Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#220205
Niet echt ;D

Ik zit ook een beetje te hannessen met de hoeveelheid die Sophie moet hebben....of eigenlijk...ze zit zelf een beetje te hannessen met de hoeveelheid die ze moet hebben, want de helft van de tijd laat ze haar eten staan ::)
Toen ze zo mager was, kreeg ze een tijd 800 gram op een dag...dat ging zonder moeite op. Nu is ze op gewicht en groeit ze niet meer zo mega hard, dus ik ben het aan het afbouwen... Ze zal nu zo'n 13 kilo wegen...dussss zou ze, ongeveer, 500-600 gram moeten hebben...schat ik... En dan is het misschien maar handiger om gewoon twee keer per dag te gaan voeren... Iets van 's ochtens 200 gram vleesmix(met orgaan, fruit etc.) en 's avonds 300 gram vleesbotten?

En dan de Carnibest maar helemaal skippen, of in plaats van de vleesmix 's ochtens geven...

Lijkt dat ergens op?
Door Lizzy
#220216
geer schreef: Niet echt ;D

Ik zit ook een beetje te hannessen met de hoeveelheid die Sophie moet hebben....of eigenlijk...ze zit zelf een beetje te hannessen met de hoeveelheid die ze moet hebben, want de helft van de tijd laat ze haar eten staan ::)
Toen ze zo mager was, kreeg ze een tijd 800 gram op een dag...dat ging zonder moeite op. Nu is ze op gewicht en groeit ze niet meer zo mega hard, dus ik ben het aan het afbouwen... Ze zal nu zo'n 13 kilo wegen...dussss zou ze, ongeveer, 500-600 gram moeten hebben...schat ik... En dan is het misschien maar handiger om gewoon twee keer per dag te gaan voeren... Iets van 's ochtens 200 gram vleesmix(met orgaan, fruit etc.) en 's avonds 300 gram vleesbotten?

En dan de Carnibest maar helemaal skippen, of in plaats van de vleesmix 's ochtens geven...

Lijkt dat ergens op?
Ja, dat kan ook. Ik zou zelf dan wel door de vleesmix gooien: vlees (ja hehe), orgaanvlees (ongeveer 10% - je zou dan ook nog een mix van diverse orgaantjes kunnen gebruiken), groentes (zeg even 15%), wat fruit en dan bijv. rauw ei en yoghurt, visolie of lijnzaadolie enzo. En dan zou je 's avonds vleesbotten kunnen geven (kipkarkassen, kippennekken/vleugels, parelhoenkarkassen, eendennekken, heel konijn, lamsrib, kalfswervel, etc - ik zou zelf niet vaker als 2 a 3 keer per week grotere botten geven trouwens). Je zou dan een procent of 40 a 50 (of zelfs 60 als je dat zou willen) vleesbotten kunnen geven zodat ze 20% of 25% of maximaal 30% bot (kaal) binnen krijgt.

Ik zou de vleesmixen trouwens wel proberen af te wisselen. Dus de ene keer rundvlees, de andere keer lam, de keer erop kalkoen ofzo. Maar ook de groentes afwisselen. En de orgaanvleesjes.

Tja, en dan kun je er natuurlijk nog voor kiezen om geen complete maaltijden op een dag te verschaffen. Maar als je bovenstaande makkerlijk vindt, dan kan dat natuurlijk ook.
Door Lizzy
#220217
Waar hannest ze trouwens mee? Met het versvlees of met jouw eigen samengestelde maaltijden?

(ik hoorde trouwens laatst dat Franse Bassets zeikerds zijn met eten. Dit in tegenstelling tot Engelse Bassets ;D).
Door Erna
#220219
Lizzy schreef: Waar hannest ze trouwens mee? Met het versvlees of met jouw eigen samengestelde maaltijden?

