Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lupa
#194971
ik heb documentars gezien over vervoer van varkens van nederland naar belgie en omgekeerd, het ging erom dat er veel ilegale dingen gebeurde ,varkens die net voor bij de grens ingeladen werden in een andere volle vrachtwagen en daardoor niet meer te achterhalen is en was waar de beesten vandan komen.
ik zou echt het risico niet lopen.
en jou DA zou jou nooit de zekerheid kunnen geven die je wilt, ten eerst omdat het een enorme verantwoordelijkheid is om dat te kunnen geven en ten 2de er gebeurd heel veel illegale dingen die niet meer te tracceren zijn
Door laura
#194972
Ik heb geen idee hoevaak deze illegale dingen gebeuren, maar je moet wel in de gaten houden dat als van de 1000 transporten er eentje illegaal is deze wel het nieuws haalt.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je niet kunt stellen dat er HEEL VEEL illegale dingen gebeuren.

Ik geloof zeker dat er strenge controles zijn. Anders waren al deze dingen ook niet aan het licht gekomen ;)

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet het varkensvlees aan het promoten. Ik vraag me alleen af of je dit zo makkelijk kunt stellen.

Met rundvlees gebeuren ook vast illegale dingen....
Door Lupa
#194983
nee ik kan het niet makkelijk vast stellen,ben mischien te stellig geweest met mij worden, maar net zo min kan de DA de zekerheid geven dat het alleemaal ok is.
al gebeurd het maar 2 keer is het dan net 2x te veel en zal je hond net een stuk vlees krigen uit die partij die niet gecontrollerd is
Door An
#194998
Lizzy schreef: Nee, vermelding van land geboorte, land van opfok en land van slachting is niet verplicht. Dat is alleen voor rund en kalfsvlees. En als ik heel eerlijk ben, dan geloof ik er niks van dat dit in BE wel verplicht is, maar goed....
Tsja dat is natuurlijk aan jou. Sinds mond en klauwzeer moet het hier verplicht vermeld worden, dat wist ik al langer, is op het nieuws enzo geweest...kwaliteitslabel noemen ze dat hier. Uiteraard hoef je mij helemaal niet te geloven ;)
Door Lizzy
#195004
An schreef:

Tsja dat is natuurlijk aan jou. Sinds mond en klauwzeer moet het hier verplicht vermeld worden, dat wist ik al langer, is op het nieuws enzo geweest...kwaliteitslabel noemen ze dat hier. Uiteraard hoef je mij helemaal niet te geloven ;)
Gaat er niet om dat ik jou niet geloof. Wij hebben dezelfde mkz-crisis gehad en zijn 1 Europa. Maar blijkbaar meten we nog steeds met twee maten....
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 27 okt 2004, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door casangio
#195041
laura schreef:
Ik heb geen idee hoevaak deze illegale dingen gebeuren, maar je moet wel in de gaten houden dat als van de 1000 transporten er eentje illegaal is deze wel het nieuws haalt.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je niet kunt stellen dat er HEEL VEEL illegale dingen gebeuren.

Ik geloof zeker dat er strenge controles zijn. Anders waren al deze dingen ook niet aan het licht gekomen ;)

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet het varkensvlees aan het promoten. Ik vraag me alleen af of je dit zo makkelijk kunt stellen.

Met rundvlees gebeuren ook vast illegale dingen....
Ik denk dat Lupa gelijk heeft als ze zegt dat er heel veel illegale zaakjes gebeuren. Natuurlijk wordt er zoveel mogelijk gekontroleerd, maar dan nog en zeker nu er zoveel grenzen opengesteld zijn.
Door Lizzy
#195110
An, ik denk dat je het beste eens bij http://www.certus.be/html/controle.html kunt informeren want volgens mijn gegevens is er ook in Belgie geen sprake van verplichtingen omtrent deze certificeringen en hoopt deze organisatie dat in 2005 de helft van al het in België geproduceerde varkensvlees onder het Certus-label te krijgen.

