Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#903520
Bij de gratie van eerst de procenten van je menu uitrekenen, kun je dus op een later tijdstip heel goed "gokken" hoeveel je van wat voert. Maar ik ben er zondermeer van overtuigt dat als je in het begin niet juist je menu berekend, je niet leert "gokken" en het persee niet goed hoeft te gaan, ook niet met gezond verstand. Ik weeg ook niks. Maar ik merk wel dat ik doordat ik al zoveel jaar barf, ik buitengewoon goed kan "gokken". Ik bereken nu ook niks meer maar als ik alles een week opschrijf en dit aan het eind van de week bereken, dan zal ik misschien de ene week op 40% en de andere week op 55% vleesbot uitkomen, maar ik blijf wel binnen zulke marges. Waarom? Omdat ik zo goed heb leren kijken, rekenen en dus "gokken".
Ik weet niet wat ik aan procenten voer.....

Ze krijgen elke dag spiervlees en vleesbot, 2x per week hart of lever, 1x pens. In de toekomst weer af en toe groente.


Zie boven. Ik heb het flauwe vermoeden dat als je 2 weken lang opschrijft wat je hebt gevoerd, je behoorlijk dicht in de buurt komt van de percentages die je ooit heb gedacht te willen voeren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 27 jan 2008, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Drijver
#903669
Daar ben ik ook van overtuigd Lizzy.
Ik heb in het begin de procenten met hangen en wurgen uitgerekend en ooit naar jou opgestuurt. Gelukkig was het toen okee.
Aan de hand daarvan heb ik me nog een tijdlang suf gerekend om dat zo goed mogelijk zo te houden. Maar rekenen is niet mijn ding. Voor boekhouden en rekenen had ik vroeger op school al een 4 ;D ;D
Gokken is meer mijn ding, maar dan wel met de wetenschap dat ik het toen ik begon goed deed.
Om het gemakkelijk neer te zetten heb ik bijvoorbeeld het recreatiebot op de pensdag weggelaten. Dat had ik dus niet moeten doen, maar ik zag door de bomen het bos niet meer en ik dacht jullie dan ook niet. Bij een dag zonder bot krijgen ze toch wel "iets" van bot. Hetzij een konijnenpoot of een kippenpoot (de echte loopvoet dan), of heel luguber; de kop van een kip. (En hoe je dat dat weer moet berekenen?) Eigenlijk voer ik dan als bot gewoon het afval bij van wat ik over heb om mooie menu's in elkaar te draaien. Er wordt hier niks weggegooid. Uiteindelijk heb ik dan wel een goed gevoel over het bot, vlees, orgaan verhouding.
En gelukkig maak ik de menu's voor 4 weken en die zijn allemaal verschillend.
Maar aangezien ik 5 honden heb van 5, 10, 17, 21 en 23 kilo, voer ik die dus nu op het oog. En gelukkig: ze gaan beter dan ooit!  :)
Niettemin ben ik blij dat jullie je er even over wilden buigen. Ben ik weer even met de neus op de feiten gedrukt.
Door Drijver
#903687
[quote="pike"]
Ik reken pens dus bij orgaan, maar als je het als volledig maal ziet:
Stel je geeft dat een van die zeven dagen als maal, dan kan je het zelfde sommetje maken maar laat je die pensdag weg, dus in jouw schema heb je dan nog 6 dagen van 100%,  dus moet je die 600 op 100 stellen. Snapje-um?
Maar je rekent wel moeilijjk op deze manier hoor, makkelijker is het gewoon te kijken naar hoeveel de hond per week moet eten en dan daarvan uit gaan!
[/quote]

Ja, ik snap em (denk ik)  :-[
Ik ga weer de rekenmachine en de rekenhulpen tevoorschijn toveren. Even weer de puntjes op de i zetten.
Rekenen is idd mijn gebrek, lees mijn onderschrift maar :D :D
Gebruikersavatar
Door pike
#903882
[quote="Drijver"]
Ja, ik snap em (denk ik)  :-[
Ik ga weer de rekenmachine en de rekenhulpen tevoorschijn toveren. Even weer de puntjes op de i zetten.
Rekenen is idd mijn gebrek, lees mijn onderschrift maar :D :D
[/quote]
;D mijn gebrek is dat ik alles in de puntjes uit wil rekenen  ::)
Gebruikersavatar
Door Arkay
#903934
Ik reken 2 % tot max 2,5 % van het volwassen gezond gewicht dat is in ons geval ongeveer 80 kilo.

Dus ik reken uit wat hij per dag maximaal mag en dan maal het aantal dagen dat ik zelf samen stel. Dus 80 kg = min 2 % 1,6 kg - max 2,5 % 2,0 kg.
Van dat totaal gewicht reken ik uit hoeveel hij zou moeten hebben van orgaan bot en spiervlees.

