en heel misschien schapenkoppen.

Ze zijn al wat gewend. Ik heb ze eerder kippennekken, kippenvleugels, lamsribben, half kippie gegeven. De ontlasting was uitstekend.

p.s. ik heb me wel ingelezen hoor en de menu's bekeken, maar twijfel zo over welke percentages ik moet pakken.

Groetjes van Bounty
Ziet er allemaal goed uit! Je hebt al behoorlijk wat variatie te pakken zo!

Wil je wel of geen groentes gaan geven?
Door Bounty
#228557
Bedankt voor de reacties.

Ik wil ook groentes voeren, omdat mijn hoofdmerk KVV Bibi is en daar zitten geen groentes in.

Aanstaande maandag ga ik even naar de markt om vis te halen. Bij het viskraampje in het winkelcentrum hadden ze geen makreel en sardientjes ???

Ik ga zo even rekenen ;D
Laatst gewijzigd door Bounty op do 23 dec 2004, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#228693
Ik denk dat een procentje of 15% a 20% aan groente wel prima is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 dec 2004, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door