Overigens is Certus wel uitgeroepen tot de beste controlerende organisatie (ze hebben de Nederlandse, Deense, Duitse en Belgische onderzocht en met elkaar vergeleken).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 27 okt 2004, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#195119
Ook wel interessant is dit:

Controle op Aujeszky gecombineerd met blaasjesziekte:
De controle op de Ziekte van Aujeszky wordt gecombineerd met die op blaasjesziekte. Het aantal te nemen monsters is afhankelijk van het aantal en de categorie dieren op het bedrijf.
De reden voor de versoepeling is de succesvolle bestrijding van de ziekte tot nu toe. Zeugenbedrijven hoeven nu maximaal 12 monsters in te sturen. Voorheen was er geen limiet en moesten zeugenbedrijven groter dan 240 dieren altijd 5 % van het aantal dieren bemonsteren. Zijn er meer dan 240 dieren op het bedrijf aanwezig, waarvan minder dan 25 % vleesvarkens, dan hoeven die vleesvarkens niet bemonsterd te worden.
Fokkers sturen maximaal 20 monsters in. De monsters moeten afkomstig zijn van vijf varkens per afdeling, met een maximum van vier afdelingen. Dat waren voorheen zes afdelingen. Voor vleesvarkens en opfokzeugen op het eigen bedrijf verandert er niets. Het maximum aantal monsters blijft 12.

Bedrijven met twee categorieën dieren hoeven maximaal 20 monsters in te sturen, bedrijven met drie categorieën maximaal 24. Het is een optelsom van het aantal monsters per diercategorie. Komt dat aantal boven het maximum uit, dan moeten eerst 12 vleesvarkens worden getapt en daarna de andere dieren naar rato. Voorheen was het maximum aantal monsters 30. De Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) verwacht deze week meer informatie te kunnen geven, zie daarvoor de internetsite van de GD

Bron: http://www.zibb.nl

en:

Vanwege het succesvolle bestrijdingsprogramma is in overleg met de varkenssector het controle-onderzoek voor de Aujeszky-vrij certificering versoepeld en is de verordening aangepast.

Voor de bewaking van het Aujeszky-vrij certificaat vindt op elk varkensbedrijf eenmaal in de vier maanden bloedonderzoek plaats. Dit wordt gecombineerd met het onderzoek op blaasjesziekte. Voor zeugen-, opfok- en combinatiebedrijven wordt het aantal te onderzoeken monsters verlaagd. De kosten voor bloedonderzoek nemen hierdoor af.

De regeling treedt op 27 september 2004 in werking. Vanaf die datum wordt de erkenningsperiode verlengd op basis van de nieuwe bemonsteringsaantallen. Daarom is het vanaf heden mogelijk om minder monsters in te sturen.

Bron: http://www.gdvdieren.nl/ = Gezondheidsdienst voor Dieren

en:

08-OKT-2004 / Artikel 10-status Aujeszky in zicht?
In Nederland is in de laatste vijf jaar geen uitbraak van Aujeszky meer geweest. Bestrijding is, tot op heden, succesvol gebleken. De vraag is nu, was het succesvol genoeg om een overstap te maken naar de artikel 10-status?

Bron: gezondheidsdienst voor dieren

en:

Verwachting:
Gezien de aard van het Aujeszky-virus is het noodzakelijk dat bovengenoemde voorwaarden geregeld zijn. Uit studies en ervaringen in het verleden blijkt namelijk dat het virus zich, in een situatie waarbij niet meer gevaccineerd wordt in Nederland, razendsnel door de varkenspopulatie kan verspreiden. Het PVV werkt momenteel aan een bestrijdingsplan en een programma voor de bewaking van Aujeszky in Nederland. Voor de verdere uitwerking van het bestrijdingsplan is de deelname en de medewerking van de overheid noodzakelijk. De GD verwacht dat in 2005 wordt gestopt met vaccineren en in 2006 de artikel 10-status wordt behaald. Voordat het zover is, moeten nog wel enkele zaken geregeld worden om de exportpositie van Nederland veilig te stellen.