(ik hoorde trouwens laatst dat Franse Bassets zeikerds zijn met eten. Dit in tegenstelling tot Engelse Bassets ;D).
Helemaal waar. Hier lopen ze ook altijd te klooien met hun eten op Rapsody na. Die andere 2 zijn gruwelijk. Ze lusten veel dingen niet of gaan spelen met hun vis!! En er moeten geen stukjes in hun eten zitten want die vissen ze er uit. Heb je net een hele maaltijd voor ze staan knutselen gaan ze dat helemaal ontleden in hun bak en leggen al dat lekkers op een rij op hun kleed. Pas na een aantal minuten beslissen ze wat het eerst naar binnen gaat of wat helemaal niet.

Dalmaten zijn dan toch wel een stuk makkelijker. Die vreten alles en likken hun bak ook nog eens volledig schoon. Daar hebben de bassen nog nooit van gehoord.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#220224
Lizzy schreef: Ja, dat kan ook. Ik zou zelf dan wel door de vleesmix gooien: vlees (ja hehe), orgaanvlees (ongeveer 10% - je zou dan ook nog een mix van diverse orgaantjes kunnen gebruiken), groentes (zeg even 15%), wat fruit en dan bijv. rauw ei en yoghurt, visolie of lijnzaadolie enzo. En dan zou je 's avonds vleesbotten kunnen geven (kipkarkassen, kippennekken/vleugels, parelhoenkarkassen, eendennekken, heel konijn, lamsrib, kalfswervel, etc - ik zou zelf niet vaker als 2 a 3 keer per week grotere botten geven trouwens). Je zou dan een procent of 40 a 50 (of zelfs 60 als je dat zou willen) vleesbotten kunnen geven zodat ze 20% of 25% of maximaal 30% bot (kaal) binnen krijgt.

Ik zou de vleesmixen trouwens wel proberen af te wisselen. Dus de ene keer rundvlees, de andere keer lam, de keer erop kalkoen ofzo. Maar ook de groentes afwisselen. En de orgaanvleesjes.

Tja, en dan kun je er natuurlijk nog voor kiezen om geen complete maaltijden op een dag te verschaffen. Maar als je bovenstaande makkerlijk vindt, dan kan dat natuurlijk ook.

Ik vind het echt moeilijk,als ik het zo lees, de juiste balans te vinden in de zelf samengestelde maaltijden.
Maar wie weet. ;)
Door geer
#220226
Zucht...is ze toch Frans ::)

Sophie miert met heel veel.
Allereerst versvlees: een absolute no-no, of je moet het opleuken met eitjes en karnemelk en het, als het even kan, voeren met een lepel...
Vleesmixjes vindt ze doorgaans wel lekker... maar dan niet heeeele grote stukken, en ook geen heeeele kleine stukken. En vanochtend wilde ze het niet omdat er een groentemixje doorheen zat wat ze niet lustte ::)...
Met vis dient gespeeld te worden en als hij al opgegeten wordt, dan wel minstens op het tapijt in de studeerkamer, niet zo uit de bak...daar is niets aan...
Vleesbotten gaan er meestal in als koek... Alleen heeel soms dan kluift ze eraan...denkt even na.......en besluit toch maar dat ze geen zin heeft in botten....

Ted daarentegen schranst alles naar binnen, likt de omgeving van haar bak met een omtrek van 2 meter schoon en gaat dan Sophie van haar eten beroven...die dat uiteraard meteen toelaat, want ze zat toch net driftig te spelen met een stukje vlees...
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#220229
geer schreef: Zucht...is ze toch Frans ::)

Sophie miert met heel veel.
Allereerst versvlees: een absolute no-no, of je moet het opleuken met eitjes en karnemelk en het, als het even kan, voeren met een lepel...
Vleesmixjes vindt ze doorgaans wel lekker... maar dan niet heeeele grote stukken, en ook geen heeeele kleine stukken. En vanochtend wilde ze het niet omdat er een groentemixje doorheen zat wat ze niet lustte ::)...
Met vis dient gespeeld te worden en als hij al opgegeten wordt, dan wel minstens op het tapijt in de studeerkamer, niet zo uit de bak...daar is niets aan...
Vleesbotten gaan er meestal in als koek... Alleen heeel soms dan kluift ze eraan...denkt even na.......en besluit toch maar dat ze geen zin heeft in botten....

