Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Alithia
#858496
Hallo allemaal,

Al sinds begin van mijn barf-avontuur krijg ik zalmkarkassen van mijn visboer. Ze zijn gigantisch groot (70 cm ofzo) en wegen per stuk zo'n 1300 gram. De kop weegt ongeveer 650 en de graat met zeker een 1.5 cm vlees rondom ook zoiets.

Nina (herder) en Plumeau (koningspoedel zwart) eten met veel smaak de zalm op. Sinds juli heb ik nog een grote poedel, Felix, een reu van 1.5 jaar die al gewend was aan KVV en kipkarkassen. Hij moest echt wennen aan de zalm, het stond hem wat tegen. Na een paar weken at hij ook braaf zijn zalm op, maar wel met lange tanden.

Het is daarna een keer of 6 gebeurd (niet elke keer) dat hij na een uur of 8 echt heeeeel ziek werd. Hij spuugde alles er weer uit, en was dan echt doodzielig. Het vlees is dan wel weg, maar alle graten en schubben en wervels komen er weer uit. Het ruikt ook superzurig.

Omdat ie er echt heel ziek van wordt ben ik dus maar opgehouden met het voeren van zalm aan Felix. De andere twee krijgen het wel en eten het zonder problemen.

Aan de graat zit best veel vlees, dus afgelopen weekend heb ik de graat gegrild, waarna ik het vlees zonder graten eraf kon halen. Maar Felix wil geen hap zalm meer eten, hij kijkt zelfs bang en loopt weg. Ook al heeft hij nog zo'n honger.

Wat nu? Hebben jullie nog tips?

Alithia
Gebruikersavatar
Door koekje
#858497
jeetje, sien eet ook zalmgraat, maar nergens last van.

ik geloof dat zalmkoppen heel hard zijn. sien krijgt alleen graat (op vrijdag een portie van 70 gram), en daar heeft ze nooit problemen mee.
misschien is het een ideetje de graat en kop los van elkaar te voeren, iig niet aan elkaar.
Door tt-tjes
#858499
Als hij er zo ziek van wordt zou ik het niet meer voeren. Dan zou ik het proberen met bijv. sardien.
Het kan goed zijn dat hij die wel lust.
En anders geen vis meer, er zijn natuurlijk honden (net zoals mensen) die geen vis verdragen.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#858521
De honden hier kregen altijd een halve zalmkop en toen dacht ik laat ik eens een keer een hele geven en bij Rocky kwam het er ook uit.

Dus maar weer naar een halve per keer en dat gaat goed.

Misschien heeft hij ook te veel in ene keer gekregen.

Zou het maar een tijdje even niet geven en dan later weer eens proberen maar dan een halve kop.
Door pallas
#858611
Nox is ook een keer goed ziek geweest van een hele zalmkop en wou het daarna ook niet meer.
Misschien is het toch tevet voor haar geweest :-\
We hebben een hele poos sadientjes gevoerd en dat ging goed.
Wel een keer zalmkop aangeboden , maar dan at ze alleen het vlees eraf en dan nog met veel gemuts. Eergisteren heeft ze eindelijk weer een een hele kop opgegeten, en het ging goed.

Zelf heeft ze liever de sardientjes, dus die blijf ik maar het vaakste voeren.
Door Laura2004
#858637
Ik zou ook geen zalm meer geven, hij is er ziek van geweest, dus wil hij het niet meer. Ik weet niet of je dat zelf ooit ervaren hebt dat je van bepaalde voeding ziek wordt en dat het jaren duurt (of zelfs nooit meer) voordat je het weer kan eten, het schijnt dat je instinct je dan waarschuwt dat het gevaarlijk is (ik heb daar ooit een documentare over gezien en het klonk wel erg aannemelijk)en dat je het niet meer moet eten (omdat je er ziek van werd) en ik denk dat dit bij jouw hond ook zo is.
Als ik Kai iets laat eten wat hij niet lekker vindt dan kan ik er vanuit gaan dat hij het een paar uur later uitkotst, dus ik geef hem niks wat hij niet lekker vindt. En het kan natuurlijk ook dat je hond niet tegen zalm kan.
Door conleeuw
#858638
het is lijk mij niet abnormaal dat hij het niet meer wil, lijk mij een prima overlevings strategie, wordt ik ziek van.... niet meer eten. Ik zou het gewoon niet meer voeren, kan hij andere vis verdragen dan zou ik dat voeren, jij kan ook proberen om hem na een rustpause als hij geen rauw vis wil eten vis uit een blik te geven, of gegaarde vis. lukt ook dat niet, dan zou ik aan de visolie capsules gaan en er voor zorgen dat hij genoeg afwisseling krijgt van zijn andere voer.
Door dorinekok
#859045
Ik denk gewoon dat hij de graten niet heeft gekauwd en dat dit dus de kots reaktie heeft veroorzaakt. Van mij hoef je het niet perse meer te geven maar misschien helpt het als je het maalt. Dan eerst weer mengen met pens of iets anders dat hij heel lekker vindt en maar een heel klein beetje vis, net zo lang tot hij weer gewend is aan zalm eten.
Door Lizzy
#859180
Ik denk dat de zalm hem te vet en te tranig smaakt. En ik kan hem geen ongelijk geven. Gekweekte zalm is vies vet en smaakt tranig. En als je daar een keer misselijk van bent geweest: dan moeten ze het niet meer.... Pinkel heeft dat met zalm. Linga heeft het met sardientjes. Ik zou gewoon geen zalm meer geven.

