Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#137766
Inplaats van naar de naam van de vlees te kijken,kan je echt veel beter naar 't vlees zelf kijken.
Zoek iets van lappen of stukken waar VET aan zit ,niet alleen aan de buitenste randje van 't vlees,maar waar er vet in de lappen zelf,zo tussen en in het vlees doorheen zit.
Vergeet de "magere" vlees soorten en kijk naar de vette lappen,en die zijn natuurlijk altijd goedkoper dan 't magere vetloos vlees.

Wanneer je gewone slager de vlees snippers of afnijdsel voor je heeft,dan is dat prima.
En dan de andere vette lappen is ook goed.

In de bieb staan stukjes om te lezen,en op de Barfclub staan ook allemaal foto's van de verschillende vlees en botten,organen, kip en nog meer wat je kan geven,
misschien dat je daar wat kan vinden?

bij de botten en orgaan
http://www.barfplaats.nl/barfclub/een_h ... _barf2.htm
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 04 aug 2004, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Breezer
#137776
202spots schreef: Inplaats van naar de naam van de vlees te kijken,kan je echt veel beter naar 't vlees zelf kijken.
Zoek iets van lappen of stukken waar VET aan zit ,niet alleen aan de buitenste randje van 't vlees,maar waar er vet in de lappen zelf,zo tussen en in het vlees doorheen zit.
Vergeet de "magere" vlees soorten en kijk naar de vette lappen,en die zijn natuurlijk altijd goedkoper dan 't magere vetloos vlees.

Wanneer je gewone slager de vlees snippers of afnijdsel voor je heeft,dan is dat prima.
En dan de andere vette lappen is ook goed.

In de bieb staan stukjes om te lezen,en op de Barfclub staan ook allemaal foto's van de verschillende vlees en botten,organen, kip en nog meer wat je kan geven,
misschien dat je daar wat kan vinden?

bij de botten en orgaan
http://www.barfplaats.nl/barfclub/een_h ... _barf2.htm
Die handleiding heb ik al 6x gelezen geloof ik, maar wordt er met mijn bedoeling nog niet echt wijzer van.
Maar goed, ik denk dat ik met m´n lijstje tot op heden wel een heel eind ga komen. Kan in ieder geval groente en fruitmixjes gaan maken want die zijn redelijk compleet op mijn lijst. En bij de slager ga ik gewoon eerst een half uur rondkijken, en dan met m´n lijstje checken wat wat nou is.
En mocht ik er dan helemaal niet meer uitkomen, dan hou ik het gewoon lekker bij de kvv. En koop ik zo af en toe eens een soeppakketje voor de afwisseling.
Laatst gewijzigd door Breezer op wo 04 aug 2004, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nuttah
#137777
Beste Breezer,
Als ik jou was zou ik het eerst een tijdje bij één soort versvlees houden en me in de tussentijd goed gaan inlezen mbt het Barfen. Breezer is best een gevoelig hondje waar je toch een beetje mee op moet passen ;)

