Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sirene
#186966
Mijn pup (5 mnd), krijgt sinds zijn 9 weken Bibi en zelfgemaakt (±2 dgn per week).
Met het samenstellen ben ik dus met kippennekken begonnen (platgeslagen) en hield ze vast zodat hij er goed op kauwt.
Nu moet ik nog steeds de kippennekken vasthouden anders gaan ze hap slik weg naar binnen, zonder te kauwen dus.
Ik heb ook geprobeerd om ze half bevroren en niet platgeslagen te geven, dan kauwt hij wel, maar zodra de helft zacht is slikt hij hem nog in.
Laatst heb ik ook kalfsstaart gegeven, een lekker groot stuk zodat hij hem niet in kon slikken. Dacht ik :o Wel dus. Hij had er heel lang en zorgvuldig op zitten kluiven maar op een gegeven moment ging hij zo naar binnen. Zonder enig stukje eraf gescheurt te hebben.Hij heeft s'nachts twee botstukjes overgegeven waar duidelijk niet op gekauwt was (ze waren wel een beetje verteert al). Verder is alles blijkbaar goed verteert.
Ik wil zo graag andere dingen gaan geven waar hij lekker lang op kan kluiven maar ik durf niet zo goed.
Hebben jullie raad ???

Groetjes Sonja
Laatst gewijzigd door sirene op vr 15 okt 2004, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#186971
Ik weet niet wat voor hond jij hebt? Mijn mijn honden gingen ook niet kauwen op kippennekken, die slikten ze zo door :o. Die kippennekken waren dus voor mijn honden gewoon te klein om op te kauwen. Op kippenvleugels kauwt Gitte wel. Misschien is dat een idee voor jouw pup? Knip dan nog wel de bochtjes in en bewerk die vleugel ook nog even met een hamer of zo, en geef hem dan om te kijken of er gekauwd wordt. Want als jouw hond helemaal niet kauwt zou ik hem voorlopig nog geen botten geven, tenzij jij die botten (met een washandje) voor hem vasthoud.
Probeer anders eens een sardientje, die graatjes zijn heel zacht dus daar kan volgens mij weinig mee mis gaan.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#186972
Oja, nog vergeten, lamsribben zijn ook tamelijk zacht en lang dus die kan ie niet zonder kauwen naar binnen werken, als je ervoor zorgt dat er ook nog lekker vlees aan zit dan is ie wel even bezig.
En wat dacht je van een lapje pens?
Door karray
#186978
5 maanden is een mooie leeftijd dat je botten kan geven.
Ik snap de vreaag stelling van Nitus heel goed, als hij vraagt om wat voor hond je hebt.
Die jongste Lab van mij is ook een hap slik wegger , toen ik in mijn duistere verleden brokjes gaf, (large breed brokken) slikte zij deze gewoon door. Dit probeert zij ook te doen met haar RMB. Nu is zij 1 jaar en nog steeds houd ik de RMB vast. Dit zou ik toch met jouw hond ook blijven doen, hopelijk gaat ze uiteindelijk de RMB wat rustiger eten.
Wat betreft de recreatie botten. Geef deze niet al te klein.
Als zij/hij deze heeft grote deel op gekauwd en het bot wordt te klein, haal hem dan gewoon weg

So wie so vind ik een paar uur kauwen op zo'n bot zat ;)
Door Lizzy
#187005
Mijn hond slikt zelfs kippenvleugels in 1 keer door :o. Ook nog te klein voor meneer. Maar voor een pup kun je wel kippenvleugels proberen. Knip inderdaad wel het bochtje door hoor, want dat is listig met kippenvleugels. Je zou ook nog eendennekken kunnen proberen. Die zijn groter. En je kunt natuurlijk gewoon grotere stukken "prooidier" proberen van kip, parelhoen, eend, duif, konijn, vis. Daar moet hij harder aan werken, maar deze botten zijn lang niet zo hard als kalfsbotten. Ik vind kalfsstaarten sowieso eigenlijk listige dingen! Daar wil nog wel eens een stuk vanaf schieten....
Door sirene
#187059
Bedankt voor het meedenken alvast allemaal.
Mij pup is een middenslag reu (nu 43 cm, 10 kg) die ongeveer het formaat van een grote grove Whippet zal gaan krijgen. Niet echt een grote hond dus. Maar wel één die heel veel eet!
Binnenkort wilde ik weer nieuwe spullen in gaan kopen om zelf samen te stellen maar om nu weer kippennekken te gaan geven lijkt me ook niet goed voor de variatie.
Sardientjes koop je ergens compleet en niet schoongemaakt
neem ik aan ? Moet ik er dan eerst één kopen om te proberen of kan ik al wel een voorraadje in slaan ?
Zal ik om de kip eens af te wisselen meteen die lamsribben proberen ?
Daar kan ik wel een groot stuk van geven en kijken wat hij er mee doet. Dan houd ik het vast zodra het kleiner wordt.
Hebben alle gevogeltesoorten "zachtere" botten dan runderen ?

Dit zijn alweer een hoop vragen. Ik vind het wel eng hoor allemaal nog.

Groetjes Sonja
Gebruikersavatar
Door Nitus
#187066
Hoi Sonja, kan me wel voorstellen dat je botten geven een beetje eng vind, vooral ook omdat je een pup hebt. Heb je 'Honden en het eten van botten' al gelezen? Daar wordt heel goed door Lizzy uitgelegd welke botten je het beste kunt gebruiken en waarom. Hier is de link daarna toe: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801 .
Als je dan nog dingen niet goed begrijpt dan vraag je het gewoon.
Sardientjes, ik heb hier pas geleerd dat die nooit worden schoongemaakt, dus je koopt ze kompleet op de markt of bij een viswinkel, en ik zou idd eerst eens een paar sardientjes kopen om te kijken of hij die eet.
Bij mijn honden heb ik ze de eerste keer in stukken geknipt en een beetje bij hun andere vlees gegeven, zodat ze in de gaten hadden dat het eten was en niet iets om in te rollen ;).
Daarna heb ik ze een komplete maaltijd hele visjes gegeven en ze vonden het heerlijk. Kijk hier maar even voor foto's van visetende honden en wat meer uitleg over een vismaaltje: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=6113
Succes :).
Laatst gewijzigd door Nitus op vr 15 okt 2004, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door