Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karray
#186563
Lizzy schreef:

Nou, vind je het erg als ik hier heel erg aan twijfel? Niet veel mensen maken zelf voer voor hun hond volgens het barf principe. En de mensen die dat doen, zijn daar zeer serieus mee bezig, hetgeen geleid heeft tot vooral vele successen. Dus ik ben erg benieuwd naar al die voorbeelden. Ik geloof er namelijk echt helemaal niets van en ik vind dit een nogal boute uitspraak, eerlijk gezegd.

En moeilijk is barfen al helemaal niet. Met een beetje fatsoenlijke variatie en verstand van zaken krijgt een hond gewoon alles binnen wat hij nodig heeft. Ergo, ik durf hier keihard te stellen dat een hond vele malen meer gezonde voedingsstoffen binnen krijgt wanneer er met een beetje verstand zelf wordt samengesteld als met de gemiddelde kant en klare hondenvoeding, waarbij ik dan denk aan brokken en blik en zelfs sommige kant-en-klare versvleesvoedingen.


En waar baseer jij dat op dan? Ik vind sober voeren: er voor zorgen dat je hond niet ontploft. Een hond moet slank zijn. Ik zie graag de twee achterste ribben. Dat vind ik sober. Maar dat vind ik niets zeggen over variatie.



Ik ben dan vooral erg benieuwd naar hoe jij barfte! Want misschien bied jij jouw honden nu, met versvlees en barf, wel meer variatie als toen je alleen barfte en doen ze het daarom goed....? Of misschien maakte je een andere fout?

Eigenlijk wil ik helemaal geen discussie over wat beter is, kvv of barf. Maar die kant gaat het nu wel hard op. En volgens mij lopen er nu diverse discussies door elkaar. Jouw orginele vraag was "hebben honden een variatie aan botten nodig" en mijn antwoord daarop is nog steeds ja. Want kijk, we nemen nu als voorbeeld het kippenbot, maar we zouden ook kalfswervel als bot kunnen nemen. Stel dat iemand alleen kalfswervelbotten aan z'n hond zou voeren. Zou je dat een goed idee vinden? Zeker gezien het hoge calcium en fosforgehalte van deze botten?

Of je twijfelt of ik dat wel of niet van fokkers gehoord heb, kan ik echt niet wakker van liggen. Je kent mij niet persoonlijk. Van mij mag je. Ik geef aleen mijn gevoel weer van wat ik om mij heen hoor. Als ik deze niet mag verwoorden, ja wat dan, ik weet het niet. Zal het enkel raar vinden

Verder waarom ik basseer dat een sober dieet(wat is sober??)beter vind dan een te gevarieerd dieet heb ik al uitgelegd. Ik denk dat te veel en te gevarieerd uiteindelijk lijdt tot degeneratie verschijnselen, omdat dan zwakkere dieren de kans krijgen om te leven en voort te planten

Verder bem ik het wel volkomen mee eens dat de gemiddelde barfer er beter af is dan de doorsnee brok blik of zelfs sommige kvv.

Mijn honden deden het zeker niet slecht toen ik 100% barfte het verschil is ook subtiel. Vind ze er net meer glanzend uit zien. Hun dieet bestond uit 50% vlees/bot(kip,rund,eend,lam) 20% gr/fr mix, 20 % orgaan vlees 10 % overige(vis noten, zaden tafelresten) en olien(lijnzaad,tarwekiem,vis/borage)

En nogmaals Lizzy, ik ben niet een voorstaander van 1 bot soort of vleessoort. Ik twijfel alleen of5 of 6 nu persee gezonder is.