gr Ingrid
Door 202spots
#137778
Breezer schreef: Die handleiding heb ik al 6x gelezen geloof ik, maar wordt er met mijn bedoeling nog niet echt wijzer van.
Begrijp ik dan, dat je ondanks alle FOTO's...nog steeds niet kan ZIEN wat voor soorten vlees/bot ,welk gevogelte en wat voor orgaanvlees er gevoerd word ???
Sorry hoor,maar ik kan 't je echt niet beter uitleggen dan wat Lizzy en Leo al op deze site hebben gedaan.
Als je er echt niks van snapt dan is het idd beter om gewoon versvlees te blijven voeren.
Success ermee!
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 04 aug 2004, 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Breezer
#137780
202spots schreef:
Begrijp ik dan, dat je ondanks alle FOTO's...nog steeds niet kan ZIEN wat voor soorten vlees/bot ,welk gevogelte en wat voor orgaanvlees er gevoerd word ???
Sorry hoor,maar ik kan je echt beter uitleggen wat de bedoeling is, dan dat Lizzy en Leo al op deze site hebben gedaan.
Als je er echt niks van snapt dan is het idd beter om gewoon versvlees te blijven voeren.
Success ermee!
Ja het orgaanvlees heb ik gevonden, en die heb ik dan ook in m´n lijstje verwerkt. Maar het vis en vlees document kan ik niet openen.
Door Breezer
#137782
Versvlees gaat hier al een hele poos goed, alleen zaten we nog te twijfelen over het granen verhaal en de allergie. Nu blijkt dat de pollendruppels erg goed werken, en een ander merk versvlees niets uitmaakt. Wil ik dus wel eens 1 a 2x in de week wat anders geven dan kvv. Nu heb ik al een aantal keer een vismixje gemaakt, en wat rund/soepvlees geprobeerd. Maar van het darmenprobleem van een jaar terug is niks meer terug te vinden. Hij zou bij wijze van een blik bruine bonen leeg kunnen eten en dan nog is er niks aan de hand.
Vandaar dat ik dus het een en ander zelf wil gaan samenstellen, en om het dan zo goed mogelijk te doen wil ik het gelijk zo compleet mogelijk doen. En als ik dan in het begin verschrikkelijk duur vlees koop maakt me niet zo heel veel uit. Ik krijg het vanzelf wel door waar ik wat het beste kan halen denk ik.
Ik ben wat dit soort dingen betreft nogal onzeker, vandaar al die vragen en lijstjes enzo.
Ik probeer ook zoveel mogelijk menu´s en andere dingen door te spitten, maar door al die procenten en omschrijvingen snap ik er helemaal niks meer van.
De eerste keer dat ik iets geprobeerd heb ging het al een beetje de mist in. Had diverse soorten vlees naar mijn idee gekocht. Maar dit viel dus allemaal onder organen, en dat zit ook al heel veel in de kvv.
Eigenlijk zou ik gewoon een soort van kookboek moeten hebben met kant en klare gerechten erin. Zodat ik met zo´n lijstje boodschappen kan gaan doen. En dus weet hoeveel gram ik van wat moet hebben. Is voor mij persoonlijk een stuk makkelijker dan al die procenten.
Het groentenmix verhaal wat Lizzy neer had gezet was voor mij heel duidelijk en dat moet dan ook geen probleem meer zijn.
Maar goed ik heb nog een dag om het een en ander te lezen.
Donderdag ben ik vrij, en ga dan proberen om het een en ander bij elkaar te scharrelen.
En laat het dan wel weten wat ik gemaakt heb, en dan zal ik ongetwijfeld wel reactie´s krijgen of het zo goed is en wat er eventueel nog veranderd moet worden.
Door Breezer
#137786
202spots schreef: Heb je niet bij de botten gekeken?
Daar staan alle vlees/botten foto's
http://www.barfplaats.nl/barfclub/Botten.htm
Ja had ik al gekeken, maar Breezer heeft tot nu toe in totaal 6 kippennekkies gehad om te proberen en verder nog geen botten. En voor zover ik lees kan ik dan toch niet zomaar een kalfsrib of kippenvleugel geven?
Hij moet dan toch eerst een poosje aan de nekken wennen? Of begrijp ik dat nu allemaal verkeerd?
Het spiervlees verhaal is eigenlijk het grootste probleem, en daar kan ik helaas tot nu toe nog weinig over vinden. Dus vandaar dat ik eens op http://www.wieismijnslager.nl ben gaan kijken naar wat een slager eigenlijk verkoopt en hoe dat dan heet en van welk beessie het afkomt.
Door 202spots
#137787
Breezer schreef:

Ja had ik al gekeken, maar Breezer heeft tot nu toe in totaal 6 kippennekkies gehad om te proberen en verder nog geen botten. En voor zover ik lees kan ik dan toch niet zomaar een kalfsrib of kippenvleugel geven?
Hij moet dan toch eerst een poosje aan de nekken wennen? Of begrijp ik dat nu allemaal verkeerd?
Het spiervlees verhaal is eigenlijk het grootste probleem, en daar kan ik helaas tot nu toe nog weinig over vinden. Dus vandaar dat ik eens op http://www.wieismijnslager.nl ben gaan kijken naar wat een slager eigenlijk verkoopt en hoe dat dan heet en van welk beessie het afkomt.
Okay...gooi dan nou je halve vleeslijst maar in de vuilnisbak en vergeet maar welk spiervlees moet kopen!
Wanneer Breezer geen problemen had met de nekken,dan kan hij waarschijnlijk de vleugels prima verwerken.
Makkelijker kan het niet!
Wanneer je van plan ben on voorlopig alleen maar 1 dag per week zelf wat in elkaar te zetten,dan is kip de ideale begin maaltijd!

