Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Fallin
#850732
Ik heb een Border Collie pup van nu 15 weken. Hij weegt 10 kilo. Ik ben uitgegaan van 50% botvlees, 15% groentes, 15% orgaanvlees en 20% spiervlees. Als ik de rekenhulp erop loslaat en ik ga uit van 5% van het lichaamsgewicht voeding per dag, kom ik uit op 3500 gram per week totaal. Dat is net zoveel als mijn volwassen Border Collies krijgen. Bereken ik het nu verkeerd of klopt dit wel. Graag jullie hulp/advies hierbij.
Door pallas
#850975
Volgens mij heb je het goed gedaan, maar ik ben geen expert wat betreft pups voeren.
Een pup heeft natuurlijk een veel groter % voer nodig dan een volwassen border.
500gram per dag over meerder maaltijden lijkt me geen probleem, Didot at ook wel ong. zoveel op die leeftijd.

Een pup voer ik net als een volwassen hond ""op het oog". Te dik= wat minder% Te dun= wat meer % voeren. Liever een wat schrale pup, zeker bij werk rassen.

Didot at tussen 6 maand en 1,5 jaar ruim een kilo barf per dag, maar ik voer vrij mager en hij is behoorlijk actief.

Hij is nu 2,5 jaar en eet 700-1000gr per dag en is mooi gespierd.
Door Lizzy
#851273
Ja, dit heb je goed gedaan. Pups eten 5% tot 10% van het lichaamsgewicht. Waarbij 5% voor de pup van een groot/middelgroot ras is en 10% voor een pup van een ieniemienie ras. Linga is een Dalmatier en at zelfs 7%.

Ik woog Linga dus wekelijks/twee wekelijks en liet de hoeveelheid voeding met haar 'mee groeien'. Maar, als een pup een maand of 6 is, stabiliseert de toename in hoeveelheid wel, is mijn ervaring. Op een maand of 5 begon ze langzaam minder dan 7% eten te krijgen. Bij 5 maanden zat Linga op ongeveer 5% van haar lichaamsgewicht. Bij 7 maanden zat Linga op ongeveer 3% van haar lichaamsgewicht.

Dat is voor iedere pup anders, dus jij zult met jouw pup ook op het oog moeten voeren.
Door K&D
#851489
Ik gaf Kyrah als pup ongeveer dezelfde hoeveelheid als de volwassenen. Ietsje meer zelfs omdat het zulke kleine porties waren 3 x daags. Mijn volwassen shelties (teefjes van rond de 6 kg) eten 140 gram en als pup 180 gram per dag. Het klopt dus, maar inderdaad, per pup kunnen er wat verschillen in zitten. Je zult dus moeten voelen of ze genoeg krijgt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door