Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#103744
Anita,waarom geef je pasta ???

Ik heb 1 keer 2 paprika's door de groentemix gedaan...
met als gevolg dat ik ALLE bakkies weg heb gegooid want bij mij vonden ze het niet te eten met die paprika erbij.
Paprika en gekookte rabarber is geloof ik het enige wat ze NIET eten.
Door Marion
#103749
202spots schreef: Anita,waarom geef je pasta ???

Ik heb 1 keer 2 paprika's door de groentemix gedaan...
met als gevolg dat ik ALLE bakkies weg heb gegooid want bij mij vonden ze het niet te eten met die paprika erbij.
Paprika en gekookte rabarber is geloof ik het enige wat ze NIET eten.
Tommie is juist weer gek van paprika (zo baasje zo hondje ;D)
Door alani
#103777
Omdat ik vind dat hij nog wel wat meer aan mag komen en je van pasta lekker aanzet. (kom er tenminste zelf van aan altijd :P)
En de paprika heeft altijd door de groentemix gezeten alleen heb ik er in deze groentemix ipv 1 nu 3 paprika's gebruikt
Hoop echt dat het door het weglaten van bepaalde dingen weer lekker voor hem wordt want begin er nu wanhopig van te worden. Heb nu net zijn bak met runder en lamsgehakt groente en pasta (ik had voor dat ik het bericht van Lizzy las al klaar gemaakt) maar weggegooid en een pak energique uit de vriezer getrokken, dan kan hij die nog na de laatste ronde opeten
Laatst gewijzigd door alani op ma 31 mei 2004, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door alani
#104217
Bedacht me vannacht ineens (heb er zo langzamerhand slapeloze nachten van :-\) dat de hond van de buren loops moet worden, misschien dat hij daarom minder eet??? En heb ook nog even verschillende topics over gelezen hier op BP en las dat ze op een gegeven moment verzadigd raken, dus misschien is het deze 2 gecombineerd dat meneertje lastig doet met eten ???
Heb gisteren Energique voor hem neergezet en dat vanmorgen maar weer weggegooid want dat moest hij dus echt niet, en Duck uit de vriezer gepakt en daar heeft hij nu 500 gram van op. Ik moet zometeen werken en dan geef ik hem de Kong (speelgoed dat je kan vullen met voedsel) gevuld met kalfspoulet kijken wat hij daar mee doet :D
Door Lizzy
#104224
Oh ja, reuen die nog heel zijn kunnen verschrikkelijk last hebben van de aanwezigheid van loopse teven en pikaal stoppen met eten! Ik heb geen idee hoe lang ze dit dan volhouden/hoe lang ze moeilijk doen. Wij hebben zelf ook een reu, maar bij hem gaat de liefde altijd EERST door de maag... Je zou hem kunnen proberen PRODIER van VSM te geven. Bij sommige reuen werkt dit vrij snel en bij andere reuen moet je het (helaas) een aantal weken toedienen.....

Maar goed, als hij nu ook zijn Energique begint te weigeren.... dan kan het de hormonen best wel eens zijn! Hij is wel verder helemaal gezond?

Overigens bestaat er inderdaad ook iets als een soort verzadiging. Ian Billinghurst heeft hierover geschreven. Ik heb het met mijn honden nooit meegemaakt, maar dit is ongeveer wat hij schrijft:

