Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door suzanne 1
#1263918
Ik heb net is uitgerekend wat ik voor max kwijt ben per dag en per maand met vlees. En dat is toch stukken goedkoper dan brokken hoor. Ik heb wel gelet op de prijzen hoor, toen ik het bestelde. Zo is kip en rund vrij goedkoop en daar krijgt hij dus ook meer van dan bijvoorbeeld eend of kalkoen.  Dus zo kun je wel goed op de kosten letten.
Ik kom voor max nu uit op 0,92 per dag (max weegt 35 kg en krijgt 2 %. De brokken kosten 1,15 per dag. Dat scheelt dus bijna 100 euries per jaar. Nou zijn dat wel dure brokkies maar qua prijs per dag was die ook een van de goedkoopste.
Conclusie, als je slim besteld is vlees goedkoper dan brokken. Behalve als je alditroep gaat geven, maarja, dan kun je weer veel d'arts gaan betalen.
Door BSS
#1263945
suzanne 1 schreef: Conclusie, als je slim besteld is vlees goedkoper dan brokken. Behalve als je alditroep gaat geven, maarja, dan kun je weer veel d'arts gaan betalen.
Dat hangt er maar net van af met welke brokken je vergelijkt. Ik heb het vergeleken met een hoogwaardige geperste brok en dan is vers gewoon (aanzienlijk) duurder.
Door Nyncke
#1263965
Nyncke schreef: Ik heb net mijn bestelling weer de deur uitgedaan, hier kunnen 4 katten en 2 honden ruim een maand eten van 137 euro in de maand.
Hier eten ze met zijn allen een kleine 3 kilo per dag, en als ik ze onbeperkt zou laten eten....iedereen behalve idd Cadiz, die eet plm 900 gram per dag maar als hij er geen zin in heeft vast ie ook rustig een paar dagen. Soms eet ie dat later er weer bij maar soms ook niet.
De honden 1 newfoundlander en 1 stabij pup. Nu met moederpoes, nu komen we wel aan de 3 kilo vlees per dag.

Ook normaal halen mijn poezen het niet met 100 gram per poes, denk dat ze samen wel tegen de 700 gram wegeten.

Dus Cadiz 900 gram
Barrik 800 gram
Poezen 700 gram
Bijna 2,5 kilo maar in de praktijk is dit altijd meer.

Voer is besteld bij herby, geen gekke dingen besteld.

Nu heb ik 90 kilo vlees besteld, dus doe daar goeie maand mee.
Laatst gewijzigd door Nyncke op vr 22 mei 2009, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Huskymeisje
#1263999
Nyncke schreef: Hier eten ze met zijn allen een kleine 3 kilo per dag, en als ik ze onbeperkt zou laten eten....iedereen behalve idd Cadiz, die eet plm 900 gram per dag maar als hij er geen zin in heeft vast ie ook rustig een paar dagen. Soms eet ie dat later er weer bij maar soms ook niet.
De honden 1 newfoundlander en 1 stabij pup. Nu met moederpoes, nu komen we wel aan de 3 kilo vlees per dag.

Ook normaal halen mijn poezen het niet met 100 gram per poes, denk dat ze samen wel tegen de 700 gram wegeten.

Dus Cadiz 900 gram
Barrik 800 gram
Poezen 700 gram
Bijna 2,5 kilo maar in de praktijk is dit altijd meer.

Voer is besteld bij herby, geen gekke dingen besteld.

Nu heb ik 90 kilo vlees besteld, dus doe daar goeie maand mee.
jou katten eten 700 gram per dag met z'n 4tjes? Dat vind ik heel veel. Mja, als ze het nodig hebben...

