Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sander
#102970
Mmmmm, lekker een rauw eitje! Niks suiker, niks klutsen, niks citroen, gewoon open maken en slurpen maar ;)
Door Jolly
#103052
oke en toen ging Jolly dus ff gauw naar de plee en nekken, dit ging dus echt niet goed :-\ :-[

kan heel veel hebben maar blijkbaar dit dus niet.
Laatst gewijzigd door Jolly op za 29 mei 2004, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door alies2
#104365
Ik heb Bommel, heel vroeger nog in de brokkentijd, regelmatig een rauw ei over zijn brokken gegeven. Salmonella? Nooit van gehoord.
Door gonny
#104829
ik ben een nwe op het gebied van barf en ik wil ff kwijt dat ik twijfels hebb met iedere vergelijking hond/wolf een wolf is niet door de mens gefokt! in het wild gevonden eieren zijn niet gelegd door kippen die door de mens zijn gefokt! ik denk dat je echt moet uitkijken met het geven van rauwe eieren, ik vind echt dat je de hond van nu echt niet op alle gebieden kunt vergelijken met de wolf. en ook het vlees/eieren is natuurlijk niet zoals in het wild
Gebruikersavatar
Door chooky
#104832
gonny schreef: ik ben een nwe op het gebied van barf en ik wil ff kwijt dat ik twijfels hebb met iedere vergelijking hond/wolf een wolf is niet door de mens gefokt! in het wild gevonden eieren zijn niet gelegd door kippen die door de mens zijn gefokt! ik denk dat je echt moet uitkijken met het geven van rauwe eieren, ik vind echt dat je de hond van nu echt niet op alle gebieden kunt vergelijken met de wolf. en ook het vlees/eieren is natuurlijk niet zoals in het wild
Waar zie je dan problemen?
Door 202spots
#104851
gonny schreef: ik ben een nwe op het gebied van barf en ik wil ff kwijt dat ik twijfels hebb met iedere vergelijking hond/wolf een wolf is niet door de mens gefokt! in het wild gevonden eieren zijn niet gelegd door kippen die door de mens zijn gefokt! ik denk dat je echt moet uitkijken met het geven van rauwe eieren, ik vind echt dat je de hond van nu echt niet op alle gebieden kunt vergelijken met de wolf. en ook het vlees/eieren is natuurlijk niet zoals in het wild
Hi Gonny
Je eerste regeltje schrijf je:
"ik ben een nwe op het gebied van barf".
Dat betekend alleen maar dat je nog niet als 'n rauwvoerder/barfer denkt. ;)
Geeft niks hoor,want waneer je 'n tijdje verder bent en dan inmiddels 'n hele boel hebt geleerd en gelezen over het rauw voeren,dan kan je het beter begrijpen.
Ik was zelf OOK doods benauwd om 'n rauw ei te geven....en dan heb ik 't nog niet eens over de eerste kippenvleugels die RAUW waren!!!!!
Je hebt gelijk...niet alleen de eieren zijn door de mens gefokte kippen gelegd,maar de kippen zelf zijn OOK door de mens gefokt, en het meeste vlees wat we aan onze honden geven is OOK door de mens gefokt...
dat is n.l de enige manier om ze eten te geven op de door ons gekozen manier...er loopt niet zoveel wild op straat dat je zelf kan vangen toch ???

Geloof me maar Gonny...alles went,en ik wil wedden dat je er over 'n paar maanden heel anders over denkt dan dat je nu doet...
Hang in there!! ;D
Door gonny
#106299
ik vind het gewoon n beetje eng denk ik om rauw vlees te geven ik bedoel we geven vlees waar een weet ik veel wat in zit om die beesten "goed"vlees te laten "produceren" kijk dat vind ik "eng" en het is inderdaad misschien nog wennen wie weet gaat binnenkort mijn knop helemaal om ik heb een duitse dog pup van 9,5 weken hij vind het heerlijk hij krijgt brokken en carnibest ca. 2 of 3 x per week om helemaal om te gaan dat "durf"ik dus niet. wat betreft de rauwe eieren die geef ik dan wel van mijn eigen kippen!
Door laura
#106384
Legbatterijkippen zijn het minste gevoelig voor ziekten!
De eieren van jouw eigen kippen zijn in geen geval salmonella vrij.

