Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lucienne
#939827
Onze 12 jaar oude Golden Retriever Boris krijgt nu nog gedeeltelijk brokken. Mobility sport van Royal Canin.
Dit is alleen verkrijgbaar bij de dierenarts. In deze brokken zit onder andere zeewier wat volgens de DA goed is voor zijn botten en gewrichten.
Sinds hij deze brokken eet is dat inderdaad veel verbeterd.

Kan ik nu ook zeewier toevoegen aan de groeten mix of is dat niet meer nodig omdat de samenstelling van zijn eten nu zo anders is .

Lucienne
Door 202Spots
#940134
Is het 'n brok wat alleen met recept bij de DA te koop is?
Ik heb moeite om op de RC site te komen,maar er is Moblity Sport brok en Mobility Support brok....
en ik neem aan dat de "sport"brok nou niet bepaald gunstig is voor 'n hond van 12 jaar... :-\
dus is het misschien de mobility support dan?

Maar was je van plan om de brokken eerst op te maken en dan helemaal overstappen op rauw voer?
Vers rauw voer is beter dan elke gedroogde brok en is daarom ook beter voor de botten en gewrichten.
Wanneer je helemaal op rauw voer over gaat dan kan je zeewier door de groentemix doen,
ik heb geen idee hoeveel wier er in die brokken zit,maar ik zou het er dan niet extra erbij geven.
Door Lucienne
#940136
Ja is alleen bij de dierenarts te koop maar niet op recept. Het is Mobility  maar een verdere toevoeging weet ik niet. in indergeval geen sport.
Ik heb geen verpakking meer.

Ja ik meng de brok nu met KVV, omdat dan voor mijn gevoel de overstap minder groot is en ik zo de brokken kan opmaken. Ze zijn nogal duur.
Ik ga eerst wel proberen zonder zeewier, maar ga nog even uitzoeken om wat voor percentage het gaat.

bedankt !!
Door 202Spots
#940140
Okay!  ;)
maak dan gewoon de brokken op en daarna wat groentemix maken met 'n beetje zeewier erbij!
Door Lizzy
#940436
Lucienne schreef: Onze 12 jaar oude Golden Retriever Boris krijgt nu nog gedeeltelijk brokken. Mobility sport van Royal Canin.
Dit is alleen verkrijgbaar bij de dierenarts. In deze brokken zit onder andere zeewier wat volgens de DA goed is voor zijn botten en gewrichten.
Sinds hij deze brokken eet is dat inderdaad veel verbeterd.

Kan ik nu ook zeewier toevoegen aan de groeten mix of is dat niet meer nodig omdat de samenstelling van zijn eten nu zo anders is .

Lucienne
Heet deze brok geen mobility support?
Wat er in deze brok zit om de bewegelijkheid van spieren en gewrichten te verbeteren is groenlipmossel en visolie.

Zeewier is prima, maar niet voor de gewrichten. Groenlipmossel, visolie en dingen als glucosamine/chondroitine/msm: kun je prima zelf supplementeren bij de zelf samengestelde voeding.
Door ~Joke~
#940441
Nooit brokken met rauw mengen. Als je de brokken wilt opmaken kun je dit beter in aparte maaltijden geven.
Je kunt dit voer heel gemakkelijk zelf nabootsen door glucosamine met chondriotine, groenlipmosselextract en zalmolie aan het rauwvoer toe te voegen.
Door Lucienne
#940539
Ja Lizzy is inderdaad  Support.

Bedankt voor de tips.

Over rauw mengen met brok lees in verschillende dingen. De een zegt wel mengen de ander niet.
Door Muisje
#940744
Nooit je brokken door het vlees heen mengen,, ik deed het eerst ook maar het is niet goed. Door dat het vlees naar beneden zakt en de brok om hoog heb je een grote kans dat de hond een maagtorsie krijgt en aan gezien de meeste honden dit niet overleven en de jouwne al 12 is zou ik het risico niet nemen. Zelf doe ik de opleiding dierverzorging/ hondentraing en heb dit nagevraagd omdat ik het ook zeker wou weten maar hun advies was NIET DOEN :busted: :thumbdown:
Door Lizzy
#940770
Muisje schreef: Nooit je brokken door het vlees heen mengen,, ik deed het eerst ook maar het is niet goed. Door dat het vlees naar beneden zakt en de brok om hoog heb je een grote kans dat de hond een maagtorsie krijgt en aan gezien de meeste honden dit niet overleven en de jouwne al 12 is zou ik het risico niet nemen. Zelf doe ik de opleiding dierverzorging/ hondentraing en heb dit nagevraagd omdat ik het ook zeker wou weten maar hun advies was NIET DOEN :busted: :thumbdown:
Ik heb hier echt nog noooooit van gehoord, dus daar zou ik dan graag wat meer broninformatie van zien!

