Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#161180
Ik ben ook wel benieuwd Joke, heb je enig idee wat er niet goed zou zijn gegaan? (niet omdat jij iets fout zou hebben gedaan hoor, begrijp me goed!!!). Op zich zou het bot toch gewoon doorgang hebben gekregen naar de darmen en de uitgang? Denk je dat het toch teveel was? Te hard? Iets anders? Combinatie van zaken? Hoe is het nu met haar trouwens?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#161190
Ooh, wat een schrik is zoiets!
Gelukkig is het goed afgelopen!

Maar wat ik me nu wel afvraag: waarom zou je vette melk en/of olijfolie moeten geven om zo'n klont in de maag op te lossen? Ikzelf zou gevoelsmatig denken dat je dan het maagzuur ongestoord z'n gang zou moeten laten gaan. Wat is de functie van die melk of olijfolie?

Beterschap voor Penny!
Door evelyn02
#161217
Sonja schreef: Maar wat ik me nu wel afvraag: waarom zou je vette melk en/of olijfolie moeten geven om zo'n klont in de maag op te lossen? ?
Volgens mij zat de klont niet in de maag maar in de darmen, vandaar het advies van de olie denk ik.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#161250
evelyn02 schreef:


Volgens mij zat de klont niet in de maag maar in de darmen, vandaar het advies van de olie denk ik.
Ah ja, inderdaad niet goed gelezen. Maar dan vraag ik me nog af of olijfolie of melk wel veel effect zouden kunnen hebben in de darm?
Door Ollie
#161298
:o Jeeeeeeh, wat verschrikkelijk zeg!

Oooh dat is dus ook alweer zo'n reden dat ik geen botten durf te geven :-\

Heel veel beterschap en sterkte met Penny! :-*
Door ~Joke~
#161336
Lizzy schreef: Ik ben ook wel benieuwd Joke, heb je enig idee wat er niet goed zou zijn gegaan? (niet omdat jij iets fout zou hebben gedaan hoor, begrijp me goed!!!). Op zich zou het bot toch gewoon doorgang hebben gekregen naar de darmen en de uitgang? Denk je dat het toch teveel was? Te hard? Iets anders? Combinatie van zaken? Hoe is het nu met haar trouwens?
Ik had vrijdag de knieen gekocht toen hebben ze er op gekloven daarna afgepakt en in de koelkast gelegd en gisteren weer. Ze zijn er vrij lang mee bezig geweest [een paar uur] waardoor ze teveel naar binnen heeft gekregen. Dat konden de darmen niet kwijtraken het vormde een grote prop van ongeveer 8 cm lang en vrij dik waar geen beweging meer inzat. Dit was al aan het ontsteken. Op de foto was te zien dat het niet 1 botstuk was maar poeder. Als ik haar niet zolang had laten kluiven was dit waarschijnlijk niet gebeurt. De andere twee hebben echter nergens last van.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#161339
Jeetje Joke, wat zul je geschrokken zijn :o. Gelukkig was je er op tijd bij. Geef Penny maar een dikke (maar voorzichtige) knuffel :-*, beterschap.
Door ~Joke~
#161341
Sonja schreef: Ooh, wat een schrik is zoiets!
Gelukkig is het goed afgelopen!

Maar wat ik me nu wel afvraag: waarom zou je vette melk en/of olijfolie moeten geven om zo'n klont in de maag op te lossen? Ikzelf zou gevoelsmatig denken dat je dan het maagzuur ongestoord z'n gang zou moeten laten gaan. Wat is de functie van die melk of olijfolie?

Beterschap voor Penny!
De dierenarts adviseerde dit om te proberen de klont in haar darmen wat smeuig te maken zodat er weer beweging in kwam. Ze verslechterde echter zo snel dat ze geopereerd moest worden.
Door 202spots
#161437
harns49 schreef:
Voorlopig ben ik ook nog niet weer aan botten toe!
Ja dat kan ik met indenken!!
Maar eerder schreef je:
"Voorlopig hier geen bot meer en als ik het weer doe dan alleen nog maar eens een mergpijpje."

Vandaar dat ik aan nam dat je dan mergpijp inplaats van knie zou geven... :-\
Ik zou ook voorlopig niet durven hoor.
Hoop dat ze zich elke dag 'n beetje beter zal voelen...
Gebruikersavatar
Door Sonja
#161463
harns49 schreef:
De dierenarts adviseerde dit om te proberen de klont in haar darmen wat smeuig te maken zodat er weer beweging in kwam. Ze verslechterde echter zo snel dat ze geopereerd moest worden.
Ja, als ik een maaltijd met relatief veel bot geef, geef ik daar ook wel wat olie bij om de ontlasting zachter te maken, maar ik wist niet dat melk die eigenschap ook had.
Door ~Joke~
#161500
Penny heeft een rustige nacht gehad maar begon om 6 uur te braken, een half uur later bloederige diarree [dat hoort bij zo'n operatie]. De da heeft haar vanmorgen onderzocht en was tevreden. Ze heeft nog een pijnstillende injectie gehad[ze had pijn] en een injectie met antibiotica] Verder kreeg ik blikjes mousse mee zodat ze weer wat gaat eten [de kippenbouillon hoefde ze niet meer]. De mousse gaat goed, ze heeft 2 prakjes gehad. Over een paar dagen mag ze weer haar normale rauwe voer hebben. De da had de klompen die uit haar darmen kwamen niet onderzocht, hij vertelde dat het een dichte samenklontering van een cementachtig iets was. Wat we nu denken is dat er al iets in de darmen heeft gezeten want ze vreet van alles op, sokken, onderbroeken en laatst zelfs een nylon halsband, en dat daar het botgruis omheen is geklontert. Het was me nl al opgevallen dat ze zo mager werd terwijl ze al maanden op een constant gewicht stond.
Door An
#161526
Ah dat zou natuurlijk best kunnen! Hier wordt soms ook nogal wat rommel binnengespeeld ::)

Iig veel beterschap!!

Helemaal geen commentaar het volgende maar ik wilde dit gewoon ff zeggen voor andere mensen miss. Is het ook niet beter om misschien altijd wat vlees te geven voor bot, dat doe ik ook altijd. (Misschien had je dat gedaan hoor!)
Door ~Joke~
#161637
An schreef: Ah dat zou natuurlijk best kunnen! Hier wordt soms ook nogal wat rommel binnengespeeld ::)

Iig veel beterschap!!

Helemaal geen commentaar het volgende maar ik wilde dit gewoon ff zeggen voor andere mensen miss. Is het ook niet beter om misschien altijd wat vlees te geven voor bot, dat doe ik ook altijd. (Misschien had je dat gedaan hoor!)
Ze had inderdaad vlees gehad voor die tijd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door