Mijn grote motivatie om vers te voeren is zeker niet de vergelijking met de wolf. Ik sta daar ook zeer sceptisch tegenover.
Ik voer vooral vers omdat de brokken er 40 jaar geleden nog niet waren! Toen kregen de honden vers en al het afval te eten. op dat punt vind ik mijn motivatie. En je moet maar zo denken dat de honden toen veelal los liepen en graag een eitje scoorden van een kip of eend! Hier zat toen net zo goed salmonella of andere ziekte kiemen in! Toen kookten ze de eitjes echt niet hoor!

Succes ermee, ik weet zeker dat je hond omgaat in vers voer :D
kijk eens waar hij met meer plezier van eet!
Gebruikersavatar
Door chooky
#106387
laura schreef: Legbatterijkippen zijn het minste gevoelig voor ziekten!
De eieren van jouw eigen kippen zijn in geen geval salmonella vrij.
Kom eens met argumenten. Waarom is dat zo volgens jou?
Door laura
#106388
Omdat kippen die buiten lopen meer in contact komen met andere dieren van buiten.


Dit is een van de weinige voordelen van de legbatterij hoor!!!! Ik koop ze ook niet ;)

Ik bedoelde het onder het motto van salmonella.... Dat eitjes van je eigen kippen meer kans hebben op het bezitten van ziektekiemen. Niet dat je hier ziek van wordt als je ze goed verhit voor jezelf. Voor de hond is wel gebleken dat die er wel tegen kan!
Gebruikersavatar
Door chooky
#106391
laura schreef: Omdat kippen die buiten lopen meer in contact komen met andere dieren van buiten.


Dit is een van de weinige voordelen van de legbatterij hoor!!!! Ik koop ze ook niet ;)

Ik bedoelde het onder het motto van salmonella.... Dat eitjes van je eigen kippen meer kans hebben op het bezitten van ziektekiemen. Niet dat je hier ziek van wordt als je ze goed verhit voor jezelf. Voor de hond is wel gebleken dat die er wel tegen kan!
Ik zie het net iets anders ;) :D
Naar mijn mening hebben bio-kippen meer weerstand dan legbatterijkippen, onder andere omdat ze minder stress hebben en hun natuurlijke gang kunnen gaan. Ook krijgen ze als het goed is beter voedsel.
Bovendien her-enten deze kippen zich doordat ze op een natuurlijke manier in aanraking komen met ziektes en kunnen ze deze zelf overwinnen doordat er minder snel, en onder voorwaarden naar AB gegrepen wordt.
Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden over salmonella op het internet bij legbatterij- en bio-kippen want ik weet niet hoe het daar mee zit, blijft een kip die een salmonellabesmetting heeft gehad schadelijk voor mensen die bijvoorbeeld haar rauwe eieren eet. Worden ze er eigenlijk zelf wel ziek van?
Door laura
#106397
Volgens mij wordt de kip er zelf niet ziek van.

Hmmm, jou redenatie zit inderdaad ook wel wat in.

Tijdens mijn opleiding heb ik de voor en nadelen van de verschillende systemen uitgezocht.
Hierbij zat natuurlijk niet de kip in de achtertuin.

Ik denk wel dat legbatterijen kippen minder ziekten hebben als bv scharrelkippen. De scharrelkippen lopen over strooisel waar veel ziektekiemen in kunnen zitten.
Gebruikersavatar
Door chooky
#106422
Nou, ik heb even gezocht.
Kippen worden wel degelijk ziek van salmonella en campylobacter.
Er is onderzoek gedaan door de Universiteit van Wageningen en door de consumentenbond naar het verschil tussen biologische en legbatterijkippen:
campylobacter:
biol. 49%
reg. 43%

salmonella:
biol. 4%
reg. 9%

Bovendien worden in producten uit de legbatterij antibioticaresten aangetroffen (9%) en in biologische producten niet.
Als je op de volgende link klikt:
http://library.wur.nl/desktop/catalog/
en dan op de tekst 'naar een veilig stukje kip' dan kom je bij het onderzoeksverslag van de consumentenbond (pdf)
Door laura
#106798
In de link kun je niet doorklikken.... Maar ik geloof je op je woord!

Wel raar trouwens. Ik studeer aan de universiteit van Wageningen, waar jij het dus gevonden hebt!
In de colleges vertellen ze dus heel wat anders.... Fijn is dat..
Gebruikersavatar
Door chooky
#106799
Oeps, ik had 'm niet gecheckt. Maar als je in de zoekvelden 'salmonella' intikt, dan is het de tweede link.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door