Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eidos
#447
Eidos, ik ben blij voor je mooie heupjes, zal wel een opluchting geweest zijn zeker!!

Groetjes, Lieve[/quote]

Nou dat was inderdaad een hele opluchting!! ;D.. Na die gil ( eidos laat nooit merken als hij pijn heeft ) waren we toch lichtelijk bezorgt... Gelukkig was alles verder goed :D...

groetjes van mij
Door sylvia
#448
HD foto's kun je laten maken vanaf de leeftijd van 6 maanden. Maar je gooit dan wel geld weg. Je hebt dan wel een indicatie of dat het er een beetje op lijkt maar zekerheid heb je pas vanaf een maand of 15 en nog beter bij 1 1/2 jaar. Heeft de hond dan geen HD zal deze het bij een goede voeding ook niet meer ontwikkelen. M.i. is de vitamine C huishouding van de hond dan in orde. Als ondersteuning kun je altijd Ascorbate Mineral C bijgeven. De hoeveelheid calcium die hierin zit is te weinig om schade van op te lopen. Mijn hond krijgt al jaren iedere dag een tablet van 1000 mgr. en wat me opvalt is dat de heupen soepeler zijn dan een vergelijkbare hond. Ook de bespiering op de achterhand is om een spijker op krom te slaan en er is geen spoortje van opstartproblemen.

HD is lang niet altijd te zien. Ik heb 2 nestbroers gekend met allebei dezelfde uiterlijke achterhand. Ze werden op een leeftijd van 3 jaar medisch gekeurd om aangekocht te worden als diensthond. Bij de 1ste hond werden heupen geconstateerd die er letterlijk helemaal uitlagen, HD in optima forma, terwijl die hond net tevoren met het grootste gemak de schutting van 2 meter had gesprongen.De hond zou bij voldoende beweging nog makkelijk enkele jaren meegaan maar zodra de hond rust krijgt gaat het fout. Deze is uiteraard afgekeurd. Er werd nu gevreesd voor de nestbroer. Deze bleek echter HD-vrij te zijn met een norbergwaarde van 40. Beter kon dus niet. Terwijl het gangwerk minder was dan bij de 1ste. Je ziet dus dat er meestal niets van valt te zeggen. Maar in 95% van de gevallen is voor mij duidelijk te zien of de hond HD heeft. Ligt hij vaak als een "kikker" of met de achterpoten gestrekt kun je er voorlopig vanuit gaan dat de hond geen heupproblemen heeft. Ik geloof in de Vitamine C theorie en ik zal geen hond meer hebben die niet dageljks 1000 mgr. Vitamine C zal krijgen.

gr.Ordell
Ik vindt de Vit.C theorie ook heel logisch overkomen en zou ik een hd gevoelig ras hebben zou ik ook volgens deze theorie de nesten (al voor de conceptie) met VIT.C geboren laten worden,en opgroeien,met een verplichting voor de nieuwe eigenaren het schema af te maken.
Door Lizzy
#449
Hoi Ordell, ik geloof ook in het vitamine C verhaal en HD. Maar wat is Ascorbate Mineral? Er zijn zoveel vitamines C dat ik er helemaal simpel van word! Hoeveel mg calcium bevat Ascorbate Mineral? Hetzelfde als Calcium Ascorbaat? Heb jij Max ook vanaf pup vitamine C gegegeven?

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#450
Wat mij al gelijk opvalt is dat de hoeveelheid calcium gelijk is aan de hoeveelheid magnesium. Dat is volgens mij een groot voordeel. Van welk merk is deze vitamine en waar kan je dat kopen?
Groetjes, Lizzy
Door Helen
#451
Ik supplementeer hetzelfde merk als Ordell, ik heb geen hd gevoelige hond, maar wel een hond waar veel mee gesport wordt. Ik supplementeer het niet dagelijks, maar de dagen voor, tijdens en na grote inspanningen en in geval van veel stress. Ik geloof dat Tannetje dat een keer als antwoord gegeven heeft waarom zij zelf afraadde om dagelijks vit c te supplementeren en dat was omdat het het eigen vermogen van een hond om vit c aan te maken onderdrukte. Je kunt het trouwens gewoon bestellen bij de apotheek, is wel redelijk duur.

groetjes Helen
Door willy
#453
Hoi Allemaal,

Ook ik geef ascorbate mineral c van Now. Ik ben dat artikel uit Oslo al jaren gelden tegen gekomen toen in (nog) geen Labrador had maar een Duitse Herder.
(Ik heb het nog steeds ergens op de pc, dus als jullie geinteresseerd zijn.....)
Ik heb nu dus een labradorpup van 4 1/2 maand en hem geef ik elke dag een halve pil (even met een mes doormidden). dit op advies van Paul. Als hij een half jaar is ga ik over op 1 per dag.
Ik heb zelf het idee dat de achterhand steviger is dan zonder dit spul, maar dat kan natuurlijk heel goed verbeelding zijn.
Gr. Willy ;)
Door Novy
#454
Ook ik ben wezen zoeken op het net,en je komt of in de calcium vitamine C(Ester C) of de de zure versie (Ascorbinezuur)
Van zure wordt maag en darmproblemen aan geschreven,bij de calcium is ectra calcium voor grote honden weer niet goed.
Dus welke je nu het beste kan geven,ik zou het niet weten.
Door Paul_Barte
#455
Ook ik ben wezen zoeken op het net,en je komt of in de calcium vitamine C(Ester C) of de de zure versie (Ascorbinezuur)
Van zure wordt maag en darmproblemen aan geschreven,bij de calcium is ectra calcium voor grote honden weer niet goed.
Dus welke je nu het beste kan geven,ik zou het niet weten.
Novy, hoe groot is die berg extra calcium in zo'n ester-c tabletje....1 mg...2 mg.... ???

Indien een hond 100 gram bot opeet krijg de hond bijna 15.000 mg binnen..................dus waar praten we over??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door