Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MarijeJoanne
#218704
Mijn hond(en) lust ook niet alles.

Nu is het bij ons vaak het geval, dat als Gizmo het niet lust, Max het maar wat al te graag er bij opeet.
Alleen is dat absoluut niet de bedoeling, omdat hij niet moet aankomen (dan wordt het een worst op pootjes, nu is het een bodybuildertje op pootjes).

Dus ik heb niet zoiets van, Pech Gizmo, Max eet het wel.
Als het alleen maar groente is die Gizmo overlaat, laat ik Max wel vaak de bak uitlikkeren.
Maar anders zet ik de bak weg voor de volgende maaltijd.
Krijgt Max weer wat nieuws en Gizmo weer het oude, eventueel met wat nieuws er door heen.
Of ik deel de inhoud over beide bakken en doe er wat nieuws bij door.

Vasten vind ik niet erg, maaltijden overslaan wat minder (en daar zit een verschil in mijn inziens).
Dit omdat Gizmo moet aankomen (nouja, moeten is een groot woord, maar afvallen zeker niet).

Laatst had ik voor allebei een vis gekocht.
Die vrijdagavond in hun bakjes gedaan, en uiteindelijk maandag de inhoud dat nog over was maar weggegooid.
De vis was vrijdag nog in zijn geheel, maandag vermalen en dingen zoals pens en vlees en groente toegevoegd.
Ze wouden het beide niet opeten (en tja, dat kan je van Gizmo nog wel eens verwachten, bij Max kijk je er wat raarder tegenaan), ik had ze het zaterdag 2 keer voor gezet en zondag ook weer, maar toen maandag het grootste gedeelte nog niet op was, heb ik het maar opgegeven (ook doordat vis op een gegegeven behoorlijk sterk ruikt ;) en door de houdbaarheid).

Ze hebben het hele weekeind dus niks tot bijna niks gegegeten en toch wouden ze niet eten wat in hun bak zat.

Nu hebben ze beide wel eens dat ze bij vis kijken, van o nee, geen vis, dan weten ze ook niet goed wat ze er mee aanmoeten.
Het ene eten ze graag, het andere dus absoluut niet.

En dat vind ik dus zo zonde, want aan vis kan ik heel goedkoop aan komen (dan heb ik geen keus, dan krijg ik wat ik krijg, maar wel gratis).
Dat wat hun beide wel smakelijk opeten, daar moet je zekers weten voor betalen (en nu is dat absoluut geen probleem hoor, maar het is wel makkelijk en goedkoper dat, als wat je gratis krijgt, ze dat ook willen eten ;) ).
Door 202spots
#218706
Twister lust geen kalkoen,duif,eend,noem maar op. Wat hij wel lust is kip,maar dan niet in grote stukken,rund,en ander rood vlees,maar van al dat gevogelte moet hij niks hebben. Al geef ik hem 2 dagen geen eten,het zal blijven liggen. Ik vind het echt geen optie om hem een week geen eten te geven!!

Is 't mogelijk om 'n hele kleine hoeveelheid van wat hij normaal NIET eet (wanneer alleen gegeven word) door 't eten te mengen wat hij WEL graag eet?
Met kleine beetjes tegelijk aan de smaak laten wennen?
Misschien eet ie 't dan wel.
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 06 dec 2004, 04:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Thunder
#219633
202spots schreef:
Is 't mogelijk om 'n hele kleine hoeveelheid van wat hij normaal NIET eet (wanneer alleen gegeven word) door 't eten te mengen wat hij WEL graag eet?
Met kleine beetjes tegelijk aan de smaak laten wennen?
Misschien eet ie 't dan wel.
De slimmerd vist het er wel uit hoor!!!

En het is niet alleen gevogelte dat hij niet lust. Laatst heb ik geprobeerd met hertenek,dacht,da's ook rood vlees,dus zal hij wel lusten. 2 dagen heeft hij het voor z'n neus gekregen,niks anders. Op de duur had hij er toch een klein beetje van gegeten,maar kotste het snel daarna weer uit. Schiet niet op dus.
Ik had al gedacht van bv eens een beetje konijn (zonder bot uiteraard) lichtjes te koken. Gewoon om te testen of hij het dan wel lust. Maar dan is het natuurlijk wel geen echte barf meer. Maar toch nog beter dan brokken.

