Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#129293
Ik heb hier een heel vreemd geval en vraag me af of een van jullie dit wel eens heeft meegemaakt.....

Wij willen steeds beter en verser en dus zijn we ook overgestapt van de voorverpakte pens naar de echte verse pens, rechtstreeks uit de koe.... :-X
Nu was mijn vriendin laatst naar de slachter geweest en kwam thuis met een enorme kuip met een stuk of 10 vuile pensen, die net uit de geslachte koeien van die dag kwamen...De slachter had het erg druk gehad en de pensen waren dus niet heeeeeel erg schoon dus besloten we ze nog enigzins af te spuiten met de tuinslang aangezien je nog precies kon zien wat de koe als laatst maal had gehad... :-X :-X (gras dus zo te zien en ruiken...)
Afijn een uurtje of wat later lag onze vriezer vol met lappen pens en stonk de binnenplaats naar.............
De kuip waarin de pensen vervoerd waren en die nog terug naar de slachterij moest hadden we even in de schuur gezet (en stonk natuurlijk ook nog lekker).
Maar nu komt het.
Een van onze honden is zich een hoedje geschrokken van die bak en de lucht van de schoongespoelde pens. Het is zo erg dat ze niet meer langs de schuur durft te lopen en de hele dag staat te blaffen en grommen richting de bak waar de pens in heeft gezeten. Die bak kan ze overigens niet zien !! Ze loopt met haar staart tussen haar benen dicht langs het hek om langs de schuur te komen en lijkt wel helemaal overstuur.
Inmiddels is het bijna 5 dagen later en ze is nog steeds bang !! Ze blaft aan een stuk door tegen de plek waar die geur dus kennelijk in het gras zit (ondanks dat we het al gemaaid hebben) en ze wil op dat veld niet meer spelen of lopen...Ze schrikt van elk geluidje alsof die overleden koe haar op de hielen zit.... ;D
Het is zo vreemd...Ze heeft namelijk al eerder verse pens gegeten en toen smulde ze ervan, zat aan de lappen te trekken en te knagen en vond het zalig. Nu hebben we haar in het weekend een lap gegeven en ze dacht dat we de overleden koe persoonlijk op haar afstuurde ofzo want ze rende met haar staart tussen de benen weg voor de lap pens..................... ???
We snappen er niets meer van. Heeft iemand wel eens meegemaakt dat honden bang zijn voor een bepaalde geur van vlees ?? Het heeft echt met de geur te maken want toen ik de pens had versneden en in huis kwam rende ze ook voor mij weg toen ze aan mijn handen rook...Ik neem aan en hoop dat dit gedrag wel weer uitdooft maar ik kan het niet verklaren en vraag me tevens af of ze ooit nog met plezier verse, stinkende pens gaat eten...
vreemde beesten blijven het ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#129294
Misschien zit die overleden koe der inderdaad wel op de hielen ::)

Verder zou ik het ook niet weten, hier gaan ze dwars door de deur voor zo'n vers pensje.

Heeft ze het daarna nog wel gegeten? in kleine stukjes ofzo?
Door Peet
#129299
...de geest van de koe...??? ;)

...Overigens, jammer dat je de pens hebt afgespoeld.....die maaginhoud is juist heel gezond...versere Fytomix kan je niet hebben, toch?
Door Jolly
#129302
heeft ze mischien ongewild een straal water tijdens het schoon spoelen over zich heen gekregen terwijl ze net aan de bak stond te snuffelen?
Ik gooi maar wat op, je weet het nooit. als dat gebeurd zou zijn, zou ik ook erg opletten wat ik deed als ik die geur weer zou ruiken. ;D

Denk dat je het beste haar gewoon kan negeren (voor zover dat dat mogelijk is) en totaal geen aandacht schenken aan het gedoe. Als ze dan ziet dat jullie er geen punt van maken en de rest van dehonden al helemaal niet, die liggen wel hun buik vol te eten aan de pens, misschien komt het dan bij haar ook goed. ;D
Door ducktails
#129304
Heeft ze of hij soms de bak uit willen likken en is de bak vervolgens omgekiept?
Mijn teef heeeft dat een keer met de hondemand gehad.
Mijn teef sprong uit de mand , zette haar poot op de rand en de mand kiepte achter haar aan.
Ze heeft een half jaar niet in de mand willen slapen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#129315
Peet schreef: ...de geest van de koe...??? ;)

...Overigens, jammer dat je de pens hebt afgespoeld.....die maaginhoud is juist heel gezond...versere Fytomix kan je niet hebben, toch?

Ja, hier gaat een dergelijke pens ook met de aanhangende drek en al de vriezer in. In die vriezer zit dan ook alleen hondenvoeding. ;)
Het gedrag van deze hond kan ik zo ook niet verklaren, hoor. Misschien vindt ze het ook wel zonde? ???
Door Truus
#129320
Is het niet het hele ritueel erom heen wat de hond bang heeft gemaakt? Het afspuiten van de pens, het nieuwe wat ze nog nooit mee heeft gemaakt, jullie reactie's tijden het verwerken van de pens.
Misschien vinden ze het allemaal erg vreemd.
Ik zeg maar wat hoor ::)
Door serradomar
#129352
Ohh, dus we hoeven hem (de pens) dus eigenlijk helemaal niet verder schoon te spuiten ??
De slachter zei van, ik had nog geen tijd om hem af te spoelen, dus wij dachten dat dat toch wel nodig was...nou echt lukken deed het toch niet, dus er zit nog genoeg gras en drek aan...het is maar wat je lekker vindt... ;D Het lijkt overigens net koeienstront, is dat dan ook gezond ?

