Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#881555
Ik snap het probleem echt niet van het zelf slachten van een dier. Ik zelf zou daar best moeite mee hebben en ik ben niet voor niets vegetariër, maar ik zou tien keer liever het vlees voor mijn honden bij iemand die het dier zelf slacht in een stressvrije omgeving dan het vlees wat nu op een hele stressvolle dieronvriendelijke manier in de bio-industrie wordt geslacht.

In Spanje (waar ik vandaan kom) is het heel normaal dat mensen (die geen opleiding als slachter hebben genoten, ik vraag me zelfs af of er wel zo'n opleiding bestaat....) een dier slachten. Deze dieren hebben dan vaak een heel mooi leven gehad en gezonde voeding gekregen en hebben niet te maken met dieronvriendelijke transporten naar het slachthuis waar ze negen van de tien keer verschrikkelijk worden behandeld als ze daar al levend aankomen.

Ik, persoonlijk heb de behoefte om mijn grenzen te verleggen niet en heb het lef niet om zelf een dier te slachten, maar als iemand dat wel doet, wie ben ik dan om daarover te oordelen? Er heerst hier in Nederland een beetje een struisvogel mentaliteit, we willen wel vlees eten en dit aan onze honden voeren, maar we willen het liefst doen alsof het in plastic verpakking in de supermarkt of bij de slager is geboren...... Het liefst doen we alsof dat stuk vlees nooit een levend wezen is geweest (wat ontzettend heeft geleden). En laten we het vuile werk door iemand anders opknappen. Wat niet weet wat niet deert, zeggen ze toch..

Ik denk dat dieren het veel beter zouden hebben als iedereen in zijn eigen vlees moest voorzien en het zelf moest slachten.

Ik vind dat je zeker moet weten waar je mee bezig bent en moet weten hoe je een beestje met zo min mogelijk pijn kan doden, maar je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn om een geit of ander dier te slachten. In Spanje ken ik veel huisvrouwen die dieren slachten en dat gaat heel snel en stressloos.
Door Lizzy
#881557
Laura2004 schreef: Ik snap het probleem echt niet van het zelf slachten van een dier. Ik zelf zou daar best moeite mee hebben en ik ben niet voor niets vegetariër, maar ik zou tien keer liever het vlees voor mijn honden bij iemand die het dier zelf slacht in een stressvrije omgeving dan het vlees wat nu op een hele stressvolle dieronvriendelijke manier in de bio-industrie wordt geslacht.

In Spanje (waar ik vandaan kom) is het heel normaal dat mensen (die geen opleiding als slachter hebben genoten, ik vraag me zelfs af of er wel zo'n opleiding bestaat....) een dier slachten. Deze dieren hebben dan vaak een heel mooi leven gehad en gezonde voeding gekregen en hebben niet te maken met dieronvriendelijke transporten naar het slachthuis waar ze negen van de tien keer verschrikkelijk worden behandeld als ze daar al levend aankomen.

Ik, persoonlijk heb de behoefte om mijn grenzen te verleggen niet en heb het lef niet om zelf een dier te slachten, maar als iemand dat wel doet, wie ben ik dan om daarover te oordelen? Er heerst hier in Nederland een beetje een struisvogel mentaliteit, we willen wel vlees eten en dit aan onze honden voeren, maar we willen het liefst doen alsof het in plastic verpakking in de supermarkt of bij de slager is geboren...... Het liefst doen we alsof dat stuk vlees nooit een levend wezen is geweest (wat ontzettend heeft geleden). En laten we het vuile werk door iemand anders opknappen. Wat niet weet wat niet deert, zeggen ze toch..

Ik denk dat dieren het veel beter zouden hebben als iedereen in zijn eigen vlees moest voorzien en het zelf moest slachten.

Ik vind dat je zeker moet weten waar je mee bezig bent en moet weten hoe je een beestje met zo min mogelijk pijn kan doden, maar je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn om een geit of ander dier te slachten. In Spanje ken ik veel huisvrouwen die dieren slachten en dat gaat heel snel en stressloos.
Ja eens. Ik vind het allemaal iets vaags hebben, maar gut, da's puur persoonlijk. Ik zelf zie echt totaal het nut niet van dit soort experimenten maar laat ik daar niet over oordelen.