Geef deze week 2 of 3 vleugels,die hele vleugels die uit 3 gedeeltes bestaat...'t puntje,'t middenstuk(je) en 't stukje waar de vleugel aan de kippenlijf vastgezeten heeft.
Knip de bochtjes en de gewrichtjes even met 'n keukenschaar of tuinschaar in voordat je 't aan Breezer geeft.
Dan houd je de vleugel zelf ook in je hand,(met washandje of papieren handoek of zo)
terwijl Breezer er stukjes van af bijt en.... geniet!!
Geef gewoon 'n paar weken lang, elke week kip,wanneer de vleugels goed bevallen dan geef je die voor 'n tijdje,daana kan je 'n kippenborst met bot er in kopen en daar aan beginnen!
Later kan je dan aan andere zachtere botten gaan denken voordat je aan de hardere botten gaat beginnen.
Soms zijn die lamsribbetjes ook aardig zacht,maar geef eerst de kip maar.
Nou dat was niet zo moeilijk als je dacht toch?? ;D

p.s.het meeste "spiervlees" wat er word gegeten zit nog aan 't een of andere BOT vast en word er door de honden vanaf gekluift voordat ze de bot zelf ook op eten.
Eigenlijk is het kippenvlees wat op de vleugels zit OOK spiervlees. ;)
Door 202spots
#137788
202spots schreef: Sorry hoor,maar ik kan je echt beter uitleggen wat de bedoeling is, dan dat Lizzy en Leo al op deze site hebben gedaan.
Had 't al eerder veranderd naar..
Sorry hoor,maar ik kan 't je echt niet beter uitleggen dan wat Lizzy en Leo al op deze site hebben gedaan. 8)
En als ik dan in het begin verschrikkelijk duur vlees koop maakt me niet zo heel veel uit.
Misschien maakt de prijs niet veel uit voor je,maar het dure vlees is totaal NIET nodig,en beslist NIET beter voor de hond dan de goedkoopste vlees wat je kan vinden.
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 04 aug 2004, 05:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#137793

rundergehakt, * kan wel..maar zit geen bot in
geen bot heeft...vergeet 't.


Hij geeft toch wel bot of wil dit in ieder geval gaan geven?
Dan kan hij dit toch als spiervlees geberuiken?


Laatst gewijzigd door karray op wo 04 aug 2004, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#137796
Ik zou gewoon eens op de markt kijken voor vlesafsnijsels van vlees(kip,rund, lam).

Als er een slachthuis in de buurt is ,daar eens gaan kijken voor kopvlees (ook spievlees), hier kan je ook goed koop aan orgaan vlees komen.
Door Peet
#137808
Ik heb wel bewondering voor je inzet hoor!
Jij wilt gewoon precies weten wat wel en niet mag, je blijft doorvragen ondanks de opmerkingen "te duur, te dit, te dat" en je laat je niet uit het veld slaan. Ik vind het knap van je!


Peet (die het uitzoeken met die percentages lastig vindt en dus lekker makkelijk kvv voert..... 8) ;)).
Door Lizzy
#137824
Als het dan toch maar voor 1 of 2 dagen per week is, waarom neem je dan niet gewoon wat maaltijdjes van iemand's menu?

En onthoud dat: versvlees bevat al behoorlijk veel orgaanvlees. Op de dagen dat je zelf samenstelt, kies dan voor dingen die minder/niet aanwezig zijn in versvlees. Dus, spiervlees, rauwe vleesbotten, hele dieren, vis, eieren, etc.

Bouw dit wel langzaam op, aangezien jij blijkbaar gevoelige honden hebt. Dus niet alles te gelijk want mocht er een hond slecht reageren, dan moet je wel weten hoe dat komt.

En verder: ga naar de slager en vraag om vleessnijdsels of snijlingen. Dat is vlees wat door de slager van de lapjes vlees wordt gesneden dat verkocht wordt. Het is te vet vlees, te zenig, maar prima geschikt voor de hond. Dit is dus (met andere woorden) AFVALVLEES en gaat normaal gesproken naar de kroketfabriek. Je kunt dit van rund en lam nemen. Ook van kalf, hoewel kalfsvlees nauwelijks voedingswaarde heeft. Geen varken geven.