Ted daarentegen schranst alles naar binnen, likt de omgeving van haar bak met een omtrek van 2 meter schoon en gaat dan Sophie van haar eten beroven...die dat uiteraard meteen toelaat, want ze zat toch net driftig te spelen met een stukje vlees...

Geef je ze niet gewoon te veel over het geheel.Als je nou eens minder geeft,zodat ze echt trek heeft als ze eten krijgt.t'Is maar een idee. :)
Door geer
#220231
Ja....Maarrrr...vergeet niet dat Sophie nog een pup in de groei is, die zelfs een hele tijd zwaar mager is geweest... Ik wil haar niet teveel laten afvallen, ze komt net zo lekker op gewicht!
Door Lizzy
#220252
Unique schreef: Ik vind het echt moeilijk,als ik het zo lees, de juiste balans te vinden in de zelf samengestelde maaltijden.
Maar wie weet. ;)
Ik begrijp niet zo goed wat je er moeilijk aan vindt? Je voert gewoon 40% a 50% vleesbotten, 10% a 15% orgaan, 15% a 20% groentes, 20% vlees (minimaal), 5 % a 10% tafelrestjes en supplementen.

Je kunt proberen dit iedere dag te geven (dus iedere dag 40% vleesbotten, iedere dag 15% orgaanvlees, iedere dag 20% groentes, etc.). Je kunt dit ook wat meer over de week verdelen. Ik geef zelf bijv. maar 1 keer per week orgaanvlees zoals hart, lever, nier en 2 keer per week pens en ik kom toch rond de 10% orgaanvlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 08 dec 2004, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#220257
geer schreef: Ja....Maarrrr...vergeet niet dat Sophie nog een pup in de groei is, die zelfs een hele tijd zwaar mager is geweest... Ik wil haar niet teveel laten afvallen, ze komt net zo lekker op gewicht!
Misschien wordt het toch wel tijd om Sophie te leren: niet eten betekent: OK, dan niet eten: eten direct weghalen en lege bak terug zetten? Desnoods gewoon 24 uur niet te eten geven. Ook dat kan een pup best. En ook stoppen met opleuken. Want ze hebben zo door dat als ze miemelen de boel NOG verder opgeleukt wordt!

Maar ja, Erna's verhaal lezende, jouw verhaal lezende: ze is deels Frans! Kan niet anders. Whoofer had haar eetgewoontes duidelijk van haar vader... In Whoofers leven was maar 1 ding echt belangrijk: eten. Blij toe want ik kan eerlijk gezegd absoluut niet tegen slechte eters...... (vandaar dat ik ook veelvraten in huis heb ;D).
Door Lizzy
#220269
Lizzy schreef: Ik begrijp niet zo goed wat je er moeilijk aan vindt? Je voert gewoon 40% a 50% vleesbotten, 10% a 15% orgaan, 15% a 20% groentes, 20% vlees (minimaal), 5 % a 10% tafelrestjes en supplementen.

Je kunt proberen dit iedere dag te geven (dus iedere dag 40% vleesbotten, iedere dag 15% orgaanvlees, iedere dag 20% groentes, etc.). Je kunt dit ook wat meer over de week verdelen. Ik geef zelf bijv. maar 1 keer per week orgaanvlees zoals hart, lever, nier en 2 keer per week pens en ik kom toch rond de 10% orgaanvlees.
Oh, en ter aanvulling: als Soof dus 600 gram per dag eet dan is dat 4200 gram per week. Als je dan 40% rauwe vleesbotten wil geven:

1% van 4200 gram = 42
40% (vleesbotten maal 42 = 1690 gram vleesbotten.

Wil je dan iedere dag vleesbotten voeren:

1690 : 7 = 240 gram vleesbot per dag

En dit doe je ook met orgaanvlees, groentes, vlees, etc.

