Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kick4Toi
#187306
Hoi allemaal,
Als alles goed gaat krij ik morgen een herplaatser erbij. Een malamute reu van 3,5 jaar. Eerste ontmoeting met mijn twee andere malamutes is buitengewoon goed gegaan op neutraal terrein. Als het in huis - met name met de katten - ook zo goed gaat, mag die blijven. Nu komt het, het knulletje heeft drie jaar lang Bonzo-brokken en Chappi uit blik gegeten. Recreatieve botten kent hij niet, wel Vitakraft kauwplezier en meer van dat soort spul. Ik durf hem daarom niet vanaf dag één hetzelfde menu voor te schotelen als mijn twee andere honden. Dit eten best "voedzame" en zware kost; pens, kippennekken en -magen, ossenstaarten, schapenvet, rauwe eieren, rauwe sardienen, etc. aangevuld met groente en fruit dat ik voorhanden heb. Ook krijgen de eigen honden zeewier, knoflookpillen en yoghurt. Ik ben bang als ik dit vanaf dag één ga geven, dat de nieuwe hond gelijk aan de racekak gaat. Voor de eerste paar dagen heb ik wat Rodi-burgers in huis gehaald om door de brokken te mengen die ik van de vorige eigenaar krijg. Vanaf maandag (dus dag drie) wil ook wat schapenvet over het voer strooien en dan steeds gaande weg de natuurlijke voedingscomponenten verder opvoeren en de brokken afbouwen. Mijn planning is om 'm na twee weken op het zelfde dieet te hebben als de twee anderen. Wat vinden jullie hiervan? Is het realistisch of is het te voorzichtig?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#187312
Kick4Toi schreef: Hoi allemaal,
Als alles goed gaat krij ik morgen een herplaatser erbij. Een malamute reu van 3,5 jaar. Eerste ontmoeting met mijn twee andere malamutes is buitengewoon goed gegaan op neutraal terrein. Als het in huis - met name met de katten - ook zo goed gaat, mag die blijven. Nu komt het, het knulletje heeft drie jaar lang Bonzo-brokken en Chappi uit blik gegeten. Recreatieve botten kent hij niet, wel Vitakraft kauwplezier en meer van dat soort spul. Ik durf hem daarom niet vanaf dag één hetzelfde menu voor te schotelen als mijn twee andere honden. Dit eten best "voedzame" en zware kost; pens, kippennekken en -magen, ossenstaarten, schapenvet, rauwe eieren, rauwe sardienen, etc. aangevuld met groente en fruit dat ik voorhanden heb. Ook krijgen de eigen honden zeewier, knoflookpillen en yoghurt. Ik ben bang als ik dit vanaf dag één ga geven, dat de nieuwe hond gelijk aan de racekak gaat. Voor de eerste paar dagen heb ik wat Rodi-burgers in huis gehaald om door de brokken te mengen die ik van de vorige eigenaar krijg. Vanaf maandag (dus dag drie) wil ook wat schapenvet over het voer strooien en dan steeds gaande weg de natuurlijke voedingscomponenten verder opvoeren en de brokken afbouwen. Mijn planning is om 'm na twee weken op het zelfde dieet te hebben als de twee anderen. Wat vinden jullie hiervan? Is het realistisch of is het te voorzichtig?
Dit is in mijn ogen wel realistisch. Er zijn honden die kun je probleemloos cold-turkey overzetten. anderen hebben er best moeite mee. Ik vind het verstandig zoals je het nu aanpakt tenslotte is Amsterdam ook niet in 1 dag gebouwd. Als die eenmaal over is kan het best nog wel gebeuren dat er eens wat verkeerd valt, maar dat komt op den duur wel goed. Hier heb ik er eentje die er bijna 1 jaar over gedaan heeft om alles goed te kunnen verwerken wat 'm voorgezet wordt.
Heel vele succes met je herplaatser, je kunt nu volgens mij wel al een aardig sleetje vullen.
Door karray
#187314
Geen 1 hond is het zelfde, zou gewoon doen waar je mee bezig ben, dus geleidelijk overzetten, waarom zou je daar een limiet aan geven???