"Veel honden beginnen met veel enthousiasme aan hun nieuwe dieet en ineens weigeren ze het. Wat je je moet realiseren is dat de hond voor het eerst gezonde voeding eet. De hond had eerst chronisch honger (en dan bedoelt Ian natuurlijk dat de hond eerst brokken at). Voor het eerst in zijn leven heeft de hond nu werkelijk een prettig gevoel. Hij heeft geen honger meer. Zo'n hond loopt dus niet alsmaar meer naar voedsel te zoeken zoals hij vroeger wel altijd deed. Dit is een nieuwe ervaring voor hem EN voor jou. Jammergenoeg denken veel eigenaren dat de hond ziek is. Vaak bellen dit soort eigenaren me op en vertellen me dat de hond ineens bijvoorbeeld zijn groentes niet meer moet. Het is goed dat ze me gelijk bellen want dan kan ik ze geruststellen. En, ik vertel ze dat ze de hond 24 uur moeten vasten. Na 24 uur moeten ze de hond weer gewoon verse/rauwe voeding aanbieden.
Sommige mensen zijn er zo aan gewend dat hun hond altijd eet, dat ze hem niet willen teleurstellen met voedsel dat hij niet lekker vindt. Deze hond heeft zijn baasje bij de "ballen" (vrije vertaling Lizzy) want deze eigenaar doet alles om zijn hond toch IETS te laten eten wat vaak weer resulteert in een situatie waarbij de eigenaar de hond weer gekookte, dooie voeding gaat geven.... Natuurlijk vind hij gekookte nepvoeding lekker. Logisch! Het bevat smaakstoffen en zout. En de eigenaar denkt dan dat de hond de oude voeding nodig heeft en stoppen het nieuwe (verse/rauwe) dieet. Laat je niet bedonderen door je hond".
Door alani
#104234
Hij is helemaal gezond Hij speelt, rent, vliegt, maakt de katten gek, spit de tuin omver, zijn vacht ziet er goed uit heeft een natte neus dus volgens mij is er niets mis ;D
Ik ga nu dus harder worden (hahahaha wat ben ik ook een weekdier zeg) en als hij niet wil eten dan maar niet ............... of toch :P
Maar aangezien hij de Duck wel opgegeten heeft zit hij mij gewoon uit te proberen denk ik nu. Het klopt dus wat je schrijft dat het een geheel nieuwe ervaring is en dan vooral voor MIJ, eerst leek hij wel een klikobak alles wat je hem voorzette at hij op. Brokken heb ik de deur uitgedaan nadat ik hem 3 weken geleden een bak brokken had gegeven en daarna zowat de hele dag met hem heb buiten gelopen omdat hij bleef kakken :-\
Als hij vanavond de rest van het pak Duck niet opeet krijgt hij ook niets meer tot morgenmiddag.
Door Ineke
#105172
Ik heb hetzelfde 'probleem'

Bas lijkt zo'n hond te zijn die zijn eigen gewicht in de gaten houdt ;D Lekker makkelijk.

Mufasa heeft altijd goed gegeten.
De laatste brokkendagen ging hij slecht eten. Ik blij, want dat gaf voor mij de doorslag om kvv te gaan geven.
MAAR....... nu eet hij nog steeds slecht :-\
Hij zou zeker 1600 gr kvv nodig hebben, maar eet misschien maar 1000 gr.
Het vervelende is, dat hij wel steeds magerder wordt.
Als ik het de hele dag laat staan (Bas lust toch alleen maar Bibimix en Mufasa ligt de hele dag te waken voor zijn bak zodat Bas geen kans krijgt dat op te eten) komt het op den duur wel op. Daar heb ik echter geen zin (meer) in.
Vraag is nu dus wel: hoe krijg ik hem aan het eten.
Zou het aan de leeftijd liggen (18 mnd)?
Hij is al 1,5 maand niet gegroeid en dat zou hij nog wel moeten doen :-\
Een eitje, kwark, yoghurt e.d. er over helpt ook niet. Hij stopt als hij vlees proeft.
Door Lizzy
#105174
Wat vreemd! Heb je wel eens een ander merk geprobeerd? Zelfde probleem? Heb je wel eens een kipkarkas gegeven? Eet hij dat wel?
Door Ineke
#105192
Een stuk kalfsrib is zo weg. Als Bas stopt met eten is dat ook zo weg. Hij staat constant te loeren naar het eten van Bas.
Vandaag had ik het idee dat hij stopt bij het vlees wat hij gisteren liet staan. Misschien is hij niet zo dol op de rijst variaties. Voorheen maakte hem dat echter niet uit.
Maar ja, naast brokken is al het vlees natuurlijk lekker. Misschien is hij nu wel juist kieskeurig omdat hij nu altijd vlees krijgt.

Misschien moet ik Bas eens een kilo gaan geven. Wat hij laat staan pikt Mufasa dan wel ;D maar dat is natuurlijk niet de oplossing voor de lange termijn.