Ik heb 3 honden en 2 katten die vers krijgen en ik ben daarvoor zo'n 60 kilo vlees per maand nodig. Dat komt neer op ongeveer 2 kilo per dag voor het hele stel.
Door Nyncke
#1264611
Ze zijn eerder aan de magere dan aan de dikke kant...dus minder kan ik ze niet geven.
Door suzanne 1
#1265050
Ik had hoogwaardig voer. Betaalde 60 euro voor een zak brokken, maar vlees is toch echt goedkoper. Hij had voor een hond van 35 kg 285 gram nodig. Dus echt heel weinig, maar vlees is toch goedkoper. Heb het uitgerekend. Voor de brokken betaalde ik 1.15 euro per dag en voor barf betaal ik 0.92 cent per dag. Dus voor dezelfde hond van 35 kg.
Door BSS
#1265062
Tegen een zak hoogwaardige geperste brokken van nog geen 40 euro (15 kg) kan vers vlees bij mij niet op, omdat ik van vers vlees de dubbele hoeveelheid moet geven t.o.v. de brokken. Vlees bevat nu eenmaal veel meer vocht dan droge brokken, voor elke 150 gram brokken die ik per maaltijd gaf, moet ik 300 gram vers vlees geven om mijn honden op gewicht te kunnen houden. Komt nog bij dat ik naast mijn eigen 2 honden tegenwoordig ook bijna continu een te herplaatsen hond in de noodopvang heb, dus dan ben ik allang blij als ik eens een zak brokken over heb die tegen de uiterste verkoopdatum aan zit. Als dat betekent dat mijn honden soms gedurende een aantal weken alleen maar brokken eten en vrijwel geen vers vlees, dan is dat niet anders. Mijn honden zijn evengoed gezond en zien de dierenarts alleen voor de jaarlijkse enting.
Door pallas
#1266111
BSS schreef: Tegen een zak hoogwaardige geperste brokken van nog geen 40 euro (15 kg) kan vers vlees bij mij niet op, omdat ik van vers vlees de dubbele hoeveelheid moet geven t.o.v. de brokken. Vlees bevat nu eenmaal veel meer vocht dan droge brokken, voor elke 150 gram brokken die ik per maaltijd gaf, moet ik 300 gram vers vlees geven om mijn honden op gewicht te kunnen houden. Komt nog bij dat ik naast mijn eigen 2 honden tegenwoordig ook bijna continu een te herplaatsen hond in de noodopvang heb, dus dan ben ik allang blij als ik eens een zak brokken over heb die tegen de uiterste verkoopdatum aan zit. Als dat betekent dat mijn honden soms gedurende een aantal weken alleen maar brokken eten en vrijwel geen vers vlees, dan is dat niet anders. Mijn honden zijn evengoed gezond en zien de dierenarts alleen voor de jaarlijkse enting.
Ik weet niet of je altjd brok bij geeft , maar als je hond steeds energie in het wisselen van brok naar barf moet steken, dan is het niet zo gek dat je twee keer de hoeveelheid aan versvlees kwijt bent. ::)
Ik heb hier een teef overgezet terwijl die nog in de groei was en  uiteindelijk eten ze hier bijna net zoveel aan grammen in barf als dat ze in brok aten. En dat was toch ook een hoogwaardige brok , zelfs de sport variant.
Maar zelfs als ik drie keer zoveel moet voeren , dan nog kies ik liever voor barf dan voor brok. Mijn honden doen het er véél beter op! En ík bepaal wat er gegeten wordt, niet de meneer die de brokjes maakt ;)
Door BSS
#1266132
Dat ik de dubbele hoeveelheid moet geven heeft volgens mij niets te maken met wisselen, want ik hou gewoon (de ondergrens van) de aanbevolen percentages van het lichaamsgewicht aan.

Overigens bepaal ook ik zelf wat er gegeten wordt, de brokkenmeneer heeft daar geen enkele invloed op. Het is mijn eigen keuze, op basis van voor mij relevante factoren, om soms minder vers of helemaal geen vers te geven.

En.... geëxpandeerde brokken met chemische toevoegingen vallen bij mij niet in de categorie kwalitatief hoogwaardige brokken. Al die grote merken met hun fantastische varianten vielen dus voor mij sowieso al af. En die maken de vergelijking met vers ook wel heel erg makkelijk. Maar niet voor iedereen even relevant.
Door Greece
#1266149
@edit BSS: vlees bevat nu eenmaal meer vocht dan brokken.
Laat ik nu denken (gelezen op bp) dat in brok koolhydraten zitten.  De stelling dat je met barf meer moet voeren omdat er vocht inzit vind ik dus vreemd.

@edit pallas:...uiteindelijk eten ze hier bijna net zoveel aan grammen in barf als dt ze in brokken aten.
Mijn teef at met brok 280 gr. en met barf 800 gr. Logisch omdat ik dan geen koolhydraten voer.
Door pallas
#1266167
BSS schreef: Dat ik de dubbele hoeveelheid moet geven heeft volgens mij niets te maken met wisselen, want ik hou gewoon (de ondergrens van) de aanbevolen percentages van het lichaamsgewicht aan.

Overigens bepaal ook ik zelf wat er gegeten wordt, de brokkenmeneer heeft daar geen enkele invloed op.
Maar bepaald wel wat er in zit, of welke grondstoffen er gebruikt worden , dus je weet nog steeds niet wat je je hond geeft als je brok voert.
Het is mijn eigen keuze, op basis van voor mij relevante factoren, om soms minder vers of helemaal geen vers te geven.
Geld is kennelijk het belangrijkste , zeker als ik naar je geplaatste reacties kijk. ::)
Bij mij is de gezondheid, lichamelijk én geestelijk het ijkpunt.