Groetjes,Anja.
Door Lizzy
#219641
Ja, je zit alleen met het feit dat je de botten niet kunt koken en je zeker wel een calciumbron nodig hebt... Ik heb nog wel ergens een file staan met 'gekookte recepten' Ik weet niet of je daar interesse in hebt?
Door 202spots
#219823
Ik bedoelde dat je b.v 1 eetlepel van 1 gemalen voer,door de zeg maar 10 eetlepels van de andere gemalen voer gaat mengen...goed door elkaar moet er dan toch wel iets naar binnen gaan? :-\

Ik neem aan dat je 't eten niet ijskoud uit de koelkast geeft ? maar op kamer temperatuur of met beetje warm water er overheen?
Als noodsprong kan je proberen of ie wel eet wanneer je de gemalen vlees 'n heel klein beetje bakt?
In 'n koekpan 'n beetje boter of olijfolie warm laten worden en dan heeeeeeeeeeel vlug 't vlees er in en vlug door elkaar roeren om te verwarmen en er gelijk weer uit, 5-10 seconden of zo...misschien gaat 't dan wel? (laat 't eerst 'n beetje afkoelen voordat je 't geeft)
Word wel is gedaan met gemalen vlees of kipveugel of ander rmb om te laten wennen..Wel heel vlug zodat de botten niet echt gebakken worden.
Door Juultje
#231594
Mijn Snow is ook geen makkelijker eter. Toen ik hem pas had heeft hij veel problemen gehad met zijn maag en darmen. Een paar keer een maagbloeding.
Hij heeft toen een paar jaar speciale brokken gekregen. Tot hij dat vertikte om te eten.
Het hielp niet om hem te laten vasten. Want hij bleef weigeren en werd erg mager.
Ik ben toen met barfen begonnen en het gaat op zich heel goed.
Hij eet niet altijd regelmatig. Er zijn dagen dat het perfect gaat. Dan eet hij alles op en 's avonds kluift hij nog een paar nekken of ribben weg.
Maar er zijn nog zat dagen dat het tobben is. Of dat hij pas voor het slapen gaan nog wil eten.....
Voor mij is het ook nog zoeken hoe ik het het beste kan doen.
Ik blijf wel naar de hond zelf kijken, want iedere hond is toch weer anders blijkt wel. En wat voor de één geldt hoeft niet voor de ander te gelden. Ik laat me daarin ook vaak door mijn gevoel leiden. Uiteindelijk denk ik dat je daar mee toch het doel bereikt: Een gezond eetpatroon en barfmenu voor je hond.

In iedergeval: Veel succes Thunder!
Groetjes van Juultje
Door Thunder
#231641
Thanks voor alle reacties!! Ondertussen heb ik weer wat anders gevonden dat Twister wel lust:paardevlees. En ik ben ook weer lams gaan halen,wat hij ook lust. Dus momenteel eet hij kip,runds,paard en lams,en af en toe beetje vis. Ook natuurlijk regelmatig een eitje,yoghurt en platte kaas.
En ik ga toch een keertje proberen om wat kalkoen of eend lichtjes te koken ofzo,om te proberen.
Komt wel goed.
Ik denk dat ik binnen kort nog eens een keer z'n bloed laat checken,om te zien of er zeker geen tekorten zijn.

Groetjes,Anja.
Door Juultje
#231985
Twister krijgt meer variatie dan Snow. Die krijgt lam, kalf, kip, en rund.
Het ligt ook er ook aan dat het niet makkelijk is om overal aan te komen. Paardevlees of konijn enzo, ik zou niet weten waar ik dat moest halen. ???

Maar als ik zie wat Twister toch allemaal eet dan hoef je je volgens mij geen zorgen te maken.