Het is ook voor mij niet de bedoeling on te discuseren of barf nu wel of niet beter isdan kvv .Mijn mening ligt er zelfs midden in, naar mijn gevoel kan ik het best beide doen. en weer vele andere hebben weer zo hun eigen opvattingen. Ik vind het allemaal prima.
Ik kan alleen mij irriteren als bepaalde opvattingen in hokken wordt gestopt. Zoiets van wat jij doet en zegt is fout en dat van mij is goed.
Ik respecteer ook de opvattingen van An en jouw
Door Lizzy
#186569
Of je twijfelt of ik dat wel of niet van fokkers gehoord heb, kan ik echt niet wakker van liggen. Je kent mij niet persoonlijk. Van mij mag je. Ik geef aleen mijn gevoel weer van wat ik om mij heen hoor. Als ik deze niet mag verwoorden, ja wat dan, ik weet het niet. Zal het enkel raar vinden
Nee, ik ken jou niet maar dat doet er ook niet toe. Je kunt niet ongefundeerd iets gaan lopen roepen, vind ik. En ik mag ook zeggen wat ik vind, right?
Verder waarom ik basseer dat een sober dieet(wat is sober??)beter vind dan een te gevarieerd dieet heb ik al uitgelegd. Ik denk dat te veel en te gevarieerd uiteindelijk lijdt tot degeneratie verschijnselen, omdat dan zwakkere dieren de kans krijgen om te leven en voort te planten
En waar baseer je dat dan op?
Verder bem ik het wel volkomen mee eens dat de gemiddelde barfer er beter af is dan de doorsnee brok blik of zelfs sommige kvv.

Mijn honden deden het zeker niet slecht toen ik 100% barfte het verschil is ook subtiel. Vind ze er net meer glanzend uit zien. Hun dieet bestond uit 50% vlees/bot(kip,rund,eend,lam) 20% gr/fr mix, 20 % orgaan vlees 10 % overige(vis noten, zaden tafelresten) en olien(lijnzaad,tarwekiem,vis/borage)

En nogmaals Lizzy, ik ben niet een voorstaander van 1 bot soort of vleessoort. Ik twijfel alleen of5 of 6 nu persee gezonder is.
Je beantwoord mijn vraag over kalfsbotten niet.... Ik heb trouwens nergens gezegd dat je 5 of 6 botsoorten moet voeren.
Het is ook voor mij niet de bedoeling on te discuseren of barf nu wel of niet beter isdan kvv .Mijn mening ligt er zelfs midden in, naar mijn gevoel kan ik het best beide doen. en weer vele andere hebben weer zo hun eigen opvattingen. Ik vind het allemaal prima.
Ik kan alleen mij irriteren als bepaalde opvattingen in hokken wordt gestopt. Zoiets van wat jij doet en zegt is fout en dat van mij is goed.
Ik respecteer ook de opvattingen van An en jouw
Hokken stoppen? Huh?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 okt 2004, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#186573
Hier wil ik het eigenlijk bij laten, als je het niet erg vind
Ik wil er helemaal geen welles of nietes spel van maken. Ik heb gezegd en uitgelegt en mening gegevenen beter of anders maakt mijn betoog alleen maar complexer
Het is goed zo ;)
Door An
#186595
Jezus zeg dat allemaal voor 1 woordje. Kijk ik denk echt niet bij elk woord na over hoe een ander dat anders kan interpreteren. Ik bedoel fout IN MIJN OGEN. Dat weet je volgens mij goed genoeg ;) Ik vind het een beetje jammer dat je daar nu op gaat door bomen op 1 woordje .
Door Lizzy
#186596
karray schreef: Hier wil ik het eigenlijk bij laten, als je het niet erg vind
Ik wil er helemaal geen welles of nietes spel van maken. Ik heb gezegd en uitgelegt en mening gegevenen beter of anders maakt mijn betoog alleen maar complexer
Het is goed zo ;)
Nou, ik vind dat eigenlijk wel erg Karray. Als je ongefundeerd en ongenuanceerd roept dat variatie degeneratie verschijnselen veroorzaakt, terwijl variatie het sleutelwoord is van goede en gezonde voeding en wanneer je roept dat het zo vaak mis gaat met barfen: dan ben je ons eigenlijk wel enige uitleg verschuldigd, lijkt mij.

Dat is geen kwestie van een welles nietes spelletje. Je hebt jouw stellige mening gegeven, zeg je, maar deze is dus, vooralsnog, nergens op gebaseerd. En complexiteit kunnen we hier wel aan hoor, op Barfplaats. Dus nee, ik zie eigenlijk niet waarom je dit soort uitspraken kunt doen om je er vervolgens aan de discussie te onttrekken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 okt 2004, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#186634
Lizzy schreef:

Nou, ik vind dat eigenlijk wel erg Karray. Als je ongefundeerd en ongenuanceerd roept dat variatie degeneratie verschijnselen veroorzaakt, terwijl variatie het sleutelwoord is van goede en gezonde voeding en wanneer je roept dat het zo vaak mis gaat met barfen: dan ben je ons eigenlijk wel enige uitleg verschuldigd, lijkt mij.

