Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#898189
Hoi,

Gisteren en eergisteren weer 2x een half kipkarkas (eigenlijk gewoon een halve kip). Met veel vlees, alleen de filets en de poten eraf gehaald. Goed de vleugels ingeknipt en het karkas ook nog eens platgeslagen. Maar nu vind ik toch nog botjes in de ontlasting.

Ga ik nu te snel om al karkassen te geven, (kippennekken gaan goed) of komt het doordat ie nauwelijks kauwt. Hij werkt zo'n half karkas on-ge-loof-e-lijk snel weg, echt in 1 stuk.

Groetjes Juul
Door Laura2004
#898207
Het kan zijn dat hij het gewoon nog niet goed kan verteren, bij mijn hond heeft het een tijd lang geduurd voor ze ribben kon verteren, misschien kan je nog een tijdje kippennekken en kippenvleugels geven en dan pas aan karkas. Ik persoonlijk heb nog nooit iets platgeslagen voor mijn honden, want ik vind dat niet de bedoeling van barf en ik denk dat het juist goed is als ze zelf de botten kraken.

Succes!
Door Laura2004
#898211
Misschien kan je je hond leren om te kauwen, dus door de karkas vast te houden. Ik heb nog nooit karkas gegeven, dus ik weet ook niet precies hoe groot het is en of mijn honden het snel naar binnen zouden werken of niet.

Wel moet ik zeggen dat sommige honden juist gaan schrokken als je het vlees beethoudt, dus daar moet je wel op letten.
Door Chubby
#898763
Ik hou hier het karkas gewoon beet voor de beginnende hond, zodat ze er stukken kan "afkraken". Op die manier wordt het prima verteerd!
Gebruikersavatar
Door *Monique
#898769
mijn honden staan nu 1 1/2 jaar op volledig rauw, en bij hun vind ik af en toe ook wel eens stukjes bot in de ontlasting.
Voor Bantu (nu 7 maanden) heb ik in het begin wel alles platgeslagen, maar heb dit bij de oudere honden nooit gedaan. Heb ook nooit iets vast gehouden omdat ze anders giga gaan schrokken (vooral Didge)
Door Juul
#899087
Ja, daar ben ik dus ook bang voor. Als ik dichterbij de bak kom, gaat het eten van kvv ook ineens in een hogere versnelling. Maar aan de andere kant, heel veel sneller als ie nu doet, kan het volgens mij niet. Ik ga volgende keer wel proberen om het vast te houden. Maar voorlopig nog maar even nekjes.

Dus jullie vinden ook wel eens botjes? Hoe groot zijn die dan? Deze waren ong. 1.5 cm. Ik vind het best wel eng, moet ik zeggen.

Groetjes Juul
Door Lizzy
#899091
Oh nou, daar zou ik zelf niet warm of koud van worden, van stukjes bot van deze grootte. Heel af en toe vind ik bij Pinkel ook nog wel eens een stukje bot. Dan heeft ze voglens mij d'r dag niet ofzo of was het bot nEt iets te hard. Ik maak me er niet druk om. Volgens mij kun je prima deze kipkarkassen blijven voeren. Geef er desnoods voorlopig even een paar stukjes pens bij (lekker bot inpakker en bovendien veel goede bacterieen die helpen bij de vertering).
Gebruikersavatar
Door *Monique
#899099
wat ik mijn honden wel heb geleerd, is dat ze eten (botten die ik niet vertrouw of zo) ruilen voor iets anders. Dus als ik iets niet vertrouw, laat ik ze wat anders zien, en ruil ik het om
Door Lil
#899104
Als het je geruststelt: was laatst een documentaire over wolven op de duitse televisie. Daar waren ze ontlasting van wolven aan het analyseren en daar zaten echt wel stukje bot in hoor. Hebben ze geen last van en kan geen kwaad. Ook in de natuur gebeurd het dus nog.
Ook ik vind af en toe wel eens stukjes bot in de ontlasting, maar dit stoort niet. De hond heeft er geen last van, sterker nog; dan zijn de anaalklieren ook weer eens goed leeg.
Door Juul
#899485
Hoi,
dat stelt me wel weer enigzins gerust. Ik werd een beetje bang, omdat ie ook minder(en later) ontlasting heeft op wat ik zelf samenstel als op de cb. En dan denk ik al meteen aan verstopping ofzo. Maar botjes van deze grootte zijn dus niet zo erg.

De pens moet lappen zijn, denk ik, en voor het kipkarkas geven?

groetjes Juul
Door Lizzy
#899519
jalukrifa schreef: Hoi,
dat stelt me wel weer enigzins gerust. Ik werd een beetje bang, omdat ie ook minder(en later) ontlasting heeft op wat ik zelf samenstel als op de cb. En dan denk ik al meteen aan verstopping ofzo. Maar botjes van deze grootte zijn dus niet zo erg.

De pens moet lappen zijn, denk ik, en voor het kipkarkas geven?

groetjes Juul
Ik zou een paar in stukjes gesneden pens geven. Je hoeft dit niet te blijven doen hoor, pens erbij te blijven geven. Maar het kan in het begin wel even helpen bij het botverteren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door