Bron: gezondheidsdienst voor dieren

en:

Over Aujeszky in Belgie:
Uit een overzicht van de Belgische overheid najaar 2003 blijkt dat alleen in het kerngebied van West- en Oost-Vlaanderen nog besmette bedrijven voorkomen: 68 zeugenbedrijven en rond de 200 vleesvarkensbedrijven. Op een twintigtal van de zeugenbedrijven is sprake van herhaald optredende viruscirculatie. Hierbij wordt geconstateerd dat vooral buurtinfecties een rol spelen. Gezien de varkensdichtheid is dit ook aannemelijk, ruim 60 procent van de Belgische varkensstapel ligt in dit gebied. In de Belgische provincies die langs de Nederlandse grens liggen, zijn geen besmette bedrijven meer aanwezig.
In de tabel hieronder is aangegeven hoe groot het aantal bedrijven is dat beschikt over het Aujeszky-vrij Certificaat. Dit zijn bedrijven met een A3- of A4- statuut. Het A3-statuut houdt in dat nog gevaccineerd wordt, het A4-statuut houdt in dat geen vaccinatie meer wordt toegepast. Aangegeven is ook hoe de percentages voor heel België in 2000 waren.

Bloedonderzoek:
De aantallen bloedmonsters die genomen moeten worden om de Aujeszky-vrij-status te behalen of te
behouden, zijn nagenoeg gelijk aan de aantallen die in Nederland gehanteerd worden. In 2002 zijn in totaal 559.882 monsters verzameld: hiervan was 1,2 procent gE-positief. Dit percentage komt overeen met de situatie in januari 1998 in Nederland. Ruim 90 procent van de positieve monsters was uit Oost-en West-Vlaanderen. In 2001 waren deze aantallen: 726.738 monsters,waarvan 2,6 procent gE-positief.

Vervolg:
Om het doel, alle bedrijven gecertificeerd voor het eind van 2003, te halen, zal de Belgische overheid extra maatregelen nemen voor bedrijven die geen vorderingen maken in het behalen van de Aujeszky-vrij-status. Eén van de maatregelen is het opleggen van afvoerbeperkingen aan niet-gecertificeerde bedrijven. Ook zal strakkere controle op de uitvoering van de verplichte vaccinatie worden ingevoerd. Probleembedrijven waar nog viruscirculatie plaatsvindt, zullen bovendien door een onafhankelijke dierenarts worden begeleid. België streeft nog niet naar de artikel 10-status. De Belgische varkenshouderij is vooral gericht op de export van vleesvarkens en niet van vleesbiggen.

Bron: gezondheidsdienst voor dieren

08-OKT-2004 / Oorzaak Aujeszky
De Ziekte van Aujeszky wordt veroorzaakt door een virus. Er zijn diverse virustypen bekend die sterk kunnen verschillen in kwaadaardigheid en biologische eigenschappen. Waarschijnlijk bestaat er een omgekeerde relatie tussen de kwaadaardigheid van de stam en de hoeveelheid virusdeeltjes die nodig is om een besmetting tot stand te brengen. Hoe kwaadaardiger de virusstam, hoe minder virusdeeltjes er nodig zijn om een besmetting te veroorzaken. Het virus bevat meerdere glycoproteïnen (bouwstenen). Een bekend glycoproteïne is het gE. Dit glycoproteïne wordt gebruikt om onderscheid te maken tussen het vaccinvirus en het veldvirus. Is het gE eruit geknipt, zoals bij het vaccinvirus, dan spreken we van gE-negatief. Alle veldvirussen bevatten het stukje gE, daarom noemen we deze gE-positief.
Het virus kan buiten het varken niet lang overleven. Het virus wordt geïnactiveerd door de meeste ontsmettingsmiddelen, direct zonlicht en door droogte. Het virus kan lang overleven in het varken en in varkensproducten.
Besmette dieren scheiden het virus uit via de ademhaling, neusslijm en speeksel, melk, geslachtsapparaat en sperma. Het virus wordt opgenomen via het ademhalingsapparaat, soms via de darmen of baarmoeder. Het virus kan lang overleven in ongekookt slachtafval. Meestal stopt de virusuitscheiding 2 tot 3 weken na de infectie. Het vermoeden bestaat dat na infectie nagenoeg alle varkens drager worden, maar in hoeverre deze dragers weer virus uitscheiden is niet bekend.