Groetjes van Juultje
Door ~Joke~
#232133
Lizzy schreef:
(trouwens: ik ben zelf migraine patient van het zuiverste water. Ik vrees dat ik migraine heb uitgevonden. Weet je: stoppen met roken, stoppen met medicatie, stoppen met koffie, een FLINKE vasten en reinigingskuur is DE manier om van je migraine af te komen. Hoewel sommige mensen ook nog 'even' naar hun geestelijke/emotionele bagage moeten kijken. Maar goed, da's een heeeeel ander onderwerp voor een ander forum).
LOL Lizzy jij mag migraine hebben uitgevonden ik heb er patent op aangevraagd....Ik heb de soort met ontzettend galspugen. Wat bij mij heeft geholpen is stress zien te voorkomen en een regelmatig leven. Verder zijn bij mij de aanvallen afgenomen sinds ik dit voorjaar op 100% biologisch ben overgegaan. Bij mij werkt vasten, reinigen , koffie laten staan zeer averechts.
Om op de hond terug te komen: Spike [geen gezonde hond] spuugt gal op de lege maag. Sinds ik hem strikt op tijd zo ongeveer 7 uur 's morgens en 7 uur 's avonds voer heeft hij het niet meer gedaan.
Onregelmatige voedertijden vallen heel verkeerd bij hem.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op vr 31 dec 2004, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#233497
Juultje schreef: Paardevlees of konijn enzo, ik zou niet weten waar ik dat moest halen. ???
Ligt eraan wat je wilt betalen, maar elke "normale" slager heeft paardevlees en konijn. Konijn is bij onze poelier het goedkoopste. Dat heet de poelier die op de markt staat is het goedkoopste. Paard geef ik zelf ook zelden, het is mij te duur (heb wel ontzettend veel variatie en een soort kan hij wel missen). Soms zit er een stukje paard bij de snijdsels, dat is dan meegenomen.
Door Lizzy
#233536
harns49 schreef: LOL Lizzy jij mag migraine hebben uitgevonden ik heb er patent op aangevraagd....Ik heb de soort met ontzettend galspugen. Wat bij mij heeft geholpen is stress zien te voorkomen en een regelmatig leven. Verder zijn bij mij de aanvallen afgenomen sinds ik dit voorjaar op 100% biologisch ben overgegaan. Bij mij werkt vasten, reinigen , koffie laten staan zeer averechts.
Om op de hond terug te komen: Spike [geen gezonde hond] spuugt gal op de lege maag. Sinds ik hem strikt op tijd zo ongeveer 7 uur 's morgens en 7 uur 's avonds voer heeft hij het niet meer gedaan.
Onregelmatige voedertijden vallen heel verkeerd bij hem.
Bij mij werkte vasten en koffie laten staan in eerste instantie ook averechts. En dat is eigenlijk een doordenkertje ;)!
Door Lizzy
#233833
harns49 schreef: Vertel eens verder zodat ik weet dat wat ik denk wat je bedoelt ook is wat je bedoelt ;)
Wanneer je beroerd wordt van het vasten, dan is dat in mijn ogen juist een teken dat je aan het ontgiften bent. En dus veel afvalstoffen in je lichaam hebt zitten.

Wanneer je eigenlijk teveel koffie drinkt, koffie-verslaafd bent of eigenlijk geen koffie kunt verdragen (omdat je eigenlijk geen koffie-type bent), dan krijg je juist ongelofelijke koppijn wanneer je met koffie stopt. Bij veel mensen zie je dat ze in het weekend migraine krijgen. Negen van de tien keer omdat ze te laat hun 'shotje' koffie binnen krijgen (later als normaalgesproken). Eigenlijk moet je dan juist geen koffie meer tot je nemen.... en het hoofdpijn krijgen van het geen koffie drinken: dat verdwijnt vanzelf.
Door gonny
#233840
Lizzy schreef: Wanneer je beroerd wordt van het vasten, dan is dat in mijn ogen juist een teken dat je aan het ontgiften bent. En dus veel afvalstoffen in je lichaam hebt zitten.

Wanneer je eigenlijk teveel koffie drinkt, koffie-verslaafd bent of eigenlijk geen koffie kunt verdragen (omdat je eigenlijk geen koffie-type bent), dan krijg je juist ongelofelijke koppijn wanneer je met koffie stopt. Bij veel mensen zie je dat ze in het weekend migraine krijgen. Negen van de tien keer omdat ze te laat hun 'shotje' koffie binnen krijgen (later als normaalgesproken). Eigenlijk moet je dan juist geen koffie meer tot je nemen.... en het hoofdpijn krijgen van het geen koffie drinken: dat verdwijnt vanzelf.
ojee....dan ben ik dus geen koffie-type.......terwijl ik héél veel bakkies senseo achterover giet op een dag... :o
Door Ollie
#233867
Nou ik heb eingelijk altijd migraine als ik van de drukte in de rust kom!

Ik drink eingelijk nooit heel veel koffie!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door