Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#90713
Lizzy schreef: Hoi Anna, ik neem aan dat je met versvlees ook kant-en-klaar versvlees bedoelt?

Of stel je nu helemaal zelf samen? Zo ja, geef je al dingen als kipkarkas, parelhoenkarkas, eendkarkas, konijnkarkas? Of welke andere dingen geef je waar wel bot in zit?
De meeste dagen stel ik dus zelf samen, met af en toe wat kant-en-klaarvlees erbij. Nee, ik geef geen karkassen. Om de dag krijgen ze een kippenpoot (zo een met al het vlees er nog aan) of een kippenvleugel.
Ik denk dat er een aantal dingen aan de hand zijn: ja, een hond die van een dieet van 70% koolhydraten naar bijna 0% koolhydraten gaat: die heeft moeite. Die moet wennen. Die heeft honger. Want, koolhydraten geven een heel vol gevoel. Dat is dus logisch. Kwestie van wennen en niet aan toe geven. Jammer voor ze. Je kunt wel eventueel de hoeveelheid gepureerde groentes iets verhogen. Desnoods ga je tijdelijk wat zetmeelhoudende groentes geven zoals pompoen, bataat, etc. (ik gaf deze licht gekookt en daarna geprakt).
Okay, gister hadden ze idd licht gekookte pompoen gehad. Avocado geef ik ook geregeld.
Tja, en met gedroogde dingen heb ik geen ervaring. Ik wil er ook geen ervaring mee hebben want ik ga voor "the real thing". Ik geef mijn honden liever een halve parelhoen of halve kip. Of lamsrib.
Ja, da's wel waar maar tot ik m'n weg weet te vinden in slagerijenland is het voor mij wel een uitkomst. Als ze erg onvoldaan lijken na een maaltijd kan ik op deze manier makkelijk een gezonde snack toe geven. Net hebben ze de lamsvleesstengels met smaak verorberd. Nu lijken ze tevreden. En dat geef ik dan toch wel weer liever dan koolhydraatrijk voedsel als extraatje.
Ja en dan moet ik daarnaast ook wel even kwijt dat mijn honden ook het liefst iedere dag botten eten. Nu krijgen ze hier iedere dag wel iets van karkas, maar het liefst aten ze iedere avond ook nog eens een flink bot. En daar geef ik niet aan toe. Maar ik zit wel op ongeveer 40% tot 50% rauwe vleesbotten en ik denk dat je anders eens moet bekijken op welk percentage jij uit komt (als je tenminste zelf samenstelt). En als je te laag zit, dan moet je dit percentage toch gaan verhogen.
ik heb dus het gevoel dat de schoen hem daar wringt bij mij. Ik kom zeker niet op 40-50%, vooral niet omdat ze zo giga veel vlees eten. :-[ ga deze week toch maar uitvogelen hoe ik dit nu ga oplossen.
#90715
hoi anna,
ik weet dat je het liefst biovlees wilt hebben, maar is het dan misschien toch niet een idee om naar ene islamitische slager te gaan, en daar kalfs/ lams/ geitenribben enzo te halen.
dan heb je iig eetbare zachte botten en kan je tot die tijd opzoek naar een biologische slager waar je wel zachte botten kan krijgen ;)
maar heeft je biologische slager geen kalfs en lamsspareribs dan trouwens ??? die zijn eetbaar en niet knoerthard.
hoi wendy, ik heb al geinformeerd bij de ekoslager maar die zou alleen lamsrib kunnen leveren maar deed daar zo heftig over dat het zo splintert, etc. dat ik een beetje huiverig ervoor ben. Verder hebben ze alleen harde botten en ze zijn niet erg flexibel. Ik geef nu al aardig wat kip maar ga deze week maar eens bij de scharrelslager informeren. Ook was hier op het forum iemand die bio-kipkarkassen leverde, hoewel ik meen dat dat gemalen was dus daar heb ik ook niet veel aan.

