Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hoe lang voer ik mijn hond volgens barf-concept?

15 jaar en meer, meerdere honden
Geen stemmen
0%
10 jaar
Geen stemmen
0%
8 jaar
1
3%
5 jaar
2
7%
3 jaar
7
23%
1 jaar
11
37%
half jaar
5
17%
paar weken
4
13%
Door herintreder
#213422
Ben nieuwsgierig naar de samenstelling en ervaring van het barf-forum.
Ben zelf enthousiast en een maand actief barf aan het voeren.
Kan me voorstellen dat als het een geslaagd concept is dat je dan na een jaar het forum bijna niet meer bezoekt.
Lees ook hele bewerkelijke verhalen over het barf-concept, mogelijk een reden om te stoppen, deze groep bereik ik hier niet.
ik geloof in het concept zie mijn hond met een goede vacht en levenslust groeien.(mechelse herder 7 mnd)
reageer en geef je ervaring , en kanttekeningen aan het concept.

ben nieuwsgierig.

groet Joop
Gebruikersavatar
Door Binno
#213441
En als je part-time Barft en voor de rest kompleet versvlees geeft? Waar stem ik dan op? Of mag ik dan niet stemmen?
Ze eten al bijna 2 jaar vers, maar ben nog maar een paar maanden een beetje aan het Barfen. Ze krijgen hier dus ook bot, kip, konijn, kalf, ribben, vis, eieren, groenten, fruit, yoghourt enz. Het is niet de bedoeling om volledig over te gaan op Barf, dus het is iets minder erg als de percentages dan niet helemaal kloppen. Maar ik blijf me verder inlezen, een mens kan niet slim genoeg zijn... ;D ;)
Door Helen
#213453
Balou barft een jaar en tja, ik ben dik tevreden. Ze was al gezond en zonder enige klacht en dat is ze nog steeds. Energieke hond, voor haar doen goede vacht, goede conditie, goed en schoon gebit. Wat wil je nog meer horen eigenlijk? Welke ervaringen bedoel je?
Door herintreder
#213487
Ik ben het met je eens , de vraag stelling is mogelijk niet helemaal goed.
Het forum geeft gelukkig de mogelijkheid je keuze toe te lichten, het gaat hier toch om meningen en ervaringen te kunnen lezen, dus partime barfen reken ik ook tot de groep van mensen waar ik nieuwsgierig naar ben.
Mogelijk met onderbouwing waarom je de keuze hebt gemaakt tot partime barfen.

elke mening zet aan tot denken, leer graag van een ander, dat leert snel.

bedankt Joop
Gebruikersavatar
Door Sonja
#213494
Ik ben zo'n 3 jaar geleden begonnen om m'n honden naast hun brokken zo nu en dan een versvleesdag te geven. Dat werd al snel half brokken, half versvlees, gevolgd door volledig versvlees, af en toe afgewisseld met een zelf samengestelde maaltijd. Sinds 2 jaar staan mijn 3 honden volledig op barf. In het begin hoofdzakelijk volgens Billinghurst, later heb ik de door hem aanbevolen hoeveelheid bot wat verlaagd, omdat mijn honden wel erg harde krijtrotsjes kakten en deze hoeveelheden mij, gezien het natuurlijke dieet van wilde hondachtigen, niet logisch leken.
Hierop doen ze het prima. 1 van mijn honden heeft nog wel wat huid- en vachtklachten, maar die zijn wel verminderd sinds ze vers krijgt.
Door Marion
#213503
Tommie krijgt iets langer dan een jaar BARF, naar volle tevredenheid.
Zorro krijgt nu nog kvv, met geregeld een maaltijdje zoals Tommie krijgt er bij. Zorro is nog maar 13 weken, maar zal steeds meer BARF krijgen om over een paar maanden volledig BARF te krijgen.
Gebruikersavatar
Door Binno
#213528
herintreder schreef: partime barfen reken ik ook tot de groep van mensen waar ik nieuwsgierig naar ben.
Mogelijk met onderbouwing waarom je de keuze hebt gemaakt tot partime barfen.
Sinds de honden hier op versvlees staan ben ik eigenlijk al heel erg tevreden. Mooie vacht, geen huidklachten, minder en betere ontlasting, vlottere eters. Vooral bij onze labrador met chronische darmontsteking was het verschil enorm. Hij heeft nergens meer last van gehad sindsdien.
Maar vermits de verhalen over zelf samenstellen zo aanstekelijk werkten, ben ik af en toe zelf ook wat gaan bijgeven. In het begin heel voorzichtig een kippenvleugeltje... sardientje... ribbetje... wat groentjes... en zo steeds meer dingen. Dat bevalt zo goed dat ik inmiddels regelmatig maaltijden in elkaar probeer te knutselen.
Ik vind het leuk om te doen en te zien hoe de honden ervan genieten. Alle maaltijden zelf samenstellen lijkt me op dit moment nog ietsjes teveel werk en te ingewikkeld om het helemaal juist te doen. Maar misschien komt het er ooit nog wel van. ;)
Door Audrina
#213785
Vorig jaar oktober kregen we herplaatser Daisy erbij en omdat die nogal wat problemen had met brokken (diarree & overgeven, lusteloos, niet eten, afvallen, doffe vacht) zijn we toen voorzichtig aan begonnen met het voeren van kvv. Eerst begonnen we met af en toe smuldier of rodi. Omdat de andere honden jaloers werden op Daisy die vlees kreeg, zijn we hun dat ook maar gaan geven en al snel lieten we de brokjes achterwege en kregen ze alleen nog maar vlees.
Ik hoorde van iemand positieve verhalen over Carnibest en toen zijn we dat gaan proberen voor de honden en dat beviel uitstekend en daar staan ze nu al weer 9 a 10 maanden op.
In juni dit jaar ontdekte ik dit forum en sinds die tijd ben ik part-time zelf samen gaan stellen. Ik doe dit maar hooguit 2 of 3 keer per week, omdat ik er nog niet zo handig mee ben en bang ben dat de honden dan bepaalde stoffen te kort gaan komen.
Ze krijgen wel regelmatig kippennekjes of een kippenvleugeltje / -pootje als "toetje".
Laatst gewijzigd door Audrina op zo 28 nov 2004, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#214003
Ik geef nu ca 1,5 jaar kvv met af en toe wat barf-frutsels erbij als ik er aan kan komen (lamsbotten, pens, groentes).

