Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door laura
#106803
chooky schreef: Nou, ik heb even gezocht.
Kippen worden wel degelijk ziek van salmonella en campylobacter.
Er is onderzoek gedaan door de Universiteit van Wageningen en door de consumentenbond naar het verschil tussen biologische en legbatterijkippen:
campylobacter:
biol. 49%
reg. 43%

salmonella:
biol. 4%
reg. 9%

Bovendien worden in producten uit de legbatterij antibioticaresten aangetroffen (9%) en in biologische producten niet.
Als je op de volgende link klikt:
http://library.wur.nl/desktop/catalog/
en dan op de tekst 'naar een veilig stukje kip' dan kom je bij het onderzoeksverslag van de consumentenbond (pdf)
Interessant stukje!
Wat mij tegenviel is dat er pas in de samenvatting naar voren is gekomen dat het verschil in salmonella in bio en reguliere kip niet significant is.
Het komt er dus op neer dat de waarden die ze gevonden hebben helemaal op toeval berusten. Ik vind het erg jammer dat ze de p waarde er niet bij hebben gezet, zou ik erg benieuwd naar zijn.

Verder vond ik het wel een sterk stukje dat salmonella vrije kip van de AH wel vergeven kan zijn van andere ziektekiemen!!!
Met andere woorden de salmonella vrije kip is niet veel beter als de reguliere kip. Het is gewoon een leuk label wat de mensen over moet halen. Men denkt dus dat het veilig is!!!
Door jeanne
#108496
gonny schreef: ik vind het gewoon n beetje eng denk ik om rauw vlees te geven ik bedoel we geven vlees waar een weet ik veel wat in zit om die beesten "goed"vlees te laten "produceren" kijk dat vind ik "eng" en het is inderdaad misschien nog wennen wie weet gaat binnenkort mijn knop helemaal om ik heb een duitse dog pup van 9,5 weken hij vind het heerlijk hij krijgt brokken en carnibest ca. 2 of 3 x per week om helemaal om te gaan dat "durf"ik dus niet. wat betreft de rauwe eieren die geef ik dan wel van mijn eigen kippen!
uh, en wat een je zelf dan aan vlees? of ben je vegetarier? ;)
Door Ineke
#109194
Even iets anders, omdat het hier toch over eieren gaat. Een nieuwe topic vind ik een beetje overdreven.

Mijn honden krijgen kvv, maar ze krijgen er elke dag iets bij.
2 x fytomix, 1x een beetje yoghurt, 1x beetje groente mix (als ik het heb) 1 x kalfsrib.

Zou ik ze twee keer per week een rauw eitje kunnen geven.

10,5 kg hond 2 x 1 eitje?
62 kg hond 2 x 2 eitjes?

Of is dat wat te veel bij alles wat ze al krijgen?

Of...... geef ik ze zo-wie-zo teveel bij het kvv. Ik weet dat er niets bij HOEFT, maar ze vinden het zo lekker ;) En ik vind het zo leuk om het te geven :D
Door arno
#116848
Inderdaad rauwe eieren zijn niet gezond voor een hond,ze breken o.a vit b af.

Dit is een feit en geen kletsverhaal.

Groeten Arno
Gebruikersavatar
Door chooky
#116872
Hoi Arno,
goeiemorgen ;D
Je bedoelt waarschijnlijk dat er in het eiwit een stof zit, avidine, die zich bindt aan de vitamine biotine, waardoor die niet meer als zodanig opneembaar is.
Dat is helemaal waar!


Maar...........
Het is ook waar dat er in het eigeel zoveel biotine zit, dat er geen tekort aan kan ontstaan.
Door Lupa
#116910
arno schreef: Inderdaad rauwe eieren zijn niet gezond voor een hond,ze breken o.a vit b af.

Dit is een feit en geen kletsverhaal.

Groeten Arno
en als dat zo is waarom eten en wolfen in het wild eiren? :D
en sommige honden(als je die de kans geeft )ook?
tuurlijk moetje geen 10 eiren op een dag geven, maar als het ei in zijn geheel geeft is het geen probleem.
Laatst gewijzigd door Lupa op zo 27 jun 2004, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#116926
Arno, misschien is het wat slimmer om eerst eens in de bieb te kijken hier op het forum of het woord 'eieren' in te tikken in de zoeksleutel bovenaan de pagina.
Door Lizzy
#117611
Ineke schreef: Even iets anders, omdat het hier toch over eieren gaat. Een nieuwe topic vind ik een beetje overdreven.