Klinkt hartstikke goed zoals je het nu doet
Met de botten, zijn kippenekken en vleugeltjes het makkelijk om mee te beginnen. Je moet verder maar dat stukje lezen van Lizzy over de introductie van botten in het dieet lezen

Ik wens je overgens heel veel suc6 met je nieuwe aanwinst!!!!!
Door Truus
#187315
Wat goed dat je deze hond een opvang geeft! Spannend he. Hoe heet het ventje ?
Ik hoop dat alles goed gaat voor je em hij kan blijven.

Ik zou de rodischijven niet mengen met de brokken. Er moet minstens 8uur tussen de brokken en het versvlees zitten.
Ik zou hem zowiezo geen brokken meer geven en gelijk overzetten.
Je zou voorzichtig kunnen beginnen met het vlees te malen en wat groenten erdoor te doen. Dan zou je telkens iets er aan toe kunnen voegen netzolang totdat zijn ontlasting goed blijft. Daarna kun je voorzichtig beginnen met een kippenvleugelte of een lamsrib enz.
Ik denk dat dit geen probleem moet zijn hoor. Ga op je gevoel af.
Succes!
Gebruikersavatar
Door chooky
#187316
Kick4Toi schreef: Hoi allemaal,
Als alles goed gaat krij ik morgen een herplaatser erbij. Een malamute reu van 3,5 jaar. Eerste ontmoeting met mijn twee andere malamutes is buitengewoon goed gegaan op neutraal terrein. Als het in huis - met name met de katten - ook zo goed gaat, mag die blijven. Nu komt het, het knulletje heeft drie jaar lang Bonzo-brokken en Chappi uit blik gegeten. Recreatieve botten kent hij niet, wel Vitakraft kauwplezier en meer van dat soort spul. Ik durf hem daarom niet vanaf dag één hetzelfde menu voor te schotelen als mijn twee andere honden. Dit eten best "voedzame" en zware kost; pens, kippennekken en -magen, ossenstaarten, schapenvet, rauwe eieren, rauwe sardienen, etc. aangevuld met groente en fruit dat ik voorhanden heb. Ook krijgen de eigen honden zeewier, knoflookpillen en yoghurt. Ik ben bang als ik dit vanaf dag één ga geven, dat de nieuwe hond gelijk aan de racekak gaat. Voor de eerste paar dagen heb ik wat Rodi-burgers in huis gehaald om door de brokken te mengen die ik van de vorige eigenaar krijg.
Ik zou niet mengen met de brokken. Ik zou gelijk in een keer naar versvlees (rodi), geen brokken meer. Mengen kan averechts werken en die brokken zou ik niet meer geven. Maar wel de eerste twee dagen het vlees even overgieten met gekookt water.
Dan dat steeds minder doen, totdat hij volledig rauw eet.
Vanaf maandag (dus dag drie) wil ook wat schapenvet over het voer strooien en dan steeds gaande weg de natuurlijke voedingscomponenten verder opvoeren en de brokken afbouwen.
Brokken zou ik dus sowieso niet meer geven. Het opbouwen van de andere elementen klinkt wel goed, maar daar mag je best de tijd voor nemen. Voeg eerst ook alleen de botloze elementen toe, zodat de maag kan wennen aan z'n nieuwe activiteiten (meer maagzuur roduceren, harder werken). Pens zou ik wel al heel snel toevoegen. Dat helpt ook bij het overzetten, door de goede bacterieën en de enzymen.
Mijn planning is om 'm na twee weken op het zelfde dieet te hebben als de twee anderen. Wat vinden jullie hiervan? Is het realistisch of is het te voorzichtig?
Ik zou er dus iets langer de tijd voor nemen. Ik zou in eerste instantie 4 weken aanhouden. 1 week met rodi eerst met gekookt water, dan langzamerhand schapevet en pens toevoegen. In week twee andere botloze elementen toevoegen, iets minder rodi ter compensatie. Week drie kippenekken en/of kippevleugels introduceren. Week vier ook andere dingen proberen.
Maar wees vooral flexibel. Als je meet dat hij wat langer nodig heeft om te wennen, geef hem die tijd dan.
Gebruikersavatar
Door chooky
#187318
Truus schreef: Wat goed dat je deze hond een opvang geeft! Spannend he. Hoe heet het ventje ?
Ik hoop dat alles goed gaat voor je em hij kan blijven.