Besmettingsroute
Binnen bedrijven
Besmettingen binnen het bedrijf vinden in hoofdzaak plaats door verplaatsing van besmette varkens en door versleep van het virus aan handen, kleding, materialen en dergelijke. Ook verspreiding via de lucht is mogelijk.

Tussen bedrijven
De meeste kans op besmetting vindt plaats door de aankoop van besmette varkens. Daarnaast kan het virus meerdere kilometers via de lucht worden verspreid en wordt het virus verspreid via transportmiddelen, mensen, voorwerpen en dergelijke.

Schade
De kans dat een bedrijf waar tegen Ziekte van Aujeszky wordt gevaccineerd, met het Aujeszky-virus wordt besmet, is klein. Niet-vaccinerende bedrijven lopen meer risico. Indien de ziekte op een niet-vaccinerend bedrijf uitbreekt zal de schade bestaan uit:

de bovengenoemde klinische verschijnselen;
het niet kunnen verkopen van gespeende biggen en vleesvarkens, als gevolg van het hebben van een rode RBD-sticker;
het bedrijf zal weer de Ziekte van Aujeszky-vrij-status moeten verwerven. Hiertoe zullen alle zeugen en een steekproef uit de vlees- en opfokvarkens moeten worden onderzocht. Alle besmette varkens moeten worden geruimd. Daarnaast zal via steekproeven de vrij-status moeten worden bewezen.

Gevolgen voor andere diersoorten en de mens
Runderen, honden en katten kunnen na infectie ziekteverschijnselen vertonen. Hierbij kan sterfte optreden. Indien zich uitbraken van Aujeszky voordoen, kunnen andere diersoorten en huisdieren het best gescheiden worden gehouden van varkens. Huisdieren bij voorkeur binnen houden.
Er zijn een paar onvolledig bewezen ziektegevallen bij de mens beschreven. Verschijnselen als tijdelijke jeuk aan handen, schouders en rug worden genoemd.

Bron: Gezondheidsdienst voor dieren

Nu het virus in de praktijk is uitgeroeid in Nederland, is begonnen met het afgeven van ontheffingen voor de vaccinatie. Ontheffingen worden afgegeven in verband de EU-eisen in geval van export van varkens naar artikel-10-gebieden. Tegelijkertijd werkt de varkenssector aan een draaiboek voor Aujeszky-uitbraken, omdat het risico op ernstige uitbraken in theorie toeneemt doordat er meer niet-vaccinerende bedrijven komen. Daarbij komt o.a. aan de orde welke maatregelen in geval van een uitbraak toegepast moeten worden op het getroffen bedrijf en de omliggende bedrijven. Uitgangspunt hierbij is dat de dieren niet zullen worden geruimd en vernietigd, maar zullen worden gevaccineerd met een merkervaccin. Na bloedtesten zullen de besmette dieren worden geslacht om als land weer Aujeszky-vrij te worden. Op deze manier wordt de gezondheid van de varkensstapel optimaal beschermd, zonder het onnodig doden en vernietigen van gezonde dieren. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de groeiende weerstand binnen de bevolking en binnen de agrarische sector tegen het beleid van "stamping out".

Bron: http://www.hollandmeat.nl/default.aspx? ... -NL&aid=72
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 28 okt 2004, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#195139
Lizzy schreef: An, ik denk dat je het beste eens bij http://www.certus.be/html/controle.html kunt informeren want volgens mijn gegevens is er ook in Belgie geen sprake van verplichtingen omtrent deze certificeringen en hoopt deze organisatie dat in 2005 de helft van al het in België geproduceerde varkensvlees onder het Certus-label te krijgen.

Overigens is Certus wel uitgeroepen tot de beste controlerende organisatie (ze hebben de Nederlandse, Deense, Duitse en Belgische onderzocht en met elkaar vergeleken).

Dat ziet er mij als iets commercieels uit , niet iets officieels die certus?
Door Lizzy
#195163
Hoe het met de etikettering en certificaten in Belgie zit, dat weet ik niet An. Maar in Nederland is dit de stand van zaken:

Voor welke soorten vlees geldt de verplichte etikettering?