Ik durf trouwens bijna een wedje te leggen dat hij echte wilde zalm wel zal eten! Maar ja, dat is dan ook veel minder vet en veel minder traning. Maar ja, kom maar eens aan zalmkoppen of karkassen van wilde zalm... Is hier bijna niet te krijgen.

Maar zo ben ik benieuwd; eet hij wel een blikje zalm? Zo ja: then I rest my case ;D

(blik is wilde zalm).
Gebruikersavatar
Door pike
#859283
Lizzy schreef: Ik denk dat de zalm hem te vet en te tranig smaakt. En ik kan hem geen ongelijk geven. Gekweekte zalm is vies vet en smaakt tranig. En als je daar een keer misselijk van bent geweest: dan moeten ze het niet meer.... Pinkel heeft dat met zalm. Linga heeft het met sardientjes. Ik zou gewoon geen zalm meer geven.

Ik durf trouwens bijna een wedje te leggen dat hij echte wilde zalm wel zal eten! Maar ja, dat is dan ook veel minder vet en veel minder traning. Maar ja, kom maar eens aan zalmkoppen of karkassen van wilde zalm... Is hier bijna niet te krijgen.
Dit denk ik zelf dus ook, heb hier een tijdje terug zalmfilet van wilde pacifische zalm gegeven toen ze de geweekte zalmkoppen en -graten niet meer wilden eten en die wilde zalm werd met smaak verorbert! M
Maar sardientjes, die zijn toch altijd wild? Of worden die tegenwoordig ook al in gekweekte vorm aangeboden?

Ik zou ook even terugvallen op vis uit blik als ze het echt niet meer willen eten en/of ziek ervan worden, en het dan na een maand of zo voorzichtig opnieuw proberen met  een andere vissoort.
Door Lizzy
#859713
pike schreef: Dit denk ik zelf dus ook, heb hier een tijdje terug zalmfilet van wilde pacifische zalm gegeven toen ze de geweekte zalmkoppen en -graten niet meer wilden eten en die wilde zalm werd met smaak verorbert! M
Maar sardientjes, die zijn toch altijd wild? Of worden die tegenwoordig ook al in gekweekte vorm aangeboden?

Ik zou ook even terugvallen op vis uit blik als ze het echt niet meer willen eten en/of ziek ervan worden, en het dan na een maand of zo voorzichtig opnieuw proberen met  een andere vissoort.
Ja sardien is wild. Maar is zalm vet en ranzig.... is sardien nog ranziger! Overigens heb ik wel een manier gevonden hoor, om Linga sardien te laten eten zonder dat ze misselijk wordt. Knip ik de ingewanden eruit, is er niks aan het handje. Dus eens in de twee weken krijgt ze sardien zonder ingewanden en dat gaat goed. Ik ben erachter gekomen doordat ze van haring niet misselijk werd. Terwijl dat toch ook vet is. Dus toen dacht ik "hee, laat ik dat eens proberen". Met succes.
Door Lizzy
#859716
marga1953 schreef: Hoe zie je verschil in wilde zalm en gewone zalmkoppen?
Het is heel ander vlees. Maar wilde zalmkoppen zul je niet gemakkelijk kunnen krijgen. Moet je eerst een viswinkel vinden die wilde zalm verkoopt. Nou, in Zoetermeer bijv verkopen ze geen wilde zalm bij de Volendammer.
Door Hanny
#859732
Hier geeft Guusje altijd over van zalm. Kort nadat ze het heeft gegeten, kan er dan dus niet ziek van worden.
Als ik het heb gemalen voor de dame, dan blijft het er prima in.
Het is hier dus malen, of kots opruimen. Als ze hier de enige was, gaf ik een beetje visolie, nu gaan de porties gemalen de vriezer in, dat is één keer troep en dan een aantal weken gemak.
Manlief heeft me al een fles visolie beloofd, als ik stop met die vistroep, maar we gaan nog maar even zo door.

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door