Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#220443
geer schreef: Volledig zelf samenstellen behelst toch meer dan af en toe een dagje knutselen...ik droomde vannacht zelfs over konijnen, kippen en eenden die ik allemaal in stukken moest hakken ::)

De verhoudingen vlees/orgaan/groente en bot zijn nu duidelijk ;) En omdat ik nog steeds maar een heeeel klein vriezertje heb, lijkt het mij makkelijker om per dag zo compleet mogelijk te voeren, anders heb ik niet genoeg ruimte....

Nog even een paar praktische vragen... Hoe bewaren jullie de groente/fruitmix? Kan ik die gewoon, als ik een keer per week een nieuwe voorraad maak, bij het vlees invriezen? En hoevaak moet je die wisselen... Dit is dus weer een typisch voorbeeld van het weinig-vriezerruimte-probleem... Als ik een gevarieerde mix wil maken, dan wordt dat gelijk een flinke pot vol... Da's dan mix A... Als ik een afwisselingsmix wil maken, dan wordt het (als je meerdere ingredienten erin mikt) algauw weer een hele pot vol... En twee potten passen niet in de vriezer ::) ::)
Ik maak voor 2 weken groentemix en dat vries ik in portjes in, in de vriezer. Je mag het natuurlijk ook bij het vlees doen als je dat prettiger vindt.
Ik heb nu in de kast liggen:
- Appel
-banaan
-kiwi
-(rijpe) tomaat
-komkommer
-pijnboompitjes
-amandelnootjes

Kan ik hier een mixje van maken en dat een week lang geven, net zolang totdat het op is....en dan weer een nieuwe (andere) mix maken...of is dat te weinig variatie?
Ja, dat moet wel kunnen vind ik. Een weekje zo'n mixje is wel prima. Zijn de nootjes wel rauw?
Zou je aanraden om 1 soort 'beest' per dag te geven, of dit gewoon af te wisselen? Dus of een 'kipdag' met kippenvlees, kippenorgaantjes en een kipkarkas en de dag daarna weer een lamsdagje etc.etc... Of maakt dat geen klap uit, als er maar voldoende afwisseling in zit?
Nee, ik vind dat geen klap uitmaken. Ik geef rustig 's morgens kip en 's avonds vlees + orgaanvlees van rund + lam + kip (+groente +lamsbot). Voor een hond die al een tijdje vers eet gaat dat prima.
Ennnnnn dan tot slot nog even over de visolie... Hoe vaak geef je dat? Ik heb een potje met van die softgels...mensen moeten er 3 per dag van hebben...en je moet ze (volgens het doosje) in een keer innemen met water... Kan ik ze ieder gewoon eentje per dag geven en die dingen uitknijpen over het voer?
Ja, je kunt er iedere dag 1 geven en uitknijpen over het voer. Ik zelf geef ongeveer 4 keer per week visolie. Maar het mag ook dagelijks.
Pfffftt...ik voel me net zo'n kleutertje ::)
Waarom? Gaat toch lekker?!
Door Truus
#220509
Het begint nu eindelijk ergens op te lijken Geer! Haha...geintje ;D
Ik lees mee n.l. en leer er ook weer van zie je.
Met die procenten.....dat vind ik steeds weer zo knap Lizzy! Ik ben geen rekenwonder en lees telkens weer dat je het zomaar weer even doet :D
Door Lizzy
#220538
geer schreef: Sjaaa...daar was ik weer even.... ::) ::)

Even zitten rekenen, dit kwam eruit:

SOPHIE - totaal 600 gram per dag...
Per dag: - 240 gram vleesbot
- 60 gram orgaan
- 90 gram groente
- 60 gram rest
- 150 gram vlees

TED - totaal 160 gram per dag (ruim bemeten 8))
Per dag: - 64 gram vleesbot
- 16 gram orgaanvlees
- 24 gram groente
- 16 gram rest
- 40 gram vlees

Ik ga er vanuit dat de verhouding vlees-bot in een vleesbot ca.50-50 is??
Je bent van 40% bot uitgegaan, toch? Ja, op zich ga je van 50% bot en 50% vlees uit bij vleesbotten. Dus zou je op 20% bot moeten komen, kaal.
Als vleesbotten gebruik ik dan kippen (ik koop meestal hele kippen die ik in stukken hak, is dat niet teveel vlees in verhouding tot bot?)
Een kip bevat in totaal eerder 15% bot en de rest vlees. Maar goed, geef je toch gewoon wat meer vleesbot en minder vlees in totaal. Ben je er ook!
lamsribben (met vlees ertussen, zij het niet heel veel...soort spareribs)... Grote ribben (kalf? Lam?) met veel vlees van de islamiet, kippen/eenden en aanverwante nekken en kalfsribben...
Lamsribben zou ik uit gaan van 50% vlees en 50% bot. Grote ribben met vlees idem dito en kippen/eendennekken: iets meer bot als vlees. Al met al kom je denk ik wel uit op een gemiddelde van 50% bot en 50% vlees. Als je denkt dat je meer vlees geeft als bot: nogmaals, gewoon je hoeveelheid RMB's iets verhogen en iets minder vlees geven.
Nu zit ik alleen een beetje met Ted te hannesen... Man, man, man, wat krijgt die van alles een priegelbeetje... Kan ik die niet beter 1 dag zonder bot geven (en dan dus alleen maar vlees, groente en rest) en de dag daarna een wat groter vleesbot en wat minder ' los' vlees?
Ja hoor, dat kan voor Ted ook! Je kunt ook bijv. niet iedere dag maar eerder 2 of 3 keer per week orgaanvlees geven. Dat maakt het allemaal net even wat makkelijker!
Door Lizzy
#220546
Truus schreef: Het begint nu eindelijk ergens op te lijken Geer! Haha...geintje ;D
Ik lees mee n.l. en leer er ook weer van zie je.
Met die procenten.....dat vind ik steeds weer zo knap Lizzy! Ik ben geen rekenwonder en lees telkens weer dat je het zomaar weer even doet :D
Hihihi, nou, ik ben ook bepaaaald geen rekenwonder hoor Truus! Vraag maar aan Leo ;)
Door Truus
#221263
Lizzy schreef: Hihihi, nou, ik ben ook bepaaaald geen rekenwonder hoor Truus! Vraag maar aan Leo ;)
Ik zal het voor alle zekerheid eens vragen! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door