Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ordell
#119310
Vorige week heb ik aan mijn pup 2 kippepoten gegeven. Die slikte hij eigenlijk in zijn geheel door. Ik heb het in de gaten gehouden maar niets in de ontlasting teruggevonden. 3 dagen geleden gebeurde dit weer met een flink stuk rib. Ook niets meer van teruggevonden. Wanneer Max zoiets doet vind ik soms wel eens stukjes bot terug in de ontlasting. Op zich geen probleem. De pup is vanaf de 6 weken naar vers gegaan en Max pas op oudere leeftijd.
Ik kan me herinneren dat Bertus altijd heeft gezegd dat als wanneer een hond tussen de 6e en 12e week met vers wordt gevoerd hij alleen dan een ultieme darmflora op kan bouwen. Een hond die dit heeft gemist zou in thorie deze achterstand nooit meer in kunnen halen.
Had hij gelijk, als je de vertering van botten tussen de 2 verschillende honden in ogenschouw neemt??
Laatst gewijzigd door Ordell op do 01 jul 2004, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sander
#119324
Ik denk dat botten voornamelijk in de maag moeten worden afgebroken. Dan maakt de darmflora natuurlijk niets uit.
Door Ordell
#119351
Sander schreef: Ik denk dat botten voornamelijk in de maag moeten worden afgebroken. Dan maakt de darmflora natuurlijk niets uit.
De darmflora is het verlengde van de maag. Uiteraard bedoel ik hier het hele maag/darmstelsel mee. ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#119392
Geen flauw idee of Bertus gelijk had. Sinds we volledig op vers overgegaan zijn heeft geen van de honden nog een darmprbleempje oid gehad. Wel weet ik dat hier alleen de oudste soms wat stukjes bot (meestal lamsrib) opkotst en de rest eigenlijk nooit en van "die rest" zijn er maar 2 volledig op vers opgefokt.

Misschien dat het toch gewoon iets met de leeftijd te doen heeft. ???
Door Ordell
#119393
Angelique schreef: Geen flauw idee of Bertus gelijk had. Sinds we volledig op vers overgegaan zijn heeft geen van de honden nog een darmprbleempje oid gehad. Wel weet ik dat hier alleen de oudste soms wat stukjes bot (meestal lamsrib) opkotst en de rest eigenlijk nooit en van "die rest" zijn er maar 2 volledig op vers opgefokt.

Misschien dat het toch gewoon iets met de leeftijd te doen heeft. ???
Zou misschien kunnen maar eigenlijk is dat altijd zo geweest bij Max dus....wie zal het zeggen..?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#119411
Ordell schreef:

Zou misschien kunnen maar eigenlijk is dat altijd zo geweest bij Max dus....wie zal het zeggen..?
Over 10 jaar duikelen we dit topic weer een keer op en bespreken we wat onze huidige puppen tegen die tijd doen :D
Door Ordell
#119413
Angelique schreef:

Over 10 jaar duikelen we dit topic weer een keer op en bespreken we wat onze huidige puppen tegen die tijd doen :D
Goed plan... :D Alleen dat ik dan naar de 50 toega is minder.... :( ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#119422
Ordell schreef:

Goed plan... :D Alleen dat ik dan naar de 50 toega is minder.... :( ;)
Zie ik niks van vanaf hier. :D
Door Ordell
#119431
Angelique schreef:

Zie ik niks van vanaf hier. :D
Ik ook niet alhoewel dat ook voor jou geldt... ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#119567
Ordell schreef:

Ik ook niet alhoewel dat ook voor jou geldt... ;D ;D
Shit betrapt ;D
Door qyan
#120739
Ordell schreef: Vorige week heb ik aan mijn pup 2 kippepoten gegeven. Die slikte hij eigenlijk in zijn geheel door. Ik heb het in de gaten gehouden maar niets in de ontlasting teruggevonden. 3 dagen geleden gebeurde dit weer met een flink stuk rib. Ook niets meer van teruggevonden. Wanneer Max zoiets doet vind ik soms wel eens stukjes bot terug in de ontlasting. Op zich geen probleem. De pup is vanaf de 6 weken naar vers gegaan en Max pas op oudere leeftijd.
Ik kan me herinneren dat Bertus altijd heeft gezegd dat als wanneer een hond tussen de 6e en 12e week met vers wordt gevoerd hij alleen dan een ultieme darmflora op kan bouwen. Een hond die dit heeft gemist zou in thorie deze achterstand nooit meer in kunnen halen.
Had hij gelijk, als je de vertering van botten tussen de 2 verschillende honden in ogenschouw neemt??
die uitspraak van bertus kan ik me nog goed herinneren, die uitspraak deed bertus ook over qyan ;D
qyan eet nu 3 soorten bot, 4 als je de gemalen kippenbotten in carnibest mee rekend,
en er is eigenlijk maar 1 botsoort die niet goed verteert, of hij nu wel of niet goed kauwt, en dat is kalfsribben.
kalfsribben vind ik altijd wel stukjes bot van terug, of hij spuugt het weer een beetje uit, om vervolgens weer op te eten.
na kalfsribben soms ook wel wat bloed bij zijn ontlasting.
kalfsribben zijn nu op en geef ik hierna dus ook niet meer.
geitenribben en lamsribben vindt ik niets van terug in de ontlasting en op een lams-sparerib kauwt ie 2 keer en slikt hem hem heel in, ook de geitenribben wordt niet echt zorgvuldig op gekauwd.
geitennekken eet ie alleen het vlees vanaf, bot vindt ie te hard.
het ligt bij qyan dus aan het soort bot en de vleessoort of het wel of niet goed verteert.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#122849
De oudste uit mijn kennel is 12 en opgegroeid op vlees en daar heb ik nooit stukken bot bij gevonden, Bunny (10), Eden (7) Bridget (6) (deze hebben ook allemaal vanaf eerste maaltijd vers gegeten) vind ik ook nooit geen botten of stukjes bot in de ontlasting, Donna heeft van 4 tot 9 weken euk gegeten en vanaf 9 weken CB en ook daar vind ik nooit stukjes bot.
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 07 jul 2004, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ducktails
#123489
Ik denk wel dat Bertus gelijk heeft.....
Duck en Famke zijn later begonnen met het eten van botten en vers. Ze spugen geregeld een hard stukje bot uit, vooral Duck de schrokop.
Blanca krijgt vanaf de geboorte botten en vers en heeft nog nooit gespuugd of diarree. Ze is nu anderhalf.
En dat voor een boxer......dat zijn van die kots en dunne poep honden.
Ria
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door