Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1937767
Ik wil het beste voor mijn honden en denk dat dat barf is. Nu geef ik ze smuldier. Vinden ze lekker, gaat allemaal goed. Maar het is standaard en ik kan de samenstelling niet veranderen en aanpassen per hond.
Nu kan ik bij het slachthuis pens ed krijgen bij een kippenfokkerij kip(afval) en bij de visboer vis(afval).
Om het eenvoudig te houden wilde ik de honden bijvoorbeeld op maandag pens geven, op dinsdag kip, op woensdag vis, op donderdag groente met bv vlees, op vrijdag hart,  op zaterdag haas/konijn en op zondag weer wat anders. Natuurlijk niet precies zoals ik het hier heb omschreven, maar toch gewoon simpel. Is dat niet mogelijk? Als ik het zo op een rijtje heb kan ik het menu later wel aanpassen per hond want dan zie ik vanzelf hoe ze erop reageren. Als ik jullie 'recepten' lees dan krijg ik het idee dat het voeren van mijn honden bijna een universitaire studie vraagt en dan nog eens een dagtaak is. Ik heb 7 honden en ik weet gewoon niet (nadat ik toch aardig wat gelezen heb) waar ik moet beginnen en hoe groot mijn vriezer moet zijn (de honden eten per dag bij elkaar ca 4 tot 5 kg vlees. hoe ik het allemaal moet labellen
#1937768
Welkom op Barfplaats  :) :)

Het allerbelangrijkste is dat je ongeveer 50% vleesbot voert, dat bestaat voor de helft uit vlees en voor de helft uit bot. Daarnaast nog 25% spiervlees en 15% orgaan en 10% groenten eieren e.d.

Een pensdag is niet verkeerd lijkt mij, maar zelf meng ik het altijd met groentemix, omdat ze hier niet graag groente lusten  :-\

Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt  ;)  maar dat hoeft niet.

Hoe groter je vriezer(s), hoe makkelijker  :)  ik heb 2 hondjes van bijna 10 kilo en ik heb een staande vriezer met 6 laden en een kist van ruim een meter breed en die zitten behoorlijk vol  :-X :-X
#1937811
Welkom hier!

4-5k per dag, dat maakt het erg makkelijk.
Hier voer ik 3 kg per dag. Ik verpak alles per kilo, behalve pens dat gaat per 1 1/2 kg.
En dan voer ik per 2 weken compleet.
Ik leg het per week apart in een kleine vriezer, dit heb van tevoren uitgerekent.

Zo krijgen ze hier 1dag vis, dat is zalmgraat of kop of andere vis.
2-3kg gewone orgaan, ene week lever andere week nier aangevuld met hart, gemengde orgaan en andere soorten organen.
2x per week een bakje groente á 600gr.
7,5-8kg vleesbot
En de rest spiervlees
Plus dan 1x per 2 weken een pensdag, waarbij ze wat meer krijgen dan normaal op het menu. Ik ontdooi dan 4,5kg.

Per dag pak ik gewoon uit de kleine vriezer, meestal 1-2kg vleesbot met orgaan en spiervlees en dan 2x per week met groente.
Gewoon een beetje variëren.
Aan het eind van de week is de vriezer leeg en vul ik hem weer.

Ik heb 2 grote vriezers voor opslag. Per maand eten ze ongeveer 90kg en ik kan zo'n 300-400kg opslaan.
Probeer altijd gebruik te maken van aanbiedingen en dan groot in te kopen vandaar de overcapaciteit van de vriesruimte.
Ze zijn bijna nooit vol, wat het ook wel makkelijk maakt met indelen.

Ik label dus niets, maar heb 1 vriezer met vleesbot en daarbij een boodschappentas voor pens en 1 boodschappentas voor vis.
In de andere vriezer ligt aan de linkerkant spiervlees, gewoon door elkaar.
Aan de rechterkant ligt orgaan, wat ik dan per soort in een tas doe.
Dus dan heb ik een tas lever, een tas hart, een tas nier, een tas gemengd orgaan enz.

Ik zie op het oog ongeveer wel van welk diersoort het is.
In het begin toen ik dat nog niet wist legde ik het gewoon in hoekjes of aparte tassen.

Ik ervaar het totaal niet als moeilijk maar wel even wennen.
Hoop dat je hier wat mee kan.
#1937835
Hai, en welkom!

