Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boefke
#850936
joki schreef:En sorry hoor mensen, maar mijn honden zijn geen levende vrakken hoor, die net nog in leven gehouden worden ....anders zouden ze geen 50 km lopen met elk 30 kg aan hun harnas aan een stuk....
Zijn jullie honden zo fit??
Tja, er zitten hier bv ook mensen met maltezers, denk niet dat die 50km met 30kg bepakking zullen trekken nee, maar dat zegt uiteraard weinig over hoe fit ze zijn ;D

Ik weet niet hoe het zit met cholesterol en honden, maar iig bevat ei veel meer cholesterol dan vlees en daarbij ook nog eens een relatief hoog percentage verzadigd vet dat weer cholesterol verhogend werkt. Bovendien is juist bij aminozuren (bouwsteen eiwit) de diversiteit van belang. Ik zou iig zeker willen weten of ei alle essentiele aminozuren bevat (dus die de hond niet zelf kan aanmaken). Zou kunnen hoor, ik weet er niet veel van. Bij menselijke topsporters wordt iig aangeraden niet meer dan 3 eieren per dag te eten en af en toe enkele weken geen eieren te eten, dit omdat eidooiers in hogere mate een belastend effect op de lever hebben. Los hiervan, puur gevoelsmatig, zou ik zelf van ei niet het hoofdbestanddeel van de voeding willen maken.
Leuk trouwens dat je te voet met 2 honden in Estland bent aanbeland :D
Door Mevroi Kruim
#850937
Ei bevat idd alle essentiele aminozuren en ook nog in de juiste verhouding. De biologische waarde van ei (BW) is 100; ei is de maatstaf voor alle andere eiwitbronnen. Dus wat dat betreft zit je wel goed.
Of ei ook alle andere essentiele nutrienten bevat betwijfel ik ernstig. Iig niet voldoende calcium en fosfor en magnesium; hoe eht met de essentiele vetzuren zit weet i zo niet; ijzer, koper, zink, sporenelementen .... geen idee.
Door Laura2004
#850940
Ik bedoel het zeker niet als aanval. Dit forum is een barf-forum, dus wij staan achter een bepaalde manier van voeren. En wij staan niet achter een menu wat voornamelijk uit eieren bestaat. Heb je je al ingelezen op wat voor manier wij onze honden hier voeren? Misschien dat je dan onze reacties wat beter kan begrijpen. Wij zijn ook tegen het voeren van commercieel hondenvoer (brokken of korrels).

Ik heb daarentegen alle respect voor wat jij allemaal met je honden doet, want dat is waar die honden voor gemaakt zijn, geweldig vind ik dat! Mijn complimenten! ;)

Maar ik sta niet achter jouw manier van voeren, dat is het enige.

Wij moeten met goed onderbouwde antwoorden komen, maar jij komt er ook niet mee, leg mij eens uit waarom een hond zoveel eieren zou moeten eten dag in dag uit? En ook dit is niet bedoeld als aanval. Het is natuurlijk geschreven tekst, dus dat komt vaak harder als je elkaar in het echt spreekt.

Als je je een beetje hebt ingelezen op dit forum dan begrijp je misschien waarom wij zo reageren ;)

Ik geloof ook zeker dat jij het beste wil voor je honden en ik vind het al super dat je interesse hebt getoond in BARF. Misschien kan je ooit in Estland een slachthuis vinden waar je grote hoeveelheden vlees kan kopen.

En ik weet zeker dat je honden fitter (lees: meer uithoudingsvermogen) zijn dan die van mij, ik fiets af en toe met mijn honden en ik onderneem veel met ze, maar verder zijn het bankaardappels :D en daarbij woon ik in de stad, maar dat overtuigd mij er niet van dat jouw menu op de lange termijn gezond is voor je honden.

Ik hoop dat je je in ieder geval niet meer aangevallen voelt, want dat is in ieder geval van mijn kant niet zo bedoelt ;)
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 02 nov 2007, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#850944
Analyse van een 100 gram kippenei :

Calories 147.00
Protein (g) 12.58
Fat Total (g) 9.94
Carbohydrate (g) 0.77
Fiber - Total (g) 0.00
Sugar - Total (g) 0.77
Calcium (mg) 53.00
Iron (mg) 1.83
Magnesium (mg) 12.00
Phosphorus (mg) 191.00
Potassium (mg) 134.00
Sodium (mg) 140.00
Zinc (mg) 1.11
Copper (mg) 0.10
Manganese (mg) 0.04
Selenium (mg) 31.70
Vitamin C (mg) 0.00
Thiamin (mg) 0.07
Riboflavin (mg) 0.48
Niacin (mg) 0.07
Vitamin B6 (mg) 0.14
Folate - Total (mcg) 47.00
Food - Folate (mcg) 47.00
Folate - DFE (mcg_DEF) 47.00
Vitamin B12 (mcg) 1.29
Vitamin A (IU) 487.00
Retinol (mcg) 139.00
Vitamin E (mg) 0.97
Vitamin K (mcg) 0.30
Fat - Saturated (g) 3.10
Fat - Monounsaturated (g) 3.81
Fat - Polyunsaturated (g) 1.36
Cholesterol (mg) 423.00
Door joki
#850953
Ahh...dit wordt interessant....
Er is een nederlandse site:www.voedingswaardetabel.nl
Daar vindt je van heeel veel soorten voedsel de voedingsstoffen die er in zitten, behoorlijk gedetailleerd. Zelfs aangegeven in gekookte of gebakken of rauwe toestand.
De biologische waarde van ei is net geen 100, maar 96. Maar wel de hoogste van alle bestaande produkten. Wat vetten betreft, bevat het ei merendeel onverzadigde vetzuren. Met inderdaad een heel hoog cholesterolgehalte. Dat was o.a een reden om mijn vraag hier te stellen, maar die vraag is me al beantwoord. Honden zouden geen last hebben van cholesterol zoals mensen. Mensen mogen inderdaad niet te veel eieren op. 3 per week zei mijn moeder..anders krijg je dik bloed en ga je dood..zei ze. :)