Maar goed, even over die gekke hond, nee, ze heeft die bak niet eens kunnen aanraken (want die moest nog heel terug naar de slachter en puppen hier zouden het een erg leuk speelobject vinden ;D ;D). Ze was er ook niet bij, toen we het schoonmaakte, want anders waren de pensen al weg voor wij ze verpakt hadden ;D
Het was dus gewoon een dag later, en waar ze van geschrokken is weet ik niet, maar het lijkt dus echt de geur. Het kan natuurlijk dat toen ze eraan rook haar zus achter haar stond en BOEEEE zei... ;D ;D En dat ze nu dus inderdaad de geest van de koe erbij associeerd....
Nou ja, het zal wel uitdoven, we hebben haar pens in hapklare stukjes geknipt en die at ze wel op, maar wel op tillende pootjes en met de staart tussen haar benen...misschien in een vroeger leven dan koe geweest ?
Wij vroegen ons af of ze misschien de angst van zo'n (bijna) dode koe kon ruiken in het vlees...honden kunnen per slot ook het angstzweet van mensen ruiken en aanvoelen....het arme beest (zowel koe als hond ;D)
Door Peet
#129358
Nou, dat vind ik nog niet eens zo'n rare gedachte.....Als die pens idd supervers was, zouden ze idd de adrenaline kunnen ruiken...... :(...ppffff...zet je toch weer een beetje aan het denken, niet?
Door Lizzy
#129365
Beetje uitschudden van de pens moet voldoend zijn! Controleer de pens (voordat je deze geeft) wel op vreemde voorwerpen hoor! Laatst vond er iemand een spijker in de pens en ik had er een tijdje terug een loodkogeltje in zitten!

Ik denk overigens niet dat honden erg onder de indruk zijn van de geur van adrenaline/doodsnood van andere dieren..... ik vrees dat ze deze angst niet goed kunnen gebruiken in het wild. En onze huishond is niet zo gedomestiseerd dat het doden van dieren niet meer in hem zit. Tenminste, dat zegt mijn gevoel over adrenaline.
Door Peet
#129369
yep....da's ook weer waar......nou ja, het blijft dus nog even een raadsel...... :P
Door serradomar
#129372
ha lizzy,

goh stom ja, daar had ik nog niet aan gedacht...ik had duidelijk mijn eigen gevoelens in gedachten....maar je hebt gelijk, ik heb nog nooit een leeuw die achter zo'n lief en zielig gazelletje aanzit die dan uiteindelijk toch valt :'( :'( zien stoppen en denken: ach gossie...toch wel zielig, hij heeft zo zijn best gedaan te onstnappen, ik laat hem maar lopen... ;)
Zelf zap ik dan altijd wel weg...vind het zo zielig altijd om te zien...
Maar nee, gisteren stond diezelfde hond nog vrolijk een muis te verorberen die ze gevangen had (of al vermorzeld was door mijn tractor ;D) dus daar had ze ook geen medelijden mee.... ;D
Nou dan weet ik het ook niet, gewoon een beetje maffe hond waarschijnlijk. ;D ;D
Door Lizzy
#129385
Hahaha, nou, je bent niet de enige die weg zapt! Ik kan er ook beslist niet tegen. Maar ik heb gezien hoe mijn hond een konijn ving en deze acuut dood maakte en op wilde vreten en toen dacht ik even "aagggrrr, takke beest". Dieren hebben (vind ik) weinig/geen consideratie met elkaar.... tis eten of gegeten worden... (en de herbivoren doen daar niet aan mee - die zijn "alleen maar" voer.....).
Door Esther2
#129399
Mooi verhaal hoor; de geest in de pens, hi-hi!

Ik wil binnenkort ook een verse pens gaan geven, omdat iedereeen het zo gezond vindt en alles voor het beessie hè? Maar:

1) Hoe kom je d'r aan? Mijn slager zegt er niet aan te kunnen komen, dus moet ik dan naar het slachthuis?
En moet je dan specifiek vragen om 'vuile' pens? Schone pens is niet goed?

2) Is de 'lucht' echt zo erg? Ik zelf heb een nogal zwakke maag...

3) Heeft iemand een plaatje? Kan ik me vast mentaal voorbereiden!

Bedankt & groetjes, Esther ;)
Door K@rin
#129417
Het kan zijn, dat zij toch de geur van het slachthuis heeft geroken, d.m.v. die emmer .............
Het ene dier is daar gevoeliger voor dan het andere, om wat voor een reden dan ook ......
Ik weet nog wel van vroeger, dat mijn paard heel erg bang was voor de geur van varkens, (maar die leefden dan nog) ........
Misschien dat ze deze vreemde lucht, gewoon niet vertrouwde en dat nu associeert met de pens ...........
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door