Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dewylara
#185192
Ik zit heel fanatiek te lezen op het forum ;D

Maar wil iemand mij vertellen wat RMB's betekenen, en waar bestaat een natuurmix uit???

Oh is er ook nog een soort beginnersmenu waar ik me een beetje aan kan houden??
Ik heb wel gelezen dat ik moet beginnen met GFX en kippennekken................

Kan ik ze bijvoorbeeld 's ochtends gewoon hun brokken geven, en 's avonds dan een groentemix met vlees??? En welk vlees kan ik dan het beste gebruiken voor beginners, kip misschien???

???
Door Lizzy
#185199
dewylara schreef: Ik zit heel fanatiek te lezen op het forum ;D

Maar wil iemand mij vertellen wat RMB's betekenen, en waar bestaat een natuurmix uit???
RMB betekent Raw Meaty Bone oftewel Rauw Vleesbot.

Natuurmix is een kant-en-klare verse/rauwe voeding die door Bibi diervoeding wordt gemaakt. Natuurvoer is een kant-en-klare verse/rauwe voeding die door Carnibest wordt gemaakt.
Oh is er ook nog een soort beginnersmenu waar ik me een beetje aan kan houden??
Ik heb wel gelezen dat ik moet beginnen met GFX en kippennekken..........
Ik denk zelf toch dat het belangrijk is dat je eerst het principe snapt (misschien snap je dat al natuurlijk!) en daarna probeert toch iets samen te stellen dat jij kunt voorschotelen omdat jij de ingredienten kunt krijgen. Natuurlijk kunnen voorbeeld menu's wel helpen, maar ik ben altijd bang dat mensen denken "oh leuk, ziet er goed uit, ga ik ook doen - oh jeetje, dit kan ik niet krijgen dus dat geef ik maar niet". Voor je het weet maak je een kapitale fout in je eigen hondenmenu. Maar OK, er staan dus veel voorbeelden van menu's in de menu categorie. Ik weet niet wat GFX is trouwens. Bedoel je Groente en Fruit Mix? Je kunt inderdaad beginnen met een eenvoudige groentemix en vlees en toe een paar kippennekken. Maar dit is geen menu dat je dag in dag uit kan blijven geven. De nadruk moet liggen op afwisseling.
Kan ik ze bijvoorbeeld 's ochtends gewoon hun brokken geven, en 's avonds dan een groentemix met vlees??? En welk vlees kan ik dan het beste gebruiken voor beginners, kip misschien???

???
Ja, in principe kan dat. Maar jouw hond haalt dan niet het optimale voordeel uit het zelf samenstellen. En daarnaast blijf ik vinden dat er wel risico's verbonden zitten aan het voeren van brokken + botten. Een brokkenhond heeft een luie maag en een hond die botten krijgt kan geen luie maag gebruiken. Je moet dus wel uitkijken met welke botten je aan je hond geeft. Kippennekken kan heel goed en andere soorten botten zou je uit moeten proberen (heeeel voorzichtig). Ik denk dan aan parelhoenkarkassen, eendennekken, etc.

Je kunt 's avonds groentemix geven (en breid ook de soorten groentes uit) met alle soorten vlees (er is geen beginnersvlees trouwens - je moet alleen geen en nooit varkensvlees geven) zoals rundvlees, lamsvlees, schapenvlees, kippenvlees, kalkoenvlees. En je kunt (langzaam opbouwen) ook bijv. 1 keer per week 's avonds sardientjes rauw/heel geven!

Barfplaats wordt gesponsord door