Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marsieyenna
#903310
Bij Xayenne en Siena is de ontlasting erg hard, en dat terwijl ik volgens mij niet teveel bot geef.
Ook als ze een dag vleesmix 1 van Herby of Kivo kip ( 20% kipkarkas) eten en groente mix erbij is de ontlasting erg hard ( niet wit en korrelig hoor )terwijl ik zou denken dat zo'n mix niet teveel bot bevat.
Ik kan er wel meer spiervlees bij geven ,maar krijgen ze dan geen tekort aan bot ?
Als ze een zalmkop eten is de ontlasting wel gewoon.

Marijke
Door dorinekok
#903314
Misschien kun je een beetje lever erbij geven. Als de ontlasting niet wit is, geef je zeker niet te veel bot. Om de ontlasting wat soepeler te maken kun je dus b.v. wat lever  of pens toevoegen of iets anders dat laxerend werkt.
Door marsieyenna
#903341
Ik geef ook orgaan 15 % erbij.
Is alle orgaan laxerend of speciaal lever en pens ?
Ze krijgen altijd 1 keer per week een grote lap pens als maaltijd.

Marijke
Door hellenbanjerbo
#903379
zalmkop is natuurlijk nogal vet en ook dat werkt laxerend. maar kipkarkas is o.h.a. ook nogal vet (er gaat vaak wat kippenvel doorheen dat ook erg vet is) geef je ze groentenmix? maakt de voeding wat vezeliger en ook dat werkt stimulerend op de darmen.
Gebruikersavatar
Door pike
#903411
marsieyenna schreef: Bij Xayenne en Siena is de ontlasting erg hard, en dat terwijl ik volgens mij niet teveel bot geef.
Ook als ze een dag vleesmix 1 van Herby of Kivo kip ( 20% kipkarkas) eten en groente mix erbij is de ontlasting erg hard ( niet wit en korrelig hoor )terwijl ik zou denken dat zo'n mix niet teveel bot bevat.
Ik kan er wel meer spiervlees bij geven ,maar krijgen ze dan geen tekort aan bot ?
Als ze een zalmkop eten is de ontlasting wel gewoon.

Marijke
Wat bedoel je precies met erg hard, hebben ze moeite met poepen of is het pijnlijk, want dat is natuurlijk niet de bedoeling, of is de ontlasting gewoon stevig?
Alleen als ze er moeite/pijn mee hebben dan zou ik het percentage bot omlaag brengen. En idd spiervlees en/of orgaan en groente erbij geven.
Door Lizzy
#903523
marsieyenna schreef: Bij Xayenne en Siena is de ontlasting erg hard, en dat terwijl ik volgens mij niet teveel bot geef.
Ook als ze een dag vleesmix 1 van Herby of Kivo kip ( 20% kipkarkas) eten en groente mix erbij is de ontlasting erg hard ( niet wit en korrelig hoor )terwijl ik zou denken dat zo'n mix niet teveel bot bevat.
Ik kan er wel meer spiervlees bij geven ,maar krijgen ze dan geen tekort aan bot ?
Als ze een zalmkop eten is de ontlasting wel gewoon.

Marijke
Wat is het totale percentage vleesbot dat je voert?
Door marsieyenna
#903635
Het weekmenu ziet er ongeveer zo uit;
Xayenne is 26 kilo, ik weeg het niet op de grammen af en ga dus geen zalmkop kleiner maken etc. bij Siena hetzelfde

elke dag 100 gram groentemix en 80 gram orgaan
orgaan  : rinderhart,kiporgaan ,eendehart,konijnenorgaan,lamshart,dat wissel ik af.

1 dag in de week vuile pens ( reken ik niet bij orgaan, styaat er los van )
1 dag zalmkop, maar dan ook wel de groente en orgaan

de andere dagen :

fazantkarkas 500 gram
kipkarkas 200 en 200 rundersnippers
eendkarkas 200 gram en200 hertsnippers
400 gram konijnenachterpoten
200 gram haaskarkas en 200 spiervleessnippersvan haas
350 gram geiteribben bevleesd
350 gram lamsribben bevleesd
500 gram kivo 
500 gram herbymix 1 of wildmix ( dan alleen groente erbij en geen orgaan )

de extras zijn elke week 2 of 3 keer een eitje, huttenkase, havervlokken, notenmix zonnebloempitten en olijfolie etc.

groetjes, Marijke
Door Lizzy
#903755
marsieyenna schreef: Het weekmenu ziet er ongeveer zo uit;
Xayenne is 26 kilo, ik weeg het niet op de grammen af en ga dus geen zalmkop kleiner maken etc. bij Siena hetzelfde

elke dag 100 gram groentemix en 80 gram orgaan
orgaan  : rinderhart,kiporgaan ,eendehart,konijnenorgaan,lamshart,dat wissel ik af.

1 dag in de week vuile pens ( reken ik niet bij orgaan, styaat er los van )
1 dag zalmkop, maar dan ook wel de groente en orgaan

de andere dagen :

fazantkarkas 500 gram
kipkarkas 200 en 200 rundersnippers
eendkarkas 200 gram en200 hertsnippers
400 gram konijnenachterpoten
200 gram haaskarkas en 200 spiervleessnippersvan haas
350 gram geiteribben bevleesd
350 gram lamsribben bevleesd
500 gram kivo 
500 gram herbymix 1 of wildmix ( dan alleen groente erbij en geen orgaan )

de extras zijn elke week 2 of 3 keer een eitje, huttenkase, havervlokken, notenmix zonnebloempitten en olijfolie etc.

groetjes, Marijke

Dat is lastig he, om percentages te berekenen? Zeker als je ook 2 dagen per week mixen voert.....

Pens is orgaanvlees dus dat heb ik als dusdanig berekend. Zalmkop is vleesbot vanwege het hoge gehalte aan skelet in de kop. Ik heb van de mixen maar 50% vlees en 50% orgaan genomen, maar dat is dus een beetje een gok.

Kom ik op:

45% vleesbot
18% spiervlees
25% orgaanvlees
12% groente

Op zich lijkt me dat prima. Ik denk dat je best nog iets minder vleesbot kunt geven, maar verder denk ik dat je het vooral moet zoeken in je combinatie's. Waarschijnlijk geef je op bepaalde dagen teveel vleesbot en te weinig vlees/orgaanvlees.

Zonnebloempitten bevatten veel omega 6 vetzuren. Die zou ik zeker weg laten. Olijfolie dient ook geen nut, dat zou ik ook weg laten.
Door marsieyenna
#903904
Bedankt Lizzy voor het meedenken,
Ik kwam er niet helemaal uit., zeker die percentages uitrekenen, wat is nu precies wat ?
Maar ik denk ook gezien de ontlasting ,dat ik sommige dagen teveel vleesbot in verhouding geef.
Ook bij de vleesmixen kan ik dan beter op gevoel wat extra spiervlees erbij gaan geven.
Zeker als Xayenne straks drachtig blijkt moet  de verhouding spiervlees meer worden.
Xayenne gaf ik eerst geen mixen , maar ben dat gaan doen om straks als ze meer moet hebben, het wat gemakkelijker te maken.
Misschien is dat eigenlijk niet echt gemakkelijker, kan ik beter alleen barf blijven doen.
Bij de mixen moet ik nu tenslotte ook toevoegingen doen.

Marijke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door