Geen zorgen, als voor barfen een universitaire studie nodig was en het heel veel werk met zich zou meebrengen, zou ik er nooit aan zijn begonnen! En ik denk met mij vele anderen ook niet! Maar je hebt wel gelijk dat de hoeveelheid informatie een beetje bedreigend werkt in het begin.
Maar als je ermee bezig gaat, blijkt het allemaal reuze mee te vallen, hoor. Voor mijzelf geldt: ik bestel voor één maand voer bij mijn barfleveranciers, gooi dat in de vriezer, en haal er iedere dag uit wat ik nodig heb voor de volgende dag.

Dus: ik heb iedere dag 1200 gram vleesbot nodig, 600 gram spiervlees en 600 gram orgaan, pens of groente. Dan bestel ik aan bot: 1200 gram x 31 dagen = 38 kilo bot, en het vlees: 600 gram x 31 dagen = 19 kilo vlees. Orgaan heb ik onderverdeeld in 3 soorten: hart, lever en nier. Die voer ik elk één keer per week, dus dat is: 600 gram hart x 4 weken = 2,5 kg hart (afgerond). Dezelfde berekening voor nier en lever. Verder voer ik 2 x per week 600 gram pens, dus 600 gram x 8 (4 weken à 2 keer) = 5 kilo pens. Groente haal ik gewoon in de supermarkt.

Ik kijk dan wat de barfleveranciers op hun website te bieden hebben, en bepaal aan de hand daarvan de diersoorten die ik voer. Qua bot kom ik dan meestal op 6-7 soorten, qua vlees op 3 soorten, en qua orgaan ook 1 of 2 soorten.

Nou, dat gaat dus hup, de vriezer in. Een of twee dagen van tevoren haal ik dan eruit wat ik wil voeren, zodat het rustig kan ontdooien, en iedere avond weeg ik per hond ruwweg af wat ie krijgt: Laika 450 gram bot, 225 gram vlees en 225 gram orgaan, pens of groente; Max 400 gram bot, 200 gram vlees en 200 gram orgaan, pens of groente; en Scotch 250 gram bot, 150 vlees en 150 orgaan, pens of groente. Ik heb een oud weegschaaltje staan, dus dat afwegen is zo gebeurd.

Als je zorgt dat je over een periode van 2 weken 4-5 diersoorten voert, hoef je echt geen vitaminen oid toe te voegen, want dan krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben. Ik voer nooit iets bij, alleen dus bot, vlees en orgaan/pens/groente.

Het enige wat je even moet doen is voor iedere hond bepalen hoeveel voer hij per dag nodig heeft, aan bot, vlees en orgaan/pens/groente, en daarna kun je aan de slag!

Ik heb zelf maar één vriezer, omdat ik hier in Duitsland alleen via internet barfmateriaal kan bestellen (in NL kun je via vraag/aanbod hier op barfplaats nogal eens voordelige spullen scoren), en die vul ik dus gewoon iedere maand met een nieuwe bestelling.

Labelen is niet echt nodig, al is het wel handig om te weten wat voor vlees of bot of orgaan er in een verpakking zit natuurlijk. Bij mij komt alles gelabeld binnen van de leverancier.
Alleen als je van tevoren alles wilt portioneren voor je honden, zodat je dus voor een bepaalde periode kant en klare porties voor ieder dier in de vriezer hebt, moet je even een stickertje plakken met naam en weekdag erop, zodat je weet welke hond wat moet krijgen.

