Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door arnold
#164211
ze is 2 dagen op 1,5 kilo geweest en toen ging het mis, het kwam er echt dun uit.
Meteen weer geminderd en nu wordt het iedere dag weer wat beter. de hond heeft niets gehad of gedaan wat de oorzaak zou kunnen zijn, dus het moet aan het voer liggen.
Zij gaat wel gewoon 2 keer per dag maar het is gewoon een beetje papperig.
Hetzelfde resultaat had ik verleden week na het geven van rauw ei.
Door Lizzy
#164229
Is ze altijd al zo gevoelig op haar darmen? Want als ze van een eitje al dunne ontlasting krijgt... Krijgt ze al lang rauwe voeding?
Door arnold
#164235
ze krijgt al vanaf dat we haar hebben ( als pup van 2 maanden ) rauw vlees en nooit problemen gehad.
Altijd gekookt eitje gehad , geen probleem.
Totdat ik stopte met bruinbrood en iets meer kip / pens ging geven.
Groente is ook geen probleem, alleen dat rauwe ei kwam er net zo uit als dat ie er in ging.
Als ie weer oke is ga ik met hele kleine beetjes proberen, half eitje en zo.
Door Lizzy
#164241
arnold schreef: ze krijgt al vanaf dat we haar hebben ( als pup van 2 maanden ) rauw vlees en nooit problemen gehad.
Altijd gekookt eitje gehad , geen probleem.
Totdat ik stopte met bruinbrood en iets meer kip / pens ging geven.
Groente is ook geen probleem, alleen dat rauwe ei kwam er net zo uit als dat ie er in ging.
Als ie weer oke is ga ik met hele kleine beetjes proberen, half eitje en zo.
Vreemd. Ik heb er geen verklaring voor. Misschien inderdaad langzaam opbouwen. En als een rauw ei niet gaat lukken: lekker laten zitten! Of het eiwit koken en de dooier rauw geven. Misschien dat dat helpt...
Door Peet
#166518
Ik meen gelezen te hebben dat veel orgaanvlees (vooral runderhart) wat laxerend kan gaan werken. Ook het ontbreken van brood (dat juist een beetje "stopt" ) kan een oorzaak van slappere ontlasting zijn. Je hond moet gewoon even wennen aan het nieuwe regime. Zolang die geen echte diarree heeft is er toch niets aan de hand?
Door arnold
#166795
het gaat wat beter.
Ik heb ze eerst wat minder gegeven, gister ook wat schapevet er bij en vandaag zag het er wel weer goed uit.
Het zal wel weer goed komen.
Ik dacht trouwens dat bruinbrood altijd een beetje laxerend werkte.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#167194
arnold schreef: het gaat wat beter.
Ik heb ze eerst wat minder gegeven, gister ook wat schapevet er bij en vandaag zag het er wel weer goed uit.
Het zal wel weer goed komen.
Ik dacht trouwens dat bruinbrood altijd een beetje laxerend werkte.
De vezels in bruin brood stimuleren de darmwerking, maar vezels kunnen de ontlasting ook een beetje binden. Op zich is er dus niks mis met vezels, in tegendeel zelfs. Maar het vervelende van bruin brood is dat het ook weer uit (verhitte) granen bestaat.
Ik zelf geef mij honden wel ruwe, onverteerbare vezels in de vorm van zemelen, psyllium of maaginhoud van rund of schaap. Ik doe dat in feite ter vervanging van de ruwe vezels die de hond bij het eten van een prooidier in de vorm van haren binnen krijgt. De ingrediënten die ik geef zijn meestal gevild, dus ontbreken die vezels. Ik merk dat als ik de vezels er niet bij geef de ontlasting na een botmaaltijd harder is en na een orgaanvleesmaaltijd juist zachter. Die vezels reguleren het zaakje dus een beetje.
Mischien zou je dus, in plaats van bruinbrood een andere vorm van vezels kunnen toevoegen aan het menu?
Door arnold
#167346
dus een schep zemelen erbij en dan zou ik weer op de goede weg zijn ?
Ik heb gisteren trouwens ook 20 kilo spiervlees gehaald
en hiervan wat gegeven, pondje per hond, en ze reageren hier prima op.
Ook een hart en 3 kilo lever gehaald en in stukken gesneden en per zakje van 300 gram in de vriezer gegooid en een hele pens.
Ik zou dus als ik alles goed begrepen heb zo ongeveer het volgende moeten voeren ;

de helft kip en de andere helft spiervlees afgewisseld of aangevuld met orgaan vlees ( een paar keer per week )
en groente of / en zemelen erbij.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#167352
Tja, ik weet natuurlijk niet of het aan het ontbreken van die vezels ligt, maar het valt natuurlijk te proberen. Ik 'paneer' het vlees altijd zo'n beetje met die zemelen, of ik geef maaginhoud (kun je de pens inclusief inhoud krijgen? Anders zijn er wel producten als fyto- of kruidenmix die je daarvoor in de plaats zou kunnen gebruiken). Ook geef ik wel eens een plukje rauwe zuurkool bij het eten.
Wat de kip betreft: dat zijn gemalen karkassen toch? Is het niet mogelijk om dat eens te vervangen door ongemalen bot (bijvoorbeeld beginnen met kippennekken en later vleugeltjes of ongemalen karkas)? Dan moeten ze wat meer kauwen en dan zou je in een volgend stadium ook eens wat andere soorten bot kunnen geven. Alleen kip is toch ook wel eenzijdig.
Door arnold
#167361
ik vind het altijd een beetje eng om kippe poten e.d. te geven, de kip die ze krijgen is inderdaad gemalen karkas.
Daarnaast krijgen ze regelmatig een recreatie bot of runder ribben, die gaan dan ook helemaal op.
Of ik de pens met maag inhoud kan krijgen weet ik niet, dat heb ik eigenlijk nooit gevraagd.
Lijkt mij echter geen probleem, behalve de smurrie dan.
Die ik nu heb zijn een keer gespoeld.
Er zit nog wel wat in maar dat is de moeite niet.
Hier geef je dan gewoon iedere keer een schep van ofzo ?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#167368
Ja, gewoon een schepje groene prut :P bij het eten. In de winter kan de maaginhoud wel veranderen doordat de koeien ander voer krijgen. Als het een wat droge, gele substantie wordt dan geef ik het niet meer.
Ook wel goed voelen (met handschoentjes aan ;)) of er geen scherpe dingen in zitten. Heb er wel eens glas en spijkers in aangetroffen.

V.w.b. de ongemalen kip: mijn bouven eten, na enige gewenning, probleemloos hele kippen. Het bot wordt volledig verteerd. Dus als je je houdt aan het bottendocument dat je elders op deze site kunt vinden, dan is het geen probleem.
Gelukkig hebben ze al wel wat te knagen aan die recreatiebotten, maar als ze die kunnen verteren, dan kan een stukje kip ook wel.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#167369
O ja, die smurrie laat ik altijd ff uitlekken in een oude vergiet. En dan verdeel ik het gewoon in porties en vries het in.
Door arnold
#167378
nou dat met hele kippen zie ik niet zitten
Ik voer ze n.l. thuis en ik zie mijn reu nog staan schudden met een lap pens in de keuken, dat was ook niet zo'n succes. ;D
Ik zet er nu 1 buiten en 1 in de schuur met eten.
De botten krijgen ze op het werk, ze gaan altijd mee, daar hebben ze even meer ruimte.
Door arnold
#167399
Die heb ik niet meer ( natuurlijk verloop )
Ik denk ook niet dat het nog goed zou gaan, als we een kat tegen komen moeten ze die altijd even weg jagen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door