Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nelly
#214950
Nou ik ben ook een uitgesproken vleeseter, ben dol op wild, maar idd ook geen exotisch wild. Op mijn bordje dus graag haas, konijn, fazant, ree, en noem maar op, maar géén zebra, gnoe of ....krokodil.
En in die redenatie van Lizzy vind ik ook wel wat zitten, het zijn carnivoren pur sang en of je die kunt eten? Hoewel ik denk dat kroks zèlf wel andere carnivoren zullen eten als ze de kans krijgen, die vreten toch ook alles ::)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#214967
Nelly schreef: Nou ik ben ook een uitgesproken vleeseter, ben dol op wild, maar idd ook geen exotisch wild. Op mijn bordje dus graag haas, konijn, fazant, ree, en noem maar op, maar géén zebra, gnoe of ....krokodil.
En in die redenatie van Lizzy vind ik ook wel wat zitten, het zijn carnivoren pur sang en of je die kunt eten? Hoewel ik denk dat kroks zèlf wel andere carnivoren zullen eten als ze de kans krijgen, die vreten toch ook alles ::)
Ik heb eigenlijk nog nooit één film gezien waar een tijger of leeuw door een krok gepakt werd nu je het er over hebt ??? Het zijn altijd herbivoren
Laatst gewijzigd door sylvia op di 30 nov 2004, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#214968
1 keer heb ik een oude leeuw gegeten zien worden door een krokje, maar die oude leeuw kon niet eens meer goed lopen, dus wankelde zelf al het water in bij de krokkie :-\. Krokkie hielp hem toen maar even naar de andere wereld
Door An
#215052
Klopt hoor Lizzy...geen enkele carnivoor eet een andere carnivoor.
Door geer
#215059
Maar denk je dat als een krokodil een dooie leeuw aan de waterkant zou zien liggen, hij hem niet op zou eten? Dat geloof ik niet...
Ik denk eerder dat carnivoren, met hun bijbehorende gebit, nu eenmaal makkelijker omni- of herbivoren kunnen vangen, omdat ze bij een andere carnivoor nogal op weerstand stuiten... Die heeft namelijk net zo'n carnivorengebit ;D
Door geer
#215060
En bovendien moet je zo dom als een KOE zijn om een waterplas over te steken terwijl je weet dat daar krokodillen in liggen ;D ;D ;D
Door Ordell
#215126
An schreef: Klopt hoor Lizzy...geen enkele carnivoor eet een andere carnivoor.
Dus om maar eens een voorbeeld te noemen, een hond zou dus geen dode kat die hij vindt eten?
Door Lupa
#215159
Ordell schreef: Dus om maar eens een voorbeeld te noemen, een hond zou dus geen dode kat die hij vindt eten?
nou de mijne niet die pissen erop :-X
Door Ordell
#215165
Lupa schreef: nou de mijne niet die pissen erop :-X
Tsja, het was maar een vraag, ik zou het ook niet weten.....
Door Nelly
#215188
geer schreef: Maar denk je dat als een krokodil een dooie leeuw aan de waterkant zou zien liggen, hij hem niet op zou eten? Dat geloof ik niet...
Ik denk eerder dat carnivoren, met hun bijbehorende gebit, nu eenmaal makkelijker omni- of herbivoren kunnen vangen, omdat ze bij een andere carnivoor nogal op weerstand stuiten... Die heeft namelijk net zo'n carnivorengebit ;D
Juist, dat bedoelde ik dus ook met als hij de kans zou krijgen. Nu geloof ik wel dat een krok op dat punt toch een uitzondering is, denk dat een kat-of hondachtige minder snel een andere carnivoor zou eten. Doden wel, maar eten, nah.
Door Pajta
#215513
An schreef: Klopt hoor Lizzy...geen enkele carnivoor eet een andere carnivoor.
Ik ken anders tal van voorbeelden hoor. Er zijn genoeg reptielen die soortgenoten op het menu hebben staan.
Er zijn al verschillende honden door wolven opgegeten.
Er zijn roofvogels die hondjes of katten durven vangen en verorberen.
Beren durven best al eens een vosje of hermelijntje ofzo opeten.

Zo zijn er nog tal van andere voorbeelden. Ze gaan meestal herbivoren vangen maar enkel maar omdat ze daar beter geschikt voor zijn. Er zijn veel meer herbivoren als carnivoren en de herbivoren zijn doorgaans veel makkelijker te vangen en te doden. Maar als ze de kans krijgen zullen de meeste carnivoren best wel een andere carnivoor achter de kiezen steken hoor. ;)
Door An
#215633
Tja er zijn uiteraard op alles uitzonderingen, maar regel is het zeker niet. Moest het regel zijn dan zou heel het ecosysteem uit balans zijn he. Stel leeuwen beginnen systematisch op wilde honden te jagen. Gevolg....leeuwen jagen niet meer op (ik zeg maar wat he) de gazelles (en andere planteneters)die er rondlopen en de lwilde honden ook minder want hun aantal wordt kleiner. Hierdoor wordt het aantal gazelles (en andere planteneters) veel groter en wordt er teveel groen weggegeten, waardoor weer andere planteneters geen voeding hebben...enzo enzo en op de lange duur is de huppeldepupmuis haar habitatverwoest en sterft die diersoort uit. De natuur is in een fragiel evenwicht en daarbij hoort gewoon dat roofdieren niet achter andere roofdieren aangaan.

Het schijnt trouwens te zijn dat vlees van roofdieren echt niet lekker is (ik weet het niet want heb het nog nooit gegeten) dat zal ook wel een manier zijn van moeder natuur om het jagen op andere roofdieren te ontmoedigen.
Laatst gewijzigd door An op wo 01 dec 2004, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Pajta
#215645
Je gedachtengang lijkt logisch maar zo werkt het volgens mij toch niet echt. De reden dat leeuwen niet op wilde honden gaan jagen is meer dat ze toch min of meer elk hun eigen territorium hebben en op verschillende tijdstippen actief zijn. Beide diersoorten leven en jagen in groepen. En beide soorten zijn ook niet stom en hebben een sterk instinct dat hen zegt dat een gazelle een veel makkelijkere prooi is dan een collega roofdier. Gazelles leven in kudden, zoals de meeste grotere herbivoren. In zo'n kudde is er altijd wel een ziek, oud of jong dier dat een makkelijke prooi is. Tijdens de evolutie hebben ze wel gemerkt dat dit veel makkelijkere prooien zijn dan de weerbare wilde honden, en ze zullen dan ook opteren om toch maar voor de herbivoren te gaan wat betreft voedsel.
En over dat natuurlijk evenwicht. Moesten de leeuwen op de wilde honden gaan jagen dan zouden er minder wilde honden zijn, wat betekend meer gazelles, wat dan weer betekend dat de leeuwenpopulatie kan groeien. De natuur vind altijd wel een manier hoor, wanneer de mens er niet tussen zit. ;) En daarbij, een groep leeuwen delft meestal het onderspit tegen een groep fanatieke wilde honden. ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door