Ga er dus even rustig voor zitten, voor die berekeningen van hoeveel iedere hond moet krijgen (vind je genoeg info over hier op barfplaats). Daarna gaat het allemaal (bijna) vanzelf!
#1937869
Ik denk dat ik maar gewoon  moet beginnen. Het uitrekenen komt dan hopelijk vanzelf wel. Ik kan wel uitgaan van 2% of 4% van het lichaamsgewicht, maar iedere hond zal toch anders reageren en dat zal in de praktijk wel goed komen. Ik zie vanzelf wel hoe ze het doen, en ik weet nu ook niet wat ze lekker vinen en wat niet )alhoewel ik denk dat ze alles lusten. Ze hebben nog nooit iets laten staan.  In de natuur krijgen ze ook niet iedere dag het eten wat ze het liefst hebben en het zal daar ook niet voor ze worden afgewogen . Ik zal het menu (zodra ik alles in huis heb) wat ik in elkaar draai voor een week wel op het forum zetten dan hoor ik (denk ik) vanzelf wel wat eraan verbeterd kan/moet worden.
#1937882
Lidas schreef: Ik wil het beste voor mijn honden en denk dat dat barf is. Nu geef ik ze smuldier. Vinden ze lekker, gaat allemaal goed. Maar het is standaard en ik kan de samenstelling niet veranderen en aanpassen per hond.
Nu kan ik bij het slachthuis pens ed krijgen bij een kippenfokkerij kip(afval) en bij de visboer vis(afval).
Om het eenvoudig te houden wilde ik de honden bijvoorbeeld op maandag pens geven, op dinsdag kip, op woensdag vis, op donderdag groente met bv vlees, op vrijdag hart,  op zaterdag haas/konijn en op zondag weer wat anders. Natuurlijk niet precies zoals ik het hier heb omschreven, maar toch gewoon simpel. Is dat niet mogelijk? Als ik het zo op een rijtje heb kan ik het menu later wel aanpassen per hond want dan zie ik vanzelf hoe ze erop reageren. Als ik jullie 'recepten' lees dan krijg ik het idee dat het voeren van mijn honden bijna een universitaire studie vraagt en dan nog eens een dagtaak is. Ik heb 7 honden en ik weet gewoon niet (nadat ik toch aardig wat gelezen heb) waar ik moet beginnen en hoe groot mijn vriezer moet zijn (de honden eten per dag bij elkaar ca 4 tot 5 kg vlees. hoe ik het allemaal moet labellen
Alles kan natuurlijk, dat vooropgesteld. Het zijn jouw honden dus jij mag voeren hoe je wilt. Ik ben er echter geen voorstander van, om zo maar wat aan te rommelen. Want ook jouw honden hebben gewoon ongeveer 40% a 50% vleesbot, 10% a 20 orgaanvlees (inclusief pens), 5% a 15% groenten nodig en de rest spiervlees. Vette visjes en eieren kun je tot extra's rekenen (en dus niet meerekenen). En je ziet dus wel dat de marges behoorlijk groot zijn. Zo gauw ga je de mist niet in, maar je moet er wel wat effort in steken. Dat is het hele idee achter BARF, dat jij uitzoekt wat jouw honden nodig hebben, je begrijpt waarom en op basis daarvan hun menu zelf samenstelt. Als je daar geen zin in hebt, is KVV een prima alternatief.

Dat wil echter niet zeggen dat je er heel ingewikkelde menu's op na moet houden!

Maar met wat jij nu wilt, weet je dus absoluut niet hoeveel je honden van wat binnen krijgen. En wat nou als na 2 jaar je honden het toch niet lekker doen? Is dat de schuld van BARF? Of komt het omdat jij hebt gekozen niets te willen berekenen? En je honden misschien ergens tekort komen, maar zelf weet je niet eens wat, omdat je niet weet wat je voert!?

Ik stel het natuurlijk nu even heel zwart/wit en misschien kom ik zelfs onaardig over. Dat onaardig overkomen is niet mijn bedoeling maar ik word na 8 jaar Barfplaats soms wel verdrietig van mensen die zin hebben om het lekker makkelijk te doen en dan maar wat in de bak smijten om vervolgens na 1 jaar overal te roepen hoe slecht het is, BARF, omdat hun hond het er zo slecht op doet. Vraag je dan aan ze "maar wat voerde je dan?" komen ze met "ja, ehh, pens, hart en kippennekken", ook niet wetende in welke percentages. Het zelfsamenstellen krijgt zo onterecht weer een slechte naam.

Dus ja nee, als je het mij vraagt, moet je gewoon weten wat je voert. Moet je een basis hebben waar je vanuit gaat. En heb je eenmaal een goed menu, dan kun je dit lekker blijven voeren. En het daarna aanpassen per individu.

En zo moeilijk is het niet, om iets makkelijks in elkaar te draaien. Je neemt de BARF rekenhulp (http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=67), daar voer je in wat je hond weegt, hoeveel je hem wilt voeren, welke percentages je wilt voeren en dan komt er uitrollen wat je per week aan vleesbot, orgaanvlees, spiervlees en groenten moet voeren. Dat verdeel je over 7 dagen. Klaar. Dan hoef je heus niet elke dag en vleesbot en groenten en spiervlees en orgaanvlees te geven. Nee, je kunt prima de ene dag een zalmkop, de andere dag spiervlees met groenten, de dag erop pens, de dag daarop orgaanvlees met kippennekken, etc. voeren. Dat moet je zelf weten, hoe je die hoeveelheden verdeeld. Je moet alleen dan van te voren wel weten dat de kans groot is dat jouw honden zeer wisselende ontlasting zullen hebben. Dat is voor de honden niet erg maar vaak vinden baasjes het fijn om elke dag een soort van dezelfde drol te zien :biggrin2: en de kans dat jij dat niet gaat zien is dus behoorlijk aanwezig. Want orgaanvlees (en ook pens) en vette vis laxeert. En bot constipeert.

