Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door maddoc
#880895
ik denk dat je het gewoon zou kunnen proberen met bakpapier.  in de hete lucht oven gaat dat bij mij nl juist
heel goed met de Carnibest, op 2 roosters boven elkaar (en op andere manieren niet).  ik hoop ook wel dat het wel kan want ik sta op het punt om er een aan te schaffen en zou dan als eerste vnl mijn Carnibest Eend 'pannenkoeken' er in willen drogen (en dat kan niet zonder bakpapier op de roosters).
Zou iemand al ervaring hebben met droogapparaten en bakpapier  dan hoor  ik het graag,

Anne
Door Nynke
#880898
Het lijkt mij niet goed om bakpapier te gebruiken, tenzij je het bakpapier in allemaal repen knipt. Anders kan de warme lucht er toch niet door heen komen ??
Door roefus
#880899
maddoc schreef: ik denk dat je het gewoon zou kunnen proberen met bakpapier.  in de hete lucht oven gaat dat bij mij nl juist
heel goed met de Carnibest, op 2 roosters boven elkaar (en op andere manieren niet).  ik hoop ook wel dat het wel kan want ik sta op het punt om er een aan te schaffen en zou dan als eerste vnl mijn Carnibest Eend 'pannenkoeken' er in willen drogen (en dat kan niet zonder bakpapier op de roosters).
Zou iemand al ervaring hebben met droogapparaten en bakpapier  dan hoor  ik het graag,

Anne
nou, ik droog of bak (zoals je het noemen wilt) ook in mijn oven op hete-lucht stand.
Oké, da's niet helemaal drogen, ik schakel de temperatuur dan wat hoger, want ik wil dan 'vlug klaar resultaat'.
Dan gebruik ik inderdaad bakpapier...de lucht stroomt er nog aardig langs.  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#880904
Ik weet niet zo goed hoe een heteluchtoven precies werkt. Maar in de droogmachine gaat de lucht van beneden naar boven door de roosters. Als je nu  bakpapier op het rooster legt kan de lucht dus alleen maar aan de buitenrand erlangs en gaat dan verder naar boven, dus gaat niet langs je vlees. Volgens mij kan dat nooit goed werken  :-\
Door Nynke
#880938
in de droogmachine gaat de lucht van beneden naar boven door de roosters. Als je nu  bakpapier op het rooster legt kan de lucht dus alleen maar aan de buitenrand erlangs en gaat dan verder naar boven, dus gaat niet langs je vlees. Volgens mij kan dat nooit goed werken 
Dat bedoelde ik :-[  Bedankt voor het uitleggen  :D :D
Door maddoc
#880964
hmmm, zal hier nog eens wat over nadenken en nog maar niet gelijk vanavond eentje gaan bestellen. dat zou dan ook betekenen dat je de roosters niet echt helemaal vol kunt leggen.
het bakpapier zou ik natuurlijk wel kunnen perforeren, maar dan ligt er alsnog wel een hele plak op het rooster.
sowieso gebruik ik het bakpapier ook nu alleen maar totdat  het meeste vet is opgenomen en het zo droog is dat je het in z'n geheel van het bakpapier af kunt pakken en dan gaat het verder zonder op het rooster.
Door roefus
#880965
pike schreef: Ik weet niet zo goed hoe een heteluchtoven precies werkt. Maar in de droogmachine gaat de lucht van beneden naar boven door de roosters. Als je nu  bakpapier op het rooster legt kan de lucht dus alleen maar aan de buitenrand erlangs en gaat dan verder naar boven, dus gaat niet langs je vlees. Volgens mij kan dat nooit goed werken  :-\
Ja, klopt waarschijnlijk wel.
bij een hete-lucht oven werkt een circulatie-systeem.
De droger is wat primitiever, dus zal wel niet goed gaan met bakpapier.
Door tieneke
#881031
maddoc schreef: ik denk dat je het gewoon zou kunnen proberen met bakpapier.  in de hete lucht oven gaat dat bij mij nl juist
heel goed met de Carnibest, op 2 roosters boven elkaar (en op andere manieren niet).  ik hoop ook wel dat het wel kan want ik sta op het punt om er een aan te schaffen en zou dan als eerste vnl mijn Carnibest Eend 'pannenkoeken' er in willen drogen (en dat kan niet zonder bakpapier op de roosters).
Zou iemand al ervaring hebben met droogapparaten en bakpapier  dan hoor  ik het graag,

Anne
Ik denk het niet  ;)
Zonde van het vlees plus waarschijnlijk dubbele droogtijd.
Laatst gewijzigd door tieneke op zo 16 dec 2007, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maddoc
#881039
tja blijkbaar is de werking ve droogapparaat, manier v luchtcirculatie, anders dan vd hete lucht oven. da's wel balen dan, zag het al helemaal zitten.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#881054
maddoc schreef: tja blijkbaar is de werking ve droogapparaat, manier v luchtcirculatie, anders dan vd hete lucht oven. da's wel balen dan, zag het al helemaal zitten.
droog je de carnibest toch in de oven en de rest van het vlees in de machine. ik kan je het echt aanraden, vindt het een super ding.
ellen
Door maddoc
#881112
ja maar ging er net om dat ik van dat gedoe met de oven af wou. eindresultaat is prima, maar erg tijdrovend.  oven is nl combi magnetron, met tijdklok tot maar 99min! temperatuur niet traploos in te stellen, dus van te laag naar te hoog. (bij te laag duurt het 17 uur of langer, niet te doen). magnetron staat op plank op ooghoogte,  bij hogere temp gaat het sneller maar dan komt er ook in een keer 
veel vet en vocht vrij dat je af moet gieten en dat kun je dan niet zonder dat alles onder zit eruithalen (incl de honden die er al onder staan te wachten). daarna geregeld draaien en deppen om het sneller te laten gaan, bakpapier weer verwijderen. en dus steeds magnetron opnieuw aanzetten.  laatste keer ook gewoon op rooster op bakpapier op de kachel gedaan, maar ook dan moet je er steeds mee bezig en oppassen dat de beesten het niet opeten.  dus vandaar de interesse in zo'n apparaat.  want het is wel een heel gedoe maar na die tijd hoef ik er verder niks meer mee te doen voor gebruik als beloning. ik scheur er gewoon een stuk(je) van af om mee te nemen en voor belonen 'scheur' ik daar dan weer een klein stukje vanaf, dat werkt super.
Toen ik hier zo mee begon had ik ook geen andere keus als ik wou kunnen belonen, het moest en kon niet anders dan de Carnibest Eend zijn.
nou las ik net bij een vd aanbieders dat er een inzet bijzit speciaal bedoeld voor het drogen van fruitmoes, dat kan dan dus wel?! want wat is dan het verschil?
dan zou ik kunnen proberen of het wel wil als ik de carnibest daar op leg..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#881290
tieneke schreef: Ik denk het niet  ;)
Zonde van het vlees plus waarschijnlijk dubbele droogtijd.
Maar ik heb die Rommelbacher (klinkt als) en die heeft dichte manden, dus in die zou men wel bakpapier kunnen gebruiken...toch?
Gebruikersavatar
Door pike
#881301
Angelique schreef: Maar ik heb die Rommelbacher (klinkt als) en die heeft dichte manden, dus in die zou men wel bakpapier kunnen gebruiken...toch?
Stomme vraag waarschijnlijk maar hoe komt de warme lucht er dan in/uit  ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#881317
pike schreef: Stomme vraag waarschijnlijk maar hoe komt de warme lucht er dan in/uit  ???
Die wordt er van bovenaf doorheen getoetert.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door