Dat is geen kwestie van een welles nietes spelletje. Je hebt jouw stellige mening gegeven, zeg je, maar deze is dus , vooralsnog, nergens op gebaseerd. En een beetje complexiteit kunnen we hier wel aan hoor, op Barfplaats. Dus nee, ik zie eigenlijk niet waarom je dit soort uitspraken kunt doen om je er vervolgens aan de discussie te onttrekken.

Het probleem is voor mij dat ik al uit heb gelegd waarom ikte veel variatie mij niet goed lijkt, meer als de gegeven motavatie is er voor mij niet, maar die is er ook niet door stellig te beweren dat heel veel variatie beter zou zijn. Dit is ook nergens op gebasseerd.
Wat ik zie is dat bij plekken waar er een overvloed is aan verschillende prooi, grotere roedels bestaan. Ik geloof dat dit qonsequentie's kan hebben voor een populatie, daar ben ik weer stellig van overtuigd. Maar bewijzen heb ik niet. Net zo zeer als jij bewijzen heb dat heel veel variatie beter zou zijn.


Wij zijn dan geen honden, maar ook voor ons is een te groot aanbod en een te grote variatie aan voedsel niet goed. Het is voor mij moeilijk om de grens aan te geven waar variatie goed is en wanneer overschot schaad
Toch denk ik dat je dit door kan trekken naar de hond en/of wolf. Dit is dus hoe ik er over denk en voel dat dit zo isDit is dus voor mij een duidelijke uitleg waarom ik er zo over denk en dus niet ongenuanceerd.
Dat je er wellicht er anders over denkt is jouw goed recht

Variatie vind ik prima en moet iedereen ook aanbrengen binnen ze menu.

Als ik heb de indruk gewekt het vaak mis gaat met barfen, dan is dit niet zo als algemeen feit bedoeld Als dit zo over komt, dan spijt mij dit. Ik heb absoluut geen percentages of statieken van dat dit vaak fout gaat. Ik hoor het wel te vaak om mij heen. Ik kan hier dan alleen maar pissed off over worden, omdat de grond gedachte nu juist zo goed vind. en dan denk ik, had dan beter bekeken waar barf om draait een klein groepje bezorgt een grote groep enthousiatelingen een slechte naam.


Maar hopelijk heb je gelijk en gaat het meestal wel heel goed, het maakt mij alleen ongerust dat het te veel gebeurt, omdat ik het te vaak hoor.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#186645
karray schreef:

Met alle respect, maar je verteld net zelf dat KVV het voor jouw honden beter doet dan BARF. Zegt dat dan eigenlijk ook niet meer over jouw manier van Barfen dan over het door jou gebruikte KVV.
Je hebt het dan ook nog over de grondgedachte die je zo goed vind. Wel, de grondgedachte van BARF is om een zo gevarieerd mogelijk menu afgesteld op de behoeften van het individu. Ik kan er dan ook met de kop niet bij dat iemand die de grondgedachte dan zo goed vind een stap terug zet, namelijk van BARF naar KVV en daarbij het Barfen toch min of meer een trap na geeft.

Jouw mening over gevarieerd is me duidelijk. Ik ben het daar dus ook niet mee eens.
Veel gebreksziekten (bij mens en dier) worden veroorzaakt door een te eenzijdige voeding. Dat is een algemeen bekend gegeven, ook voor de mens wordt een een zo'n gevarieeerd mogelijk dieet beter geacht dan eenzijdigheid. Waarom dan is dan blijkbaar hier de vraag. Nou, omdat ieder voedingsmiddel zijn eigen vitamientjes, mineraaltjes en dat soort dingen bevat en dé manier om te voorkomen dat je tekorten opbouwd is variatie, want dan kan het vitamientje in het lamsvlees b.v het gebrek aan vitamientjes in het kippenvlees opheffen. Dit even kort gezegt dus.

