Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#909370
Jeetje, schrikken zeg! Je hebt goed gehandeld hoor, hartstikke knap!

Overigens wil ik wel wat over de discussie "wel of geen grote stukken vlees geven" zeggen. Ik zou zeggen: kijk naar je eigen hond. Voor de een zijn grote lappen veilig. Voor de ander hapklare brokken. Maar ik denk niet dat er een 'gouden regel' bestaat.

Maar dan nog kan een ongeluk gebeuren. Ze zitten in een klein hoekje. En honden stikken ook met enige regelmaat in brokjes. Dus als je nou alle ongelukken uit wil sluiten: geef je hond dan babyvoeding. Het nadeel daarvan is weer dat je hond waarschijnlijk vroegtijdig dood gaat aan een slecht gebit (dat tie nooit heeft hoeven te gebruiken). En zo is er altijd wat.

Volgens mij is er maar 1 ding dat je kunt doen: zorg dat je weet wat je moet doen als je hond een ongeluk krijgt. En dat houdt eigenlijk in dat je ook weet wat je moet doen als je hond een hartaanval krijgt. Of tegen een brommer aan loopt, zijn poot breekt, een ernstige wond oploopt. Of dreigt in iets te stikken (dat ook bijv. kan gebeuren met een rubber speeltje. Hier in Z'meer is er een Rottweiler overleden. Die wilde een tennisbal opvangen en die schoot achter in zijn keel). Met andere woorden: zo'n ehbo cursus is zo gek nog niet.
Door Borke
#909384
Wat fijn dat het zo goed is afgelopen en dat je erbij was!
Ik loop altijd heen en weer tussen beide honden om te kijken of het goed gaat als ze eten. Niet omdat ik bang ben, maar meer om op te letten dat het goed gaat.

Frappant dan toch dat het eerste wat de hond erna doet gewoon verder eten is...
Door evelyn02
#909430
Lizzy schreef:
Overigens wil ik wel wat over de discussie "wel of geen grote stukken vlees geven" zeggen. Ik zou zeggen: kijk naar je eigen hond. Voor de een zijn grote lappen veilig. Voor de ander hapklare brokken. Maar ik denk niet dat er een 'gouden regel' bestaat.
Ik denk dat het ook uitmaakt wat voor vlees het is. Voor een te groot stuk pens dat naar binnen gaat ben ik nu minder bang dan voor een stuk hart. Hart is toch wel hard ;), dat komt makkelijker vast te zitten dan een stuk pens.
Door evelyn02
#909434
AstridStraver schreef:
Frappant dan toch dat het eerste wat de hond erna doet gewoon verder eten is...
Hij heeft zelfs het stuk hart (maar dan in kleine stukjes gesneden) opgegeten  ;)
Door StephanieDavySatu
#909576
Dian schreef: ik zelf geef Rakker altijd kleine stukken vlees, juist omdat hij het niet scheurt. Hij werkt een groot stuk in z'n bek naar binnen en slikt dat dan in 1x door. Ik vind grote stukken gewoon eng.
Hier precies hetzelfde, Satu scheurt ook niet. Ik vind grote stukken ook eng en geef dus ook kleine stukken vlees, maar wel zo dat ze er nog goed op moet kauwen en dat gaat prima.
Hoe zit dit eigenlijk met bot, soms moet ik dat ook klein maken, maar soms gaat 't ook goed, hangt ervan af wat voor bot 't is en hoe groot. Hebben jullie dat ook?
Door Laura2004
#909591
StephanieDavySatu schreef: Hier precies hetzelfde, Satu scheurt ook niet. Ik vind grote stukken ook eng en geef dus ook kleine stukken vlees, maar wel zo dat ze er nog goed op moet kauwen en dat gaat prima.
Hoe zit dit eigenlijk met bot, soms moet ik dat ook klein maken, maar soms gaat 't ook goed, hangt ervan af wat voor bot 't is en hoe groot. Hebben jullie dat ook?
Ik maak niets klein, maar ik denk dat mijn honden 4 keer zo groot zijn als die van jou, je moet gewoon kijken wat kan bij jouw mini-hondje. ;)
Door roefus
#909681
O jee, wat een schrik  :o :o :o
En wat goed van je dat je zo geweldig handelde  ;)

Tja, en of je vlees groot of klein moet opdienen?
Ik zou het niet weten.  :-\
Lijkt mij dat 'n hond van een groot stuk vlees ook kleinere stukken afscheurt.
Da's dan maar gokken, hè?
Lijkt me nogal afhankelijk per hond, niet elke hond eet hetzelfde of even gulzig.

Ik snijd het vlees in stukken (voor Roefus groter dan voor Lara).
Maar ja, goh...zonder risico is waarschijnlijk niks.
Door StephanieDavySatu
#910055
Laura2004 schreef: Ik maak niets klein, maar ik denk dat mijn honden 4 keer zo groot zijn als die van jou, je moet gewoon kijken wat kan bij jouw mini-hondje. ;)
Ja inderdaad, ze is echt maar klein, thanks voor je advies. Als ik te grote stukken geef raakt ze wat over enthousiast  :D hihi.
Ik vind het wel een pluim waard als iemand zo goed reageert als de hond stikt, zou allang in paniek zijn geraakt denk ik, pfff.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door