Ik zou hem tijdelijk 3x eten kunnen geven. Misschien heeft hij wel en klein maagje ;D ;D ;D
Door Ineke
#105194
Zou het kunnen zijn dat hij het laat staan om Bas uit te dagen? Hij laat altijd iets staan of het nu 600 gr is of 1 kg. Hij blijft wel waken op afstand. Als Bas in de buurt komt krijgt die een grom en schiet Mufasa er op af om er vervolgens bij te gaan liggen.

Of denk ik nu erg menselijk?

Als Mufasa stopt met eten en ik roep Bas, eet hij snel nog een paar happen, maar uiteindelijk laat hij toch zo'n 200 gr liggen.
Laatst gewijzigd door Ineke op vr 04 jun 2004, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#105196
>>Vraag is nu dus wel: hoe krijg ik hem aan het eten.
Zou het aan de leeftijd liggen (18 mnd)?
Hij is al 1,5 maand niet gegroeid en dat zou hij nog wel moeten doen <<

Val zomaar midden in het verhaal maar lees ik dit nu goed??

Een hond van 18 maanden is in mijn ogen hartstikke uitgegroeid.......misschien wat uitzwaren maar groeien??

Daarnaast is het een leeftijd waar loopse teven en grote invloed kunnen uitoefenen op het eetgedrag van reuen. Er zijn reuen die nagenoeg 2 of 3 weken niet tot nauwelijks eten...gaat vanzelf wel weer over.

Verder weet ik niet hoe zwaar de hond is en hoeveel voer je hem geeft....
Door Ineke
#105202
Paul_Barte schreef: >>Vraag is nu dus wel: hoe krijg ik hem aan het eten.
Zou het aan de leeftijd liggen (18 mnd)?
Hij is al 1,5 maand niet gegroeid en dat zou hij nog wel moeten doen <<

Val zomaar midden in het verhaal maar lees ik dit nu goed??

Een hond van 18 maanden is in mijn ogen hartstikke uitgegroeid.......misschien wat uitzwaren maar groeien??

Daarnaast is het een leeftijd waar loopse teven en grote invloed kunnen uitoefenen op het eetgedrag van reuen. Er zijn reuen die nagenoeg 2 of 3 weken niet tot nauwelijks eten...gaat vanzelf wel weer over.

Verder weet ik niet hoe zwaar de hond is en hoeveel voer je hem geeft....
Hij groeit niet meer in de hoogte, maar moet nog wel degelijk uitzwaren. Voor een Leonberger kan dat wel tot 3 jaar zijn. Mufasa weegt nu 61 kg en zou nog wel een aantal kg mogen 'groeien' Hij meet 82,5 cm hoog en is dus een hele grote reu. Hij is erg hoog op de poten.
Hij mag van mij niet dik worden, maar als ik mijn vingers tussen zijn ribben kan leggen vind ik hem wel wat te dun. Mager is wel een heel erg groot woord.

Loopse teven zijn inderdaad wel erg aantrekkelijk aan het worden en nu en dan worden reuen begromd. Pas viel hij zelfs uit naar een reu, wat nieuw is voor Mufasa.
Tja, kleine jongens worden groot ;)

Mufasa weegt nu 61 kg en zou 1600 gr (bibi) (3600 Kcal) mogen eten. Voor een volwassen Leonberger van 65 kg zou dat zelfs 4000 Kcal mogen zijn, al passen de meeste honden natuurlijk niet in een tabelletje.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#105248
Denk toch dat je hond teveel te eten krijgt. De richtlijnen zijn 20-25 gr. voer per kg. lichaamsgewicht, dat zou betekenen dat je met 1600 gr. een hond van tussen de 64 en 80! kg kunt voeren. Jouw hond weegt dus minder en laat z'n eten staan, dan is mijn reactie geef hem maar eens een tijdje wat minder te eten.
En ik denk ook dat je er teveel zorgen over maakt of hij wel goed op gewicht is en of hij wel goed eet. Ik denk dat je gewoon een lekker verwende hond hebt die als hij zijn bak niet leeg eet de volgende keer iets nog lekkerders krijgt ;).
Je schrijft ook dat Mufasa de hele dag voor zijn bak ligt te waken ??? dus je haalt z'n eten ook niet na een tijdje weg? Daar zou ik toch eerst eens mee beginnen, bak met eten aanbieden, 10 minuten de tijd geven om het op te eten en als het er nog staat haal je gewoon de bak weg (bij allebei de honden).
Door alani
#105250
Paul_Barte schreef:
Een hond van 18 maanden is in mijn ogen hartstikke uitgegroeid.......misschien wat uitzwaren maar groeien??

