Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door leon
#129741
Hi,

Morgens geeft aan dat de hond iets moet doen voor deze eten krijgt. Dit omdat in de natuur voeding nooit gratis is en er op jacht moet worden gegaan. Ik zelf ga lang wandelen Morgens gaat trainen en daarna krijgen zij te eten. Maximaal 1 keer per dag op onvoorspelbare momenten volgens Morgens. De spijsverteringsreflex wil Morgens weg hebben omdat de hond nooit mag weten wanneer er voeding komt omdat na de overgang van brokken een andere Ph zuurgraad nodig zal zijn en de hond andere enzymen zal aanmaken. Deze overgang kan alleen geforceerd worden door dit te doen als het proces nog niet is gestrart. Onze honden kregen altijd 's morgens eten na een wandeling en 's avonds als wijzelf gegeten hadden. Je begrijpt dat er nu soms 's morgens wordt gegeten en ook 's middags of 's avonds. Het uiteindelijke doel over een aantal manden is 1 flinke maaltijd (echt veel) om de dag. Van alleen rauw voer bestaande uit 1/3 groente 1/3 pens of ander vlees en 1/3 botten met toevoegingen van peterselie, look, alfafa, zeewier, olieen, multi vitamine(geen C) en bijenpollen. Omdat ik erg gemakkelijk aan pens kan komen is dat voldoende maar voor de afwisseling geef ik ook ander vlees af en toe. Ik voeg dan wel lijnzaad olie toe om de pens te compenseren.

Groeten Leon
Door 202spots
#130299
leon schreef:..
Hi,
Morgens geeft aan dat de hond iets moet doen voor deze eten krijgt. Dit omdat in de natuur voeding nooit gratis is en er op jacht moet worden gegaan. Ik zelf ga lang wandelen Morgens gaat trainen en daarna krijgen zij te eten. Maximaal 1 keer per dag op onvoorspelbare momenten volgens Morgens. De spijsverteringsreflex wil Morgens weg hebben omdat de hond nooit mag weten wanneer er voeding komt omdat na de overgang van brokken een andere Ph zuurgraad nodig zal zijn en de hond andere enzymen zal aanmaken. Deze overgang kan alleen geforceerd worden door dit te doen als het proces nog niet is gestrart. Onze honden kregen altijd 's morgens eten na een wandeling en 's avonds als wijzelf gegeten hadden. Je begrijpt dat er nu soms 's morgens wordt gegeten en ook 's middags of 's avonds. Het uiteindelijke doel over een aantal manden is 1 flinke maaltijd (echt veel) om de dag. Van alleen rauw voer bestaande uit 1/3 groente 1/3 pens of ander vlees en 1/3 botten met toevoegingen van peterselie, look, alfafa, zeewier, olieen, multi vitamine(geen C) en bijenpollen. Omdat ik erg gemakkelijk aan pens kan komen is dat voldoende maar voor de afwisseling geef ik ook ander vlees af en toe. Ik voeg dan wel lijnzaad olie toe om de pens te compenseren.
Groeten Leon
Okay...ik kan begrijpen dat je op onregelmatige tijden wil gaan voeren,dat doen er wel meer.
Ik kan ook wel begrijpen dat je honden iets moeten doen voordat ze eten krijgen (of verdienen)
Ik kan ook nog wel begrijpen dat sommige honden 1 vastendag per WEEK hebben.
Dat werkt niet voor mijn honden...maar OK.

Maar de rest begrijp ik dus niet...
Op page 143 en 144 zie ik dat Mogans daar 'n voedingsschema heeft staan voor 18 dagen,en van die 18 dagen....zijn er 11 dagen waarop niets (of bijna niks)gegeven word....
Ook vind ik dat er TEveel maaltijden ALLEEN uit groentes bestaan..
(en wat is beschimmelde kaas en 'n verse muis die in de klem zat nou voor voer??? ::))