En.... geëxpandeerde brokken met chemische toevoegingen vallen bij mij niet in de categorie kwalitatief hoogwaardige brokken. Al die grote merken met hun fantastische varianten vielen dus voor mij sowieso al af. En die maken de vergelijking met vers ook wel heel erg makkelijk. Maar niet voor iedereen even relevant. Dan blijf jij lekker bij brok en vers , doe wat je wilt.
Door BSS
#1266202
Wat voor groeihormonen er in het vlees zitten wat je geeft, weet je toch ook niet? Weet jij waar het vlees vandaan komt wat je geeft?

En volgens mij mag iedereen zelf bepalen of geld wel of niet (mede) een rol speelt bij wat je je hond voert. Wat is daar mis mee? Het welzijn van een hond wordt echt niet alleen bepaald door wat 'ie te eten krijgt.
Door pallas
#1266294
BSS schreef: Wat voor groeihormonen er in het vlees zitten wat je geeft, weet je toch ook niet? Weet jij waar het vlees vandaan komt wat je geeft?

En volgens mij mag iedereen zelf bepalen of geld wel of niet (mede) een rol speelt bij wat je je hond voert. Wat is daar mis mee?]Het welzijn van een hond wordt echt niet alleen bepaald door wat 'ie te eten krijgt.
even goed lezen:
"Bij mij is de gezondheid, lichamelijk én geestelijk het ijkpunt."
"Dan blijf jij lekker bij brok en vers , doe wat je wilt. "

Tuurlijk kan je niet alles uitsluiten met vers voeren.
Hier krijgen ze 80% wild, daar zitten iig geen groeihormonen in.

Verder heb ik er wel genoeg over gezegd.
Door Esther H
#1272645
De vraag was :
Kosten per maand????

Mijn rotje eet  voor 45 tot 50 euro per maand en bij brokken (voor allergieen) zou ik 64 euro kwijt zijn.

14 euro al 2 jaar per maand appart  kan ik weer een leuk hondenkleedje voor kopen toch?
Door Miss_Carmen
#1283167
oDB van Angela schreef: HE brokken RC (fokkersverpakking) was 20 kilo voor ongeveer 26.50...
Dan was ik duurder uit, namelijk € 40-, p/zak  ???

Ik heb 2 Ierse Setters en dit betaalde ik, betaal ik nu en ga ik betalen

Brokken was 500 gram p/d per hond -> 1 kg p/d = € 2,- p/d
Ik geef nu kvv 600 gram p/d per hond -> 1200 gram p/d = € 1,47 p/d aan smuldier
Heb net een voorbeeld bestelling gedaan bij Herby voor de BARF die ik vanaf volgende maand ga geven
dan zou ik uitkomen op € 1,60 p/d

Voor mij heeft de overstap van brokken naar KVV en straks BARF een paar belangrijke redenen

1. Ierse Setters zijn ongelooflijke zeikerds met eten. Om de 3 dagen moest ik iets anders over de brokken mikken, want droog aten ze het al zowiezo niet. Nu eten ze met plezier.

2. Mijn oudste Rocko kreeg al 2 maanden 3 keer per dag te eten en kwam gewoon geen gram aan, terwijl hij echt wel een paar kilo erbij mag hebben

3. Ik eet zelf ook graag goed en goed hoeft niet altijd het duurste te zijn, maar ik eet ook wat voor mij en de kids het beste is. En zo gevarieerd mogelijk. Mijn honden & kat zijn een deel van mijn gezin en ook voor hun wil ik graag het beste

4. Ik hoor zoveel goede verhalen over BARF van mede setter eigenaren, dat ik vooral voor Rocko niet achter kon blijven.

En geloof me, ook ik heb het niet breed met 3 kids en een beneden modaal inkomen (geen bijstandsniveau) en ik had ook regelmatig gezeik met mijn ex toen ze nog aan de Bento Kronen Active stonden ( 54 euro voor 15 kilo) maar ik vind dat als je zelf biefstuk, heineken, marlboro enz kan betalen. Je ook wel met wat uitpluiswerk een goed BARF menu kan samenstellen die niet duur hoeft te zijn.

Maar voor de mensen die hun honden (gedeeltelijk) op de brok hebben staan en de honden 'doen' het er volgens jullie goed op. Dan ga ik niet als een Jehova jullie het BARF WOORD opdringen. Ieder moet en mag zijn eigen keuze hebben in het voeren van zijn of haar eigen huisdieren!

Maar verwacht idd niet veel sympathie voor brokken als je op een BARF forum zit ;)

Gesproken door een nieuweling in BARF land  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door