Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#143406
Marion schreef: Ohjee wat heb ik nu weer gedaan..... :o
Bij een konijnenboer kon ik heel goedkoop konijn bestellen; voor 2 euro per kilo, een heel konijn, met alles erop en eraan....
maar...... ze leven nog....
ik heb er 2 besteld; die kan ik vanavond ophalen.
Tommie is gek op konijn.

Maar wat moet ik nu doen?
Mijn vriend heeft vroeger wel kippen geslacht (islamitisch geslacht), gaat dat bij konijnen dan hetzelfde in zijn werk??
Of kan ik het konijn levend in de tuin zetten met tommie?? Maar dan leer ik hem dingen die ik hem niet wil leren denk ik.....

Wie o wie kan mij zeggen wat ik moet doen ???

Dit was het allereerste bericht en daar wordt dit dus gezegd, in zoverre heeft Tineke gelijk, het wordt een keer geopperd maar daarna door iedereen, ook door Marion, als geen goeie oplossing van de hand gewezen.
Verder kan ik me helemaal vinden in wat Lizzy heeft gezegd :)
Door Lizzy
#143407
En klungelen ga ik dus echt niet doen zelf, ten eerste durf ik dat niet, ten tweede kan ik dat niet, ten derde gun ik dat zo´n konijntje ook niet ;)
Ja, dat is waar hoor, maar ik denk dat dat meer bij wijze van spreken was, want daarna schreef ze dit.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#143410
Ivonne schreef: nou, ik lees dat echt nergens en kan me ook niet voorstellen dat iemand dit zou doen :-X
:-[ oeps; het stond er idd wel.... :-[ :-X maar gelukkig meer als iets wat niet serieus de bedoeling is.
Door gonny
#143428
Marion schreef:


Of kan ik het konijn levend in de tuin zetten met tommie?? Maar dan leer ik hem dingen die ik hem niet wil leren denk ik.....

Wie o wie kan mij zeggen wat ik moet doen ???
volgens mij staat het hier toch echt!
en behoorlijk serieus
Laatst gewijzigd door gonny op do 12 aug 2004, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
#143433
O er was ook al een 3e blz sorry had ik niet gezien!!! :-\
dus jullie hadden t ook weer gevonden
Door Marion
#144299
Nou ik zie dat er flink gereageerd is in deze topic ;)
Helaas is mijn computer kapot gegaan en kan ik thuis niet meer op internet, totdat hij weer gemaakt is.
Met de konijnen is het allemaal goed gekomen. Ik had het adres van de boer via mijn oom gekregen en bij navraag bleek dat mijn oom ze zelf kon slachten. Dit is gebeurd en ze liggen nu in de diepvries.
Ik vind het niet zieliger om een konijn van de boerderij te laten slachten dan om er eentje bij de poelier te kopen. Met het verschil dat ik er bij de poelier 10 euro voor betaal en bij de boer 2 euro.
Tuurlijk mag iedereen ervan vinden wat hij vindt, maar ik vind dit niet zieliger gegaan dan wanneer ik een konijn bij de poelier of supermarkt had gekocht.
Of dit konijn een beter leven heeft gehad dan een konijn uit de industrie dat weet ik niet, want ik weet niet hoe die konijnen leven en ik weet niet hoe dit konijn geleefd heeft, het kwam uit de schuur, ivm hygienesluis mocht ik daar niet mee naar binnen.

