Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Marga*
#860095
Lizzy schreef: Het is heel ander vlees. Maar wilde zalmkoppen zul je niet gemakkelijk kunnen krijgen. Moet je eerst een viswinkel vinden die wilde zalm verkoopt. Nou, in Zoetermeer bijv verkopen ze geen wilde zalm bij de Volendammer.
Ik bestel tegenwoordig zalmkoppen bij een andere vishandel.
Zal ook wel niet wild zijn :)
Laatst gewijzigd door *Marga* op di 13 nov 2007, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#860591
Lizzy schreef: Ja sardien is wild. Maar is zalm vet en ranzig.... is sardien nog ranziger! Overigens heb ik wel een manier gevonden hoor, om Linga sardien te laten eten zonder dat ze misselijk wordt. Knip ik de ingewanden eruit, is er niks aan het handje. Dus eens in de twee weken krijgt ze sardien zonder ingewanden en dat gaat goed. Ik ben erachter gekomen doordat ze van haring niet misselijk werd. Terwijl dat toch ook vet is. Dus toen dacht ik "hee, laat ik dat eens proberen". Met succes.
Hmmmm , ik kan de sardientjes die ik de laatse maanden heb toch niet ranzig noemen. Zou dat de reden zijn dat ze ze weer eten? Laatst bleven er van een tweetal visjes wel mooi de ingewanden liggen, geen van beide honden lustte die. Maar doorgaans eten ze die dus gewoon mee op.
Door Kick4Toi
#860600
Toi verdraagt ook geen rauwe zalmkoppen. Het is gewoon te vet en tanig. Ik kook ze ca. 5 à 7 minuten en vervolgens komt het kl*tewerk om met de hand alle schubben, graten en botschijven eruit te halen. Wat ik vroeger gemist heb in de biologieles op school, heb ik nu ingehaald. Ik weet helemaal hoe een zalm in elkaar steekt!
Kort gekookt zalm met spinazie vinden ze overigens heerljk en Toi geeft niet meer over.
Gebruikersavatar
Door pike
#860646
Kick4Toi schreef: Toi verdraagt ook geen rauwe zalmkoppen. Het is gewoon te vet en tanig. Ik kook ze ca. 5 à 7 minuten en vervolgens komt het kl*tewerk om met de hand alle schubben, graten en botschijven eruit te halen. Wat ik vroeger gemist heb in de biologieles op school, heb ik nu ingehaald. Ik weet helemaal hoe een zalm in elkaar steekt!
Kort gekookt zalm met spinazie vinden ze overigens heerljk en Toi geeft niet meer over.
Een tijd terug ontdeed ik makreel en sardien van ingewanden. Nou ik snap er nog steeds helemaal niets van en ik heb er toch een tijdje op staan te studeren! Wat is wat?? EN daarbij komt ook nog dat het niet altijd hetzelfde uit ziet, ik snap niet veel van die visinhoud  :-[
#860943
Vooral bij sardienen is het niet simpel de diverse onderdelen te definieren, tis allemaal zo klein ... Ik haal de binnenste delen er uit voor de katten en sindsdien eten de mutsen met smaak sardien. Voorheen werd de sardien inclusief ingewanden niet gewaardeerd.
Door Lizzy
#861844
Ligt het misschien aan het seizoen dat de sardientjes zijn gevangen? Ik vind ze de ene keer ook ranziger dan de andere keer. Maar haal ik de ingewanden eruit (als ze ranzig zijn) worden ze hier toch probleemloos en zonder kots opgegeten. Laat ik de ingewanden er dan in: weet ik 100% zeker dat Linga ze een uur erna in d'r bench uit staat te kokken. Terwijl ze ze soms ook wel heel binnen heeft gehouden. Ik weet ut ook niet....
Gebruikersavatar
Door pike
#862160
Zal wel altijd een raadsel blijven, ik heb ook al aan de seizoenen gedacht, het voedselaanbod van de vis zal ook wisselen, ze hebben paaitijd, soms dragen ze kuit of hom (dat vonden ze hier trouwens lekker), al die zaken zullen allemaal hun invloed op de smaak en vetgehalte hebben. Hier hebben ze de vis nog nooit uitgekotst, ze zijn er ook nooit ziek van geweest, maar ze lieten hem van de zomer gewoon staan, van de ene op de andere dag, en alle twee onafhankelijk van elkaar. En nu eten ze hem weer als eerste op, vóór hun vleesbotten (op een paar ingewandjes na dan). Dus ze lusten hem echt wel die vis  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door