Je schreef hierboven:
"Omdat ik erg gemakkelijk aan pens kan komen is dat voldoende maar voor de afwisseling geef ik ook ander vlees af en toe."
In de voedings schema's die op page 143 +144 staan....staat geen een keer pens genoemd....dus waarom denk je dat pens voldoende is dan??
Omdat je toevallig makkelijk aan pens kan komen betekend dat echt niet dat de pens het grootste gedeelte van het diet kan uitmaken.
Je kan beter de zaak omdraaien Leon, en hoofdzakelijk ander vlees MET bot geven,en dan voor de afwisseling de pens geven.
Is Mogens manier,misschien het enige wat je over Rauw voer hebt gelezen ???
Als dat het geval is dan zou ik zou in ieder geval nog wat meer gaan lezen en leren,voordat je jou honden overschakeld op 'n diet dat je zelf aanpast en wat niet klopt.
Hier op Barfplaats in de Bieb zijn 'n genoeg artikelen en leeswerk die 'n heleboel uitleg geven.
Misschien wil je daar eerst lezen en leren hoe en wat je moet doen voordat je je honden overschakeld?

p.s zag net in schema A dat er 'n paar keer gemalen pens en 'n paar lappen pens werd gevoerd..maar dat word dus ook niet dagelijk gegeven en is nog steeds niet "voldoende"...
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 21 jul 2004, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door leon
#130737
Hoi Dory,

wat een hoop text! Ik heb alleen Morgens gelezen en ik denk dat ik het begrijp. We doen ook zelf wel meer met voeding, vandaar dat het zo aanspreekt. Wat hij aangeeft is dat pens voldoende is en het overige vlees niet echt dezelfde voedingswaarde geeft maar voor de afwisseling goed is. Morgens heeft het over vuile pens waarin de originele enzymen zitten van de koe/schaap, enz. Dit laatste is essentieel omdat deze enzymen nodig zijn om de groentes volledig te kunnen verteren en de voedingsstoffen op te kunnen nemen. De maag is daar nu nog niet geschikt voor omdat de hond brokken verwacht. Hierdoor vermaal je de groentes nu ook. Later hoeft dat niet meer. De samenstelling van de voeding is erg belangrijk 1/3,. 1/3, 1/3 en toevoegingen. Ik voel me hier goed bij en als ik nu al zie wat het voor de honden doet, in een woord geweldig. Vroeger heb ik veel wolven gezien die ook op een gelijke manier werden gevoed en die zagen er helemaal niet slecht uit. Let wel Morgens zegt De ultieme voeding is één degelijke maaltijd per twee dagen op een tijdstip dat de hond niet kan voorspellen.

Vergeet niet dat de hond dan iedere keer zijn maag volledig vol kan eten en dat deze hierna ook rust krijgen. Vergeef me dat ik zaken niet behandel uit je verhaal want de rest van de text heb ik niet voor me.

Groeten Léon
Door leon
#130743
Hoi Dory,

nog even terug op je vraag Over de verschillende voedingsschema’s op de pagina’s die je aangeeft geeft morgens drie voorbeelden van situaties
1 van mensen die aan pens kunnen komen
2 die Barf doen en uitsluitend kippenvleugels voeren
3 als je veel groente tot je beschikken hebt.

Kijk dan goed naar de toevoegingen die morgens aangeeft. Oa lijnzaadolie of visolie om bepaalde tekorten op te vangen. Let wel honden zijn geen apen zegt Mogens vaak en ik denk dat dit ook waar is.

