Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#867822
Heb ik weer hoor.
Gisteren hebben de honden beiden een kipkarkasje gekregen.
Julia heeft netjes alles fijngekauwd, maar Romeo dacht dat hij wel iets grotere stukken door kon slikken.
Nu is dat op zich niet zo'n heel groot probleem, maar hij moest 's avonds poepen en toen werd hij afgeleid ergens door.
Daarna wilde hij dus niet meer....
En vanmorgen kon hij niet meer!
Dus ik ben naar de da geweest, en het karkasje was niet volledig verteerd en was in zijn dikke darm een harde 'prop' geworden.
Dit komt omdat de dikke darm het vocht uit de ontlasting haalt en het daar dus te lang is blijven zitten omdat meneer gisteren avond niet wilde poepen.
Nu heb ik laxeermiddel meegekregen en moet het helemaal goed komen met mijn ventje.
Mocht hij nog een keer afgeleid raken dan blijf ik dus net zo lang buiten lopen tot hij toch zijn behoefte heeft gedaan.
Dit gebeurt me geen tweede keer.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#867836
Gewoon even goed in de gaten houden dat hij er echt op kauwt, zou ik zeggen. Desnoods hou je het uiteinde vast. Of je geeft iets meer spiervlees erbij. Dat doe ik ook weleens als ik niet zeker weet of het goed gaat.
Door pallas
#867859
Volgende keer maar meer vlees erbij :)
ik geef mij honden altijd een "complete maaltijd" dus nooit  karkassen of spier alleen. Altijd karkas, vlees en groente.
Door Laura2004
#867865
Zijn ze wel gewend aan het eten en verteren van botten? Anders is het misschien handig om eerst te beginnen met beginnerbotjes (kippennekjes). Het lijkt me dat Romeo nog niet helemaal in staat is om een karkas te verteren als het een soort prop is geworden, dus ik zou het gelijdelijk aan opbouwen.
Door Staftime
#867869
kippennekjes heb ik ook gekocht.
Julia heeft nergens last van gehad, maar zij kauwt het netjes fijn.
Ik heb het bij Romeo vastgehouden, als ik dat niet doe dan slikt hij het in één keer door.
Als hij gisteren avond gewoon had gepoept zou er waarschijnlijk helemaal niets aan de hand zijn geweest.

Ik geef ze zo'n karkasje ook niet als maaltijd hoor, maar als tussendoortje in de middag.
Gewoon om wat afwisseling te geven en omdat het goed is voor het gebit.
Elke dag krijgen ze iets anders als extra.
Soms een rauw ei, soms een blikje sardines, soms een paar lepels yoghurt etc.
Maar dit alles is naast de maaltijden carnibest.
Door Laura2004
#867881
Maar hebben zijn ze ook kippennekjes gewend? De maag van een hond moet wennen aan het verteren van botten, de ene hond (net zoals mijn Kai) heeft er totaal geen moeite mee, maar de andere hond (zoals Ziggy) heeft heel veel moeite gehad met het verteren van botten, dus misschien is het handig om rustig te beginnen met kippenekken en daarna vleugeltjes, tenzij je daar al mee bent begonnen, dan heb ik niets gezegd ;)
Door Staftime
#867928
Je hebt helemaal gelijk hoor Laura.
Hij is wel gewend aan botten, ze kregen nml zo af en toe lamsribben.
Maar dat werd dan altijd gecombineerd met vlees, orgaanvlees en een groentenmixje.
En nu heb ik dus dat karkasje gegeven in de middag, met verder niets meer erbij.
Ik begrijp dus dat ik er beter gewoon een barfmaaltijd van kan maken, zodat hij niet alleen maar botten te verteren heeft?
Dus geen losse karkassen meer.
Door Laura2004
#867966
Helemaal off-topic hoor: Romeo had zo een broertje van Ziggy kunnen zijn, ze hebben echt precies dezelfde kop, alleen die van Ziggy is iets fijner, hij is zo mooi, jouw Romeo!!! :smitten: :smitten:
Door Staftime
#867986
Laura2004 schreef: Helemaal off-topic hoor: Romeo had zo een broertje van Ziggy kunnen zijn, ze hebben echt precies dezelfde kop, alleen die van Ziggy is iets fijner, hij is zo mooi, jouw Romeo!!! :smitten: :smitten:
Ik heb Ziggy toen gezien bij die hondenkeuring, en ik vind haar ook heel mooi!  :smitten:
Maar ze was toen nog vrij jong dacht ik, dus zal inmiddels wel wat groter zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#868046
Hier krijgen ze nooit een "los" karkas. Bij het bottenwerk gaat altijd spier- en orgaanvlees en groente. Ook als het zacht bot is.  ;)
Door Staftime
#868048
Voortaan dus gewoon een maaltijd maken.
Dus niet meer als 'tussendoortje' in de middag.
Ik zal er rekening mee houden, want ik wil natuurlijk niet dat dit nog een keer gebeurt.
Door Laura2004
#868055
Staftime schreef: Voortaan dus gewoon een maaltijd maken.
Dus niet meer als 'tussendoortje' in de middag.
Ik zal er rekening mee houden, want ik wil natuurlijk niet dat dit nog een keer gebeurt.
Heeft hij inmiddels al gepoept? En het kan gebeuren hoor, het lijkt me geen drama, kai heeft ook weleens een dag dat hij niet poept, dan gaat hij tien keer zitten en bedenkt zich toch en die dag er na komt het er wel uit, gewoon in de gaten houden en misschien Romeo voorlopig beginnersbotjes geven met wat orgaanvlees en groentes erbij ;)

Ziggy is nu trouwens volgroeid en gezond (geen huidklachten meer en geen darmklachten, dat maakt me heel gelukkig), ze ziet er prachtig uit en weegt 26 kilo, toen rond de 20, ze was toen ook veel te dun.
Door Staftime
#868062
Hij heeft inmiddels gepoept ja.
Maar dat was de ontlasting uit de endeldarm.
De volgende ontlasting zal zeer waarschijnlijk hetgeen zijn dat voor problemen gezorgd heeft  ;D

En fijn dat het zo goed gaat met Ziggy!
Ik vond haar toen echt een heel lief en leuk hondje en dat zal ze nog steeds wel zijn  ;)
Door Laura2004
#868107
Staftime schreef: Hij heeft inmiddels gepoept ja.
Maar dat was de ontlasting uit de endeldarm.
De volgende ontlasting zal zeer waarschijnlijk hetgeen zijn dat voor problemen gezorgd heeft  ;D

En fijn dat het zo goed gaat met Ziggy!
Ik vond haar toen echt een heel lief en leuk hondje en dat zal ze nog steeds wel zijn  ;)
Goed dat hij gepoept heeft, nu wachten op de volgende ontlasting ;)

Ziggy is nog steeds heel lief en ze is veel losser dan toen en ze is veel meer op mij gericht dan toen, ze was toen net bij mij en had een naar verleden, dus het heeft even gekost voordat ze zichzelf was.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door