Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#136651
[quote="Petra de Jong"]
[quote="chooky"]
Ik denk dat het niet zoveel te maken heeft met 'boven je hond staan', aangezien het heel natuurlijk is, zelfs voor de meest laagst geplaatste hond/wolf om zijn eten te verdedigen. Het is eerder zaak om het dier te leren dat het eten niet verdedigt hoeft te worden.
[/quote]

Ik ben het met je eens. Mijn honden weten allebei heel goed dat er maar eentje de baas is. Een beetje mopperen als je in de buurt van hun bot komt, vind ik ook niet echt 'strafbaar', maar agressie kan gewoon niet. Maar hoe leer je een hond in vredesnaam dat hij zijn eten niet hoeft te verdedigen?
[/quote]

Door hem te leren dat het leuk is als jij in de buurt van z'n eten komt. Klinkt makkelijker dan dat het soms is hoor. maar je begint dan door op zo'n afstand te staan dat hijnet geen aggressie toont (ook niet grommen) en hem daarvoor te belonen door iets wat heeeeeeeel lekker is naar hem te gooien (niet smijten ;) ;D) en op die manier steeds dichterbij gaan staan. In deze fase nog niet afpakken, de hond moet echt het idee krijgen dat als je in de buurt bent er alleen maar eten bijkomt.
Je kan op een gegeven moment ook kijken of je iets heel lekkers kunt geven, wat je dan een metertje weggooit zodat hij erachteraan moet, dan zijn eten wegpakken, maar zodra hij weer naar je toekomt (zonder aggressie!) het weer aan hem geven. Paar keer herhalen en dan zijn eten wel wegzetten en ervoor n de plaats iets heel lekkers.
Allemaal heel langzaam opbouwen.
Door Lizzy
#136654
Nou, die gerookte botten zijn toch hartstikke ongezond dus die zou ik zeker nooit meer geven.
Gebruikersavatar
Door chooky
#136655
[quote="Lizzy"]
Nou, die gerookte botten zijn toch hartstikke ongezond dus die zou ik zeker nooit meer geven.
[/quote]
;D
Door Petra de Jong
#136689
[quote="chooky"]Door hem te leren dat het leuk is als jij in de buurt van z'n eten komt. Klinkt makkelijker dan dat het soms is hoor. maar je begint dan door op zo'n afstand te staan dat hijnet geen aggressie toont (ook niet grommen) en hem daarvoor te belonen door iets wat heeeeeeeel lekker is naar hem te gooien (niet smijten ;) ;D) en op die manier steeds dichterbij gaan staan. In deze fase nog niet afpakken, de hond moet echt het idee krijgen dat als je in de buurt bent er alleen maar eten bijkomt.
Je kan op een gegeven moment ook kijken of je iets heel lekkers kunt geven, wat je dan een metertje weggooit zodat hij erachteraan moet, dan zijn eten wegpakken, maar zodra hij weer naar je toekomt (zonder aggressie!) het weer aan hem geven. Paar keer herhalen en dan zijn eten wel wegzetten en ervoor n de plaats iets heel lekkers.
Allemaal heel langzaam opbouwen.
[/quote]

Klinkt heel logisch allemaal. Ik zie 1 praktisch bezwaar: de honden zijn meestal niet geïnteresseerd in ander eten als ze zoiets als een bot hebben. Daar kan niks tegenop en dan kijken ze er niet eens naar als ik ze nog iets anders toegooi... Ik zou haar dan nog een bot moeten toegooien. ;D;D;D

Als ik iets heb afgepakt, is de agressie trouwens onmiddellijk weg. Ze zal nooit en te nimmer op een agressieve manier iets van me proberen af te pakken.
Laatst gewijzigd door Petra de Jong op ma 02 aug 2004, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Petra de Jong
#136690
Lizzy schreef: Nou, die gerookte botten zijn toch hartstikke ongezond dus die zou ik zeker nooit meer geven.
Was ik ook niet van plan.
Gebruikersavatar
Door chooky
#136694
Petra de Jong schreef:

Klinkt heel logisch allemaal. Ik zie 1 praktisch bezwaar: de honden zijn meestal niet geïnteresseerd in ander eten als ze zoiets als een bot hebben. Daar kan niks tegenop en dan kijken ze er niet eens naar als ik ze nog iets anders toegooi... Ik zou haar dan nog een bot moeten toegooien. ;D;D;D

Als ik iets heb afgepakt, is de agressie trouwens onmiddellijk weg. Ze zal nooit en te nimmer op een agressieve manier iets van me proberen af te pakken.
Je zou het bijvoorbeeld kunnen proberen (als je helemaal bent overgestapt op vers en je een keer zoiets zou willen proberen) met kippenekjes. die hebben ze (hier in ieder geval) ook wel eens bij de groene slager.
Je knipt ze iets kleiner, zodat je een hoop stukjes hebt, waar ze nog wel op moeten knauwen. dan gooi je elke keer een stukje erbij als ze bezig zijn met eten. wordt er gegromd, is het eten klaar voor een tijdje, daarna begin je weer overnieuw.
Door An
#136726
Pak die botten zeker niet af!!! Dat woekert die veornijd alleen maar aan. Kijk: Je hond denkt verdorie die kerel gaat mijn bot afpakken, weet je wat ik grom hem weg. Waarop jij het bot afpakt, wat denkt die hond? Verdorie zie je wel, ik had nog harder moeten grommen! En zo kom je in een vicieuse cirkel natuurlijk.