Ik zou de rodischijven niet mengen met de brokken. Er moet minstens 8uur tussen de brokken en het versvlees zitten.
Ik zou hem zowiezo geen brokken meer geven en gelijk overzetten.
Je zou voorzichtig kunnen beginnen met het vlees te malen en wat groenten erdoor te doen. Dan zou je telkens iets er aan toe kunnen voegen netzolang totdat zijn ontlasting goed blijft. Daarna kun je voorzichtig beginnen met een kippenvleugelte of een lamsrib enz.
Ik denk dat dit geen probleem moet zijn hoor. Ga op je gevoel af.
Succes!
Helemaal mee eens. Goed idee! Had ik even niet aan gedacht, maar ipv de rodi kan dat natuurlijk al heel snel!
Door An
#187320
Ik zou voorzichtig aan beginnen en dan kan je zien hoe die reageert. Doe thij het goed dan kan je iets sneller gaan, gaat het wat minder dan doe je voorzichtig aan :)
Door 202spots
#187350
Ik zou ook OF 1 maaltijd de brokken geven (om op te maken) en de andere maaltijd gewoon met vers (gemalen botten)beginnen.
Ik zou GEEN schapenvet gaan gebruiken want daar zal die waarschijnlijk juist van aan de diaree raken omdat ie 't niet gewend is.
Heel veel honden hebben eigenlijk geen probleem om gelijk over te gaan op rauwe voeding,maar je moet doen waar je zelf het beste gevoel van hebt.
Success!!
Door Kick4Toi
#187351
Wat een hoop snelle reacties. Bedankt allemaal. De adviezen zijn wel allemaal heel verschillend. Maar ik denk wel inderdaad dat het een tijdje "poep kijken" wordt en aan de hand daarvan ingrediënten opvoeren of juist niet. Het is echt een beer van een hond, ik schat hem zo op een schofthoogte van 70 cm (68 cm is max. rasstandaard). Hij is ook zwaar gebouwd, verbaast me nog dat die nog zoveel "bone" heeft met het voer dat dit tot zover heeft gekregen. Ik ken zijn afstammeling vrij goed, hij is een "oom" van mijn teef. Dat is ook zo'n beer. Ik weet dat de combi brokken en vers vlees niet optimaal is, maar gezien de staat van de hond denk ik dat het in een keer overstappen een maagschol zal opleveren. Hij is heel mager (volgens de eigenaar eet hij niet graag), dus de maag is ook weinig gewend. Zijn spieropbouw is slecht - hij heeft het afgelopen half jaar weinig gedaan, i.v.m. de komst van een baby in het gezin (daarvoor deed die waarschijnlijk ook niet veel). Hoedan ook hij is te licht en de verhoudingen kop en romp kloppen niet. Zijn vacht is dof en mat, terwijl het een zwarte malamute is, waarvan de vacht behoort te glimmen. Ik denk daarom dat de geleidelijke weg brokken (ik denk dat ik de Bonzo's weggooi en een paar kleine proefzakjes Prins of Cavom haal voor tijdelijk) met opvoeren van natuurvoeding dan maar even een week of twee "slecht" zal zijn. Maar ik kan met niet een hond permittteren met zware darmklachten, want de twee anderen moeten ook door met hun leven. Met die twee zit ik nu op een fietsschema van 40 tot 50 km per week. Voor de twee anderen kan ik het dus slecht maken om hen helemaal te korten in hun beweging omdat de nieuwkomeling "au" in zijn buik heeft. Ook hij zou er aan moeten geloven dat er gewerkt moet worden voor eten. En ik heb zo'n vermoeden dat hij bijna dood neervalt na 5 km. fietsen. Dus moet ik ook erom denken hoe die aan zijn nieuwe eten het beste kan wennen. Hoe je het wendt of keert; alles zal stress voor hem betekenen. Nieuwe omgeving, nieuwe roedel, REGELS!in huis (dat kende hij tot zo ver niet, al is die twee keer in Lelystad bij Martin Gaus geweest en zijn er drie keer gedragstherapeutische testen met hem gedaan), plus de twee andere honden die in training zijn voor de wintercompetitie. Ik denk daarom dat ik alle schokken, inclusief nieuw voer een beetje voorzichtig aan moet pakken. Éen van jullie vroegen hoe die heet; nou zijn officiële naam is lang en eindigt op Black Magic! Zijn roepnaam vind ik niks. Ik wil hem aanleren om te luisteren naar Powwow (dat is een verzamelbegrip door cultureel rituele dansen en handelingen van Noord Amerikaanse indianen). :D ....dus ook een soort Black Magic?