Wat betreft jouw vermeende degenarieverschijnselen veroorzaakt door variatie daar rol ik even echt van mijn stoel. Als je de zwakkelingen namelijk in leven kan houden met variatie terwijl die op sobere/eenzijdige voeding dus zouden gaan hemelen dan lijkt me variatie toch gezonder dan eenzijdig voer. Want waarin is die pup dan zwak, tegen de tijd dat wij gaan bijvoeren is die pup allang over z'n kritische punt heen en als die al 4 weken is dan heeft die toch al bewezen toch niet zo zwak te zijn als dat wij dachten. Een achterstand bij de geboorte is voor mij niet synoniem aan zwak gestel en kan later vlot ingehaald worden (neem b.v onze Chica van 11 die 125 gram woog bij de geboorte)
Dat zwakken de kans krijgen omzich dan voort te planten, daarvoor moeten wij mensen de hand in eigen boezem steken. Wij selecteren zelf onze fokdieren, doen wij dat niet dan planten ze zich niet voort. Heeft volgens mij weinig met de voeding te maken.

Voorst vind ik het ook jammer dat je deze discussie start met de vraag wat de filosofie achter variatie is, je jouw mening ventileert en als een anderen hun visie geven je uit de discussie stapt.
Laatst gewijzigd door Angelique op do 14 okt 2004, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#186662
Angelique schreef:


Omdat ik dit niet meer als een duscussie punt vind, Ik kan mij mening geven en andere hun, het elke keer herhalen van hoe ik over dingen denk voegt niets meer toe is mijn mening, maar lijdt alleen tot verkeerde intrepretatie's zoals er nu gebeurt.

Ik ben niet tegen variatie noch tegen barf, als ik dat wel zou zijn zou ik het gewoon zeggen en niet gedeeltelijk zelf doen. Ik ben niet iemand met een dubbele bodem. Het spijt mij oprecht als ik dit beeld wel heb opgeroepen want dit is niet de bedoeling
Laatst gewijzigd door karray op do 14 okt 2004, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#186663
Het probleem is voor mij dat ik al uit heb gelegd waarom ikte veel variatie mij niet goed lijkt, meer als de gegeven motavatie is er voor mij niet, maar die is er ook niet door stellig te beweren dat heel veel variatie beter zou zijn. Dit is ook nergens op gebasseerd.
Allereerst bedankt voor je reactie! Fijn dat je toch nog hebt gereageerd!

Maar OK, hoe bedoel je is dit nergens op gebaseerd? Ik heb op 2 bladzijdes geprobeerd uit te leggen waarom dat is en waar dat op gebaseerd is. Dan jij dat als niet-valide beschouwd, daar kan ik verder niets aan doen, maar mijn verhaal is ergens op gebaseerd.
Wat ik zie is dat bij plekken waar er een overvloed is aan verschillende prooi, grotere roedels bestaan. Ik geloof dat dit qonsequentie's kan hebben voor een populatie, daar ben ik weer stellig van overtuigd. Maar bewijzen heb ik niet. Net zo zeer als jij bewijzen heb dat heel veel variatie beter zou zijn.
Overvloed aan verschillende prooidieren? Maar leg dan eens uit waarom dat niet goed zou zijn Karray? Ik heb wel bewijzen waarom veel variatie goed is want zoals ik hierboven ook al stel, ieder bot, ieder stuk vlees, ieder orgaan heeft zijn eigen vitamine en mineralen compositie. Wanneer je dus 1 soort bot geeft en je varieert niet genoeg in je vlees en orgaanvleessoorten, dan loop je dus het risico dat je hond verkeerde verhoudingen binnen krijgt of onvoldoende voedingsstoffen.

En wat is nou toch in hemelsnaam teveel varieren? We hebben het hier toch niet over 80 verschillende diersoorten? En dan nog overigens! Je verspreid het geven van verschillende botten en vleessoorten over 1 of 2 of 3 weken en dus krijgt je hond niet alles tegelijkertijd binnen. Dus gaat ook hier jouw variatie vlieger niet op. Als je 80 botten van 80 verschillende prooidieren in 1 maaltijd zou proberen te proppen, dan is dat dus een ander verhaal. Maar dat staat helemaal buiten de werkelijkheid en buiten hoe je zou moeten barfen.

Je voert 'over-time' Karray, 'over-time'. Dat wil zeggen dat je niet iedere dag probeert een complete maaltijd voor te zetten. Dat wil dus zeggen dat je niet -tig voedingsmiddelen in 1 maaltijd probeert te proppen. Eigenlijk voer je dus heel sober (omdat woord ook te gebruiken). Je voert de ene dag een halve parelhoen en de dag erop een lap pens met een stuk kalfsbot en wat groente en de dag daarop een vis. En eens een dag niks. En de dag daarop een halve kip. Behoorlijk sober lijkt me.