De verplichte etikettering geldt voor vers en bevroren rund- en kalfsvlees. Uitzondering hierop zijn bereide rund- en kalfsvleesproducten, zoals Rundervinken en over het algemeen ook gehakt. Deze producten hoeven niet te worden geëtiketteerd".

Welke informatie moet er nu op of bij het etiket van rund- en kalfsvlees staan?:

Het land van geboorte
Het land van mesten: alle landen waar het dier volgens het dierpaspoort langer dan 30 dagen is geweest, moet op het etiket vermeld worden. Indien een dier is geboren, gehouden en geslacht in hetzelfde land, mag de oorsprong worden vermeld.
Het land waar het rund of kalf is geslacht. Dit kan Nederland zijn, maar ook bijvoorbeeld Denemarken of Duitsland.
Het erkenningnummer van de slachterij: elke slachterij heeft een officieel, uniek erkenningnummer. Dit nummer wordt uitgedrukt in een 2- tot 4-cijferige code.
Uitgesneden in: het land waar het rund of kalf verder is verwerkt. Ook hier geldt dat het land van uitsnijden Nederland kan zijn, maar ook is het mogelijk dat hier een ander land vermeld staat.
Het erkenningnummer van de uitsnijderij: elke uitsnijderij heeft een officieel, uniek erkenningnummer. Dit nummer wordt uitgedrukt in een 2- tot 4-cijferige code. Het kan voorkomen dat dit hetzelfde bedrijf is, als waar het dier is geslacht.
Referentienummer van het dier of groep dieren. Op basis van het referentienummer van het dier (of groep dieren) kan de herkomst van het rund- of kalfsvlees worden achterhaald.

Bron: Voorlichtingsburo Vlees: http://www.vlees.nl/
Door Lizzy
#195167
Even voor je gezocht:

Op de volgende site:

http://www.nice-info.be/html/PROF/prof_ ... eesART.htm

kun je dit vinden:

Etikettering

Sinds 1 januari 2002 moet alle rund- en kalfsvlees in elk Europees land een etiket dragen met uitgebreide informatie over de herkomst van het vlees (3). De verplichting om (beperktere) herkomstgegevens te etiketteren was in België reeds van kracht sinds 1998. Bij niet-voorverpakt vlees kan de informatie via een goed zichtbare infokaart in de toonbank worden verstrekt.

Een etiket moet sinds 1 januari 2002 de volgende gegevens vermelden:

het identificatienummer van het dier (SANITEL-nummer);
het land van slachten en versnijden;
de erkenningsnummers van het slachthuis en de uitsnijderij;
het land van geboorte van het dier;
het land (of de landen) waar het dier is gekweekt.
Dankzij deze etikettering wordt de consument niet alleen geïnformeerd over de herkomst van het vlees maar krijgt hij ook inzicht in het feit dat zijn stukje vlees volledig traceerbaar is tot bij de boer. Dit draagt hopelijk bij tot een groter vertrouwen van de consument in enerzijds de vleessector en anderzijds de overheid als controlerende instantie.

Meer info over controle en traceerbaarheid in de vleessector

Infobrochures uitgegeven door VLAM (Vlaams Promotiecentrum voor Agro- en Visserijmarketing) en te bestellen op www.rundvlees.be of www.vlam.be

Een klare kijk op Belgisch vlees
Rundvlees: eet gerust, eet gezond
Meer info over kwaliteitslabels in de vleessector

www.meritus.be (rundvlees)
www.certus.be (varkensvlees)
www.bcv-kalfsvlees.be (kalfsvlees)
Door Lupa
#195177
ik heb een keer gezien op de tv programma keuringdienst van ware dat de file amerikan beknt was waar het dier vand kwam maar niet op de etiket stond (het dier kwam uit geloof ik zimbabuwe of zoiets)
Door Lizzy
#197336
Ter aanvulling op deze discussie: ik heb een tijdje geleden een email gestuurd naar het voorlichtingsburo vlees en gevraagd of rauw varkensvlees veilig aan de hond gevoerd kan worden.

Deze email kreeg ik vanmorgen terug gestuurd. Ik heb toestemming gekregen deze email op Barfplaats te plaatsen, dus mijn hartelijke dank aan Hidde Rang!

