Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jeannette b
#971830
Hoi, Jake zit op dit moment volledig op barf. Het vervelende is, dat hij de (nu nog) platgeslagen kippennekjes, die ik nog steeds in 4 stukken snijd na het platslaan, naar binnen schrokt. Hij krijgt 600 gram voedsel dagelijks, en dan verdeeld over 3 porties. Binnen 5 seconden heeft hij het schoon op. Ik ben bang dat hij er in stikt, en durf de stukken daarom niet zo goed groter te laten. Wat raden jullie aan?
Jake is morgen 9 weken, en weegt ongeveer 8,5 kilo.
Groetjes Jeannette
Door Laura2004
#971868
Dit vind ik altijd iets heel moeilijks. De labrador van mijn broer schrokte ook zo erg dat ze moesten stoppen met barf (het werd gewoon gevaarlijk, aangezien hij geitenribben ook in één keer naar binnen wilde schrokken), hij krijgt nu bibi.
Wat doet hij als je de nekjes beethoudt? Schrokt hij dan erger of kauwt hij dan wel?

En als je honden naast elkaar eten of elkaar kunnen zien tijdens het eten, dan zou ik ook proberen Jake ergens op een plekje waar hij niemand ziet te laten eten, misschien helpt het niet, maar je kan het allicht proberen.

En nog een optie is om botten te geven die zo groot zijn dat hij ze simpelweg niet naar binnen kan schrokken en hopelijk leert hij dan op die manier rustiger te eten. Bijvoorbeeld een hele kip, die je ruilt voor een snoepje dat hij heel lekker vindt als je vindt dat hij genoeg heeft.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik hoop heel erg dat hij minder gaat schrokken, want dat is niet fijn. Succes ermee!!!
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#971886
Tja Jake is een Labrador he? Do I need to say more ::) Hier (volwassen lab) gaat heel veel ongekauwd naar binnen en een penslap van 500 grams aan één stuk ook :o. Mijns inziens heeft schrokken dan ook niet te maken met de grootte van de stukken vlees die je aanbiedt. Een hond schrokt, of niet.
Kijk, hoe kleiner je de stukken maakt, hoe sneller hij gaat/kan eten natuurlijk. Ik zou toch grotere stukken gaan geven.
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op za 24 mei 2008, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lucienne
#972098
Hallo Jeanette,
Storm uit het zelfde nest als Jake,  geef ik gewoon kippenekken, niet plat geslagen en al helemaal niet in stukken.
Ik merk hoe groter de stukken hoe meer hij zelf moet bijten en trekken, hoe minder hij het in 1 keer door slikt.
Dit heb ik gedaan met konijn ( kop en karkas), kip karkas, fazant, pens, kwartel en zalmkop.
Hij is even bezig maar het gaat prima. Soms begint hij te piepen als het niet snel genoeg naar zijn zin gaat.
Door Lizzy
#972344
Linga deed dit ook. Kippennekken heb ik al heel snel van het menu gehaald. En vervangen door eendennekken. Die zijn net wat groter. Die wilde ze ook wel in 1 keer inslikken hoor. Dus die mepte ik wel, maar ik liet het heel. Ze begon er dan toch wel op te kluiven. En verder gaf ik haar zoveel mogelijk vleesbotten die ze onmogelijk in 1 keer in kon slikken. Dus: hele kwarteltjes, delen van hele eend, parelhoen, konijn, kip en de karkassen daarvan. Bij haar heeft het ook even geduurd voordat ik grotere vleesbotten van grotere dieren durfde te geven (geitenrib en lamsrib). Uiteindelijk kreeg ze die ook maar een flink rijtje ribben aan 1 stuk (waarvan ik de lengte van de ribben soms wat korter maakte) zodat ze niet 1 rib kon inslikken.

Wat ook hielp wat een bak geven met pens of vlees met wat groentemix en in de bak ook haar vleesbot. Ze vrat dan eerst haar pens/vlees op en daarna begon ze aan haar vleesbot. De ergste "whaaaaaaaaaa, voer voer voer" was dan al een beetje gezakt en begon ze iets rustiger aan haar vleesbot.

En er is zeker hoop!! Hoewel Linga best snel eet, schrokt zij absoluuut niet meer. Maar, ik merkte aan haar dus wel dat ze onze aanwezigheid of de aanwezigheid van de andere honden reden vond tot sneller eten. Ze zit nu in d'r eentje met de deur dicht in de hal. Gelukkig kan ik haar door de raampjes van de deur wel zien. Maar ze eet keurig netjes. Snel, maar ze "kauwt" (een hond kauwt niet) alles keurig netjes.
Door Jeannette b
#972349
Ze zien elkaar inderdaad eten. Boomer is er juist veel rustiger van gaan eten, alsof ze Jake uit wil dagen: kom eens aan mijn bak  >:(
Jake eet wel iets rustiger als er geen kippennekken in zitten. Ik ga eens een kippennek proberen die ik iets plat heb geslagen, en dan niet aan stukken knippen. Eerst gewoon eten, en dan na zijn eten eens kijken of hij een heel iets platgeslagen kippennek kan eten. Ik hou die dan wel even vast.  :'( (mijn vingers) Gaat dat goed, dan kan ik eens kijken of hij een hele kippennek aankan. Lukt deze hele opzet niet, dan ga ik kijken of apart eten een optie is. Ik heb ook verschillende karkasjes in mijn vriezer zitten, kip, konijn. Dat ga ik ook eens proberen, hoeft verder niks mee te gebeuren? niet voor- bewerken (meppen,knippen) ?
Kortom, ik probeer jullie ideeen net zo lang uit tot ik een oplossing heb, en anders gaan we de nekken kompleet aan barrels maken  ;D Stoppen met barfen is voor mij (en Jake natuurlijk) geen optie, we vinden het véél te leuk!
Laatst gewijzigd door Jeannette b op zo 25 mei 2008, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#972450
Je geeft de kippennekken in stukjes begrijp ik nu? Dan vind ik het niet gek dat hij het gewoon in één keer naar binnenwerkt. Een hond kauwt niet zoals een mens, een hond verscheurt en 'knipt' grote stukken vlees en botten, een hond zal dus nooit zijn eten fijnkauwen, zoals een mens of een koe, dus dat moet je ook niet verwachten van Jake.

Ik zou echt wat grotere botjes gaan geven  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door