Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door evelyn02
#95782
Ik lees steeds dat je geen kale botten mag geven op een nuchtere maag. Daarover heb ik een paar vragen:
* Wat is het probleem hiervan?
* Hoe veel/weinig vlees moet er aan een bot zitten om vleesbot te heten?
* Hoe lang mag er in tijd maximaal zitten een maaltijd en een kaal bot?

Evelyn
Door Yorick
#95786
Hoi evelyne,


Je kan het beste het bottendocument in de bibliotheek eens lezen, daar staat werkelijk alles in wat je hoeft te weten.

Veel leesplezier!
Door evelyn02
#95801
Of ik ben een slechte lezer of ik heb een ander bottendocument gelezen want ik kan de antwoorden niet vinden. Ik lees wel 50% vlees maar als het 40% mag het dan al niet meer op een nuchtere maag en waarom niet? en wat is nuchter? (1,2, 3, of ... uur na de vleesmaaltijd?)

evelyn
Gebruikersavatar
Door Nitus
#95808
evelyn02 schreef: Ik lees steeds dat je geen kale botten mag geven op een nuchtere maag. Daarover heb ik een paar vragen:
* Wat is het probleem hiervan?
* Hoe veel/weinig vlees moet er aan een bot zitten om vleesbot te heten?
* Hoe lang mag er in tijd maximaal zitten een maaltijd en een kaal bot?

Evelyn
Volgens mij heeft het met de hoeveelheid en zuurte van het maagzuur te maken.
Volgens mij gaat het zo: Als je hond (vlees) heeft gegeten gaat de maag maagzuur aanmaken voor de vertering en volgens mij heeft een bot veel zuur maagzuur nodig om verteerd te kunnen worden. Geef je eerst het bot dan is er nog niet genoeg maagzuur aanwezig?
Er hoeft geen vlees aan het bot te zitten, maar geef je een kaal bot dan moet je gewoon vlees erbij geven in de verhouding 50/50. Dus als je bv. 100 gr. bot hebt dan doe je er 100gr. vlees bij.
Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd, want ik ben ook niet helemaal thuis in deze materie, maar dat is dus wat ik uit het bottendocument heb begrepen.
Hopelijk komt een expert het ook nog even uitleggen.
Door Lizzy
#96139
Ik heb al vele malen gemerkt bij honden van andere mensen dat ze kale botten op een nuchtere maag gaven en dit bot absoluut niet goed verteerd werd en er stukken bot in de ontlasting zaten. Dit zou goed te maken kunnen hebben met wat Nitus schrijft. Het zou ook kunnen komen omdat er niets in de maag zit dat harde stukjes bot op kan vangen, in kan pakken en af kan voeren.

En ik heb ook diverse malen meegemaakt dat honden verstopt raakte van teveel kaal bot. Botten constiperen als de pest! Bij teveel bot en te weinig vlees zou het dus kunnen gebeuren dat de hond zijn ontlasting niet kwijt kan en dat er klisma's en dergelijke aan te pas moeten komen...

Wanneer je een vleesbot geeft (waar echt flinke stukken vlees aan zit), dan heb je bovenstaande probleem niet/minder. Hoewel ik echte vleesbotten veelal zelfs nog geef nadat ze eerst een lappie pens hebben gehad. Want een van mijn honden heeft al snel last van constipatie wanneer ze teveel bot en te weinig vlees eet.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#96148
(ik heb het "honden en het eten van botten" document aangepast en de reden erbij gezet. Jij bent dus geen slechte lezer, het stond er gewoon niet in).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 14 mei 2004, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#96162
Bij mijn weten blijft rauw vlees ongeveer 8 uur in de maag van de hond. Ik geef vrij kale botten bij voorkeur direct na een vleesmaaltijd. Voel ik me toch het beste bij en ik merk dat mijn honden de botten dan ook het best verteren.
Door laura
#97351
Bijna iedereen geeft botten na het vlees of orgaan.....
Tosca is gewoon te lui voor botten en komt er na een maaltijd eigenlijk nooit aan.
Nu geven we haar eerst een bot en daarna het vlees en dat gaat eigenlijk super. Nu vraag ik mij af of het 'slecht' is.
Bij Tosca is het dus de keuze of geen botten of botten voor de maaltijd, dus op een nuchtere maag.

Ik bedoel voor de duidelijkheid vrijwel kale botten, iig geen 50/50.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door