Overigens hebben je honden niet alleen hart nodig. Maar ook lever. En diverse verschillende diersoorten. Dus niet alleen kip, rund en vis. Dat is te eenzijdig. Een diersoort of 4 (of meer) is mooi.
#1937947
Ik ben het met Lizzy eens . En verder kan je natuurlijk nog veel en vaak lezen hier , net zolang totdat je het wel beter gaat begrijpen . of menu,s doorlezen en de daarbij behorende tips en adviezen . En aan de hand daarvan je vragen zonodig weer stellen . Dat lijkt mij beter dan zomaar beginnen en niet zo goed weten waar je mee bezig bent . Zeker met zeven honden is het de eerste tijd goed observeren , maar ook dan zul je moeten weten waarop je zoal moet letten .
#1937999
Mijn menu is ook zeker niet moeilijk.

Ik heb niet zo'n grote omloop. maar het idee blijft het zelfde.
Ik voer ELKE dag vleesbot.  Dit wisselt af, tussen parelhoen, kip, eend, konijn, krokodil, fazant, lam, geit, viskop, kwartels voor de poezen en vast nog wat andere dingen.
Dan voer ik 3 keer in de week orgaan. 1 x pens 1 x hart+ maag 1x lever+ nier Dit gaat dus bij het vleesbot. Deze dagen geef ik ook groente
De overige dagen voer ik spiervlees.

Kain krijgt 650-700 gram per dag.
Ik heb dus bot porties van 300 gram. Elke dag krijgt hij dus het zelfde gewicht aan bot (hoe makkelijkl ;) )
Hij krijgt 350 gram spiervlees. Dus al mijn porties spiervlees zijn gelijk. Dit geef ik 4 keer op een week
Van orgaan krijgt hij 200 gram. 100 gram van elk. Dus ook mijn orgaan porties zijn gelijk :) Op een Orgaan dag krijgt hij ook 100 gram groente.

Je ziet dus, mijn porties zijn van alles zowat even groot. Super makkelijk dus :) EN ik weet wat en waarom ik zo voer.

Nu heb ik geen porties van 350 gram spiervlees in de vriezer. Dat komt omdat ik ook nog 2 katten heb. Samen eten ze voor 500 gram spiervlees.

Dat zal bij jou wel anders zijn ;) De porties zijn groter, maar het princiepe is het zelfde :)
#1938000
Je hebt groot gelijk. Het is ook niet mijn bedoeling om aan te rommelen, ik wil zeker dat ze per week van alles voldoende naar binnen krijgen, maar wat ik vervelend vind is om alles per dag af te wegen. Ook nu geef ik ze op onregelmatige tijden eten en de ene keer veel, de andere keer weinig. Het lijkt me dat dat in de natuur ook zo gaat. Ze doen het er goed op, zien er goed uit en zijn nooit ziek, alleen ik geloof dat het beter kan. Het hoofdbestanddeel (ca 50% vleesbot) wil ik ze in principe iedere dag geven, de andere helft wil ik aanvullen met een van de andere bestanddelen. De ene dag kip de andere dag vis en de volgende dag weer wat anders. Echter een dag in de week wil ik ze (ieder apart natuurlijk) een grote penslap geven waar ze zich op mogen uitleven.  Het is wel mijn bedoeling ze goed in de gaten te houden (manier waarop ze eten, ontlasting, gedrag en uiterlijk) aan de hand daarvan wilde ik het menu veranderen/verbeteren. Is dit misschien een acceptabele methode?