Maar, wat ik bedoelde met een opleiding: je moet het wel van iemand leren. Vindt in Nederland maar eens iemand die dat jou even op de boerderie wil leren. Of een huisvrouw, met veel ervaring. Het mag niet en ze zijn er niet. En dus zul je ergens die kennis moeten vergaren. En in mijn ogen doe je dat dus NIET door een beetje te gaan staan oefenen. En de eerste keer moet gelijk goed ja. En dat kan prima, als je goed voorgelicht en goed begeleid bent. Door wie maakt mij geen fluit uit, als je maar goed voorgelicht en begeleid wordt.

En dit vind ik dus werkelijk slaan als een tang op een varken:
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik dat vrij overdreven vind. Dat is het zelfde als de dierenarts zegt dat je niet zelf voedsel voor je hond moet samenstellen, dat moet je aan 'professionele mensen' overlaten. Uhm, dusss. Iets dat altijd door the 'common man' gedaan werd, daar moet je nu opeens een hele opleiding voor doen. (Waar van het doden van dieren maar een klein onderdeel is, zoals eerder gezegd.)
Ik gun het dier een zo snel mogelijk en pijnloze dood, maar je kan er niet omheen dat er een eerste keer moet zijn (ook als je begeleid wordt). Ondanks dat ik hoop dat het in een keer goed gaat, vind ik het naief om te denken.
Het zelf samen stellen van voedsel is natuurlijk op geen enkele wijze te vergelijken met het slachten van je eigen geiten. En "hopen" dat het de eerste keer goed gaat vind ik ook echt zo'n zwak statement. Doe het en eis het beste van je zelf en doe het goed. Of doe het niet. We hebben het hier wel over levende wezens.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 17 dec 2007, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#881559
tuurlijk laura, je heb ook wel gelijk, maar ik denk dat het legt aan 't feit hoe ze het brengt.
Op de manier van, al heb ik geen honden meer , ik zou het ervaren en noem het mezelf met de neus op de feiten te drukken.
Waar eindigt het dan als je al zover gaat om een dier perse te willen slachten al is het niet eens voor je honden?
Prima hoor, als iem. zijn grenzen wil verleggen maar waar eindigd het?
Dan kan je de mensen die andere dingen doen >:( met dieren en zelfs met mensen,misschien ook niet meer kwalijk nemen want die verleggen ook hun grenzen.........................
En wij leven nu eenmaal anders als andere in een ander land die weer verder gaan en ook wel moeten gaan.
Dit is mijn mening en ik zal misschien wel een stortvloed over me heen krijgen, maar da's goed.
Als ze daar nou de voldoening uithaalt om een dier te doden vindt ik het van haar zelf al wijs om het ziekelijk te noemen.
Want lees even terug, zelfs al heeft ze geen honden meer ,ze zal het ervaren!!!
ellen
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#881562
EvitaP schreef: Het is een tijd geleden, maar dan nu toch een vraag.
Ik zit nu op curacao en heb pas geleden een geitje gekocht van een jaar om voor de honden te laten slachten. (oempf, wat kostte het veel moeite om het aan te zien! Het was een lief geitje) Hoe dan ook, ik heb het proces van begin tot eind gezien: het kopen van het geitje (levend) tot het slachten zelf en uiteindelijk hebben de honden het met huid en haar op gegeten. Het enige wat over is gebleven zijn wat kiezen. De organen wilde het slachthuis echter niet mee geven (verdienen ze denk ik hun geld aan door het te verkopen). Wat ik nog al zonde vind. Toen ik stond te kijken naar het slachten werd mij ondertussen een zak met pens aangeboden voor 15 gulden. Uhm ja, een beetje de organen terug kopen van m'n eigen geitje... Niet!
Dan weet ik niet of ik hier op de juiste plek ben met m'n vraag, in elk geval: ik zou graag het geitje zelf willen slachten en doden.
Ik heb ze het in het abatoir zien doen met twee enorme 'oorwarmers' om het geitje te electrocuteren en vervolgens de keel door te snijden. Nu vroeg ik me af jullie een snelle, diervriendelijk manier weten zodat ik het beestje zelf kan ombrengen. Scheelt een hoop gedoe voor het geitje en dan kan ik de organen houden.