Door karray
#187357
Kick4Toi schreef: Wat een hoop snelle reacties. Bedankt allemaal. De adviezen zijn wel allemaal heel verschillend. Maar ik denk wel inderdaad dat het een tijdje "poep kijken" wordt en aan de hand daarvan ingrediënten opvoeren of juist niet. Het is echt een beer van een hond, ik schat hem zo op een schofthoogte van 70 cm (68 cm is max. rasstandaard). Hij is ook zwaar gebouwd, verbaast me nog dat die nog zoveel "bone" heeft met het voer dat dit tot zover heeft gekregen. Ik ken zijn afstammeling vrij goed, hij is een "oom" van mijn teef. Dat is ook zo'n beer. Ik weet dat de combi brokken en vers vlees niet optimaal is, maar gezien de staat van de hond denk ik dat het in een keer overstappen een maagschol zal opleveren. Hij is heel mager (volgens de eigenaar eet hij niet graag), dus de maag is ook weinig gewend. Zijn spieropbouw is slecht - hij heeft het afgelopen half jaar weinig gedaan, i.v.m. de komst van een baby in het gezin (daarvoor deed die waarschijnlijk ook niet veel). Hoedan ook hij is te licht en de verhoudingen kop en romp kloppen niet. Zijn vacht is dof en mat, terwijl het een zwarte malamute is, waarvan de vacht behoort te glimmen. Ik denk daarom dat de geleidelijke weg brokken (ik denk dat ik de Bonzo's weggooi en een paar kleine proefzakjes Prins of Cavom haal voor tijdelijk) met opvoeren van natuurvoeding dan maar even een week of twee "slecht" zal zijn. Maar ik kan met niet een hond permittteren met zware darmklachten, want de twee anderen moeten ook door met hun leven. Met die twee zit ik nu op een fietsschema van 40 tot 50 km per week. Voor de twee anderen kan ik het dus slecht maken om hen helemaal te korten in hun beweging omdat de nieuwkomeling "au" in zijn buik heeft. Ook hij zou er aan moeten geloven dat er gewerkt moet worden voor eten. En ik heb zo'n vermoeden dat hij bijna dood neervalt na 5 km. fietsen. Dus moet ik ook erom denken hoe die aan zijn nieuwe eten het beste kan wennen. Hoe je het wendt of keert; alles zal stress voor hem betekenen. Nieuwe omgeving, nieuwe roedel, REGELS!in huis (dat kende hij tot zo ver niet, al is die twee keer in Lelystad bij Martin Gaus geweest en zijn er drie keer gedragstherapeutische testen met hem gedaan), plus de twee andere honden die in training zijn voor de wintercompetitie. Ik denk daarom dat ik alle schokken, inclusief nieuw voer een beetje voorzichtig aan moet pakken. Éen van jullie vroegen hoe die heet; nou zijn officiële naam is lang en eindigt op Black Magic! Zijn roepnaam vind ik niks. Ik wil hem aanleren om te luisteren naar Powwow (dat is een verzamelbegrip door cultureel rituele dansen en handelingen van Noord Amerikaanse indianen). :D ....dus ook een soort Black Magic?

Heeft een fraaie voorgeschiedenis gehad zeg :o ::).
Boft hij ff om iemand op zijn pad tegen te komem als jij
Powwow heeft zeker een magische lading.Maar zijn lot is ook magisch dat hij bij jouw de kans heeft gekregen om weer op te bloeien.
Dus powwow go for it!!!!, toepasselijk naam dus
Door 202spots
#187363
Ik vind Magic trouwens OOK wel mooi hoor!! ;)

powwow heeft meerdere betekenissen:
1pow·wow
Pronunciation: 'pau-"wau
Function: noun
Etymology: Narraganset powwaw or Massachuset pauwau
1 : an American Indian medicine man
2 a : an American Indian ceremony (as for victory in war) b : an American Indian social gathering or fair usually including competitive dancing
3 a : a social get-together b : a meeting for discussion
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door