Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elvira
#103002
Ik heb ansjovis gekocht. Kan ik dat alleen geven als hele maaltijd (ze zijn compleet met graat en ingewanden) of moet ik nog iets toevoegen ?
Groentemix, botten, vlees, orgaanvlees ?

Elvira
Door ziggy
#103038
Elvira,
ik zou er wat gf-mix aan toevoegen.
Ze zijn toch niet gezouten?
Groet,
Vic.
Door Elvira
#103055
nee het zijn verse, ik heb nog fytomix, dus dan zal ik hem dat geven.
Voor Gerda en Yoko felicitaties met het Brevet

Elvira
Door Lizzy
#103056
Ze vinden hier ansjovis wel lekker. Ik meng het meestal met wat huttekase en groentemix. Dan hebben ze een lekkere maaltijd.
Door Sjakie
#103584
ziggy schreef: Elvira,
ik zou er wat gf-mix aan toevoegen.
Ze zijn toch niet gezouten?
Groet,
Vic.
Waarom mogen ze niet gezouten zijn?
Ik geef regelmatig zoute haring.
Door 202spots
#103585
Ik dacht dat ansjovis altijd gezouten is toch ???
Zou ik veel te zout vinden om te geven.

Zoute haring is toch verse haring?
Groene haring? Verse Haring? Rauwe haring?
is toch niet gezouten?
Nou weet ik het niet meer hoor,ik lust trouwens geen zout, groene of rauwe haring...
wel 'n zure of rolmops,maar geen rauwe.
Door Sjakie
#103587
Ik dacht dat een zoute haring gepekeld is.
Ik lust geen zure haring of rolmops :-X
bleh ik heb gewoon de haren rechtovereind staan nu.... en dan denk ik er alleen aan.
Door 202spots
#103593
Ik zou het niet weten Sjakie..
Wachten nu maar op iemand die het verschil kan uitleggen tussen
Zoute,groene,rauwe,verse of wat voor haring het is. ;D

rolmops is opgerold met augurk en zuur is gewoon haring filetje.heeeeeeeeeeeeeeerlijk hoor!!! :P :P
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 31 mei 2004, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#103597
Verse ansjovis is gewoon vis ;D Er komt geen zout aan te pas!!!
Echter.....veel ansjovis wordt (zwaar) gezouten en ingeblikt maar dat is dus iets anders.

Een verse haring is een haring die gevangen wordt en waar verder niets mee gebeurd. Opnieuw geen zout!!
Echter....Waneer de haring op zijn vetst is (rond mei-juni) wordt de zgn. maatjesharing (hollandse nieuwe) gevangen.
De haring wordt gekaakt en vervolgens gepekeld.
Door de gekaakte haringen in een pekelbad te leggen ontstaat er een rijpingsproces en krijgt de haring zijn specifieke zilte, zacht-romige smaak.
Zo rond half juni wordt meestal de koninginneharing gevangen. Deze haring bevat het optimale vetgehalte en is van een uitzonderlijke kwaliteit. In de zomermaanden is er voor de haring het meeste voedsel te vinden, vandaar dat de haring rond deze tijd ook het vetst is
Door Paul_Barte
#103600
Ter aanvulling:

De maatjesharing die het hele jaar door wordt gegeten is haring die in de maanden mei, juni, juli is gevangen. Deze tijd mag het ook "hollandse nieuwe" heten, als de haring in dezelfde maand wordt verkocht als dat hij is gevangen.
augustus, oktober begint haring met het vormen van hom en kuit en is hij niet meer geschikt als maatjesharing. De haring is nu minder vet maar zeer geschikt om te roken.
Haring die in december wordt gevangen barst haast van de kuit, die wordt geëxporteerd naar Japan.
De magere haring, die in de wintermaanden wordt gevangen wordt veelal gebruikt voor marinades. Zure haring, rolmops.
Eind april, begin mei begint haring weer voedsel te eten en wordt het weer vetter voor de vangst van de maatjesharing.
Het hele jaar door is verse haring te krijgen. Panharing. Uitermate geschikt om te bakken.
Door 202spots
#103601
Paul_Barte schreef: p.s. ik vind ze niet te vreten ;) ;D
Haring of ansjoofjes ??? ;D

p.s bedankt voor de uitleg Paul ;)
Door 202spots
#103603
Sjakie schreef: Waarom mogen ze niet gezouten zijn?
Ik geef regelmatig zoute haring.
Deze ???
Door Sjakie
#103604
Ja ??? ??? ??? Nou weet ik nog steeds niet waarom dat niet mag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door