Als jij er echt van overtuigt bent dat je niet moet varieren of dat varieren slecht is, dan zou je zelfs moeten overdenken terug te stappen naar brokken! En ik zou ook uitkijken met de verschillende smaken/soorten versvlees. Je geeft Bibi is het niet? Nou, als jij alle soorten voert, dan voer je dus kippenbotten (van verschillende delen van de kip en ook deze hebben weer hun eigen compositie), runderkopvlees, runderpens, runderhart, lever, niertjes, milt, rijst, haver, lamsvlees, lamshart, lamsnieren, kippenhart, kippenlever, kippenmaag, vitamines en mineralen en olie. En als je dan zelf ook nog dingen erbij knutselt, dan geef je misschien echt teveel variatie ;).
Wij zijn dan geen honden, maar ook voor ons is een te groot aanbod en een te grote variatie aan voedsel niet goed. Het is voor mij moeilijk om de grens aan te geven waar variatie goed is en wanneer overschot schaad
Sorry hoor, maar ook voor de mens vind ik dit echt totale onzin. Een grote variatie aan verschillende voedingsmiddelen is juist alleen maar goed en gezond te noemen. Overdaad in hoeveelheid schaad. Maar wat is nou overdaad in variatie? Dat je de ene dag een appel en de andere dag een banaan en de volgende dag een kiwi eet? Ik kan er niks aan doen, maar ik heb hier totaal geen feeling mee.
Toch denk ik dat je dit door kan trekken naar de hond en/of wolf. Dit is dus hoe ik er over denk en voel dat dit zo isDit is dus voor mij een duidelijke uitleg waarom ik er zo over denk en dus niet ongenuanceerd.
Dat je er wellicht er anders over denkt is jouw goed recht
Ik vind dus van niet. En dank je ;)
Variatie vind ik prima en moet iedereen ook aanbrengen binnen ze menu.
Wacht even hoor... Nu begrijp ik er echt niks meer van.... Variatie is wel prima? Oh OK dan.
Als ik heb de indruk gewekt het vaak mis gaat met barfen, dan is dit niet zo als algemeen feit bedoeld Als dit zo over komt, dan spijt mij dit. Ik heb absoluut geen percentages of statieken van dat dit vaak fout gaat. Ik hoor het wel te vaak om mij heen. Ik kan hier dan alleen maar pissed off over worden, omdat de grond gedachte nu juist zo goed vind. en dan denk ik, had dan beter bekeken waar barf om draait een klein groepje bezorgt een grote groep enthousiatelingen een slechte naam.
Het is voor mij heel simpel Karray. Als mensen zelf samenstellen op de manier die voorgeschreven is door dierenartsen als Ian Billinghurst en Tom Lonsdale of mensen als Mogens Eliasen of Kymythy Schultze of JdBL en bijv. lid zijn van een forum als Barfplaats en dus doen wat ze moeten doen: dan kan het niet fout gaan. Dus als het fout gaat, dan 'barfen' mensen niet goed. En dat deze lui, die niet barfen maar een dotje aan zitten te klooien en het barf durven te noemen het barfen een slechte naam bezorgen: daar ben ik het helemaal mee eens. Maar het zou de naam barf dan sowieso niet mogen dragen.
Maar hopelijk heb je gelijk en gaat het meestal wel heel goed, het maakt mij alleen ongerust dat het te veel gebeurt, omdat ik het te vaak hoor.
Niet hier op Barfplaats Karray. En wijs deze mensen dan de weg naar waar ze wel leren fatsoenlijk zelf samen te stellen. Want nogmaals, zelf samenstellen is ontzettend makkelijk. En als je weet wat je moet doen, dan kan er niets mis gaan. En ik vind het dus heel vervelend wanneer er steeds weer verhaaltjes opduiken dat je een raket-geleerde moet zijn om zelf samen te kunnen stellen. En ik vind het ook heel vervelend dat ook jij zegt dat je hoort dat barfen vaak fout gaat want ook jij helpt dus mee aan de slechte naam die het niet verdient.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 okt 2004, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#186675
Lizzy schreef:
Allereerst bedankt voor je reactie! Fijn dat je toch nog hebt gereageerd!

