Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gotan
#192255
Wij wonen op een boerderij. Nu zijn de suikerbieten net de grond uit en lopen mijn honden af en aan met suikerbieten in hun bek. Ze zijn er echt helemaal gek op.
Kan dit kwaad ?
Door Lizzy
#192277
Eten ze echt hele bieten op? Persoonlijk lijkt mij het geen goed idee... puur gevoelsmatig hoor. Die dingen bevatten zoveel enkelvoudige koolhydraten/suikers dat me dat niet gezond lijkt.
Door Peet
#192293
Bietenpulp wordt heel veel in brokken gedaan, kennelijk vinden honden het lekker en het is natuurlijk een lekker goedkopen kh-bron. Maar of het gezond is..... :-\
Door Audrina
#192340
Peet schreef: Bietenpulp wordt heel veel in brokken gedaan, kennelijk vinden honden het lekker en het is natuurlijk een lekker goedkopen kh-bron. Maar of het gezond is..... :-\
Bietenpulp is rotzooi. Ik heb van mijn DA ooit het advies te geven om Tess de helft van haar normale voer te geven en de andere helft aan te vullen met bietenpulp, omdat ze maar niet afviel (wat ik ook probeerde). Toen stond ze nog wel op brokken hoor.
De bietenpulp die ik toen had waren van die grijze brokken die je minstens 12 uur in water moest weken. 1 eetlepel pulp werd na het weken ineens een kopje vol.
Op een gegeven moment begon Tess wel af te vallen maar ze werd ook doodziek. Toen ben ik eens op internet rond gaan zoeken naar info over bietenpulp en toen kwam ik best wel enge dingen tegen.
Bietenpulp blijft langer in het spijsverteringskanaal (en vooral de darmen) aanwezig en onttrekt nogal wat vocht aan het lichaam. Daardoor gaat het nog meer uitzetten en de afvalstoffen die dus normaal gesproken uitgepoept worden, blijven in die bietenpulp zitten en daardoor langer in het lichaam aanwezig, waardoor je dier er dus ziek van kan worden en zichzelf zelfs heel langzaamaan kan vergiftigen.
Ik ben natuurlijk meteen gestopt met het geven van die zooi aan Tess en heb mijn DA opgebeld en ben flink boos geworden. Mijn DA wist van niks, maar schrok zich rot.
Het heeft bij Tess gelukkig geen blijvende schade aangericht, maar ik kan me voorstellen dat je hond er wel wat aan overhoudt als ie het voor langere tijd krijgt. Het is dezelfde pulp die ze in brokken stoppen, alleen stoppen ze in brokken een veel kleinere hoeveelheid.
Maar volgens mij heb je voederbieten en suikerbieten, of is dat hetzelfde? Nou ja, hoe dan ook, ik zou het niet geven aan m'n honden.
Door casangio
#194098
En ik vroeger maar denken dat het rode bietjes waren die ze in Nutro Choice stopten. Gelukkig is dit al lang uit de honden hun menu :o :o :o :o :o ::) ::) ::) ::)
Laatst gewijzigd door casangio op di 26 okt 2004, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#194121
Chasey loopt idd ook wel eens met een suikerbiet rond, maar of hij ze zelf zou eten weet ik eigenlijk niet.
Als ik het voor de konijnen een stukje afsnijd, ja dat jat hij wel eens, maar hij jat en eet alles wat ik de konijnen geef.
Ik zal eens goed opletten als de buurman, deze week, de suikerbieten gaat rooien, wat er dan gebeurd.
Door tieneke
#194361
Suikerbieten zitten inderdaad barstensvol suiker en koolhydraten,zelfs voor onze paarden zijn ze verboden.
Als ik ze al zou geven mogen de paarden maar een klein suikerbietje,van een paar krijgen ze onherroepelijk koliek.
Voor een hond lijken ze mij ook niet echt goed.
Door ziggy
#195951
Suikerbiet dient enkel om er zoveel mogelijk melasse uit te puren. Voederbiet wordt gegeven aan de koeienin de winter, is eens iets anders dan ingekuild gras of ingekuilde maïs.
Groet,
Vic.
Door Truus
#195953
ziggy schreef: Suikerbiet dient enkel om er zoveel mogelijk melasse uit te puren. Voederbiet wordt gegeven aan de koeienin de winter, is eens iets anders dan ingekuild gras of ingekuilde maïs.
Groet,
Vic.
En hoe denk jij over het eten van suikerbieten door honden Vic?
Door ziggy
#195958
Hoi Truus,
Suiker- noch andere biet krijgen ze hier. Kan, als ik wil, wel aan biet geraken van de zoon van de overbuur. Hij is een melkveehouder.
Groet,
Vic.
Door Truus
#195961
ziggy schreef: Hoi Truus,
Suiker- noch andere biet krijgen ze hier. Kan, als ik wil, wel aan biet geraken van de zoon van de overbuur. Hij is een melkveehouder.
Groet,
Vic.
O.K...maar denk jij dat dit goed of slecht is .
Ik heb geen idee n.l.

Groetjes Truus. (Ook aan Gerda ;))
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door