Tja, als het echt niet anders kan ga ik wel naar een gewone of islamitische slager. Want mijn hondjes mogen hier natuurlijk niet de dupe van worden.

In elk geval iedereen bedankt voor de reacties, ik ben toch weer een stukje verder gekomen :D
Door qyan
#90723
Anna Penta schreef:

hoi wendy, ik heb al geinformeerd bij de ekoslager maar die zou alleen lamsrib kunnen leveren maar deed daar zo heftig over dat het zo splintert, etc. dat ik een beetje huiverig ervoor ben. Verder hebben ze alleen harde botten en ze zijn niet erg flexibel. Ik geef nu al aardig wat kip maar ga deze week maar eens bij de scharrelslager informeren. Ook was hier op het forum iemand die bio-kipkarkassen leverde, hoewel ik meen dat dat gemalen was dus daar heb ik ook niet veel aan.

Tja, als het echt niet anders kan ga ik wel naar een gewone of islamitische slager. Want mijn hondjes mogen hier natuurlijk niet de dupe van worden.

In elk geval iedereen bedankt voor de reacties, ik ben toch weer een stukje verder gekomen :D
hoi anna,
lamsribben kun je prima geven hoor.
qyan reagageerd er ook super op.
heb nog geen stukjes bot in de ontlasting terug gevonden ;)
als qyan er met zijn zwakke gestel al tegen kan, dan kunnen jou honden er ook tegen hoor :D
hij krijgt de eerste 1,5 a 2 uur gewoon geen water en daarvoor ook niet.
lamsspareribs is meer vlees als bot, maar wel een lekker toetje want hij moet toch knagen.
al heb ik met qyan liever grote lamsribben ipv spareribs, want hij kan ze heel inslikken.
kauwt 3x en weg ;D
maar dat kauwen gaat steeds beter, hou het nu gewoon maar ff vast.
een slager beweert al snel dat iets splintert, en het gekke is dat ze dat altijd bij zachte botten zeggen en niet bij die knoertharde botten waar honden hun tanden op slopen.
dus echt, die lamsribben kun je prima geven ;)
en kalfsspareribs moet ie ook verkopen, want is immers gewoon menseneten, dus die kun je ook gewoon geven.
bij de islamiet kun je eventueel geitenribben halen, is qyan ook gek op.
het bot in de geiten-nekken is iets harder als de ribben, maar voor qyan zijn kaken blijkbaar ook niet zo'n probleem, want hij krijgt er toch nog wel makkelijk iets af.
dus laat je niet zo afschrikken door je slager hoor, luister maar beter naar de mensen hier, die weten immers meer van barfen met honden dan je slager ;D
Laatst gewijzigd door qyan op ma 03 mei 2004, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#90727
Ik denk dat naast het gewenningsproces van koolhydraat naar vet niet veel klopt van je menu Anna.

Het is inderdaad een goed idee om je menu eens op te schrijven zodat dit gecorrigeerd kan worden.

Kom regelamatig dingen tegen waarvan ik denk wat moet een hond er mee maar de belangrijkste zaken zoals spiervlees en vooral vet ontbreken volgens mij op je menu of in ieder geval bij lange na niet genoeg.

Mijn zwaarste hond is 32 kilo en eet OOK 500 gram per dag en komt geen gram aan en valt geen gram af.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op ma 03 mei 2004, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#90812
Lizzy schreef: Op hoeveel RMB's (vleesbotten) kom je dan? Wat geef je dan nu voor calciumbronnen?