===== start email ======

Beste Lizzy,

Het Voorlichtingsburau Vlees heeft je vraag (Kan ik er nu vanuit gaan dat varkensvlees dat ik koop 100% gegarandeerd vrij is van het virus Aujeszky? Altijd? Nu en in de toekomst?) ontvangen.
Ik begrijp de achtergrond van je vraag. Een hond of kat geïnfecteerd met Aujeszky; dat wil je niet op je geweten hebben.

De Ziekte van Aujeszky (ZvA) is sinds een paar jaar praktisch uit Nederland verdwenen. Praktisch betekent: in de vele duizenden tests wordt er af en toe nog een dier positief gevonden, maar dat zijn vermoedelijk fouten in de test, want heronderzoek bevestigt dat nooit. Het Aujeszkyvirus komt op dit moment dus niet in Nederland voor!
Tot nu toe blijft er nog op grote schaal geënt worden, vooral omdat de situatie in België nog niet zo goed was en herintroductie van het virus dus op de loer lag. Maar ook in België is de bestrijding succesvol en daarom is het over enige tijd (misschien) zover: we gaan stoppen met enten. Nu en dan is rauw Nederlands varkensvlees dan ook vrij van het Aujeszkyvirus, maar.......

1. Is het wel Nederlands vlees dat je koopt? Wij lezen over toenemende importen van varkensvlees (uit prijstechnische overwegingen). Varkensvlees uit landen waar de ZvA nog kan voorkomen, mag gewoon geïmporteerd worden. Bij varkensvlees is niet te zien waar het vlees vandaan komt: het EU-keurmerk op de verpakking betreft het bedrijf die de laatste handeling verrichtte: verpakken/uitsnijden. Uitzondering: van vlees met het IKB-vleeskeurmerk is zeker dat het uit Nederland stamt. Heb je er direct nog wat extra waarborgen t.a.v. voedselveiligheid, hygiëne en dierenwelzijn bij (zie: www.vlees.nl, onder keurmerk/log). Daar staan ook nog wat kleinere initiatieven die indirect NL-herkomst garanderen.

2. Blijft Nederland wel vrij van de ZvA? Helaas leert de ervaring bij varkenspest en mond- en klauwzeer: herintroductie is mogelijk. De bedoeling is dat er bij een uitbraak onmiddellijk geënt gaat worden, om verspreiding (en het doden van dieren) zoveel mogelijk te voorkomen. Maar in zulke gevallen kan er al vlees met virus in de winkel zijn gekomen. Er is geen gevaar voor de gezondheid van de mens, dus er worden geen grote terughaalacties opgestart. Geen 100% zekerheid dus voor de toekomst. De hygiëne in de varkenshouderij staat overigens op zo'n hoog peil, dat besmetting beperkt zal blijven. In 2001 is dan ook geen enkel varkensbedrijf besmet met mond- en klauwzeer. En de varkenspest is ook al weer zeven jaar geleden. En als er dan ZvA uitbreekt, zal de kans erg klein zijn dat jij net vlees met virus treft. Een "erg kleine" kans, maar 100% zekerheid is er dus niet!

Het spijt mij dat ik je geen zekerheid kan verschaffen. Echt, honderd procent zekerheid krijg je nergens! Maar staar je niet blind op die 100%. Duizenden doden in het verkeer houden je niet af van autorijden of fietsen, honderden doden in het huishouden houden je niet af van het beklimmen van een keukentrapje. Waarom zou dan een mogelijke herintroductie van de ZvA je weerhouden van het voeren van vers vlees? Doe als in het verkeer en in het huishouden: wees alert, maar laat een angst voor "wat er zou kunnen gebeuren" je niet leiden.

Alert zijn betekent hier: zorg dat je zeker weet dat het varkensvlees Nederlands is en stop met het voeren van varkensvlees als er berichten zijn over Aujeszky in Nederland.

Maar als je 100% zekerheid wil: begin er niet aan.

Met vriendelijke groeten,
Hidde Rang
Informatie-coördinator
Voorlichtingsbureau Vlees

====== einde email ========
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door