Leer je hond dat ze er niks is om stresserig over te worden en dat de enige reden waarom jij in de buurt van haar eten komt is om MEER eten te geven, niet om weg te nemen. Al gauw zit je gewoon met je handen in hun eten en in hun bek terwijl ze aan het eten zijn ;)
Door Paul_Barte
#136770
De eerste en beste die hier thuis tegen mij durft te grommen heeft een groot probleem en dat weten ze..daarom doen ze het ook niet ;D
Door Ordell
#136832
Ik geef nooit een bot met de bedoeling om hem weer af te nemen. Een ranglagere heeft het recht om zijn prooi te verdedigen. Nu kan ik er rustig bij gaan staan ofzo, dat maakt niet uit, maar als ik het af zou proberen te pakken ben ik gebeten. Daarom laat ik hem het maar rustig opeten. Oja, ik ben trouwens ook gewoon zijn baas.... ;D
Tevens worden botten of eten hier apart gegeven.
Gebruikersavatar
Door Binno
#136847
Paul_Barte schreef: De eerste en beste die hier thuis tegen mij durft te grommen heeft een groot probleem en dat weten ze..daarom doen ze het ook niet ;D
Dat hebben ze hier ook een paar keer geprobeerd, met name Binno dan.
Maar zelfs een bot moet je kunnen afnemen vind ik (daarom hoef je het natuurlijk niet elke keer te doen!!!) Wij hebben haar geleerd het op bevel LOS,
te lossen en af te geven. Ze weet dat ze beloond wordt en het bot daarna direct terugkrijgt. :D
Binno komt met de gekste dingen aandraven op de wandeling, soms dingen die ze helemaal niet mag eten zoals grote stukken steen, of door mensen weggegooide BBQ-botjes ::), en dan moet je toch in staat zijn het af te pakken vind ik.
Maar ze krijgt dus altijd een beloning als ze het afgeeft. ;)
Door Petra de Jong
#136868
An schreef: Pak die botten zeker niet af!!! Dat woekert die veornijd alleen maar aan. Kijk: Je hond denkt verdorie die kerel gaat mijn bot afpakken, weet je wat ik grom hem weg. Waarop jij het bot afpakt, wat denkt die hond? Verdorie zie je wel, ik had nog harder moeten grommen! En zo kom je in een vicieuse cirkel natuurlijk.

Leer je hond dat ze er niks is om stresserig over te worden en dat de enige reden waarom jij in de buurt van haar eten komt is om MEER eten te geven, niet om weg te nemen. Al gauw zit je gewoon met je handen in hun eten en in hun bek terwijl ze aan het eten zijn ;)
Bij Lurch kan ik dat gerust doen. Heel gek, want die schrokt juist altijd verschrikkelijk, dus je zou denken dat die last heeft van voernijd. Maar iedereen kan voer van haar afpakken zonder dat ze iets terugdoet (misschien eet ze zo snel omdat ze weet dat ze niks durft te doen als iemand 't afpakt ;D). Maar bij Doerak hoef ik niet te proberen om mijn hand in haar eten te steken. Nou vind ik nou ook weer niet dat dat hoeft, en met normaal voer is ze ook niet zo agressief, maar als ze iets speciaals krijgt, dan is het grommen geblazen.
Door Petra de Jong
#136870
Paul_Barte schreef: De eerste en beste die hier thuis tegen mij durft te grommen heeft een groot probleem en dat weten ze..daarom doen ze het ook niet ;D
Maar wat voor probleem hebben ze dan? Ik bedoel, straf je ze als ze wel grommen? Ik straf altijd zo min mogelijk en probeer vooral om negatief gedrag te negeren en meestal werkt die methode prima.
Door Petra de Jong
#136872
Binno schreef: Dat hebben ze hier ook een paar keer geprobeerd, met name Binno dan.
Maar zelfs een bot moet je kunnen afnemen vind ik (daarom hoef je het natuurlijk niet elke keer te doen!!!) Wij hebben haar geleerd het op bevel LOS,
te lossen en af te geven. Ze weet dat ze beloond wordt en het bot daarna direct terugkrijgt. :D
Binno komt met de gekste dingen aandraven op de wandeling, soms dingen die ze helemaal niet mag eten zoals grote stukken steen, of door mensen weggegooide BBQ-botjes ::), en dan moet je toch in staat zijn het af te pakken vind ik.
Maar ze krijgt dus altijd een beloning als ze het afgeeft. ;)
Lurch is op dat gebied ook heel gehoorzaam. Ze eet bijvoorbeeld wel eens poep, maar als ik luid 'nee' zeg, laat ze het gewoon los. Doerak niet, die stikt er nog liever in. ;D Ze slikt het dan heel snel door als ze doorheeft dat ze het eigenlijk niet mag eten... Tja, en ik kan het moeilijk uit haar slokdarm rukken. ;D
Door Lupa
#136884
Petra de Jong schreef:

Maar wat voor probleem hebben ze dan? Ik bedoel, straf je ze als ze wel grommen? Ik straf altijd zo min mogelijk en probeer vooral om negatief gedrag te negeren en meestal werkt die methode prima.
als ik een bot afpak maar dat gebeurd zelden, want 1x gegeven is gegeven, grommenze absoluut niet, ooit heeft er een dat gedaan ,toen heb ik wel duidelijk laten merken dat ik daar niet van gedient was, nooit meer gegromd, je kan bij zoiest niet negeren want dan heeft de hond juist gewonnen.
Door Ordell
#136906
Nou dan heeft Max al heel vaak gewonnen..... ::)
En??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door