Op die site vind je ook hoeveel mg van elke vitamine en mineraal er in de voedingsproducten zit. In ei veel meer fosfor dan calcium. Dat is niet goed.
Maar hoeveel heeft een hond nodig van al die vit. en min.?? Mocht ik dit weten dan is een rekensommetje vlug gemaakt en kun je een bijna perfecte voeding samenstellen.
Als ik de voedingswaarde van ei vergelijk met bvb runds of varkensvlees, dan moet ei zeker niet veel onderdoen al is de hoeveelheid proteine van ei lager, maar door de bijna 100 biologische waarde denk ik dat ei evenwaardig is als spiervlees van rund of varken...
Door Willemijn
#850970
En toch is het wel een interessant onderwerp! :)
Wist niet dat het in Estland zo moeilijk is om aan vlees te komen.
Wat voeren andere mensen daar hun honden over het algemeen? Brokken?
En voor de andere forumgebruikers: als vlees daar inderdaad schaars is doet Joki het dan, gezien de omstandigheden, niet redelijk goed?

Gelukkig heb je internet om aan de nodige menselijke contacten te komen. Lijkt me overigens wel een spannend maar ietwat primitief leven dat je daar hebt.
Door Ronja
#850981
Ik voer 2 eieren per week door de groentemix. Ik kan me voorstellen dat deze poolhonden het goed doen op al die eieren, maar ik mis dus het idee van meerdere soorten prooidieren. Kan je naast de vis en de eieren niet aan wat spiervlees en orgaanvlees komen? In een verhouding van 4/3?
Ik noem bijvoorbeeld jachtafval zoals konijnekoppen en karkassen van geschoten gevogelte? Daarnaast lever, nier of hart van wild of kip of rund? Of hertenstrotjes? (gaat ook vaak voor niks)
Door joki
#850984
Brokken, die zijn maar op de markt sinds rusland hier zijn zegje niet meer doet. Dus misschien 10 jaar. En veel mensen kunnen zich nauwelijks brokken veroorloven. Maar ze zijn wel allllemaal te verkrijgen, van pedigree to royal canin tot pro plan en de vele andere. Ik gebruik Kennels favorite voor werkhonden. Made in Holland :)
Gelukkig krijg ik die via mijn dierenarts aan inkoopprijs.

De meeste mensen vooral op het platteland geven hun hond gewoon tafelafval.
Kippebeentjes en groenten en veel aardappelen. Veel koolhydraten dus maar weinig eiwitten. De meeste honden zien er dan ook erbarmelijk uit.
Al kunnen er zich meer en meer mensen 'degelijk' droogvoer permiteren en hun honden zien er dan al stukken beter uit.
Ik de zotte belg met zijn 20 honden ben natuurlijk bekend in half estland. Wat ik niet echt appreccieer, maar goed dat komt de verkoop van pups ten goede.

Sinds een paar maanden heb ik internet...welcome to the word!
Vorige winter had ik hier zelfs geen elektriciteit, laat staan stromend water. Natuurlijk is er een grondwaterput....met de emmer dus.
Door joki
#850992
Ik denk dat het er uiteindelijk op neerkomt dat de voeding alle, maar dan ook alle nodige stofjes moet bevatten die een hond nodig heeft. Uit welk product deze dan ook moge komen. Als ei ongeveer dezelfde stofjes bevat als vlees(spier, orgaan whatever..) waarom dan geen ei als hoofdbestanddeel.
Maar dat ga ik de komende dagen eens uitzoeken.

Maar weet er iemand hoeveel van elk stofje een 'gemiddelde' hond nodig heeft?? Moeilijke vraag natuurlijk. Maar ik denk dat dit ergens moet te vinden zijn. Maar waar???
Door Willemijn
#850993
Moet zeggen dat ik steeds meer respect voor je krijg als ik dit allemaal lees.
Ik zou het nog geen dag volhouden en onmiddellijk weer met mijn honden naar huis lopen. (Als het echt moest). :)
En een zotte Belg? Ach, als de mensen maar wat te praten hebben.
Zijn er geen slachthuizen in de buurt of verkopen ze niet aan particulieren?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door