Jullie mogen best 'hard' voor me zijn. Ik voel me niet gauw beledigd, het gaat uiteindelijk toch om de gezondheid van de honden daar zijn we het allemaal over eens, dus als ik het verkeerd doe mag iedereen mij op m'n kop geven. Het is alleen dat ik,( hoe meer ik lees, ) steeds onzekerder wordt. De een zegt dit, de ander dat. De marges zijn inderdaad groot. Maar waren die marges er maar niet dan was het makkelijk, maar nu zijn er zoveel mogelijkheden en ik weet bij voorbaat niet hoe mijn honden erop zullen reageren en ik moet toch ergens beginnen.
#1938115
O, maar dat kan prima hoor, de ene dag meer, de andere dag minder. Ik voer op deze manier omdat het voor mezelf zo het makkelijkst is, maar als je geen zin hebt om alles af te wegen, dan kun je dat best achterwege laten. Je moet wel even per hond uitrekenen wat ie nodig heeft, daar ontkom je niet aan, en je zult na verloop van tijd per hond moeten vaststellen welk percentage van z'n ideale gewicht het beste voor 'm is (onze Max (6,5 jaar oud) wordt op 2% graatmager, dus die krijgt bijna 3%, terwijl Scotch (7) bij 2% nog bijna te dik dreigt te worden). Maar zodra je daar handigheid in hebt ontwikkeld, kun je het ook wel zonder weegschaal doen allemaal. Als ze maar over een periode van 2 weken alles krijgen. Ik kan me zelfs voorstellen dat je voor iedere hond een kist vol voer voor een week klaarmaakt, zonder te portioneren, en dat je er gewoon voor zorgt dat aan het eind van die week iedere kist leeg is gegeten. Alleen moet je er dus wel rekening mee houden dat de ontlasting dan heel afwisselend kan zijn van samenstelling, en niet iedere hond kan ertegen ineens een hele penslap weg te werken (diarree de volgende dag), of zijn weekportie bot in twee of drie dagen weg te moeten knagen (krijtpoep). Maar dat kun je gewoon in de gaten houden.

Vastendagen of onregelmatige etenstijden zijn prima als je je hond daaraan laat wennen. Ik doe het hier niet, want zoals het nu gaat, past het momenteel het beste in mijn eigen dagritme.
#1938118
Lidas schreef: .  Het is wel mijn bedoeling ze goed in de gaten te houden (manier waarop ze eten, ontlasting, gedrag en uiterlijk) aan de hand daarvan wilde ik het menu veranderen/verbeteren. Is dit misschien een acceptabele methode?
Allereerst vind ik het hartstikke goed dat je wilt gaan barfen hoor! Kvv is ook prima, maar barf vind ik toch net iets beter omdat het meer variatie geeft, en je weet precies wat je geeft. Dus gewoon gaan doen!
Ik denk niet dat je het makkelijk ziet aan het eetgedrag of de ontlasting of uiterlijk. Dat zie je pas als het al heel lang niet goed gaat denk ik. Ik denk dat het makkelijker is om gewoon de goede verhoudingen te geven, dan weet je zeker dat het goed is.
Maar het is in het begin inderdaad wel even rekenen. Wat je zou moeten doen is even één keer een hoop tijd er voor uittrekken om een perfect menu te maken, met de juiste hoeveelheden, en in dat menu dan gewoon in de percentages die Lizzy al zei, de onderdelen botvlees, orgaan, spiervlees en groente. Als je dat hebt, ga je inkopen doen, en dan neem je zoveel mogelijk verschillende soorten. Dus drie soorten botvlees, een paar soorten spiervlees van weer andere beesten, orgaan verdeel je in hart, lever, pens, niertjes, maagjes, etc, ook van verschillende beesten, en de groente mix je ook van een stuk of 8 soorten, en dan ben je klaar. En dan kan je elke keer bij de bestelling kijken wat je dan voor soorten weer neemt, als je maar de verhoudingen hetzelfde houdt.

Ik heb een hond van 45 kilo en ik meet alles af in porties als de bestelling binnenkomt, zo eens in de drie maanden. Jij voert zoveel, jij hoeft helemaal niet te portioneren, want het meeste wordt per kilo verpakt bezorgd, dus je kan het zo in de vriezer gooien.
zorg voor verschillende lades of boodschappentassen (goed idee, may linn!) en dan maak je 1 la of tas met alleen maar vlees (alle soorten door elkaar) en 1 la/tas met botvlees door elkaar, etc. Als je dan steeds van boven af pakt heb je automatisch die variatie die je wilt.

Maar misschien is dit voor jou weer juist niet praktisch, in de loop van de tijd ontwikkeld iedereen gewoon zijn eigen manier, wat je het meest handig vind. Ik doe het nu ook heel anders dan in het begin.
Als je eenmaal weet wat je doet, is het echt niet moeilijk. Maar hoe meer tijd je nu besteed aan lezen en vragen stellen hier, des te eerder is het voor jou ook makkelijk!
#1938381
Welkom!

Ik herken je gevoel en als je de slag eenmaal te pakken hebt denk je was dit het nou?
Ik heb veel gehad aan de rekenhulp
http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48
hierdoor kon ik iig zien wat er per week gebeurde en wat ik moest bestellen.
Ik heb de rekenhulp 2 maal opgeslagen 1 x voor Sinbad met zijn gewicht en percentages en 1 x voor Galaxy met haar info
De week hoeveelheid deel ik door 7 per hond en maak dan kant en klare complete dagporties (bot,spier,orgaan) de groente voer ik apart.

Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door