Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#848647
Je kunt nog long voeren maar de voedingswaarde daarvan is niet hoog en veel honden vinden het niet te kanen. Ik droog het en gebruik het als beloningssnoepjes, dan is het echt een hit.
En hersens zijn ook een orgaan en wel een zeer voedzaam orgaan. Ik voer ze zelden los (het Islam Centrum heeft nog wel eens schapen- of lamshersens) maar ik voer wel koppen van konijn en lam en daar zitten ze in. En ogen en tong  :P
Verder heeft een koe meer dan de pens alleen, boekmaag en netmaag en lebmaag. Die worden zelden aangeboden maar als afwisseling zijn ze wel eens aardig.
Door v.d. boefjeswoud
#848672
long heb ik gegeven en dat gaat er wel goed in en het is goedkoop maar vind het niets i.v.m. de voeding waarde ..

hersens heb ik nog niet geprobeerd maar dat zal ik nog wel eens doen.

pens krijgt ze vol op.  boekmaag, netmaag en lebmaag zit daar verschil in met voedingswaarde
ziet het er het zelfde er uit? en heeft het de zelfde werking met de tanden????
??? ???
Door Lizzy
#848692
Hier krijgen ze qua orgaan: lever (biologisch rund), hart (rund, lam, kalkoen, eend, geit), nier (rund), pens (rund en schaap en bij de weg, ik zie pens gewoon als orgaan en niet als 'complete maaltijd' want dat is het in mijn ogen zeker niet), tong (rund), testikels (geit, schaap).
Door jon
#848751
Hier krijgt Lhaki qua orgaan: Hart (rund en kip), pens (rund, enkele keer schaap) en lever (kip). Nier heb ik diverse malen geprobeerd maar dat gaat er gewoon niet in. Daarom geef ik soms vlees/pensmix compleet want daar zit o.a.ook nier in.

Ik plan hooguit een dag van te voren wat Lhaki te eten krijgt, maar schrijf wel alles op en reken elke elf dagen uit wat de percentages zijn (ook van de verschillende dier/vleessoorten. Dwz per 11 dagen en cummulatief zodat ik altijd weet wat ie heeft gegeten en bij kan sturen.
Op dit moment is het percentage orgaanvlees !3,6 % (zonder de enkele keer compleet versie) en dat bestaat weer voor 46.8% uit pens, 18.4% lever, en 35% hart  (te weten 16.5 % kippehart en 18.4% runderhart ).
Door Mevroi Kruim
#848941
Oops, ja, de ballen vergeten  ;D ;D ;D die hier door madam Tara met graagte gegeten worden en door meneertje Kátur 'dusechnie!'

Boekmaag is behoorlijk hard en taai, qua voedingswaarde zal het niet veel van pens verschillen maar het bevat niet al die nuttige bacterien en enzymen van pens. Hetzelfde geldt voor de andere magen. Ik heb ze langlanggeleden vroegah wel gevoerd, mijn toenmalige honden waren er niet echt weg van, itt pens.
Toentertijd voerden we trouwens ook uierboord, dat zie ik echt nooit meer.
Door roefus
#848993
Hier ook soms ballen (als Ine ze meebrengt)  :P
Gebruikersavatar
Door *Monique
#849434
er is mij ooit gezegd dat een hond 100 gram per 10 kilo lichaamsgewicht lever in de week nodig heeft??
Door Lizzy
#849469
trimsalon schreef: er is mij ooit gezegd dat een hond 100 gram per 10 kilo lichaamsgewicht lever in de week nodig heeft??
Als je 15% a 20% orgaanvlees in totaal voert, dan kun je zo'n maximaal 5% daarvan uit lever laten bestaan. Dat is voor een hond van 10 kg dan zo'n 70 gram lever.

Maar, zo krap komt dat allemaal niet. De ene week wat meer lever en de andere week wat minder en tenminste 1 x per 2 weken lever, liever 1 keer per week wat lever: is gewoon goed genoeg.

100 gram per 10 kg lichaamsgewicht is wel veel hoor. Dat zou ik zelf wel het maximum vinden (dat is namelijk eerder 7%).

Mijn honden krijgen veel minder lever. Ik voer ze eerder 2% lever per week. Dat is ongeveer 100 gram per week per hond (mijn honden wegen tussen de 24 en 32 kilo). Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat het Dalmatiërs zijn en ze niet teveel lever mogen, maar wat ik er maar mee aan wil geven: ze doen het er al jaren uitstekend op. Trouwens, als je lever intikt op Barfplaats, heb je twee weken leesvoer, dus er is al wel veel over geschreven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 31 okt 2007, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hellenbanjerbo
#849886
aan de schapenpens die ik af en toe voer zitten de net- en boekmaag nog aan vast. ik geef het in zijn geheel. de vulling van de boekmaag vinden ze namelijk ook erg lekker en beschouw ik dan als groentenmix. zo geef ik ze ook af en toe runderboekmaag compleet met inhoud maar dan natuurlijk in kleinere porties.

eerlijk gezegd let ik heel weinig op de percentages. heb daar wel eens een topic van gemaakt en toen bleek ik niet de enige te zijn. wel zorg ik voor heel veel variatie. maar ik heb honden die veel kunnen verdragen geloof ik, ik zelf ook trouwens  :D en we zijn nooit ziek ( ff afkloppen)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door