Ik heb het even berekend en kom op 25-30% vleesbotten. Calciumbronnen: gemalen eierschaal en gemalen sesamzaad. (en hele vis)
Laatst gewijzigd door Anna Penta op ma 03 mei 2004, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#90814
Kom regelamatig dingen tegen waarvan ik denk wat moet een hond er mee maar de belangrijkste zaken zoals spiervlees en vooral vet ontbreken volgens mij op je menu of in ieder geval bij lange na niet genoeg.
ja, ik heb wat dingen gegeven (zoals dat vegetarisch menu) dat maar een eenmalig experiment was en dat me niet beviel. Spiervlees krijgen ze 3 tot 4 keer per week en dan in een lap van 125-150 gram. Dat lijkt me toch wel voldoende. Tja, vetten moeten ze uit het vlees en uit vette vis halen lijkt me, en ook vis krijgen ze tweemaal per week (sardine en makreel). O Lizzy, ook dat is een bron van calcium, hele vis.
Mijn zwaarste hond is 32 kilo en eet OOK 500 gram per dag en komt geen gram aan en valt geen gram af.
Tja, daarom stond het me ook zo tegen om meer eten te geven omdat ik hier overal lees dat veel zwaardere honden ongeveer dezelfde hoeveelheid krijgen. Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn hondjes nooit dik zijn geweest en altijd hebben gegeten als een bootwerker. Ze bewegen ook wel veel en verder denk ik dat ze geen aanleg hebben om dik te worden. Dus dat is wellicht geen goede graadmeter. Ik heb met brokken ook heel wat geëxperimenteerd voordat ik brokken had gevonden waar Bambi niet meer zo vreselijk ingevallen van bleef hoeveel ze ook at.

Het is voor mijn hondjes gewoon zaak denk ik om toch niet meer dan ca. 300 gram per dag te geven maar dan wel zo hoogwaardig spul zodat ze daar gewoon genoeg aan hebben en goed op gewicht blijven.
#90815
hoi anna,
lamsribben kun je prima geven hoor.
qyan reagageerd er ook super op.
heb nog geen stukjes bot in de ontlasting terug gevonden ;)
als qyan er met zijn zwakke gestel al tegen kan, dan kunnen jou honden er ook tegen hoor :D
hij krijgt de eerste 1,5 a 2 uur gewoon geen water en daarvoor ook niet.
lamsspareribs is meer vlees als bot, maar wel een lekker toetje want hij moet toch knagen.
al heb ik met qyan liever grote lamsribben ipv spareribs, want hij kan ze heel inslikken.
kauwt 3x en weg ;D
maar dat kauwen gaat steeds beter, hou het nu gewoon maar ff vast.
een slager beweert al snel dat iets splintert, en het gekke is dat ze dat altijd bij zachte botten zeggen en niet bij die knoertharde botten waar honden hun tanden op slopen.
dus echt, die lamsribben kun je prima geven ;)
en kalfsspareribs moet ie ook verkopen, want is immers gewoon menseneten, dus die kun je ook gewoon geven.
bij de islamiet kun je eventueel geitenribben halen, is qyan ook gek op.
het bot in de geiten-nekken is iets harder als de ribben, maar voor qyan zijn kaken blijkbaar ook niet zo'n probleem, want hij krijgt er toch nog wel makkelijk iets af.
dus laat je niet zo afschrikken door je slager hoor, luister maar beter naar de mensen hier, die weten immers meer van barfen met honden dan je slager ;D
dankjewel wendy. Ik was een beetje afkerig van lamsribben omdat Paul op dit forum ze ook erg scherp vond. En toen dacht ik als hij dat vindt zal het wel zo zijn ;D
Maar kalfsspareribs vind ik een goeie. Daar ga ik morgen om vragen. En zo komt het allemaal toch nog goed :D

En nu zal ik niet meer zeuren over botten hoor, nu word ik een beetje vervelend (althans, ik zou het nu toch wel allemaal moeten weten).
Door Lizzy
#90821
Anna Penta schreef: Weet nog iemand trouwens of ze in de Bibi-winkel botten verkopen? Ik denk het niet maar aan de andere kant, misschien ook wel. Ik ga toch binnenkort naar de winkel in Hoogvliet.
Hoi Anna, ik durfde er zelf niet over te beginnen, maar ja hoor, ze hebben bij Bibi ook botten. Volgens mij kalfswervels (misschien wel errrug groot voor jouw honden) en ribben. Tannetje verkoopt trouwens inderdaad ook botten. Van biologische dieren.
Groetjes, Liz
p.s., ik vind niet dat je zeurt over botten hoor. Ik kan me ook levendig voorstellen dat je het best een beetje eng vindt! Het is ook allemaal erg wennen. Vergeet niet dat je een paar maanden geleden nog brokken gaf. Dus wees niet te streng voor je zelf!