Dusss een beetje ongewone vraag, maar ik hoop dat er normaal op gereageerd word.

Ik zou het niet kunnen/willen. Een dier waar je aan gehecht raakt zou ik NOOIT kunnen slachten.De rammen van mijn vriendin gaan ook weg voor de slacht,maar de ooitjes niet.Die worden aangeboden voor de fok.Een handelaar belde van de week of hij a.s zaterdag de VETSTE kon komen halen.Mijn vriendin heeft er niet eens op gereageerd.
Laatst gewijzigd door *Lia* op ma 17 dec 2007, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#881564
Ik kan me ook absoluut niet vinden in het slachten van een dier om zogenaamd je grenzen te verleggen ed. Ik snap dat ook niet helemaal, maar ik heb persoonlijk geen probleem met het thuisslachten van dieren. Het liefst zou ik willen dat er helemaal geen dieren meer gedood zouden worden voor niemand, maar het is nu eenmaal zo dat men vlees eet en dus vind ik thuisslachten de meest diervriendelijke oplossing, mits het natuurlijk verantwoord gebeurt en ik geloof niet dat je daar een opleiding voor hoeft te volgen.

@ Ellen: Ik had niet het hele topic gelezen, eigenlijk alleen een paar reacties en het eerste bericht, dus ik hoop dat het wel duidelijk is dat ik slachten om het slachten zelf (voor de kick ofzo) niet snap, maar ja, ik denk dat er ook genoeg professionele slachters zijn die het voor de kick doen en die het leuk vinden om een dier te slachten, maar dat zien we niet en dat horen we niet. Ik kan dit soort dingen niet begrijpen, zeker niet... Maar ik heb documentaires over de slachthuizen gezien en dat was echt verschrikkelijk, dat vond ik erger om te zien dan een dier dat thuis wordt geslacht en al dat bio-industrie vlees dat wij aan onze honden geven wordt in mijn ogen op een heel dieronvriendelijke manier geslacht en vaak gaat er ook wat mis, het is en blijft mensenwerk.

Ik neem ook aan dat de degene die deze vraag heeft gepost toch wel op een verantwoorde manier te werk zal gaan, ik kan dat niet inschatten, maar ik hoop dat dit wel het geval zal zijn. ;)
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 17 dec 2007, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#881568
Laura2004 schreef: Ik kan me ook absoluut niet vinden in het slachten van een dier om zogenaamd je grenzen te verleggen ed. Ik snap dat ook niet helemaal