Heb ik nog 1 vraag: ik had wel eens gelezen dat het het beste is om het eerst in te vriezen. Hoe lang moet dit??? Het ligt nu al een paar dagen in de vriezer is dit voldoende?
En kan ik de oren rauw als snack geven of moet ik die eerst drogen zoals bij bv runderoren.
Gebruikersavatar
Door chooky
#144304
Marion schreef: Nou ik zie dat er flink gereageerd is in deze topic ;)
Helaas is mijn computer kapot gegaan en kan ik thuis niet meer op internet, totdat hij weer gemaakt is.
Met de konijnen is het allemaal goed gekomen. Ik had het adres van de boer via mijn oom gekregen en bij navraag bleek dat mijn oom ze zelf kon slachten. Dit is gebeurd en ze liggen nu in de diepvries.
Ik vind het niet zieliger om een konijn van de boerderij te laten slachten dan om er eentje bij de poelier te kopen. Met het verschil dat ik er bij de poelier 10 euro voor betaal en bij de boer 2 euro.
Tuurlijk mag iedereen ervan vinden wat hij vindt, maar ik vind dit niet zieliger gegaan dan wanneer ik een konijn bij de poelier of supermarkt had gekocht.
Of dit konijn een beter leven heeft gehad dan een konijn uit de industrie dat weet ik niet, want ik weet niet hoe die konijnen leven en ik weet niet hoe dit konijn geleefd heeft, het kwam uit de schuur, ivm hygienesluis mocht ik daar niet mee naar binnen.

Heb ik nog 1 vraag: ik had wel eens gelezen dat het het beste is om het eerst in te vriezen. Hoe lang moet dit??? Het ligt nu al een paar dagen in de vriezer is dit voldoende?
En kan ik de oren rauw als snack geven of moet ik die eerst drogen zoals bij bv runderoren.

IK laat konijn zo'n 10 dagen in de vriezer liggen voordat ik het geef (behalve de eerste keer dat ik ze had :-[ ;D, toen waren ze net vers geslacht, en was ik zoooooo nieuwsgierig wat chook ervan zou vinden dat ik hem gelijk gegeven heb zonder eerst te vriezen, er was niets aan de hand trouwens, en ze vond het wel raar maar helemaal geweldig)

Ik geef zelf konijn gewoon in z'n geheel, dwz alleen dood, alles erop en eraan, vachtje, koppie, orgaantjes, pootjes, alles. Zonder er iets mee te doen (drogen,...)
Door Lizzy
#144307
Ik vind het dus ook niet zieliger. Ergo, ik vind het eigenlijk beter zo. Jij weet dat de konijnen een leuk leven hebben gehad en dat ze niet ergens in China zijn opgefokt onder barre omstandigheden!

Ik denk dat er sommige mensen alleen zijn geschrokken van de gedachte dat jij het levende konijn + jouw hond in de tuin zou zetten.....

Maar goed, volgens mij hoeft een konijn niet langer dan 10 dagen ingevroren te worden. Als ze al ingevroren moeten worden hoor! Als het goed is dragen deze tamme toch geen parasieten bij zich, zou je denken? Nou, zekerheidshalve zou ik ze zelf 10 dagen invriezen.

Oren kun je volgens mij wel rauw als snack geven. Geen idee of je ze ook kunt drogen. Vast wel! In de oven misschien?
Door jelle
#144358
Lizzy schreef: Ik vind het dus ook niet zieliger. Ergo, ik vind het eigenlijk beter zo. Jij weet dat de konijnen een leuk leven hebben gehad en dat ze niet ergens in China zijn opgefokt onder barre omstandigheden!
Daar zou ik niet te hard vanuit gaan. Er zitten zat konijnen in Nederlandse boerenschuren onder erg beroerde omstandigheden. Niks leuks aan, hoor. Wegwerpdieren die zich lekker snel voortplanten. Bedenk wat het dier Marion kost en dat de boer daar nog winst op maakt waarschijnlijk. Verzorg een konijn een aantal weken op een fatsoenlijke manier (dwz normaal voer, een schoon hok etc) en het kost je al snel meer dan 2 euro.
Door Marion
#144361
Ik heb er wel aan gedacht om hem met vel te geven, maar dat toch maar niet gedaan, omdat ik twijfelde of dat toch wel goed verteerbaar is. Ik weet wel dat het goed is om bv tanden ofzo in te kapselen.
Bovendien denk ik niet dat Tommie een konijn met vel als eten zou herkennen.
Het konijn in zijn geheel geven is overigens voor mij geen optie omdat Tommie per dag in totaal maar ongeveer 150-200 gram voer krijgt. Een keer iets meer is niet erg, maar een konijn van 1 kilo zal hem wel erg zwaar op de maag vallen denk ik.
Ik heb alleen de darmen weg gegooid, zal misschien ook best gezond zijn maar vond ik zelf niet fris ;)
oja en de ogen heb ik ook weggegooid, vond ik zo'n raar idee om hem te laten eten ( zal vast wel mijn eigen idee zijn hoor, is misschien best gezond ofzo).