Daarnaast is het een leeftijd waar loopse teven en grote invloed kunnen uitoefenen op het eetgedrag van reuen. Er zijn reuen die nagenoeg 2 of 3 weken niet tot nauwelijks eten...gaat vanzelf wel weer over.
Nemo is 9 maanden en dus nog niet "uitgegroeid" en uitgezwaard (wat een raar woord eigenlijk ;D) al helemaal niet, maar toch verdomd hij het weer vandaag. Dacht van de week ook ineens dat het om de loopsheid van de buurhond ging maar als ik dit nu weer lees :-\

De afgelopen 2 dagen heeft hij goed gegeten 1 dag een kilo Duck met 500 gr kippenvleugel en gister 8 schijven Rodi (weet niet eens hoe zwaar zo een schijf is) met 500 gr eendennekken. Maar nu staat zijn lamsschouder er nog steeds >:( maar ik geef hem niets anders totdat dit op is, ga vanavond ff lekker met hem naar het strand en dan flink met een balletje bezig en als de temp. nog goed is zwemmen misschien dat hij dan honger heeft als we terug komen

Ben wel blij dat we hier niet als enige dit probleem hebben.
Door Ineke
#105271
Nitus schreef: Denk toch dat je hond teveel te eten krijgt. De richtlijnen zijn 20-25 gr. voer per kg. lichaamsgewicht, dat zou betekenen dat je met 1600 gr. een hond van tussen de 64 en 80! kg kunt voeren. Jouw hond weegt dus minder en laat z'n eten staan, dan is mijn reactie geef hem maar eens een tijdje wat minder te eten.
Hij zou nu 64 kg moeten wegen. Met de Kcal zit het dus wel goed. De maanden hiervoor kreeg hij dit ook te eten en groeide hij netjes zwaarder, maar de ribben bleven hetzelfde voelbaar. Lijkt mij dus goed.

Het enige wat kan zijn is, dat hij met de combinatie brok/vlees meer Kcal nodig had dan nu met alleen vlees (andere vertering).
Hij eet zelf dus al minder, maar hij wordt ook langzaam aan dunner. Het zou ook kunnen zijn dat hij, net als Bas, zelf 'bepaalt' dat hij nu genoeg binnen krijgt en dat dit een goede lichamelijke conditie is voor hem.

Hij is niet te mager, maar ik merk dat hij iets dunner wordt. Verder ziet hij er prachtig uit. Misschien is dit wel de verandering van jonge- naar volwassen hond.
En ik denk ook dat je er teveel zorgen over maakt of hij wel goed op gewicht is en of hij wel goed eet. Ik denk dat je gewoon een lekker verwende hond hebt die als hij zijn bak niet leeg eet de volgende keer iets nog lekkerders krijgt ;).
Ik maak me er geen zorgen over. Ik vroeg me alleen af waarom hij in eens niet zo 'goed' meer eet dan een maand geleden.
Verwend is hij ook niet. Als hij dit niet eet, krijgt hij niets anders. De vriezer levert hier 'slecht' Bibi en kalsribben. Lijkt mij lekker genoeg. Als hij iets lekkerders wilt zal hij het zelf moet vangen ;D
Je schrijft ook dat Mufasa de hele dag voor zijn bak ligt te waken ??? dus je haalt z'n eten ook niet na een tijdje weg? Daar zou ik toch eerst eens mee beginnen, bak met eten aanbieden, 10 minuten de tijd geven om het op te eten en als het er nog staat haal je gewoon de bak weg (bij allebei de honden).
Ik heb een aantal dagen de bak laten staan om te zien of hij het later wel op zou eten. Dit was eigenlijk meer een test. Ik haal normaal altijd de bakken weg, anders weet ik niet wie wat binnen krijgt.
De bakken worden nu weer weggehaald als de één of ander van de bak wegloopt: Das pech, eten weg!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door