@ Ellen: Ik had niet het hele topic gelezen, eigenlijk alleen een paar reacties en het eerste bericht, dus ik hoop dat het wel duidelijk is dat ik slachten om het slachten zelf (voor de kick ofzo) niet snap
dan snappen wij elkaar tenminste ;)
ellen
Door Laura2004
#881572
Maar nu ben ik toch wel benieuwd, hoe ga je het aanpakken Evita? Ik heb dit topic niet helemaal gelezen, maar ik denk niet dat je hier genoeg advies hebt gekregen om op een goede manier een geit te slachten... Is het niet handiger om iemand te vinden die het jou leert? Iemand die ervaring heeft met het slachten van dieren en die het ook één of meerdere keren voordoet, zodat je kan zien hoe het moet...
Door tieneke
#881698
Hier in Tsjechie wordt dus ook nog heel veel thuis geslacht,kippen,kalkoenen en vooral konijnen,onze buren hebben de afgelopen 2 weken het kalkoenpercentage flink terug geschroeft,van de 23 volwassen exemplaren lopen er nu nog maar 5.
De eerste keer dat ze bezig waren hoorden we ruim 1 uur lang de kalkoenen in doodsangst gillen,onze buren zitten op aardig grote afstand met hun boerderij dus we schrokken ons rot van het gekrijs in hun doodsangst  :o
Of het dus zo diervriendelijk is gedaan daar heb ik mijn twijfels bij,maar dat de kalkoenen een prachtig en beter leven hebben gehad dan menig ander beest voor consumptie is zeker!
Onze buren zijn niet rijk en ze moeten wel,zo leven ze hier nu eenmaal en daar hoort het slachten van je eigen kleinvee bij.
Maar om zoals Evita te zeggen dat ze een keer slachten wilt gewoon om het te ervaren of mee te maken vind ik ronduit onsmakelijk.
Een afwijking van haar zegt ze zelf?
Is nog zacht uitgedrukt  :-X
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#881700
tieneke schreef: Maar om zoals Evita te zeggen dat ze een keer slachten wilt gewoon om het te ervaren of mee te maken vind ik ronduit onsmakelijk.
Een afwijking van haar zegt ze zelf?
Is nog zacht uitgedrukt  :-X
nou, dat vindt ik nu ook.
ellen
Door EvitaP
#881919
Laura2004 schreef: Maar nu ben ik toch wel benieuwd, hoe ga je het aanpakken Evita? Ik heb dit topic niet helemaal gelezen, maar ik denk niet dat je hier genoeg advies hebt gekregen om op een goede manier een geit te slachten... Is het niet handiger om iemand te vinden die het jou leert? Iemand die ervaring heeft met het slachten van dieren en die het ook één of meerdere keren voordoet, zodat je kan zien hoe het moet...
Ik doe nog helemaal niks. Het is niet zo dat ik met advies via internet het zelf ga proberen. Ik wil er ook graag iemand bij hebben, die het idd ook eerst voordoet. Uit eindelijk doe ik het dan ook, maar misschien is dat pas over 10 jr. Poco poco, rustig aan.
Door EvitaP
#881920
vanaalst schreef: (...)
En wij leven nu eenmaal anders als andere in een ander land die weer verder gaan en ook wel moeten gaan.
(...)
Want lees even terug, zelfs al heeft ze geen honden meer ,ze zal het ervaren!!!
ellen
Wat bedoel je met 'verder gaan'? Verder gaan dan zo veel mogelijk dieren in een klein mogelijke ruimte stoppen? Verder gaan dan met hormonen beginnen te rommelen? Verder gaan dan machinaal dieren te doden?

Met het tweede gedeelte dat ik quote insueer je dat als ik wel honden heb, het niet of minder erg is. Dat is pas hypocriet.
Door EvitaP
#881923
Lizzy schreef: Doe het en eis het beste van je zelf en doe het goed. Of doe het niet. We hebben het hier wel over levende wezens.
Daar heb je helemaal gelijk in!
Als ik maar een beetje twijfel moet ik het niet doen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#881927
EvitaP schreef: Wat bedoel je met 'verder gaan'? Verder gaan dan zo veel mogelijk dieren in een klein mogelijke ruimte stoppen? Verder gaan dan met hormonen beginnen te rommelen? Verder gaan dan machinaal dieren te doden?

Met het tweede gedeelte dat ik quote insueer je dat als ik wel honden heb, het niet of minder erg is. Dat is pas hypocriet.
dat zeg ik dus niet dat is wat je zelf er van maak, zou zeggen lees het nog eens en dan zal je zien dat ik niet zo ben en dat dus ook niet bedoel.
En dat hypocriet kan je wel weg laten hoor, want elkaar namen te gaan noemen vindt ik een beetje ver gaan, ik vindt het dus niet minder erg als je wel of geen honden heb zelf vindt je je al een beetje ziekelijk(zijn je eigen woorden) en daar heb ik dan verder niets aan toe te voegen.
en even de eerste quote terug te komen; wil jij dat in je uppie gaan veranderen door zelf je eigen dieren te gaan slachten?
met verder gaan bedoel ik dat sommige mensen in andere landen wel hun dieren moeten slachten om de dood eenvoudige reden dat ze anders niets te eten hebben en ik neem aan dat dat bij jouw niet zo is.
ellen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door