Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Duvel
#93742
Hallo Forummers.

Ik heb deze side van het forum gekregen van de duitse herders.Ik had daar een vraag gesteld over vers vlees en de vitamines.

Nu wil ik deze vraag ook hier stellen. Ik heb vers vlees gekocht in kilo verpakkingen en dat diep bevroren,zoals pens ,runds en runds/kip.
Nu vraag ik mij af hoe het met de vitamines zit in dit vers vlees.
Nu doe ik er wel Na Mara in en dat is een zeewier 1oo%naturel product met de volgende vitamines.

A,B1,B2,B5,B12,C,D en E,Biotin,38 Minarals +Amino zuren.

Mijn vraag is dus doe ik dit nu goed,daar ik over 5 weken een nieuwe pup heb.

Ik ben nu wel al bezig met mijn herder van 4 jaar.

Ik zit wel in de africhting. Wie o wie kan mij antwoord geven.

Groeten Tonnie, ???
Door Janet
#93743
Hoi,

is dit de eerste keer dat je begint met vers voeren? Dan zou ik, naast de producten die je hebt gekocht, als basis een compleet versvoer gebruiken (ik kan niet uit je verhaal halen of je losse componenten hebt gekocht of een complete versie). Zeker voor je pup lijkt me een complete versie verstandiger.

Als je een complete versie hebt, hoef je in principe niets toe te voegen. Ik weet niet of je een "normale" complete versie hebt, maar de goede merken hebben ook een "actief" versie. Misschien dat je hond daar meer aan heeft. Als je nu al een complete versie hebt, maar niet de actief-versie, zou je eventueel de voeding aan kunnen vullen met wat extra spiervlees en dierlijk vet (belangrijke energiebron).

Tijdens het gebruik van de complete voeding kun je jezelf dan inlezen en een beetje 'experimenteren' met het zelf samenstellen van maaltijden.

Succes.
Laatst gewijzigd door Janet op zo 09 mei 2004, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Duvel
#93768
Hallo Janet.

Ja dit is de eerste keer dat ik vers doe. Het is geen compleet zoals rodi op bibi. Het is gewoon pens en kip/runds en runds.Alleen bij de bij de herder gebruik ik nog brokken maar daar wil ik ook vanaf. Jij bedoelt te zeggen dat iik compleet voer er bij moet gebruiken. Maar je kan er toch ook vitamines erbij doen ,of zie ik dat niet goed. Bij het vers vlees gaan ook een handje vlokken mee dat zijn groentes rijst en mais en dan die zeewier ,als er nog meer reacties hier over zijn dan graag.

Groeten Tonnie
Gebruikersavatar
Door chooky
#93773
Het zelf samenstellen van voeding voor honden (en in het bijzonder voor pups) gaat iets verder dan het geven van vlees met toegevoegde vitaminen en mineralen, dit zul je wel merken als je je hier een beetje inleest (kijk vooral eens in de bibliotheek en bij de voorbeeldmenus). Welkom trouwens hier!
Vooral bij de pup luistert het nauw. Je zult goed moeten weten hoe de ideale verhoudingen bot/vlees/orgaanvlees/eventuele toevoegingen als groenten, fruit, supplementen, zuivelproducten, graanvlokken liggen.
vandaar het advies om eerst te beginnen met een compleet versvoer als basis waarbij je dan zelf ook maaltijden samenstelt, terwijl je je verdiept in hoe je dat het beste kunt en wilt doen, volgens welke methode (billinghurst, eliasen, lonsdale,...), met welke soorten voedingsstoffen (afwisseling en variatie is heel belangrijk), etc.
je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met twee dagen in de week zelf knutselen, dan steeds een maaltijd meer, dan bijvoorbeeld de ochtend compleet en de avond zelf. Hoe meer maaltijden je zelf in elkaar zet, hoe beter je je aan de regels moet houden.
je kunt in ieder geval hier terecht met al je vragen.
Heel veel succes en leesplezier,
groetjes, Eva
Door Duvel
#93779
ok zal eens beginnen met hoe jij dat zegt hoe langer ik bezig ben hoe meer je wat te weten komt zal ook eens in de bieb kijken bedank in ieder geval.

GRoetjes tonnie
Door Lizzy
#93907
Hoi Tonnie, welkom op Barfplaats! Ik kan mij trouwens helemaal aansluiten bij Janet en Eva. Ik denk dat je inderdaad beter een complete voeding kunt geven (bijv. AHV, Bandit, Bibi, Carnibest, Duck, Energique, Rodi). De brokken kun je dan onmiddellijk wegkieperen of weggeven (of opmaken). Zo krijgt jouw hond en zometeen pup goede gezonde voeding binnen.

In de tussentijd kun je je een beetje verdiepen in het zelf samenstellen van voeding. Zo'n vleesvoer wat je nu geeft (niet compleet) kan dan een handige/leuke toevoeging zijn hoewel ik er wel bij moet zeggen dat je dan eigenlijk toch exact moet weten wat er in zit. Tenslotte moet je het wel zelf aanvullen (alleen vlees is absoluut niet genoeg) en je moet dan wel met de juiste percentages werken. Als je dan niet weet wat en hoeveel er precies in zo'n vleesvoer zit, dan is dat best lastig.....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door