En dit IS allemaal spiervlees. Dit afvalvlees is spiervlees. Al het vlees van het dier is spiervlees. Vlees dat om het bot zit is spiervlees. Snijlingen is spiervlees. En een biefstuk is ook spiervlees. Alles is spiervlees behalve de organen. Maar ja, je zou wel gek zijn als je je hond biefstuk gaat voeren. Ten eerste is het veeeeeel te duur en ten tweede heeft een hond juist ook wat vet vlees nodig. Je mag ook kopvlees en soepvlees (rund) geven. Je mag ook runderbraadlappen kopen. Je mag natuurlijk ook biefstuk kopen! Ik bedoel, als je het niet erg vindt om veel geld uit te geven, laat je door mij niet tegen houden! Maar zorg wel (als je veel mager vlees geeft) dat je ook af en toe wat vet vlees geeft. Of meng heel mager vlees bijv. met een avocado en een scheutje olijfolie (teentje knoflook erbij en smullen maar ;D).

Van gevogelte kun je geen snijlingen vragen. Ja, kun je wel doen, maar dan krijg je kippenvellen. Dus dat schiet niet op. Je kunt dus kipfilet of kalkoenfilet nemen, maar veel goedkoper is het om een hele kip of hele parelhoen of hele eend te kopen en te geven. Dan geef je dus ook de botten. Of geef kippenvleugels (knip het bochtje van de vleugel even door). Het vlees dat om deze botjes zit is OOK spiervlees. Of neem kippennekken. Of vraag om kipkarkassen.

En als jouw honden al een tijdje versvlees eten, dan kun je best eens een kalfsbotje gaan geven! Maar geef het 5 minuten, neem het daarna weg (terug in de vriezer) en kijk hoe de ontlasting de dag erop is. Biedt het 1 week later weer een keer aan en geef het nu (als het de vorige keer goed ging) 10 minuten. Geef het bot na een vleesmaaltijd.

Als laatste wil ik zeggen: als je 2 dagen samen stelt, dan is het niet zo super belangrijk om dat helemaal volgens de regeltjes te doen. Hoe vaker je zelf gaat samenstellen, des te belangrijker wordt het om het wel volgens de regels te doen. Maar dan is het dus niet meer voldoende om een boodschappenlijstje te hebben. Je moet dan het principe snappen. Je moet weten wat je doet. Dus, relax voor die 2 dagen per week, OK?

Geef bijv. de ene dag dat je zelf samenstelt een paar kippenvleugels met een groenteprutje en een visoliecapsule. Geef de andere dag pens, in stukjes gesneden met wat groente en een kalfsrib als toetje.

Of geef 1 dag een paar rauwe/hele sardientjes met een groenteprutje. En geef de andere dag wat vlees (lams of rundersnijlingen ofzo) met wat groentemix. Voeg hier ook gerust een visolie capsule aan toe. Mocht je persee de 2 dagen vlees + groente willen geven, doe er dan een beetje gemalen eierschaalpoeder bij voor het calcium. Ongeveer 1 theelepel per 500 gram vlees.

Of geef 1 dag ieder een stuk van een hele parelhoen. En de andere dag ieder een stuk van een hele eend of kip.

Geef de ene dag groente met een eitje en de andere dag een lap pens en een lamsbotje (ribje).

Nogmaals, als je vaker dan 2 dagen gaat samenstellen, dan moet je dus bijv. gaan samenstellen volgens de methode van Ian Billinghurst:

60% rauwe vleesbotten (50% bot - 50% vlees)
15% - 20% rauwe/gepureerde groentes
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% tafelrestjes en/of voedingssupplementen

En echt, het is niet zo moeilijk om dat te berekenen hoor!! We kunnen je daar ook gerust mee helpen. Het handigst is om als volgt te beginnen: men neme het totaal gewicht aan voedsel dat jouw hond nodig zou hebben, per week.

Dus een voorbeeld van een weekmenu en de berekening: hond weegt 30 kilo. Eet 700 gram per dag. 700 gram x 7 dagen = dus 4900 gram. Ronden we even af naar 5000 gram.