Maar OK, hoe bedoel je is dit nergens op gebaseerd? Ik heb op 2 bladzijdes geprobeerd uit te leggen waarom dat is en waar dat op gebaseerd is. Dan jij dat als niet-valide beschouwd, daar kan ik verder niets aan doen, maar mijn verhaal is ergens op gebaseerd.

Overvloed aan verschillende prooidieren? Maar leg dan eens uit waarom dat niet goed zou zijn Karray? Ik heb wel bewijzen waarom veel variatie goed is want zoals ik hierboven ook al stel, ieder bot, ieder stuk vlees, ieder orgaan heeft zijn eigen vitamine en mineralen compositie. Wanneer je dus 1 soort bot geeft en je varieert niet genoeg in je vlees en orgaanvleessoorten, dan loop je dus het risico dat je hond verkeerde verhoudingen binnen krijgt of onvoldoende voedingsstoffen.

En wat is nou toch in hemelsnaam teveel varieren? We hebben het hier toch niet over 80 verschillende diersoorten? En dan nog overigens! Je verspreid het geven van verschillende botten en vleessoorten over 1 of 2 of 3 weken en dus krijgt je hond niet alles tegelijkertijd binnen. Dus gaat ook hier jouw variatie vlieger niet op. Als je 80 botten van 80 verschillende prooidieren in 1 maaltijd zou proberen te proppen, dan is dat dus een ander verhaal. Maar dat staat helemaal buiten de werkelijkheid en buiten hoe je zou moeten barfen.

Je voert 'over-time' Karray, 'over-time'. Dat wil zeggen dat je niet iedere dag probeert een complete maaltijd voor te zetten. Dat wil dus zeggen dat je niet -tig voedingsmiddelen in 1 maaltijd probeert te proppen. Eigenlijk voer je dus heel sober (omdat woord ook te gebruiken). Je voert de ene dag een halve parelhoen en de dag erop een lap pens met een stuk kalfsbot en wat groente en de dag daarop een vis. En eens een dag niks. En de dag daarop een halve kip. Behoorlijk sober lijkt me.

Als jij er echt van overtuigt bent dat je niet moet varieren of dat varieren slecht is, dan zou je zelfs moeten overdenken terug te stappen naar brokken! En ik zou ook uitkijken met de verschillende smaken/soorten versvlees. Je geeft Bibi is het niet? Nou, als jij alle soorten voert, dan voer je dus kippenbotten (van verschillende delen van de kip en ook deze hebben weer hun eigen compositie), runderkopvlees, runderpens, runderhart, lever, niertjes, milt, rijst, haver, lamsvlees, lamshart, lamsnieren, kippenhart, kippenlever, kippenmaag, vitamines en mineralen en olie. En als je dan zelf ook nog dingen erbij knutselt, dan geef je misschien echt teveel variatie ;).

Sorry hoor, maar ook voor de mens vind ik dit echt totale onzin. Een grote variatie aan verschillende voedingsmiddelen is juist alleen maar goed en gezond te noemen. Overdaad in hoeveelheid schaad. Maar wat is nou overdaad in variatie? Dat je de ene dag een appel en de andere dag een banaan en de volgende dag een kiwi eet? Ik kan er niks aan doen, maar ik heb hier totaal geen feeling mee.

Ik vind dus van niet. En dank je ;)

Wacht even hoor... Nu begrijp ik er echt niks meer van.... Variatie is wel prima? Oh OK dan.

Het is voor mij heel simpel Karray. Als mensen zelf samenstellen op de manier die voorgeschreven is door dierenartsen als Ian Billinghurst en Tom Lonsdale of mensen als Mogens Eliasen of Kymythy Schultze of JdBL en bijv. lid zijn van een forum als Barfplaats en dus doen wat ze moeten doen: dan kan het niet fout gaan. Dus als het fout gaat, dan 'barfen' mensen niet goed. En dat deze lui, die niet barfen maar een dotje aan zitten te klooien en het barf durven te noemen het barfen een slechte naam bezorgen: daar ben ik het helemaal mee eens.


