Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door judith1967
#844230
202spots schreef: 1 boon ???  :P ;D

van: 202spots op oktober 21, 2007, 16:17:02 pm
1 boon   


Kun je vol van zitten hoor

:-[ :D :D :D
Nee,het was ietsjes meer geworden!50 gram sperziebonen ;)
Door Lycka
#845605
Ik heb ook hier nog een vraag, en ik vond het niet nodig om er een appart topic voor te openen:

Met groenten, mogen die ook een een pot komen? Of uit de vriezer? Dit maakt het wel makkelijker, en wat mogen ze hebben, ik weet dat jullie een lijst hebben maar mijn hond is een beginnend hondenvoer eter  ::)
Dingen als bonen (bruin, sperzie enz) bloemkool, andijvie enz, samen met ei, yoghurt en wat nootjes goed? (uiteraard allemaal gepureerd)
Mijn hond, en kat trouwens ook al een beetje, ben ik verschillende dingen aan het geven, het gaat to nu toe heel erg goed  8)
Ik heb er kvv bij, dit is puur om haar alles te leren eten :)

Ik stel weer allemaal domme vragen volgens mij  :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#845639
Voor de groenten maakt het niet uit of je hond een beginnende barfer is, als je dat met "hondenvoereter" bedoelt..
Bonen als sperzie- en snijboon kan je geven maar de grote bonen zoals bruine, witte, tuin- e.d. zijn niet geschikt, ook niet als ze gekookt zijn.
En niet te veel koolsoorten in je mix stoppen. Verder zijn soorten uit de Nachtschadefamilie (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) niet zo geschikt, veel honden reageren daar niet goed op. Ui en prei ook weglaten.
Je kan denk ik best diepvriesgroenten gebruiken als er tenminste verder niets aan is toegevoegd. Groenten uit pot zijn natuurlijk niet meer rauw, er zit zout en/of suiker en/of kruiden/specerijen bij en vaak ook conserveermiddelen (kan je lezen op het etiket).
Hier eten ze de mix zonder toevoegingen, maar als ze het zo niet lusten kan je er idd een eitje of een beetje yoghurt doorheen doen.
Door Lycka
#845644
Met dat hondenvoer eter bedoelde ik eigelijk gewoon echt eten voor honden, en geen kippen voer, wat over het algemeen in brok zit.
Ook hiermee ben ik een stuk wijzer geworden, heel erg bedankt!
Door Nynke
#845847
Lycka, als ik groentenmix maak, doe ik bijv.:
Andijvie, wortel, alfalfa, spinazie (niet te veel) zevenblad (onbespoten uit de tuin van de buren ::)) witlof, 2 eitjes met schil, sezamzaadjes en lijnzaad en mix dat allemaal in miniscule stukjes dat het zo'n dikke pap wordt. Dan doe ik het in die rubberen ijsblokjesbakjes van de Ikea inde vriezer.

Mijn hondjes eten het niet puur, alleen gemengd met vlees.
Gebruikersavatar
Door pike
#845867
Nynke F schreef: Lycka, als ik groentenmix maak, doe ik bijv.:
Andijvie, wortel, alfalfa, spinazie (niet te veel) zevenblad (onbespoten uit de tuin van de buren ::)) witlof, 2 eitjes met schil, sezamzaadjes en lijnzaad en mix dat allemaal in miniscule stukjes dat het zo'n dikke pap wordt. Dan doe ik het in die rubberen ijsblokjesbakjes van de Ikea inde vriezer.

Mijn hondjes eten het niet puur, alleen gemengd met vlees.
Waarom doe je er lijnzaad door? Daar heeft de hond niet veel aan, is meer iets voor paarden; jonge blaadjes van zevenblad kan je geven (kan ook in de salade) als je tenminste zeker weet dat je zevenblad hebt want de plant kan wel verwisseld worden met andere schermbloemigen die giftig zijn  ;)

en met eitjes en zaadjes is je groentemix al niet puur meer toch?
Door 202Spots
#846031
pike schreef: en met eitjes en zaadjes is je groentemix al niet puur meer toch?
Alles wat extra bij de groentes word gedaan word  mix genoemd, deze mix word door de meeste honden niet gegeten.
Maar wanneer er iets van vlees of kip of vis door de mix gedaan word ,dan gaat de bak leeg ;)
Door Nynke
#846072
als je tenminste zeker weet dat je zevenblad hebt


Ja hoor, ik weet 100% zeker dat het zevenblad is  :P

Een mix hoeft niet puur alleen uit groenten te bestaan toch? Met een eitje erdoorheen mixt het veel fijner.
Door Mevroi Kruim
#846223
Nynke F schreef:

Ja hoor, ik weet 100% zeker dat het zevenblad is  :P

Een mix hoeft niet puur alleen uit groenten te bestaan toch? Met een eitje erdoorheen mixt het veel fijner.
Welja meid, je kunt er echt van alles doorgeen gooien om het op te leuken. Ei, gehakt, joghurt, huttenkase, noem maar op.
Gebruikersavatar
Door pike
#846231
Van mij mag je er ook van alles doorheen doen hoor zo bedoelde ik het niet, blijkbaar heb ik wat dat betreft gemakkelijke eters want hier eten ze de groentemix helemaal zonder toevoegingen  8) er hoeft geen smaakmakertje door of versierinkje op
ze krijgen wel élke dag dus nooit een grote hoop op hun bordje..
een lepeltje gemalen nootjes of pitjes gaat hier als extraatje gewoon af en toe ook zo erbij
Door Nynke
#846300
Van mij mag je er ook van alles doorheen doen hoor zo bedoelde ik het niet, blijkbaar heb ik wat dat betreft gemakkelijke eters want hier eten ze de groentemix helemaal zonder toevoegingen 
Is goed hoor, ik snap het :-*

Mijn konijnen zijn trouwens ook helemaal gek op zevenblad :D :D :D
Door Lycka
#846637
Bedankt voor het recept! mn ouders hadden vroeger zevenblad in de tuin, maar dat was wel gewoon onkruid. Ze hebben er zelfs een keer thee van gemaakt, helaas was dat echt niet te pruimen  :P
Door Nynke
#846648
Ja Lycka, Zevenblad is ook onkruid.

Maar goed beschouwd, wat is onkuid?? DE definitie die ik ooit ergens gelezen heb: "Onkruid zijn de planten die jij niet in je tuin wilt hebben". Voor mij is zevenblad dat niet, de konijnen zijn er dol op ::) :P Maar aan de andere kant is Rhododendron voor mij wel  onkruid, die vind ik zo lelijk.  :thumbdown:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door