Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kick4Toi
#860585
Ik weet niet zo goed waar ik dit topic moet plaatsen.

Mijn teef Kick is helemaal dol op de bessen van de kraaienheideplant. Ik heb wat afgegoogeld, maar niets over deze plant kunnen vinden.

Het schijnt dat vossen en vogels zich tegoed doen aan de bessen van deze plant. Als ik Kick haar gang laat gaan, dan kan ze 15 min. lang "bessenplukken". Weet iemand iets meer over deze plant, bijv. wat erin zit. Ik heb zelf zo'n bes geproeft en de smaak heeft iets weg van bosbessen (die veel vitamine C bevatten). Vraag is of ze belangrijke voedingsstoffen aan het opnemen is, of gewoon staat te snoepen?
Door Mevroi Kruim
#860602
Wikipedia over Empetrum nigrum bessen:
"In subpolaire gebieden zijn de bessen een belangrijk element in het dieet van de Inuit en de Saami. Na afnemende populariteit wegens het gebrek aan smaak en de droge structuur, is de bes nu aan een come-back bezig. De planten geven een gelijkmatige opbrengst en zijn betrekkelijk gemakkelijk te oogsten. De hoge concentratie van anthocyanine pigment kan als natuurlijke kleurstof gebruikt worden. De Dena'ina (Tanaina) oogsten het als voedsel, en slaan het soms in aanzienlijke hoeveelheden voor de winter op. Ze mengen het met olie of reuzel. Ze bewaren het op een koele plaats zonder voorbewerking.
... De inhoud van de bessen bestaat vooral uit water. De vitamine inhoud is laag. Dit geldt ook voor de vrije vloeistoffen, waardoor ze vrijwel reukloos zijn."
Gebruikersavatar
Door pike
#860618
"De steenvruchten zijn ... matig sappig en eetbaar, hoewel niet hoogfijn van smaak. Ze ... worden door allerlei vogels (wulpen, duiven, fazanten, kraaiachtigen, meeuwen) en sommige zoogdieren gegeten".
bron: Nederlandse Oecologische Flora, Weeda et.all. 1988
Meer kan ik helaas niet vinden  :(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door