En dit is nu even op de gram nauwkeurig uitgerekend en da's natuurlijk ook weer niet nodig. Het gaat om de indicatie.
Door geer
#220370
Dat doe ik ook al... ze krijgt even de tijd, anders maar niet. En ik ga inderdaad maar stoppen met opleuken... Nadat ik haar vanochtend niets meer heb gegeven nadat ze haar vleesmixje niet bliefte, at ze net een hele bak Carnibest zonder tierelantijnen op... Nu ligt ze op een kippendij te kauwen....
Door geer
#220399
Volledig zelf samenstellen behelst toch meer dan af en toe een dagje knutselen...ik droomde vannacht zelfs over konijnen, kippen en eenden die ik allemaal in stukken moest hakken ::)

De verhoudingen vlees/orgaan/groente en bot zijn nu duidelijk ;) En omdat ik nog steeds maar een heeeel klein vriezertje heb, lijkt het mij makkelijker om per dag zo compleet mogelijk te voeren, anders heb ik niet genoeg ruimte....

Nog even een paar praktische vragen... Hoe bewaren jullie de groente/fruitmix? Kan ik die gewoon, als ik een keer per week een nieuwe voorraad maak, bij het vlees invriezen? En hoevaak moet je die wisselen... Dit is dus weer een typisch voorbeeld van het weinig-vriezerruimte-probleem... Als ik een gevarieerde mix wil maken, dan wordt dat gelijk een flinke pot vol... Da's dan mix A... Als ik een afwisselingsmix wil maken, dan wordt het (als je meerdere ingredienten erin mikt) algauw weer een hele pot vol... En twee potten passen niet in de vriezer ::) ::)

Ik heb nu in de kast liggen:
- Appel
-banaan
-kiwi
-(rijpe) tomaat
-komkommer
-pijnboompitjes
-amandelnootjes

Kan ik hier een mixje van maken en dat een week lang geven, net zolang totdat het op is....en dan weer een nieuwe (andere) mix maken...of is dat te weinig variatie?

Zou je aanraden om 1 soort 'beest' per dag te geven, of dit gewoon af te wisselen? Dus of een 'kipdag' met kippenvlees, kippenorgaantjes en een kipkarkas en de dag daarna weer een lamsdagje etc.etc... Of maakt dat geen klap uit, als er maar voldoende afwisseling in zit?

Ennnnnn dan tot slot nog even over de visolie... Hoe vaak geef je dat? Ik heb een potje met van die softgels...mensen moeten er 3 per dag van hebben...en je moet ze (volgens het doosje) in een keer innemen met water... Kan ik ze ieder gewoon eentje per dag geven en die dingen uitknijpen over het voer?

Pfffftt...ik voel me net zo'n kleutertje ::)
Door geer
#220427
Sjaaa...daar was ik weer even.... ::) ::)

Even zitten rekenen, dit kwam eruit:

SOPHIE - totaal 600 gram per dag...
Per dag: - 240 gram vleesbot
- 60 gram orgaan
- 90 gram groente
- 60 gram rest
- 150 gram vlees

TED - totaal 160 gram per dag (ruim bemeten 8))
Per dag: - 64 gram vleesbot
- 16 gram orgaanvlees
- 24 gram groente
- 16 gram rest
- 40 gram vlees

Ik ga er vanuit dat de verhouding vlees-bot in een vleesbot ca.50-50 is?? Als vleesbotten gebruik ik dan kippen (ik koop meestal hele kippen die ik in stukken hak, is dat niet teveel vlees in verhouding tot bot?), lamsribben (met vlees ertussen, zij het niet heel veel...soort spareribs)... Grote ribben (kalf? Lam?) met veel vlees van de islamiet, kippen/eenden en aanverwante nekken en kalfsribben...

Nu zit ik alleen een beetje met Ted te hannesen... Man, man, man, wat krijgt die van alles een priegelbeetje... Kan ik die niet beter 1 dag zonder bot geven (en dan dus alleen maar vlees, groente en rest) en de dag daarna een wat groter vleesbot en wat minder ' los' vlees?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door