Sinds die tijd ben ik niet meer bij de DA geweest (behalve 1 keertje voor een onsteking aan een poot), en dat is voor Beau echt bijzonder want die had zo vaak problemen met diarree en jeuk...dat wil je niet weten... :-X

Sindsdien dus geen problemen meer gehad! :D
Door herintreder
#217666
Denk dat mijn conclusie in de vraagstelling al juist was,
BARF is een voedingsmethode die door veel wordt aangehangen, maar de oude trouwe barfers lezen waarschijnlijk niet meer actief mee.
Was deze week bij mijn veearts en vroeg naar mogelijke barfers in zijn praktijk, ik was de eerste naar zijn weten, hij staat achter deze keus maar waarschuwde voor voedersupplementen.
De hond groeit goed is actief en toont gezond , ik ga door.

groet Joop
Door nancy
#217676
wat voor voedersupplementen bedoelde hij precies en wat waren de gevaren waar hij voor waarschuwde?
Door ~Joke~
#217731
Mijn middelste Border Terrier eet al 2 jaar rauw. Ik ben begonnen met energique nr 4 omdat ze last van huidklachten had. De jongste is groot geworden op rauw [eerst energique, daarna carnibest] ze is nu anderhalf. De oudste en de poezen eten nu een jaar rauw. Spike de oudste border terrier is een kramper ik heb lang getwijfeld voordat ik hem op rauw durfde zetten. Ik april dit jaar ben ik begonnen zelf maaltijden samen te stellen en sinds september maak ik alles zelf klaar. Geen ingewikkelde recepten, meestal hele prooidieren zoals kip, konijn, haas, eend, kalkoen en zo afgewisseld met geit, lam en rund aangevuld met groentemix. Sinds ik rauw voer zijn de huidklachten van de middelste verdwenen en de aanvallen van Spike met 50% afgenomen. Spike eet 100% glutenvrij de andere twee en de poezen ook. De vachten en bespiering van alle vijf zijn prachtig, veel beter dan op de brokken.
Ps ik kan niet stemmen, 2 jaar staat er niet bij :(
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op za 04 dec 2004, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herintreder
#217743
Reactie voor Nancy,

Zijn gedachte ging direct naar all-meat syndroom, daarna vragen over de samenstelling van het menu.
Heel duidelijk gaf hij aan dat calcium bijvoeren alleen problemen geeft, en je eigenlijk moet zorgen om elke soort van voedersupplement te voorkomen.
Hij staat achter mijn keuze , botten zijn heel belangrijk en hij gaf vuile pens een duidelijke plek in het rantsoen
Door herintreder
#217749
Ondanks het onbekende binnen zijn clienteele was het geen afwijzing eerder positief.
Gelukkig waren wij barfers al op dit standpunt aangekomen.
Voor mensen die moeten afronden met het stemmen, is < 6mnd naar beneden > als 6 maand naar boven en voor hele jaren geld dit ook.

Hoop eigenlijk iemand te ontmoeten die al honden heeft begraven na een mooi hondenleven, en nu weer net zo positief van start gaat met zijn jonge hond om die ook een gezond leven te geven.

Wat niet inhoud dat ik ervaringen van iedereen ook lees , wat mijn meningsvorming alleen maar ten goede komt.

groet Joop
Gebruikersavatar
Door sylvia
#217761
herintreder schreef: Reactie voor Nancy,

Zijn gedachte ging direct naar all-meat syndroom, daarna vragen over de samenstelling van het menu.
Heel duidelijk gaf hij aan dat calcium bijvoeren alleen problemen geeft, en je eigenlijk moet zorgen om elke soort van voedersupplement te voorkomen.
Hij staat achter mijn keuze , botten zijn heel belangrijk en hij gaf vuile pens een duidelijke plek in het rantsoen
Het all meat syndrome staat voor een calcium gebrek als je alleen vlees voert , dus als je je hond alleen maar vlees en organen geeft misschien wat groenten maar geen calcium , dus wat dat aangaat snap ik de stelling van je da niet zo goed. Als je je hond een kvv geeft hoef je geen supplemeneten te geven , maar voer je vlees zonder bot dan lijkt een calcium supplement (natuurlijk of niet) me toch wel verstandig.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 04 dec 2004, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door