Mijn honden krijgen kvv, maar ze krijgen er elke dag iets bij.
2 x fytomix, 1x een beetje yoghurt, 1x beetje groente mix (als ik het heb) 1 x kalfsrib.

Zou ik ze twee keer per week een rauw eitje kunnen geven.

10,5 kg hond 2 x 1 eitje?
62 kg hond 2 x 2 eitjes?

Of is dat wat te veel bij alles wat ze al krijgen?

Of...... geef ik ze zo-wie-zo teveel bij het kvv. Ik weet dat er niets bij HOEFT, maar ze vinden het zo lekker ;) En ik vind het zo leuk om het te geven :D
Volgens mij moet deze hoeveelheid wel kunnen hoor. En nee, volgens mij is dat geen probleem in combinatie met versvlees. Een eitje bevat natuurlijk veel eiwit, maar van superieure kwaliteit. Ik verwacht dus geen problemen hoor. En desnoods breng je het versvlees met 60 gram per ei in mindering.
Door 202spots
#117825
arno schreef: Inderdaad rauwe eieren zijn niet gezond voor een hond,ze breken o.a vit b af.
Dit is een feit en geen kletsverhaal.
Groeten Arno
De woorden zijn wel goed Arno..maar je hebt 't beetje verdraaid met schrijven..
Moet zijn:
Dit is een kletsverhaal en geen feit ;)
Door Anna Penta
#118183
Ik gaf altijd rauwe eieren aan mijn hondjes maar dit topic heeft me op een idee gebracht. Ik heb ze heel zacht gekookt, zo zacht dat ze niet te pellen waren. Toen een gaatje erin gemaakt en ze waren er gek van. Ze hebben er wel een kwartier over gedaan om al het wit uit de schalen te schrapen en nog bleven ze bij hun bak hangen op zoek naar meer. Goeie bezigheidstherapie. Veel leuker dan een rauw ei door het voer mengen!
Door 202spots
#118194
Anna Penta schreef: Ik gaf altijd rauwe eieren aan mijn hondjes maar dit topic heeft me op een idee gebracht. Ik heb ze heel zacht gekookt, zo zacht dat ze niet te pellen waren. Toen een gaatje erin gemaakt en ze waren er gek van. Ze hebben er wel een kwartier over gedaan om al het wit uit de schalen te schrapen en nog bleven ze bij hun bak hangen op zoek naar meer. Goeie bezigheidstherapie. Veel leuker dan een rauw ei door het voer mengen!
Je kan ook gewoon 'n rauw ei geven,niet door 't voer roeren,maar zo rauw in de schaal het hele ei geven...laat ze maar uitzoeken HOE ze het zelf open moeten maken...als dat niet lukt dan 'n klein tikkie in de schaal maken en dan zoeken ze zelf wel uit wat ze er verder mee moeten doen.
(Dit kan je beter buiten laten doen ;D)
Door Anna Penta
#118203
Dat heb ik wel eens geprobeerd Dory. Maar ze doen niets met een heel ei en ze kraken het ei ook niet. Er moet echt een gat in zitten willen ze er wat mee doen. En verder heb ik het idee dat ze veel gekker zijn op gekookt eiwit dan op rauw. Als ik eiwit zonder dooier geef likken ze er wat aan en laten de rest staan. Maar zachtgekookt eiwit, daar gaan ze helemaal van uit hun dak. En is bovendien nog lastiger uit de schil te krijgen.

Neemt niet weg dat ik nog weleens kan proberen een rauw ei met een flinke barst erin te geven.
Door 202spots
#118208
Anna Penta schreef: Dat heb ik wel eens geprobeerd Dory. Maar ze doen niets met een heel ei en ze kraken het ei ook niet. Er moet echt een gat in zitten willen ze er wat mee doen. En verder heb ik het idee dat ze veel gekker zijn op gekookt eiwit dan op rauw. Als ik eiwit zonder dooier geef likken ze er wat aan en laten de rest staan. Maar zachtgekookt eiwit, daar gaan ze helemaal van uit hun dak. En is bovendien nog lastiger uit de schil te krijgen.
Neemt niet weg dat ik nog weleens kan proberen een rauw ei met een flinke barst erin te geven.
Geeft niet hoor Anna,gewoon doen wat ze het lekkerst vinden,en als je 't wit kookt...prima hoor,maar je laat wel 't geel lekker lopend toch?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door