3 dagen compleet (pens en vis)
4 dagen samen stellen (min 6,4 kg max 8 kg per week)
15 % orgaan min 960 gr - max 1200 gr
15 % bot min 960 gr - max 1200 gr
60 % spier min 4480 gr - max 5600 gr

Verder moet hij per week 250 gr lever hebben, dat reken ik buiten het orgaan pakket om maar trek het wel van het totaal orgaan af.
Schaapstukjes reken ik als spier want dat bot laat hij meestal liggen.
Geitenribben reken ik 50/50 spier/bot.
Kip reken ik 75/25 spier/bot.

Ma Schapenstukjes 1kg Kippenekken 0,5 kg
Di Geitenrib 1 kg Orgaanpakket 0,8 kg
Wo Lamspens 1,5 kg
Do Vis / Vasten met kefir en ei
Vr Kippoten 1 kg Kalfskopvlees 0,8 kg
Za Lamspens 1,5 kg Lever 0,25 kg
Zo Paardenvlees 1 kg Geitenrib 1 kg

Volgens mijn berekening heb ik dan
orgaan 1050 ggram
bot 1375 gr
spier 4925 gr

En dan blijf ik binnen die percentages.
Het is even puzzelen maar ik doe het eens in de zoveel weken. Als ik weer vlees gehaald heb verdeel ik het in tassen, waar voor een week in zit wat hij zou moeten hebben en ik wijk wel af van mijn menu omdat ik niet altijd voer volgens het schema. Maar ik weet dan wel zeker dat hij elke week hetzelfde binnen heeft.

Veel plezier met puzzelen.
Door jon
#904359
Ik reken niet alles vooraf uit, maar pas achteraf. Voorheen deed ik dat telkens na 11 dagen (over die dagen maar ook het totaal) Nu wil ik het per maand gaan doen. Meestal zit ik rond de 40% bot, 30 procent vlees, 10 orgaan en 15 groente + nog wat diversen als een eitje enzo. Als iets op is, bijvoorbeeld het orgaan dan zit er soms wel een periode tussen dat het orgaan minder is en het spiervlees opeens op 40% zit maar dat corrigeert zich altijd wel en dan kom ik per saldo toch weer op de "goede" percentages uit.
Door roefus
#904615
[quote="jon"]
Ik reken niet alles vooraf uit, maar pas achteraf. Voorheen deed ik dat telkens na 11 dagen (over die dagen maar ook het totaal) Nu wil ik het per maand gaan doen. Meestal zit ik rond de 40% bot, 30 procent vlees, 10 orgaan en 15 groente + nog wat diversen als een eitje enzo. Als iets op is, bijvoorbeeld het orgaan dan zit er soms wel een periode tussen dat het orgaan minder is en het spiervlees opeens op 40% zit maar dat corrigeert zich altijd wel en dan kom ik per saldo toch weer op de "goede" percentages uit.
[/quote]

Na, als je in je hoofd hebt 'zoveel orgaan + pens' per week.
En je voert bijvoorbeeld 40 of 50% vleesbot (net waar je voor kiest) en voor de rest spiervlees (vis)....dan zou ík niet weten wat er verder nog aan geleerdheid bij moet komen.
Als je groente wil toevoegen en daar 'n bepaald percentage aan zou willen toekennen, dan is dat ook nog makkelijk tenslotte.
Zeker voor diegenen die vooraf hun groentenmixjes vaststellen (dat is dan al afgewogen).
En ikzelf weet dat mijn volle opgehoopte lepel (ietwat gekookte) groente ongeveer zóveel gram is. Makkelijk zat.
#904726
Bono:
ongeveer: 50% vleesbot
''       ''     : 15% orgaanvlees
''       ''     : 20% spiervlees
''       ''     : 15% groente en diversen (eitje enz.)

Sem:
ongeveer: 40% vleesbot
''       ''     : 15% orgaanvlees
''       ''     : 30% spiervlees
''       ''     : 15% groente ed

Ik reken niet meer uit; dit is wat ik in het begin uitgerekend heb en dit hou ik ongeveer aan; het gaat perfect met ze.
Door Lizzy
#905130
[quote="marga1953"]
Ik vind dat er over het algemeen weinig spiervlees wordt gegeven of zijn de vlees/botten zo goed bevleesd?

[/quote]

En wat vind jij weinig?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#905142
[quote="marga1953"]
Ik lees over 11.5 en dan weer 17 en 20 %

ik vind dat weinig .


[/quote]

Dat valt wel mee als je in ogenschouw neemt dat men het wellicht over ECHT spiervlees heeft en niet over pens.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#905162
[quote="Lizzy"]
Want?
[/quote]

Ik moet zeggen het lijkt mij zo weinig,als ik dan maar zie wat ze aan spiervlees mogen is dat maar een klein lapje.
Ik denk dan meer aan wat er op een beest zou zitten,qua vlees dan lijkt mij de verhouding van bv, 11 % zo weinig?

Ik dacht altijd dat ik te veel vlees/bot gaf.

Ik ga wel weer eens een menu hier neerzetten.
Af en toe twijfel ik te veel denk ik :)

De honden zijn gezond ,eten altijd hun bordje leeg,zijn nooit ziek,
wat zeur ik eigenlijk :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door