Groeten Leon
Door 202spots
#130850
leon schreef: Ik heb alleen Morgens gelezen en ik denk dat ik het begrijp.
Dear Leon...Ik voer mijn honden nu 4 jaar alleen maar rauw eten,en ik vind het geweldig wanneer 'n eigenaar besluit dat deze manier van voeren ook voor zijn/haar honden VEEEEEEL gezonder is dan droge brokken,en dan ook de omschakeling wil maken.
Maar dat houd dan ook in dat de eigenaar EERST zelf zoveel mogelijk moet lezen en leren om dat op de juiste manier te doen,en sorry Leon...wanneer je alleen Mogens boek hebt gelezen,dan weet je alleen maar over ZIJN voedingsmethode,en dat is echt niet genoeg om alles over het zelf samenstellen van het rauw diet te begrijpen.
Kijk naar de links die meesmerel hier eerder heeft neer gezet,of lees hier op BP hoe anderen er over denken.
We doen ook zelf wel meer met voeding, vandaar dat het zo aanspreekt. Wat hij aangeeft is dat pens voldoende is en het overige vlees niet echt dezelfde voedingswaarde geeft maar voor de afwisseling goed is.
Ik kan niet vinden waar gezegd word dat pens voldoende is...en ik heb echt nog nooit 1 raw diet gezien wat pens als belangrijste onderdeel heeft....
Omdat er verschil in voedingwaardes zit MOET er juist zo veel mogelijk afwisseling van verschillende soorten vlees worden gegeven...en dan de pens af en toe.
Morgens heeft het over vuile pens waarin de originele enzymen zitten van de koe/schaap, enz. Dit laatste is essentieel omdat deze enzymen nodig zijn om de groentes volledig te kunnen verteren en de voedingsstoffen op te kunnen nemen. De maag is daar nu nog niet geschikt voor omdat de hond brokken verwacht. Hierdoor vermaal je de groentes nu ook. Later hoeft dat niet meer.
Het is inderdaad heel goed om "vuile" pens te geven,
maar de enzymes zijn er niet om alleen de groentes te laten verteren hoor.
Als je wil dat de hond de groentes op neemt,dan MOETEN ze gemalen of gepurereerd wezen.
De hond kan de celwand van de groentes niet breken,en het maakt niet uit of je hem 4 dagen of 4 jaar rauwe groentes geeft...om de groentes in het lichaam op te nemen...moeten ze gepureerd zijn,ander komt er er net zo uit alsdat het er in is gegaan,
ongeacht de hoeveelheid pens die je geeft.
De samenstelling van de voeding is erg belangrijk 1/3,. 1/3, 1/3 en toevoegingen. Ik voel me hier goed bij en als ik nu al zie wat het voor de honden doet, in een woord geweldig.
Ik vind het fijn dat ze het zo goed doen...maar hoe lang voer je op deze manier? nog niet zo lang toch?
Je moet er natuurlijk wel aan denken hoe ze over 'n lang termijn op dit diet zullen doen...
Ik zou liever zien dat je jezelf wat meer in de verschillende methodes gaat verdiepen voordat je dit menu van Mogens TE lang blijft volgen.
Vroeger heb ik veel wolven gezien die ook op een gelijke manier werden gevoed en die zagen er helemaal niet slecht uit. Let wel Morgens zegt De ultieme voeding is één degelijke maaltijd per twee dagen op een tijdstip dat de hond niet kan voorspellen. Vergeet niet dat de hond dan iedere keer zijn maag volledig vol kan eten en dat deze hierna ook rust krijgen.
Tja...het klinkt allemaal mooi he?
Maar om op deze manier te voeren is 'n persoonlijke beslissing,en IK ben het er niet mee eens...
Wat voor honden heb je eigenlijk Leon?
Door Audrina
#137843
Lizzy schreef: Ikzelf heb een stukje voor een aantal rasverenigingen geschreven, maar da's veel algemener over voeding:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2398

Dit soort tekst mag gebruikt worden, op voorwaarde dat je toestemming van de eigenaar hebt en dat de bron wordt vermeld.
Groetjes, Lizzy
Lizzy, mag ik jouw stukje overnemen om op te sturen voor het clubblad van de hondenclub waar ik met Daisy train? (uiteraard met bronvermelding)
Door Lizzy
#137847
Audrina schreef:

Lizzy, mag ik jouw stukje overnemen om op te sturen voor het clubblad van de hondenclub waar ik met Daisy train? (uiteraard met bronvermelding)
Oh zeker!
Groetjes, Lizzy
Door Audrina
#137857
Mooi. Mochten ze het plaatsen (dat wordt dan in het clubblad van september) dan hoor je het meteen. Het clubblad komt ook online te staan, dus dan zet ik de link hier neer als dat mag. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door