Nogmaals p.s., vraag je poelier anders ook eens om scharrelparelhoen! Die karkassen behoren hier wel tot hun lievelings-eten!
#90847
Hoi Anna, ik durfde er zelf niet over te beginnen, maar ja hoor, ze hebben bij Bibi ook botten. Volgens mij kalfswervels (misschien wel errrug groot voor jouw honden) en ribben.
Dat is heel fijngevoelig van je Lizzy ;)
Tannetje verkoopt trouwens inderdaad ook botten. Van biologische dieren.
Ik zou het er op zich best voor over hebben om van Rotterdam naar Almere te rijden maar dan zou ik wel een vrieskist moeten hebben en die heb ik niet (en ook geen ruimte voor). Dus helaas helaas kan ik geen inkopen doen bij Tannetje anders was het allemaal een stuk makkelijker geweest.
p.s., ik vind niet dat je zeurt over botten hoor. Ik kan me ook levendig voorstellen dat je het best een beetje eng vindt! Het is ook allemaal erg wennen. Vergeet niet dat je een paar maanden geleden nog brokken gaf. Dus wees niet te streng voor je zelf!
Ja dat is ook wel waar. Ik moet zeggen dat ik met vlees geen enkel probleem heb, de kip en de vis zijn inmiddels gewend maar botten... is een verhaal apart. Ook omdat het voor mij een vreselijke stap is om naar de 'gewone' slager te gaan...
Nogmaals p.s., vraag je poelier anders ook eens om scharrelparelhoen! Die karkassen behoren hier wel tot hun lievelings-eten!
Als dat bestaat is dat een goede optie. Ik ga even in google zoeken op scharrelparelhoen. Hoewel ik me dan afvraag hoe zo'n karkas (trouwens ook van kippen en ander gevogelte) eruitziet. Is dat niet veel te groot voor 10-kilohondjes? Of kun je ze in delen kopen?

In elk geval heb ik nu toch wel voldoende mogelijkheden voor allerhande botten: kalfsribben bij de scharrel- en ekoslager, botten zoals misschien kalfswervels en ribben bij de bibiwinkel en wellicht scharrelparelhoen. En o ja, ik zal ook vragen naar lamsschouder, daar moet ook niet moeilijk aan te komen zijn.
Door qyan
#90848
Anna Penta schreef:

dankjewel wendy. Ik was een beetje afkerig van lamsribben omdat Paul op dit forum ze ook erg scherp vond. En toen dacht ik als hij dat vindt zal het wel zo zijn ;D
Maar kalfsspareribs vind ik een goeie. Daar ga ik morgen om vragen. En zo komt het allemaal toch nog goed :D

En nu zal ik niet meer zeuren over botten hoor, nu word ik een beetje vervelend (althans, ik zou het nu toch wel allemaal moeten weten).
of lamsribbetjes wat scherper zijn durf ik niet te zeggen, maar toen ik met crutz mee ben gegaan naar de islamiet heb ik de eerste 5 dagen naast carnibest 2 of 3 lamsspareribs gevoerd en wat minder carnibest.
puur voor de gewenning en kijken hoe zijn darmen zouden reageren, of het goed zou verteren.
uiteraard blijf ik erbij en heb ze vast gehouden, want die lamsspareribs zijn bij qyan gewoon hap slik weg anders.
maar hij krijgt het door en kauwt nu keurig ;)
kalfsribben heeft ie juist weer slechter verteerd en had zelfs ene klein beetje bloed bij zijn ontlasting, dus die biedt ik maar heel even aan en laat ik maar een klein beetje vanaf eten.
voor mijn gevoel, maar ik ben ook maar een leek ;) ;D waren de kalfsribben juist weer iets scherper. maar dat is mijn gevoel, durf niet te zeggen of het echt zo is.
begin met dat wat je eng vindt gewoon rustig en geef niet meteen te veel :)