Mij lijkt het sterk hoor. Ergo, ik geloof er niks van (kun jij niks aan doen!) en volgens mij is hier nul bewijs voor. Men weet gewoon niet wat de oorzaak is voor een maagtorsie.

En qua mengen brokken met vlees: ik raadde het vroeger af. Nu niet meer, ik zou brokken met vers gerust durven mengen. Dory (202spots) heeft daar een hele interessante mailwisseling over gehad met Mary Strauss. Hier kun je daar alles over lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 841.0.html.

VleesBOT zou ik zelf nooit mengen met brokken.
Door Muisje
#940838
Ieder moet zelf weten wat hij doet, Volgens de dierenwinkel deed ik het zo fout. Alleen met farm food omdat dit geen gebakke brok was ging dit goed en heb dit ook geprobeert. Helaas eet mijn hond het niet anders kreeg hij dat voor zijn kiezen. Maarja een maagtorsie hoeft niet het geval te zijn maar het is mogelijk. Zelf zou ik het nooit doen met gebakke brokken

hier heb je een filmpje wat er gebeurt met gebakke brok.
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/hondenvoer/farmfood-he/geperste-brokken.html
Laatst gewijzigd door Muisje op vr 28 mar 2008, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Muisje
#940846
Naast het gegeven dat een geperste brok ook veel minder gaat "zweven" in de maag, is dit langzame oplossen één van de belangrijkste redenen waarom bij goede, geperste brokken de kans op maagtorsies duidelijk geringer is dan bij geëxpandeerde/geëxtrudeerde brokken.

En als vleeszakt lijkt het mij logisch dat er meer en sneller kans is op een maagtorsie of ik zie het helemaal verkeert maar dan hoor ik het wel..
Door dorinekok
#940925
de maag is niet persee een glasvormig ding maar gewoon een zak die pas zakvormig wordt als er wat in komt. Zie het als een sok waar je je voet in stopt. er is geen sprake van omhoog, of naar beneden drijven of zakken van voedsel. Maar wel van een verder verteren richting de rest van het spijsverterings kanaal.
Het praatje van Framfood is bedoeld om jou als consument te laten geloven dat hun brok beter is dan dat van een andere fabrikant. 
Door evenstar
#940980
Het praatje van Framfood is bedoeld om jou als consument te laten geloven dat hun brok beter is dan dat van een andere fabrikant
Ik weet zo nog zeker 5 merken br** die geperst zijn uit mijn br** periode
Farmfood promoot wel 1 a 2 x in de week vers vlees voornamelijk pens bij hun voer in hun brochure
Door ~Joke~
#941001
Lizzy schreef: Ik heb hier echt nog noooooit van gehoord, dus daar zou ik dan graag wat meer broninformatie van zien!

Mij lijkt het sterk hoor. Ergo, ik geloof er niks van (kun jij niks aan doen!) en volgens mij is hier nul bewijs voor. Men weet gewoon niet wat de oorzaak is voor een maagtorsie.

En qua mengen brokken met vlees: ik raadde het vroeger af. Nu niet meer, ik zou brokken met vers gerust durven mengen. Dory (202spots) heeft daar een hele interessante mailwisseling over gehad met Mary Strauss. Hier kun je daar alles over lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 841.0.html.

VleesBOT zou ik zelf nooit mengen met brokken.
In kvv zit toch vleesbot? En alleen puur vlees aan een brok toevoegen dan verander je toch de verhoudingen? Ik dacht dat de samenstelling van het maagzuur bij een brok-etende hond anders was dan bij een hond die rauw eet. Doordat brok veel koolhydraten bevat. Dat je daarom brok en vlees beter niet kunt mengen omdat je dan spijsverteringsproblemen kunt krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door