Niet hier op Barfplaats Karray. En wijs deze mensen dan de weg naar waar ze wel leren fatsoenlijk zelf samen te stellen. Want nogmaals, zelf samenstellen is ontzettend makkelijk. En als je weet wat je moet doen, dan kan er niets mis gaan. En ik vind het dus heel vervelend wanneer er steeds weer verhaaltjes opduiken dat je een raket-geleerde moet zijn om zelf samen te kunnen stellen. En ik vind het ook heel vervelend dat ook jij zegt dat je hoort dat barfen vaak fout gaat want ook jij helpt dus mee aan de slechte naam die het niet verdient.

Ik maakte mij alleen ongerust en boos over de verhalen over het slechte barfen. En nogmaals het is dus absoluut niet de bedoeling geweest om barfen een slechte naam te geven. Ik had niet in de gate dat ik dit deed. Ik vind het heel vervelend als ik dit gedaan heb, want dat was absoluut niet de bedoeling

en idd ik weet niet waarom er steeds herhaald wordt dat ik tegen variatie zou zijn . Ik heb dit echter nooit beweerd. Wat de grens van overdaad aan variatie is, weet ik niet.
Door karray
#186676
En ik ben dus geenzins van plan om ooit met die brokkenmeuk te beginnen. Een toppunt van meer 1 zijdigheid is er niet
Door Lizzy
#186682
Je hebt dit geschreven:
Ik denk dat te veel en te gevarieerd uiteindelijk lijdt tot degeneratie verschijnselen, omdat dan zwakkere dieren de kans krijgen om te leven en voort te planten
Daar maak ik wel uit op dat jij tegen variatie bent.

In mijn ogen krijgen zwakke dieren trouwens de kans zich voort te planten omdat de mens deze honden in zet in de fokkerij (of om een keer een 'leuk nestje' mee te fokken). Dat heeft niets te maken met voeding.

En, slecht barfen bestaat niet.

Er bestaat barfen (da's per definitie goed) en er bestaat aanrommelen en aanklooien zonder te weten wat je doet. En o.a. Barfplaats is er om er voor te zorgen dat mensen niet zomaar een beetje gaan zitten aanklooien en rommelen. En er zijn ook nog eens goede boeken te verkrijgen, dus het is echt volstrekt onnodig om een beetje te gaan zitten aanklooien..... Maar mensen die aanklooien: ja, da's wel heel jammer ja.. maar nogmaals, onnodig!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 okt 2004, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#186691
karray schreef: En ik ben dus geenzins van plan om ooit met die brokkenmeuk te beginnen.
That's the spirit ;D
Door karray
#186694
Lizzy schreef: Je hebt dit geschreven:



Daar maak ik wel uit op dat jij tegen variatie bent.

In mijn ogen krijgen zwakke dieren trouwens de kans zich voort te planten omdat de mens deze honden in zet in de fokkerij (of om een keer een 'leuk nestje' mee te fokken). Dat heeft niets te maken met voeding.

En, slecht barfen bestaat niet.

Er bestaat barfen (da's per definitie goed) en er bestaat aanrommelen en aanklooien zonder te weten wat je doet. En o.a. Barfplaats is er om er voor te zorgen dat mensen niet zomaar een beetje gaan zitten aanklooien en rommelen. En er zijn ook nog eens goede boeken te verkrijgen, dus het is echt volstrekt onnodig om een beetje te gaan zitten aanklooien.


Ik had het over te veel variatie . Ik snap niet dat dit dan automatisch zou betekenen dat ik tegen variatie ben. Ik snap echt niet jouw conclusie ???

De mens speelt ook volgens mij een belangrijke rol in het bij degeneratie verschijnselen door verkeerde sellectie. Maar ook voeding, aangezien de meeste fokkers nog steeds op de brok zitten. Denk ik niet dat dit een positief invloed heeft op de rassen. Ik denk dat de negatieve invloeden van over variatie binnen de rassen populatie hier niet aan de orde is. Dus ook geen rol speelt
Ik had het over eventuele over variatie en prooi
populatie bij de wolven.
Ik bedoelde niet dat het een rol zou spelen binnen een raspopulatie, want zou dus idd onzin zijn
Laatst gewijzigd door karray op do 14 okt 2004, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#186697
Teveel variatie bestaat in mijn ogen in dit onderwerp dus niet. Dat heb ik hierboven geprobeerd uit te leggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door