en uh, ik heb er ruim een jaar over gedaan hoor voordat ik het echt aandurfte met qyan om botten te geven.
vooral omdat het met eten vaak fout ging bij qyan en ik gewoon niets anders als zijn KVV durfde te geven.
dus ik geef ook pas 2 weken botten en nog steeds heel voorzichtig ;)
vanmiddag heeft die dan die geitennek van 500 gram op, meer vlees als bot.
en daarstraks wat rundergehakt met een rauw eitje, ongeveer 150 gram. 50 gram kippengehakt (vindt ie niet zo lekker) en een stuk geitenrib van ongeveer 250 gram, maar die is niet helemaal op gegaan.
als ik hem zo zie kraken en kluiven, heerlijk gezicht hoor, maar aan de andere kant nog steeds een beetje eng.

en anna, als je nu echt niet aan botten kan komen: vraag aan crutz of janet ff het adres van de islamiet in rotterdam.
die hebben van alles, hele keurige tent, heel schoon en zeer vriendelijk personeel.
je kan ook alles op maat laten zagen.
dus misschien een idee voor als je ergens anders echt niets kan krijgen ;)
Laatst gewijzigd door qyan op ma 03 mei 2004, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#90852
Anna Penta schreef: Weet nog iemand trouwens of ze in de Bibi-winkel botten verkopen? Ik denk het niet maar aan de andere kant, misschien ook wel. Ik ga toch binnenkort naar de winkel in Hoogvliet.
Ze verkopen wel kale botten, maar als je echt ribben wilt hebben, kun je misschien beter van te voren even bellen. Die dingen zijn razend populair, geloof ik ;D.
Spiervlees krijgen ze 3 tot 4 keer per week en dan in een lap van 125-150 gram. Dat lijkt me toch wel voldoende. Tja, vetten moeten ze uit het vlees en uit vette vis halen lijkt me,
Volgens mij is spiervlees redelijk mager, of zit er een mooie rand vet aan? Eventueel kun je, als je toch in Hoogvliet bent, ook een zak schapevetkorrels meenemen. Worden ze echt niet dikker van, als je mager spiervlees aanvult met wat vet.
Drie-vier keer per week spiervlees vind ik erg weinig. Naar mijn idee moeten RMB's de hoofdmaaltijd vormen, aangevuld met groenten, af en toe vervangen door orgaan/vis. Maar misschien dat uit je menu beter blijkt wat je dan nog meer geeft.
#90854
Nog even over scharrelparelhoen en karkassen. Ik denk wel dat ik makkelijk aan scharrelparelhoen kan komen maar dat zal gewoon voor mensen zijn. Maar een karkas is toch een kale parelhoen zonder of met weinig vlees? Maar dat zal weer lastiger zijn om daaraan te komen... of niet? Hetzelfde geldt trouwens voor kip en ander gevogelte, zou ik denken.
#90856
en anna, als je nu echt niet aan botten kan komen: vraag aan crutz of janet ff het adres van de islamiet in rotterdam.
die hebben van alles, hele keurige tent, heel schoon en zeer vriendelijk personeel.
je kan ook alles op maat laten zagen.
dus misschien een idee voor als je ergens anders echt niets kan krijgen ;)
Als het op een andere manier niet of moeilijk lukt, ga ik zeker naar deze keurige tent met vriendelijk personeel ;) Dank voor de tip!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door