Goed, 60% (vleesbotten) van 5000 gram = 3000 gram. Dus, de hond heeft 3000 gram vleesbotten nodig. Ik denk dan aan kippenvleugels, parelhoenkarkassen, eendkarkas, lamsribje, kalfsribje. Maar, een hele sardien of een hele wijting mag je hier ook onder laten vallen, wat mij betreft. Als je een kaal botje hebt, geef dan wat los vlees want het moet ongeveer 50% bot en 50% vlees zijn. Dus, 1500 gram bot en 1500 gram vlees = 3000 gram in totaal.

Je mag overigens best iets minder bot geven. Ik vind 60% erg veel. Mijn honden krijgen er witte en keiharde ontlasting van. Ik geef zelf 40% bot (waarvan 50% vlees en 50% bot). Hier moet je dus gewoon naar jouw eigen honden kijken.

Goed, 20% (groente) van 5000 gram = 1000 gram. Dus de hond heeft 1000 gram gepureerde groentes nodig. Gebruik voor een groentemix gewoon stuk of 10 verschillende groentes, wissel dit ook zoveel mogelijk af en dit kan dan niet meer mis gaan.

Goed, 15% (orgaan) van 5000 gram = 750 gram. Dus de hond heeft 750 gram orgaanvlees nodig. Ik denk aan runderhart, kalfslever, lamslever, kippenhart, lamshart, etc. Geef zoveel mogelijk verschillende soorten orgaanvlees van verschillende dieren. Orgaanvlees laxeert, dus ik geef bijv. een maaltijd van orgaanvlees + groentemix + kalfswervelbot als toetje.

Goed, 5% (tafelresten/supplementen) van 5000 gram = 250 gram. Je zou de hond dus 250 gram tafelrestjes/supplementen kunnen geven. Ik denk zelf aan een keer een schepje rijst dat je over hebt, wat gekookte groente, visolie capsules, rauw eitje, schepje yoghurt/huttekase, gemalen/rauwe nootjes en zaden (pompoenzaad, sesamzaad, hazelnoten, etc).

Goed: controle voor jezelf: 3000 + 1000 + 750 + 250 = 5000 gram. Klopt precies.

Nu is het dus NIET de bedoeling dat je dit allemaal in 1 maaltijd gaat zitten frommelen. Je kunt dit gewoon over 1 week verdelen.

Maar (ik zeg het nog een keer) als je 2 daagjes samenstelt, komt dit allemaal niet zo krap!

Hier heeft Dory in de bibliotheek wel een lijstje gemaakt van dingen die je NIET moet geven: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4697

In dat andere lijstje staat al aangegeven wat je WEL mag geven en waar je rekening mee moet houden. Je mag dus best zoetwatervis geven, maar vries deze wel een dag of 10 in om eventuele parasieten te doden. En kijk uit voor vishaken. Vis geef ik zelf niet vaker dan 1 keer per week. Hoewel? Heel soms 2 keer per week, bijv. 1 keer sardien en 1 keer wijting. Heel. Rauw. Maar ik geef de week erop dan geen vis. Vis moet je niet te vaak voeren. En als je het voert: voer ze heel/rauw.

Heb je hier wat aan?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 04 aug 2004, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Breezer
#137858
Okay het is nu allemaal een stuk duidelijker. Ook de berekening begin ik met hulp van m´n vent nu te begrijpen. Hij is bakker en schijnt dus elke dag met die procenten berekeningen bezig te zijn. Wist ik ook niet, en het sesamzaad, hazelnoten, pompoen/zonnebloempitten kan ik zo bij hem halen.
Nou morgen ga ik lekker shoppen, groente´s en fruit halen voor de mixjes. Bij de poelier wat kipproducten, en bij de knaller de vlees producten. Vis heb ik nog het een en ander in de vriezer dus dat komt helemaal goed.

Dan nog een vraagje, stel dat ik bv een paardelap mee neem. Snijden jullie die dan ik kleine stukken, of malen jullie die tot gruis in de keukenmachine of geef je de lappen in z´n geheel??

Dus morgen ga ik lekker aan de slag! Ik denk dat ik de verschillende maaltijden dan over 4 weken verdeel.
Als het allemaal in de vriezer staat dan laat ik het menu wel weten!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door