Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Doedels
#835053
Petr gaat met botten vaak liggen of in spelhouding. Voorpoten heel wijd om vooral niets te raken. Heel sporadisch gebruikt hij wel even zijn voorpoten. Alles wordt door hem in nette hapklare brokken beknipt.
Hafan eet altijd staand en heeft soms wat moeite met kauwen. Vroeger dacht ik dat hij gewoon niet zoveel kracht heeft. Achteraf blijkt dat pijn in zijn nek te zijn  :o Dat is voor mij dus een goede aanwijzing dat hij weer behandeld moet worden. Hafan neigt er toe om te grote stukken door te slikken en loopt dan half stikkend door de tuin. Botten geven we dus zo groot mogelijk en vlees snijden we in kleine stukken.
Beide gooien de botten uit hun bak, eten dan het vlees op en gaan dan aan de botten knagen. Ik vind het altijd leuk om te kijken wat ze het eerste opeten. Tot mijn verbazing eet Petr de lever altijd het eerste op. Hij is nogal kieskeurig. Hafan lust alles.
Door dorinekok
#835061
Ja hier ook de grote eet verschillen. Het is me een raadsel waarom de ene hond het zus doet en de andere zo. Misschien heeft het wat met rangorde te maken? Hoe lager in de rangorde hoe sneller je moet eten? Zo ziet het er bij ons wel uit. Bridjo neemt alle tijd en laat zelfs wel eens wat liggen voor een later moment. Babiche komt dan echt niet in de buurt en heeft haar eigen eten in no time op. Maakt dan een grote bocht om het huis om vooral niet te dicht in de buurt van Bridjo te komen. Bridjo jaagt zelfs de vliegen op afstand.
Gebruikersavatar
Door pike
#835079
Hier heeft het niets met rangorde te maken. Pike staat bovenaan de ladder en gulpt zijn bot het liefst zo snel mogelijk weg terwijl Armagnac op zijn gemakje elk bot tot moes staat te bijten. Ze eten tegelijk maar wel gescheiden sinds Pike een keer in één onbewaakte seconde de bak van Armagnac geleegd heeft terwijl die verderop in het gras zijn bot stond te knagen.
Door dorinekok
#835146
hmmm dan heeft het er misschien toch iets mee te maken. En als ze gescheiden eten, is het misschien net of je er maar één hebt? Hoewel.... ik denk dat al zet ik Babiche op zolder, dat ze dan nog steeds hap slik weg doet.
Gebruikersavatar
Door pike
#835188
Of Pike nu alleen is of niet, hij schrokt. Heeft hij altijd gedaan. En Armagnac is altijd een gezellige eter geweest, ook toen hij nog bij de fokker woonde met 6 andere honden in huis, die aten allemaal tegelijk naast elkaar in de keuken!
Pike is dus doorgaans als eerste klaar met eten, dan mag hij naar binnen. Ik doe het poortje voor hem open en dan moet hij langs Armagnac zijn onbeheerde (maar nog niet lege) bak. Armagnac staat namelijk verderop in het gras met zijn bot en die is veels te druk bezig. Alhoewel Pike met een verlangend blik naar die bak kijkt loopt hij er ruim aan voorbij en gaat naar binnen, want hij weet dat het van mij niet mag. Let wel: ik ben er dan wel bij. Als ik er niet zou zijn zou hij hem waarschijnlijk wel leeg eten! (ik probeer het niet uit  :D)
Door *Natasja*
#835189
Hebben jullie honden trouwens ook vaste gewoontes ná het eten? Beau van mij moet altijd even klieren als hij zijn maaltijd op heeft: meestal moet het prinsessenkussen van Benthe eraan geloven, waar hij dan zijn tanden in zet. Benthe veegt altijd uitgebreid haar kop af: óf aan het gras, of als dat nat is: binnen aan 1 van de kussens.
Door *Natasja*
#835190
dorinekok schreef: Misschien heeft het wat met rangorde te maken? Hoe lager in de rangorde hoe sneller je moet eten?
Hier is het precies andersom: Beau staat bovenaan in de rangorde en heeft altijd als eerste zijn bak leeg. Benthe, die weinig te vertellen heeft, doet soms wel een half uur met haar maaltijd.

