Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#1752536
Ik heb eindelijk wat vettere struisvogel kunnen krijgen. Zoals te verwachten was reageert mijn hond heel erg gevoelig wat resulteerd in smeuige, slijmerige ontlasting. Hij krijgt het nu een paar weekjes en hij is er nu al wat voller van geworden en zijn vacht is (nu hij net geplukt is) zelfs wat glanzender geworden! Ik wil het dus graag blijven voeren. Maar wat zou ik nu extra kunnen/ moeten geven om de ontlasting wat harder te krijgen? Of is er iets wat hij extra zou moeten krijgen om beter met het 'vet' om te kunnen gaan?
Door Lizzy
#1752582
Poeh.... Lastig. Het is wel een natuurlijke reactie van het lichaam, op teveel vet. Aan de andere kant zie je dus ook dat het hem toch goed doet... Ik weet niet hoeveel vleesbot je voert? Misschien dat je iets meer zou kunnen voeren? Je was met een eliminatie-dieet bezig, geloof ik he? Dus pompoen toevoegen is waarschijnlijk geen optie? Misschien dat wat extra spijsverteringsenzym nog wat doet. Ik denk dan aan een middel waar bijv. bromelaïne en papaïne in zit.
#1752595
Je geeft toch eierschalen als calciumbron?
Miss een idee om dat ietsjes te verhogen? maar dan kijk ik ook even naar de mensen die er wat meer verstand van hebben dan ik.
Dit was meer een 1e gedachte.
#1752738
Klopt, hij mag alleen struis en krijgt struis-ei schalen als kalkbron. Er is nou eenmaal niet aan Hollandsche struis botten te komen. Dit zou ik eventueel wel op kunnen schroeven, daar dacht ik zelf ook al aan. Groente mag ik wel geven hoor. Hij krijgt ook 1 aardappel per dag (is leverpatient en dit doet hem ook goed). Waar is pompoen precies voor? Dan wil ik dat wel eens proberen.
En het was echt nodig om hem wat vetter te voeren. Hij is heel actief en was echt broodmager, nu is hij net goed! Voorheen loste ik dit op door 1x per week 2 druppels pure zalmolie te geven, maar dat was te weinig en meer kan hij niet hebben.
Ik hoor graag het pompoen verhaal nog!
#1752923
Ok, ga ik de pompoen proberen.
Vanaalst, ik begrijp je bezorgdheid hoor. Maar struisvogelvlees is vetarm van nature. Ik heb nu bij het slachthuis gevraagd om het restvlees van mijn vaste struisvogelboerderijtje. Bij het koken zag ik tot mijn grote vreugde een beetje 'vet' bovendrijven. Hetzelfde als je een soepje zou maken en deze in de koelkast zou zetten, dan komen er van die kleine vetbolletjes op te liggen. Dat is nu dus wat hij extra krijgt. De bouillon die ik hem voor over het eten gooi bevat dus nu deze miniscule vet bolletjes. Dat is op een dag misschien een mespuntje. Gevoelige henkie hier reageert daar gewoon al weer zo sterk op. Maar er is geen vetrandje aan het vlees te zien ofzo hoor! Meer voeren zorgt bij hem helaas niet tot toename in gewicht, hij krijgt ook al heel veel. Hij weegt 14 kg en eet een halve kilo struisvogel op een dag. Plus 1,5 gemiddelde grote aardappel, wat witte rijst en kalkpoeder en een blokje witvis. Af en toe zeewier op zijn goede dagen en heel af toe 2 druppels zalmolie.
#1753136
Ik weet dat het vloeken in de kerk is op Barfplaats, maar ik moet het helaas echt koken voor hem. Hij verdraagt geen rauw voedsel, hij heeft een zware afwijking aan het immuunsysteem + slecht functionerende lever en de Ziekte van Crohn is weer de laatste diagnose. (zucht) Maar desondanks ben ik erg blij dat ik gewoon op BP aan mag kloppen met mijn probleempjes hoor. Heb erg veel aan jullie kennis!
Door pallas
#1753140
Ik zou toch eens kijken hoe hij het doet als je de aardappel en de rijst vervangt door gekookte pompoen. Als hij crohn heeft kán de rijst en koolhydraten toch nog een probleem zijn. Verder kan je nog kijken of je kalktoevoeging nog wat omhoog mag. Ook weer niet te veel want anders kom je ook in de problemen.
Gekookte pompoen werk regulerend bij diaree.
Laatst gewijzigd door pallas op di 14 sep 2010, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door