Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#206008
Lizzy schreef:

Ik vind het menu wat je noemt voor Sophie behoorlijk gecompliceerd hoor. Dat krijgen ze hier allemaal niet in 1 maaltijd. Zelfs niet in 2. Varieren IS inderdaad heel belangrijk. Maar varieren hoeft niet iedere dag. Varieren kan ook in 1 of 2 weken. Dus ja, 1 lapje vlees en bijv. 1 ribbetje: zou een prima maaltje zijn voor Ted.
Als je volledig Barft snap ik dat dat vanzelf weer 'rechtgevoerd' wordt... maar ik voer voor het overgrote gedeelte vers...da's wel compleet maar ik vroeg me af hoevaak ik dat met wat kan afwisselen... Ik neem aan dat ik Ted geen 'orgaandag' ga geven naast CB, toch?
Door Lizzy
#206297
geer schreef:

Als je volledig Barft snap ik dat dat vanzelf weer 'rechtgevoerd' wordt... maar ik voer voor het overgrote gedeelte vers...da's wel compleet maar ik vroeg me af hoevaak ik dat met wat kan afwisselen... Ik neem aan dat ik Ted geen 'orgaandag' ga geven naast CB, toch?
Nou, ik denk dat je gerust een dag of 2 a 3 per week een beetje kunt aanfriemelen zonder al te moeilijk te hoeven doen. Maar nee, ik zou geen orgaanvlees geven, behalve dan een mini-lapje (voor een mini hondje) pens. Ik zou rauwe vleesbotjes (bijv. een stuk van een hele parelhoen of duif of konijn of eend ofzo), spiervlees, vis, eitjes, zuivel, en dat soort dingen geven. Gewoon, die dingen die niet of weinig in CB zitten.
Door evelyn02
#206382
Ik barf ook met twee kleine honden (5,5 en 7,8 kg) en het blijkt voor mij wel haalbaar. Ik ben eerst gaan kijken of het lukte mijn honden op één maaltijd per dag te zetten. Dat is prima gelukt. Nu kan ik wat grotere stukken geven. Ze krijgen nu ongeveer 230 gram vlees/vis/bot/orgaanvlees en 70 gram groente per dag. Ik geef ze bijvoorbeeld lams- of geitenribben, kipkarkassen, konijnstukken, haaskarkassen, zalmkoppen, sardientjes, en soms maal ik wel (een hele eend bijvoorbeeld). Dit kan zijn allemaal redelijke stukken. Mocht het eens een dag wat veel zijn (was zij niet erg vinden) dan geef ik de volgende dag gewoon wat minder. Ik heb ook geprobeerd een lap pens te geven maar dat vind ik geen succes: in plaats van eraan te scheuren, slikken ze het in één keer naar binnen. Dus dat geef ik in stukken of gemalen. De groente vinden ze hier zo lekker dat ik eerst een bak groente geef en vervolgens de botten. Gaat prima!

Evelyn
Door wieke
#206765
misschien toch en karkas van bijv. een kip geven, en na een poosje inpikken?
En zo ook met een grote lap pens, of net wat voor vlees of bot.
Dan kan die kleine toch lekker ruig kluiven, en krijgt niet teveel binnen.
Ik kan me voorstellen dat die teckelverhoudingen in een holle kies gaan!

Het gekke is dat de hoeveelheid klein is die ze krijgen, maar het verscheuringsvermogen is enorm :o
Volgens mij is een kippennekjejejjjejejejjejejeje al te zwaar, en een halve slikken ze zo door!
(niet dat ze het hier mogen proberen hoor) :P
Door ~Joke~
#206770
Een kipkarkasje is hier[border terriers] in een oogwenk verdwenen, daar valt niet veel aan af te pakken. De mijne beginnen extra te schrokken als ze door hebben dat ik het af wil pakken :-[
Door Francisca
#206847
Mika gaat ook schrokken als hij maar denkt dat ik van plan ben zijn kippenekje af te pakken. Een kippenekje is hier al een hele maaltijd, Mika krijgt nu nog 2 keer per dag eten, maar ik ben ook van plan om op 'barfdagen' maar 1 maaltijd te geven.
Door Marion
#207140
Probeer eens een kippenvleugel; 100 gram, als maaltijd, of 1 sardientje, ook 100 gram, als maaltijd, een lamsrib met lekker veel vlees eraan als maaltijd (kan je zo klein of groot knippen als je zelf wil) enz.
Door ~Joke~
#207165
Sunshine schreef: Mika gaat ook schrokken als hij maar denkt dat ik van plan ben zijn kippenekje af te pakken. Een kippenekje is hier al een hele maaltijd, Mika krijgt nu nog 2 keer per dag eten, maar ik ben ook van plan om op 'barfdagen' maar 1 maaltijd te geven.
1 Keer per dagen voeren is voor kleine honden is inderdaad de enige manier om aan een redelijke barfportie te komen. Kyra krijgt bv maar 80 gr per keer. Dan zou ze, als ik 1 keer per dag voerde een meaty bone van ongeveer 160 gr kunnen krijgen. Ik heb het hier ook geprobeerd [2 keer] om naar 1 keer voeren per dag terug te gaan maar het is mislukt. Ze begonnen alledrie tijdens de wandeling zelf hun ontbijt [hondenpoep] bijelkaar te sprokkelen wat resulteerde in meerdere aanvallen bij Spike.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door