Ze eten hier wel altijd gescheiden, en ik houd goed in de gaten dat als Beau klaar is, dat hij meteen naar binnen moet komen. Benthe weet dus dat ze op haar gemakje kan doen.
Gebruikersavatar
Door Dian
#835194
*Natasja* schreef: Hebben jullie honden trouwens ook vaste gewoontes ná het eten? Beau van mij moet altijd even klieren als hij zijn maaltijd op heeft: meestal moet het prinsessenkussen van Benthe eraan geloven, waar hij dan zijn tanden in zet. Benthe veegt altijd uitgebreid haar kop af: óf aan het gras, of als dat nat is: binnen aan 1 van de kussens.
Rakker "veegt" meestal zijn bek af op het kleed onder de salontafel en als het echt heeeeeeel erg lekker was dan krijgt hij de dolle 5 minuten. Hollen om de tafel, op de bank springen .. :D
Gebruikersavatar
Door pike
#835195
*Natasja* schreef: Hebben jullie honden trouwens ook vaste gewoontes ná het eten? Beau van mij moet altijd even klieren als hij zijn maaltijd op heeft: meestal moet het prinsessenkussen van Benthe eraan geloven, waar hij dan zijn tanden in zet. Benthe veegt altijd uitgebreid haar kop af: óf aan het gras, of als dat nat is: binnen aan 1 van de kussens.
Zeker wel. Pike gaat als eerste naar binnen, dat wil hij ook graag want dan gaat hij zijn handdoek verkrachten   :P. Elke dag opnieuw. Zodra Armagnac binnenkomt gaan ze samen aan de stoei. Pas als ook dat spelletje over is (dat varieert van 10 minuten tot ruim een half uur) gaan ze slapen.
Bek afvegen wordt hier alleen gedaan als er iets vettigs in de bak zat. Pike veegt zijn kop dan aan het parket af ( ???) en Armagnac staat op zijn kop in Pike zijn mand ( :D)
Gebruikersavatar
Door pike
#835196
Dian schreef: Rakker "veegt" meestal zijn bek af op het kleed onder de salontafel en als het echt heeeeeeel erg lekker was dan krijgt hij de dolle 5 minuten. Hollen om de tafel, op de bank springen .. :D
Wat leuk zeg! Dankbaarder kan het toch niet lijkt me :D
Door *Natasja*
#835199
pike schreef: Zeker wel. Pike gaat als eerste naar binnen, dat wil hij ook graag want dan gaat hij zijn handdoek verkrachten   :P. Elke dag opnieuw. Zodra Armagnac binnenkomt gaan ze samen aan de stoei. Pas als ook dat spelletje over is (dat varieert van 10 minuten tot ruim een half uur) gaan ze slapen.
Bek afvegen wordt hier alleen gedaan als er iets vettigs in de bak zat. Pike veegt zijn kop dan aan het parket af ( ???) en Armagnac staat op zijn kop in Pike zijn mand ( :D)
Ja, dat stoeien komt inderdaad ook nog, als beide schepsels klaar zijn met hun eigen vaste-na-het-eten-gewoonte  ;D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#835201
Bij Joep is alles hap-knaag-kauw-slik-weg. Er zijn maar weinig dingen waar hij lang over doet. Ja een hele runderstrot dat duurt even, komt meer door de vorm....

Joris is overal ontzettend traaaaagggggggg mee. Hij kauwt en maalt tot in den treure, behalve gekookte lever! Dat wordt aan megastukken naar binnen geschrokt.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#835236
Die twee van mij eten hun vleesbotten snel en efficient op. Ze eten staand en zo nodig gebruiken ze hun poten erbij. Skik is altijd het eerst klaar. Alles wordt wel goed gekraakt.
Soms heb ik Duddley en Flynn (2 logeer Cavaliers) die thuis alleen kvv krijgen.
Nou Duddley weet wel goed raad met een vleesbot!
Maar arme Flynn (wat op zich een echte vreetzak is)
::) eerst gaat hij likken en snuffelen, dan als de anderen allang klaar zijn begint hij wat te kauwen en uiteindelijk als ik denk laat ik hem maar een lekker bakje smuldier geven want dit wordt nooit wat, dan lukt het hem toch om zijn kipkarkasje (of iets dergelijks, ik geef natuurlijk alleen redelijk zachte botten aan hem) op te eten.
Door Nynke
#835242
Als ze een vleesbot krijgen, dan is het meestal een kippenpoot, een lamsrib of een geitenrib. Die ribben, daar zijn ze niet zo dol op  :-\, daar wordt tussen Jeppe en Pezzo nogal mee gemeut. Gunnar knaagt gestadig, ondanks zijn gebrek aan tanden  :-X is hij altijd het eerste klaar :D, ook met een grote kippenpoot.

Jeppe en Pezzo zet ik vrij ver bij elkaar weg, daar zit zeker 3 meter tussen, toch blijven ze steeds naar elkaar loeren en af en toe wordt er ook wel eens geruild tussen hun tweeen, op initiatief van Jeppe, de dominantste van hun.

Pezzo lijkt niet zo hard te kunnen kauwen, da's een sabbelaar, die moet je echt aanmoedigen.

Na het eten worden de poten en mond afgeveegd aan de vloerkleden, en de allereerste keer dat Pezzo bij ons at, dat was 27 april dit jaar, kreeg hij Carnibest. Voor het eerst in zijn leven vers, hij was in 2 seconden klaar en kwam me daarna echt bedanken, zo lief  :smitten: :smitten: hij kwam echt bij me zitten om me even een kusje te geven, smelt.....
Door Boefke
#835321
*Natasja* schreef: Hebben jullie honden trouwens ook vaste gewoontes ná het eten? Beau van mij moet altijd even klieren als hij zijn maaltijd op heeft: meestal moet het prinsessenkussen van Benthe eraan geloven, waar hij dan zijn tanden in zet. Benthe veegt altijd uitgebreid haar kop af: óf aan het gras, of als dat nat is: binnen aan 1 van de kussens.
Voorheen speelde Boef vaak na het eten met mijn ex. Nu komt hij wel bij mij staan in de hoop dat ik ook iets van activiteit vertoon, maar dat doe ik nooit dus zijn na-het-eten-aandacht-bedelen begint inmiddels uit te doven. Vervolgens druipt hij af naar Radja en bijna dagelijks dollen ze dan tien minuten ofzo.

Ik geloof trouwens niet dat het hier iets met rangorde te maken heeft. Heel eerlijk zou ik ook niet eens weten wie van de twee dan de 'baas' zou zijn. Hangt helemaal van de situatie af. Als ik ze apart eten geeft dan heeft dat alleen tot gevolg dat Boef nog langzamer eet. Radja blijft even snel (v)reten. Poten gebruikt Radja soms wel, Boef alleen bij echt onhandzame dingen, maar dan zo ontzettend stuntelig dat het hem alleen nog maar langer ophoudt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door