In ieder geval bedankt voor de snelle antwoorden, ik zit nu op mijn werk en had anders pas maandag weer even kunnen lezen op mijn werk ;)
Door Lizzy
#144364
jelle schreef:

Daar zou ik niet te hard vanuit gaan. Er zitten zat konijnen in Nederlandse boerenschuren onder erg beroerde omstandigheden. Niks leuks aan, hoor. Wegwerpdieren die zich lekker snel voortplanten. Bedenk wat het dier Marion kost en dat de boer daar nog winst op maakt waarschijnlijk. Verzorg een konijn een aantal weken op een fatsoenlijke manier (dwz normaal voer, een schoon hok etc) en het kost je al snel meer dan 2 euro.
Zit wat in.... Tja, het blijft huilen met de pet op, hoe we met dieren om gaan....
Door Marion
#144374
Ik ben dus niet in de schuur geweest, dus kan er geen zinnig woord over zeggen over hoe ze gehuisvest, gevoed en verzorgd zijn.
Door laura
#144384
Ik wil geen discussie opwekken, maar wil t wel ff kwijt.

Konijnen leven echt niet fijn! De voedsters leven in draadkooitjes, ja dus ook onderhun, is de mest makkelijk op te ruimen. De hokken zijn erg laag zodat ze ook niet kunnen staan/ zitten zoals konijnen in de natuur doen om dingen te overzien. :-X

Een vriendin van mij heeft onderzoek gedaan naar de voorkeuren van konijnen, om zo het leven van de dieren misschien te kunnen verbeteren.

Maar goed, voor dat onderzoek zijn proefdieren nodig en daar is iedereen op tegen....

deze 2 konijnen hebben vast niet prettiger geleefd als die bij de poelier, ze zijn wel een stuk goedkoper.... Moet je nagaan wat de slachter ervoor krijgt en de verkoper. :-\
Die 2 euro die je ervoor betaald hebt is waarschijnlijk meer dan die boer er normaal voor krijgt! Alleen om aan te geven hoe slecht het met de boeren gesteld is!

Sorry, moest mij even van het hart.

Ik zou willen dat ik zo'n adresje had voor konijn! ;)
Door tineke
#144904
Natuurlijk weet ik dat mijn honden niet vegetarisch zijn ,ik dus wel,en krijgen ze ook barf af en toe bij mij maar om te opperen om een levend dier in je tuin te zetten bij je hond vind ik gewoon te ver gaan ja.
De reden om het niet te doen was als de hond er ongewenste dingen van zou kunnen leren en waren geen overwegingen over het konijn.
Ja dat vind ik dus geen respect hebben voor het leven van dat konijn en wil je zulke dingen doen prima hoor maar boek daarna dan zelf gelijk een reis naar florida want daar kun je voor de kust zwemmen met roofdieren die wel wat terug kunnen doen.
Gebruikersavatar
Door chooky
#144929
Marion schreef:
Slachten poeliers en /of slagers voor je als je met een levend konijn aan komt zetten?????
Aan zoiets zat ik dus ook te denken, maar ik vraag me af of zij dat doen.
Laatst heb ik voor 10 euro een kilo konijn gekocht bijde poelier, dus lijkt me sterk dat hij voor mij gratis een konijn slacht... ???

En klungelen ga ik dus echt niet doen zelf, ten eerste durf ik dat niet, ten tweede kan ik dat niet, ten derde gun ik dat zo´n konijntje ook niet ;)

Ik zocht dus meer een oplossing in de trant van waar je terecht kan om een konijn gratis of geodkoop te laten slachten.

Iemand ideeën ???
Denk eraan dat mensen soms wel dingen denken maar ze niet altijd opschrijven. Marion denkt volgens mij zeker ook aan het konijn, als je haar andere berichtjes leest.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door